keuze drumbox voor 80's

wat een rare adviezen allemaal? Je wilt 80's, en je hebt beperkt budget. Met veel geld koop je gewoon de originals: DMX, Lindrum etc. maar met beperkt budget koop je ofwel een Roland R8, Boss DR660 of een drumsampler (Electribe SX ed). En dan lekker 80's drumritmes programmeren!
 
Ik zou sowieso even Yamaha's RX5 checken en er staat sinds net een Drumtraks op MP

Beiden doen wat je zoekt

idd, RX5, prachtige eightiesbak, songmode, andere patterns dan 16 kwarten, 12 individuele uitgangen en geen risico dat ie er live mee uit scheidt. Koop m alleen met bijbehorende cartridge, zonder mis je een hoop. Kan bovendien baslijnen sequencen voor een bas synth.
 
ESX-1 vrijwel niet meer te krijgen en als je hem vindt betaal je meestal de hoofdprijs of je krijgt een kapotte (al een keer gehad namelijk)

Het alternatief van Korg is de Volca Sample, in mijn optiek klinkt deze toch net iets beter dan de ESX. Lagere conversie rates spelen bij de Volca Sample een rol wat je 80's sounds ten goede zal brengen. Het managen van samples is vrij omslachtig (alhoewel het wel makkelijker wordt gemaakt met 1 of ander programma, ben ff de naam kwijt), maar met 4mb kan je toch een hele hoop one shots kwijt :okdan:
 
Digitakt is een no-go, echt een knap ding maar veel te diep, ik zoek iets pickup and play.
Om dezelfde reden ben ik ook wat terughoudend naar de MC909. Ziet er ook erg diep uit. En 2dehands toch ook niet makkelijk onder de 500 EUR blijkbaar.

De Volca sample lijkt me dan weer te beperkt. Niet zozeer que features maar wel memory:
6 songs, 10 patterns. Dan moet ik weer als een gek back-ups zitten nemen.
Ben ook niet gek van de output.

RX5, Akai RX20, DR660, ... klinken allemaal erg goed, precies de sound die ik zoek, maar geen steps bediening ;{
Is quantization een algemeen gegeven bij deze doosjes? Want mijn timing is vrees ik niet altijd zo strak.
Moet je realtime inspelen of kan het ook in steps?

Pure 808 emulaties gaan me sowieso te snel vervelen. Ik wil diverse kits.
 
Of koop voor 8 tientjes (oid) een TR505. Klinkt lekker 80's, simpel te bedienen, helaas maar 1 sound, maar wel lekker 80s. En qua geld val je er nooit een buil aan.
Sowieso bij 2e hands: Gewoon lekker uitproberen, is t niks an zoek je verder.
 
Digitakt is een no-go, echt een knap ding maar veel te diep, ik zoek iets pickup and play.
Om dezelfde reden ben ik ook wat terughoudend naar de MC909. Ziet er ook erg diep uit. En 2dehands toch ook niet makkelijk onder de 500 EUR blijkbaar.

De Volca sample lijkt me dan weer te beperkt. Niet zozeer que features maar wel memory:
6 songs, 10 patterns. Dan moet ik weer als een gek back-ups zitten nemen.
Ben ook niet gek van de output.

RX5, Akai RX20, DR660, ... klinken allemaal erg goed, precies de sound die ik zoek, maar geen steps bediening ;{
Is quantization een algemeen gegeven bij deze doosjes? Want mijn timing is vrees ik niet altijd zo strak.
Moet je realtime inspelen of kan het ook in steps?

Pure 808 emulaties gaan me sowieso te snel vervelen. Ik wil diverse kits.
Ik wil niet hameren (zoals in 'The Wall' van Pink Floyd) maar een Korg ER-1? Zie:





korg_er1_angle.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Wellicht dat Ed, (DMX krew aka legend) je op weg kunt helpen naar je favoriete drum machine :P. In het filmpje wordt niet gepraat over eventuele verkoop, maar ik schat zo in dat als je hem benadert hij wellicht iets voor je kan betekenen. De drummachine vind ik er veelbelovend uitzien in ieder geval.
 
De Volca sample lijkt me dan weer te beperkt. Niet zozeer que features maar wel memory:
6 songs, 10 patterns. Dan moet ik weer als een gek back-ups zitten nemen.
Ben ook niet gek van de output.
Hoe dacht je dat ze vroeger deden dan? Daar werkte ze met nog minder MB's. Als het aantal MB's een probleem voor je is, kan je je samples halveren door je samples een paar semitonen omhoog te pitchen of de sample rate aan te passen.

Ik heb in ieder geval nooit geen last gehad van dat je 'maar' 6 songs en 10 patterns hebt. Het stimuleert mij juist om tracks af maken in plaats van ' op te slaan'. Opslaan van patterns werkt bij mij meestal toch niet goed op een drum machine, aka total recall. Persoonlijk denk ik dat je voor de prijs geen betere step sequencer/sampler kan krijgen. Outputs is misschien wel een nadeel, maar je kan niet alles hebben... :D
 
RS-7000, Electribe sampler inderdaad. De 909 is geen slechte keus maar kan natuurlijk erg veel, meer dan je wil. TR-626 of een Yamaha RX is nog erg betaalbaar.
 
Bedankt jongens (en eventuele meisjes) voor de tips!

Het is uiteindelijk een TR-8 geworden met 7x7 expansion. Dus 606, 707, 727, 808 en 909.

Heb wel een vraagje:
ik merk dat de 727 voor de mid en high toms telkens 3 varianten heeft (aangeduid met een blauwe kleur). Echter de low tom heeft maar 1 variant. Op de plaats waar je normaal de overige 2 varianten zou verwachten, staat 2 maal dezelfde kick van de 707 (oranje kleur).
Dat vind ik best gek.
Ik zou verwachten dat de tom instruments telkens netjes per 3 komen, low-mid-high.

Een factory reset heeft hier niets aan veranderd.
 
Laatst gewijzigd:
nevermind, de 727 heeft geen toms, alleen low en high conga, en low en high timbale.

De 2 extra 707 bassdrums op de tom positie schijnen een feature te zijn. Het nut ontgaat me voorlopig nog een beetje maar we zien wel. :W
 
Back
Top