Wie heeft er hier een Korg Electribe 2

dextah

Ouwe rot
Lid sinds
22 juli 2002
Berichten
3.338
Locatie
The Triple Galaxy Collision
Ik zat te denken om een Electribe 2 te kopen als 'schetsboek' voor op de bank en ' on the road'
Dat bounce naar Ableton lijkt me wel handig.

Maar ik ben wat reviews aan het bekijken en ik heb zo toch mijn twijfels.
Heb alle electribes gehad en op de ea na vond ze allemaal wel te gek. Met de emx en de esx hoop releases en schetsen voor releases gemaakt en dan opeens klaar mee en de deur uit en weer terugkopen en weer de deur uit..
Anyway.. Die reviews zijn best wel negatief en op youtube zie ik tussen al die clips maar twee waarvan ik denk o ja.. Wel ok. Hoofdzakelijk omdat die meesten niet verder als factory patterns aanpassen komen denk ik.

Mijn vraag is zijn hier mensen met de electribe 2 die er blij mee zijn?
En zijn die bugs waar ik over lees verholpen na een update?

Hoe is de electribe als external seq? Als ik thuis op de bank wat sequences maak en dan in de studio mijn spullen ermee aanstuur is dat ok of heel beperkt? Vooral dan het poly gedeelte.

Ik verwacht niet dat ik met de electribe een vervanging voor mijn synths en met de seq een cirklon in huis haal.
 
Beetje late reactie maar ik heb een Electribe 2 en ben er blij mee! Export naar Ableton is inderdaad leuk en het is een leuke groovebox voor op de bank of onderweg op batterijen. De edit mogelijkheden voor geluiden en patterns zijn beperkt maar dat maakt ook wel dat het erg direct werkt allemaal, de beperking is dus ook een pluspunt.

Als externe sequencer stuurt hij alleen geen midi clock en mmc via usb (wel via midi volgens mij) en opgenomen motion sequences sturen geen MIDI CC's uit wat erg jammer is.
 
Zit al lang niet meer actief op synthforum maar ben meteen ingelogd toen ik dit topic zag. Zelf heb ik de electribe 2 een jaar of iets langer, en ik begrijp al die slechte reviews wel een beetje, maar dit moet je niet te serieus nemen. Als je zoekt naar electribe 2 tutorials op youtube, ik heb er belachelijk veel gemaakt (onder de naam Maarten Haase) lg ik vanalles uit en ik leer zelf ook steeds nieuwe dingen. Het is natuurlijk wel afhankelijk van het genre, en zo rechtstreeks uit de box samen met de handleiding kijkt de e2 heel beperkt. Maar juist door zelf dingen te gaan proberen ontdek je hele gave dingen die er eerder zeg maar niet waren (niet in de handleiding, maar ook niet als preset).

Ik werk praktisch niet met midi, en gebruik hem meestal standalone en eventueel met een korg kaoss quad.

Problemen/minpunten voor mij zijn vooral de voice stealing effecten. In de praktijk heb ik er niet vaak last van maar als ik bijvoorbeeld een paar akkoorden/pads opneem, een lange bassline en meer van dat soort dingen dan kan het nog wel eens optreden.

Verder hoor je veel over de 4 bar limiet. Dit klopt, maar persoonlijk vind ik het soms juist fijn om met 1 bar te werken, omdat je dan live veel sneller je sequences kan aanpassen.

Nadeel vind ik ook dat je niet heel vrij bent met de master fx, omdat als je bijv. op pattern 1 reverb gebruikt en 2 delay, dan knipt hij de galm af als je switched. Hierom gebruik ik op elk pattern een high Pass delay, wat eigenlijk en beetje zonde is, omdat het voor korg waarschijnlijk mogelijk is om een master fx lock te programmeren zodat de keuze van de mfx los staat van een pattern. Ik heb dit zelf opgelost met een korg kaoss quad, en samen werken ze super. Ik zal wel een video plaatsen, laat maar weten wat je ervan vindt:

Hier een link met een duister technotrack, e2 met kaoss quad:

Dit is een cover met alleen de e2
 
Last edited by a moderator:
Trouwens, dit vind ik zelf een van mijn beste covers. Wat ik hier in ieder geval doe is live spelen met de bar lengte. Eerst houd ik het op 1 bar, en vervolgens "schakel" ik naar vier bars, zodat je de melodie compleet hebt. Zoals je ziet bespeel ik het bijna met de vingervlugheid van een gitarist. Door gewoon vaak de electribe te gebruiken leer je vanzelf wel op intuïtie welke knop je moet verdraaien wat je moet indrukken:
 
Last edited by a moderator:
Lekker bezig theswitcher :)

Ik heb een tijdje geleden een E2 gehad, maar die heb ik omgeruild voor een E2S.
Je moet een E2(S) vooral kopen voor wat ie wel kan en je moet de beperkingen en nukken kunnen accepteren.
Je moet er van uit gaan dat Korg nooit meer een (nuttige) update voor het OS zal maken en dat bepaalde bugs zullen blijven.
De Electribe fora die ik wel eens lees staan vol met verhalen van mensen die aan Korg melden wat er zoal buggy is aan de E2(S) maar Korg blijkt totaal niet te luisteren of te reageren.
Bugs zoals clicks en pops in het algemeen (met bepaalde filtertypes zijn ze erger) en een audio gat van een paar milliseconden tussen elk pattern.
Ik vind beperkte functionaliteit zoal weinig bars niet zo erg, anderen blijkbaar wel. Verder zijn ze erg beperkt vwb geheugen en effecten etc.
Maar ik heb er wel de fun factor mee, voor ik het weet ben ik een uur verder en heb ik wat lekkere patterns gemaakt, en dat is voor mij toch wel het belangrijkst.
Pluspunten vind ik de portabiliteit (heb al vaker in de buitenlucht of de trein gejamd), de groove templates (diverse swing/shuffle/velocity grooves die je toe kan passen) en het gemak waarmee je van geluiden kan wisselen met een dedicated knop. Vooral voor drumloops is dat laatste erg fijn, je hebt zo tal van variaties.
 
Wat ik zo vreemd vind is dat de handleiding van de Electribe 2 maar iets van 15 pags is, vrij weinig. Kan je zo weinig qua editten, of staat er een groot deel niet in?

Kan je bv bars kopieren?
Patterns kopieren?
Noten transposen?
Draaipots aan midi cc toewijzen voor extene midi synths?
 
De handleiding is inderdaad zeer beperkt.

Ik heb zelf ook al zeer veel groovebakken gehad (roland , korg , yamaha)

Op zich is een electribe 2 een leuk ding , maar naar het zelf maken van sounds is het echt niet handig.

Ik heb er echt helemaal niets uitgekregen.

Ik ben overgestapt op de samler 2 versie omdat ik toch wel hou van die compacte korg bakken.

Daar ben ik meer over te spreken.....Ik gebruik gewoon sample sounds van mijn vst's (sylenth , nexus)

Zo kan je oneindig bezig zijn....en ja er is weinig geheugen , maar samples zijn nu ook niet zo groot.

Er bestaat een file die alle preset patterns en sounds er uit gooit in 1 keer , zo heb je alle ruimte ter beschikking.

Alles die je er zelf instopt "save All "en bij de opstart laad deze enkel dit in wat je zelf erin hebt gestopt.
 
De handleiding is inderdaad zeer beperkt.

Ik heb zelf ook al zeer veel groovebakken gehad (roland , korg , yamaha)

Op zich is een electribe 2 een leuk ding , maar naar het zelf maken van sounds is het echt niet handig.

Ik heb er echt helemaal niets uitgekregen.

Ik ben overgestapt op de samler 2 versie omdat ik toch wel hou van die compacte korg bakken.

Daar ben ik meer over te spreken.....Ik gebruik gewoon sample sounds van mijn vst's (sylenth , nexus)

Zo kan je oneindig bezig zijn....en ja er is weinig geheugen , maar samples zijn nu ook niet zo groot.

Er bestaat een file die alle preset patterns en sounds er uit gooit in 1 keer , zo heb je alle ruimte ter beschikking.

Alles die je er zelf instopt "save All "en bij de opstart laad deze enkel dit in wat je zelf erin hebt gestopt.


Was het ook niet zo dat je je sounds per pattern maakt? Dus dat je een sound dat je hebt gemaakt niet centraal kan opslaan en hem als preset kan gebruiken in je andere patterns?
Hoe uitgebreid kan je noten editten op de sampler versie?

Kan je bv bars kopieren?
Patterns kopieren?
Noten transposen?
Draaipots aan midi cc toewijzen voor extene midi synths?
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik zo vreemd vind is dat de handleiding van de Electribe 2 maar iets van 15 pags is, vrij weinig. Kan je zo weinig qua editten, of staat er een groot deel niet in?

Kan je bv bars kopieren?
Patterns kopieren?
Noten transposen?
Draaipots aan midi cc toewijzen voor extene midi synths?

De handleiding is inderdaad beperkt, maar ook als je naar de specs kijkt lijkt het beperkt. Maar ik merk dat juist die beperkingen je meer creativiteit geven, en op de step edit sequencer na werkt alles heel snel.

Ik denk ook dat qua functies de meeste synths meer functies hebben, maar met modulatie en de filters kan je heel snel relatief complexe geluiden maken. Zoals ik zei heb ik heel veel video's gemaakt over de electribe, en laat ik de meest functies wel ergens zien.


Over je vragen. Als je begint met 1 bar en je programmeert wat, n je gaat vervolgens maar 4 bars dan kopieerd hij automatisch 3 nieuwe bars. Patterns kan je makkelijk kopiëren via de write knop, transposen kan ook relatief makkelijk, door de toonladder te wijzigen, via de pitch knop of in de step edit sequencer (dit is iets meer priegelen)
 
Op zich is een electribe 2 een leuk ding , maar naar het zelf maken van sounds is het echt niet handig. Ik heb er echt helemaal niets uitgekregen.

Dat had ik in het begin ook wel, maar als je een beetje gaat experimenteren met bijv. Osc modulatie op bijvoorbeeld de vpm geluiden kan je best toffe geluiden 'maken'. Maar het is natuurlijk wat anders dan een hardware synth of vst met heel veel functies.

De ingebouwde samples (electribe 2) kan je ook op heel veel manieren bewerken zodat je bij wijze van spreken oneindig veel kicks hebt, en ander geluiden.

De sampler versie geeft je wel meer mogelijkheden zoals je zei met het inladen van korte synth geluiden. Het is sowieso een gaaf apparaat om gewoon wat te jammen, wat te experimenteren met de bpm, wat dingen te veranderen en zo verassings-gewijs hele leuke tracks kan maken.
 
Ik gebruik hem eigenlijk alleen als hardware sequencer met die kaossilator die dus 16 parts en MIDI uitstuurt is dat echt waanzinnig. Ik zat echt jaren te wachten op zoiets (een polyfone Kaosilator die MIDI uitstuurt, en niet zo als die suffe Kaosillator pro die de MIDI niet opneemt)
En dan kan je ook nog gewoon keyboard stijl sequencen of met een step sequencer, dat werkt allemaal puik.

Als je hem als hardware sequencer gebruikt heb je ook geen last van die pattern change bug. Synths sounds in dat ding zelf zijn best wel suf en beperkt, de drums zijn heel erg goed vind ik. Ik zet hem bij een live show soms gewoon op 1 pattern soms met een mooie geprogrameerde 909 of 808 kit en dan lekker live rammen ;)
 
Eerste indruk zeer positief, :okdan: maar zit gelijk met enkele vragen. :frons: Missch handiger om dat in deze thread te posten dan een nieuwe te starten?

1) Hoe kan je bars kopieren? Zoals hierboven aangegeven dat lijkt niet te lukken.
--> init pattern > (default staat er al een kick geprogrammeerd) > length aanpassen naar 4 en die kick wordt inderdaad mee gekopieerd naar bar 2, 3, 4. (Bij de factory patterns wordt ook alles netjes mee gekopieerd naar de extra bars)
--> init pattern > zelf even iets anders toevoegen, bv wat hi hats > dan length aanpassen naar 4 en de hihats (pattern) worden NIET mee gekopieerd naar bar 2, 3, 4. Zeer bizar, wss zie ik iets over het hoofd? Enig idee wat de oorzaak is en hoe dit op te lossen? Als je eenmaal een 1 bar part klaar hebt met een hoop motion sequencing e.d. is het kopieren van een bar echt wel een must.

2) Hoe kopieer je een part naar een andere part van een andere pattern? (binnen dezelfde pattern parts kopieren en een gehele pattern kopieren naar een andere is geen probleem) Ik heb ergens opgevangen dat dit met een software update ondertussen mogelijk is maar zie nog niet in hoe.

Is iemand hiervan op de hoogte?
 
Het kopieren van een part naar een part binnen een andere pattern lukt nu. Ik had de verkeerde assumptie gemaakt dat een nieuwe electribe unit ondertussen wel de software bevat die in november 2015 reeds is uitgekomen.. Hij is dus nu geupgrade naar v1.18.

Het probleem van bar 1 naar bar 2, 3 en 4 te kunnen kopiëren doet zich nog steeds voor. Maar enkel wanneer ze via record zijn opgenomen. Dus een pattern waarvoor een bar in de step sequencer werd ingevoerd daarbij kopieert hij wel naar de volgende bars bij het verlengen van deze pattern. Wanneer zaken via record "realtime" zijn ingespeeld, kopieert hij deze niet mee naar de volgende bars bij het verlengen van de length van de pattern. Weet iemand hier een oplossing voor?
 
Om niet een nieuw topic aan te maken:

Zijn er ook forum leden die een Korg Electribe 1(ESX) hebben/hadden en nu een electribe 2 (sampler) heeft?
Zo ja welke keus zou je nu maken als je er 1 mag kiezen.

Wil graag weer een Korg electribe kopen 1 of 2.
 
Er staan op internet en op youtube wat mooie vergelijkingen. Ik heb de emx en de electribe 2 dus van beide niet de samplerversies. Maar ik vind de emx lekkerder en vloeiender werken, minder menudiving, maar de nieuwe grijze heeft meer mogelijkheden...
 
Thanks voor jullie reactie.
Maar ga toch weer op zoek naar de oude versie.(Korg ElecTribe SX (ESX-1))
 
Back
Top