BCR-503, BCR-522 of Electribe ER-1

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Ik vraag me af wat een leuke (hardware!) low-budget drumcomputer zou kunnen zijn. Ik twijfel tussen (allen 2e hands grofweg rond de € 200):


Waarom geen Korg Volca Beats (youtube vergelijking Beats en de ER-1)? Klinkt niet erg goed en weinig aan te passen/experimenteren. Rompler/sampler wil ik ook niet: analoog is lekker naar je smaak aan te passen en goed voor uren puzzelplezier. Uiteraard is een 808-achtige sequencer een absolute must. Iets anders wil ik echt niet meer. Ik neig naar de 503: goede bass en snare, maar geen clap. De 522 heeft een 808-actige sequencer, alleen geen 16 knoppen maar slechts 8 (ik vrees dat ik mij daar snel aan ga irriteren). De ER-1 is een klassieker. Maar de snare schijnt niet lekker snappy te krijgen te zijn. Verder heeft de ER-1 geen aparte uitgangen voor snare- en kick-drum. Dat laatste vind ik ook wel erg prettig om je sound wat "bite" te geven.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen?


P.S. Een Teenage Engineering PO-12 'Rhythm' heb ik al en ik ben daar (geloof het of niet) erg tevreden over. Enorm vette kick-drum met een decay die het op kan nemen tegen een 808. Snare is ook best snappy te krijgen met het zg. distortion effect. Dat dingetje heeft mij hongerig gemaakt naar en iets betere x0x drummachine. Eentje met net effe wat meer controllers zodat 'ie makkelijker bedient.
 
Laatst gewijzigd:
Zonder processing klinkt de ER-1 ontiegelijk herkenbaar. Dat moet je willen of niet.
Ik vond het een leuk ding, werkt als een speer. Maar, die sound was ik na een tijdje een beetje
zat en dus weg ermee. Doet niets af aan het apparaat, maar ik vond het tijd voor een ander.

Ik ken de mfbs niet goed genoeg, maar die zouden iets "neutraler" kunnen klinken en dus misschien
meer bruikbaar in verschillende producties.

my2cts
 
Die MFB's zijn wel erg priegelig, en volgens mij ook moeilijk te vinden tweedehands.
Waarom geen TR8? Normaal formaat, en door z'n midi out kan je er ook een sampler aan kunnen hangen als je de sounds zat bent..
 
Er-1 is een erg leuke bak, maar erg typische (FM!) sounds, zoals hierboven al gezegd. Het is ook eigenlijk meer een drumsynthesizer waar je, vooral op de eerste 4 kanalen, heel erg veel verschillende sounds uit kan halen. Nadeel daarvan is dat als je ook maar een klein beetje aan een knop draait je geluid dus ook enorm verandert.

Ietsje hoger dan je budget: maar al eens gedacht aan een arturia drumbrute?
 
Zelf ervaring met de er-1. Leuk apparaat, gelimiteerd, maar dat moet je juist wel of niet willen. Inderdaad zoals bovenstaande beschrijft external fx geeft wel een hoop toegevoegde waarde aan de er-1.

De er-1 kan je ook feedback loopen, wat een erg leuk effect geeft. De synths krijgen andere klanken en dan worden de mogelijkheden in één keer een stuk groter op het gebied van sound design.

Verder, je hebt gelezen dat de snare weak is. Je hebt vier synthesizers op de ER-1, als je 1 synth part gebruikt voor je Bassdrum, en de overige 3 synth parts voor je snare en/of je hem nog is een keer layered met de Clap/cymbal etc. Weet ik zeker dat jij een vette snare sound uit die bak krijgt ;)

Met de overige synths die jij noemt heb ik geen ervaring mee
 
Laatst gewijzigd:
P.S. Een Teenage Engineering PO-12 'Rhythm' heb ik al en ik ben daar (geloof het of niet) erg tevreden over. Enorm vette kick-drum met een decay die het op kan nemen tegen een 808. Snare is ook best snappy te krijgen met het zg. distortion effect. Dat dingetje heeft mij hongerig gemaakt naar en iets betere x0x drummachine. Eentje met net effe wat meer controllers zodat 'ie makkelijker bedient.

Dan sequence je hem toch met de er-1. Bediening op het gebied van je encoders wordt lastig aangezien het apparaat nrpn verstuurd, dus dat is geen optie.

Maar de geluiden kan je natuurlijk wel combineren/layeren, met de er-1 als sequencer. best of both worlds.:okdan:
 
Wat ook leuk is op de ER-1 is de delay. Geef een zwiep aan de depth en dan time, en het is feest.
 
Ah dacht dat je de Teenage Engineering OP-1 bedoelde. Desalniettemin, heeft die geloof ik ook geen midi in of uitgangen zover ik de afbeelingen op google bekijk. Maar goed, verzin wat met je huidige gear. Er staat nu een er-1 te koop op marktplaats btw.
 
Ik bemerk wat meer liefde voor de ER-1 dan voor de kliene MFB's. Kan ook komen omdat er wat minder ervaring is met de MFB's. Bedankt in ieder geval voor de feedback. Tips en ervaringen blijven welkom. :)
 
Ik bemerk wat meer liefde voor de ER-1 dan voor de kliene MFB's. Kan ook komen omdat er wat minder ervaring is met de MFB's. Bedankt in ieder geval voor de feedback. Tips en ervaringen blijven welkom. :)
Laatste tip die ik nog heb over de ER-1 :P

Je kunt het apparaat als het ware ook laten fungeren als een sampler door beide audio inputs te gebruiken. Je kunt per step bepalen hoeveel decay je wilt, met in totaliteit een decay van een halve bar per step.

In principe, als je midi strak staat met je Computer , of welk apparaat dan ook, zou je je snare bijvoorbeeld voor kunnen programmeren dat deze alleen belandt op de 5e tel en de 13e tel. Zie voorbeeld https://youtu.be/igeVLsmU_yM?t=14m43s
Maar je zou hem ook kunnen sequencen zoals in de video in 1/16 noten, met in dit geval hihats waarbij hij de white noise van zijn wekker/radio gebruikt. LOL :D
 
Back
Top