Waar leer ik meer over dit? Hardware seq en polyrithms

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.570
Locatie
Streek rond Herentals - België


De weetjes, technieken om met drumdozen te triggeren, ik weet niet hoe ik dat 'benoem' - welke termen in moet ingeven om met google te leren hoe dit gedaan wordt.
Ligt 't aan mij of knalt die video je in een trek naar DAF hun sound :)
 
Dit is geen poloritme maar een verschoven melodie. Polyritme betekent dat je een loop hebt van 16 en een loop van 5 en dat die onafhankelijk van elkaar doorlopen. Hier hebben ze een trigger gezet op een loopje waarbij het aantal triggers en het aantal stappen van de loop er voor zorgen dat de melodie steeds verschuift. Maar het is wel netjes volgens de zelfde metronoom steeds.

Dit is een polyritme:


Dit is de zelfde melodie maar verschoven ten opzichte van de drums.
 
Ok dank, interessant

- de vraag is eigenlijk hoe ik aan de slag ga met 'n boel seq'encers - ik wil bijvoorbeeld weten welke spanningen werken, of een gewone 606 zijn clap out naar een trigger in volstaat qua spanning en meer van zulke weetjes.
 
Ik gebruik het heel vaak op mijn JX-3P en MonoTribe. Een dedicated trigger output werkt bij mij altijd, als ik een opgepitchte clave pak uit een 626 of zoiets dergelijks vaak ook gewoon prima. Maar een 606 heeft geen clap? Wel triggers.

Je kunt een trigger gewoon samplen en afspelen vanaf een geluidskaart of sampler. Wat je soms met drum geluiden als trigger gebruiken in plaats van een normale puls krijgt is dat ze dubbel triggeren, wat natuurlijk ook juist leuk kan zijn. Smalle puls LFO gaat vaak ook wel goed.

Maar gewoon proberen proberen proberen.
 
Manuals! ;-)

Rtfm....
Neen, wat ik wil zeggen:
Opletten. Voltages zyn bvb niet gelijk. 808 trigger zit bvb op 15V… als.ik het goed voorheb. Andere bvb 5V.
Soms ook omgekeerde gates. Bvb mg-1. Meeste dingen van moog.
Deze zaken staan meestal in de manual. Of altijd, zou toch moeten...

& verder idd proberen.
 
ok - en zijn er dan inverters te koop, en spanningsadapter dingetjes? Ik begrijp precies al dat je voor je 't weet een boel eurorack hebt enkel maar om a naar b te krijgen?
 
Voor triggere heb je nooit inverters nodig, voor Gates wel. Triggers zijn hele simpele dingen.
 
My fault...
Even ter verduidelijking ...

Trigger vs cv/gate
Trigger meestal op drumcomputers. Aan/uit - start signaal.
Cv/gate is synths. Gate is aan/uit - start/stop. Step vooruit. Cv (control voltage) is toonhoogte.
Zo ongeveer, kort door de bocht... op gsm duurt dit lang. Andere methode is bvb hz/V. Hpl beetje duidelijk...

Wikipedia eng, cv/gate ingeven. Lees even na. ;-)

S-trigger vs v-trigger staat er bvb ook. Komt neer op hoog of laag signaal om te startn. Converters hiervoor stellen niets voor. 1 transistor volstaat om signaal om te draaien, dacht ik. Kan je ook op net & hier ergens terugvinden.

Op mg-1 noemen ze dit pitch & trigger. Cv/gate dus. Om het eenvoudig te houden ...
Had die woordkeuze mss beter overgenomen.
Altijd manuals nakijken dus.
Ik wou je gewoon waarschuwen dat je best altijd nakijkt om geen schade te hebben kwa voltages.

En ik ga eig offtopic denk ik. Heeft niets met je polyrythm vraag te makn.
 
Mijn vraag was eigenlijk ook vooral technisch en niet muzikaal. Dus net super interessant. Dank
 
Kan ik een drum output als trigger gebruiken. Mijn drum doosjes hebben geen trigger out.
 
Squarp Pyramid en wat midi en je bent ook klaar..
of hoe ik het vroeger deed: meerdere sequencers tegelijk. leven is toch een stuk makkelijker nu :D
 
De QY700 van Yamaha (en afgeleide doosjes) lieten het ook toe om loopjes (phrases in Yamahaiaans?) van verschillende lengtes naast elkaar te laten lopen. Waarschijnlijk veel afgeleide bakken dus ook (RM1x? RS7000?)
 
Ja RS7000 kan het ook, en er zullen wel meer sequencers zijn waarop je zelf de pattern lengtes kan instellen en naast een pattern van een andere lengte kunt laten lopen (Cirklon kan het ook, bijvoorbeeld). De Squarp Pyramid en de Midibox zijn zover ik weet de enige sequencers met echt een Euclidean generator, maar ik weet eigenlijk niet zo goed of dat nou echt heel anders / makkelijker / leuker is dan meerdere patterns van verschillende lengtes.

Hier staat een geinig flash app van een Euclidean pattern generator: http://www.hisschemoller.com/blog/2011/euclidean-rhythms

Aan de hand van die flash app heeft de maker ook een pattern generator voor java geschreven, die midi kan sturen naar je hardware sequencer of over een interne midibus naar bijvoorbeeld Ableton: http://www.hisschemoller.com/blog/2011/euclidean-midi-patterns/

 
Stappen seq is 't probleem niet, ik wou de technische kant, dus hoe je 't aanvuurt naar de hardware onderling. Vanuit de zaq kan vanzelfsprekend. Maar ik wou eigenlijk met de KOMA aan de slag, maar die heeft maar één midi poort. dus ik ga met een boel minijack aan de slag naar synths en vanaf een master die dan bjvoorbeeld ook nog naar n drumboos gaat (de akai rhythm wolf heeft n trigger out maar naar de minimoog gestuurd speelt ie blijkbaar 16 stappen, ik kan daar niks aan toewijzen)
Ik wil eigenlijk experimenteren om te zien wat de trig oplevert van de

mono/poly,
de v trig vd minimoog
dominion 1
sh 101
met 'n omwegje naar de volca fm
ms 20's (M/ini)
dus lekker koppig zonder daw met zoveel mogelijk kabels :D en zoveel mogelijk gear tegelijk.
Een smerig experiment dus. ( een vrouw vroeg op tinder of ik ervaring had met japans touwengeknoop, ik zei ze dat ik met gekleurde patchkabels aan de slag kon, wat ze kinky leek, maar ze moest maar elders terecht - we wijken af)
 
Back
Top