Sonic Core Xite-1

Ik ben totaal niet thuis in dat beta-testen moet ik toegeven en hoe dat in zijn werk gaat. Jij was dus een beta tester in het prille begin van de Creamware DSP periode?
 
Mijn vraag aan de moderators is ook of .dev-files hier geüpload kunnen worden, mochten scope bezitters een uitwisseling van patches wensen.;)

Ik hou me aanbevolen!

Ik ben een paar jaar geleden eens met een scope modular cursus begonnen via synthschool.com. De maker van Flexor, Assaf, was een van de leraren. Door mn verhuizing heb ik echter geen tijd meer gehad dus ik ga hier binnenkort weer eens goed voor zitten. Was dan ook aangenaam verrast door je website! Leuk leesvoer voor de komende tijd :)

Wat zijn precies de beperkingen waar je tegenaan loopt bij scope?
 
Naar aanleiding van WaveGuide's post over SSB hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1613747#post1613747 en mijn post hier: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1613537&postcount=95

SSB modules in de Modular III en IV. De SSB Phaser en de SSB Delay module:

Hoop komende week tijd te hebben om iets hiermee op te nemen.

Bestaat er ook een manual voor die Modulairs? Kwam die in de gauwigheid niet tegen op hun website.
Ik vraag me af wat ze precies bedoelen met die combinatie van SSB met hetzij phaser hetzij delay.
 
1/ De beperkingen waar ik tegenaan loop beschreef ik boven en misschien zijn het ook mijn eigen beperkingen dus ben voorzichtig met een negatief oordeel.
2/ Assaf Dar is een bezig baasje.
3/Frequency Shifter:
Was ist SSB?
Die Abkürzung SSB steht für Single Side
Band Modulation und bezeichnet ein Verfahren,
mit dem Frequenzen verschoben
werden können. Bislang war die SSB nur
in teuren Modular-Systemen (z.B. Moog
Modular) zu finden. Durch die SSB wird
jede Frequenz eines Spektrums um den
selben Betrag verschoben, deshalb wird
dieser Effekt auch Frequency Shifter oder
Spectrum Shifter genannt. Beinhaltet ein
Signal Obertöne bei 440, 880, 1760 und
3520 Hz und wird dieses Signal durch SSB
um +10 Hz verschoben, so erhält man
die Frequenzen 450, 890, 1770 und 3530
Hz. Frequenz Shifting ist nicht mit dem
Pitch Shifting zu verwechseln. Beim Pitch
Shifting werden alle Frequenzen um den
gleichen Betrag multipliziert, d.h. transponiert,
harmonische Verhältnisse bleiben
erhalten. Bei der SSB entstehen aus harmonischen
Verhältnissen i.d.R.
inharmonische, was am Beispiel oben
leicht nach zu vollziehen ist. Z.B. ist 890
Hz nicht die Oktave von 450 Hz, die Frequenzen
stehen in einem inharmonischen
Verhältnis.
4/ Frequency Shift Delay
Standardeffekt, immer monophon
Dieser Effekt kombiniert Frequency Shifting mit Delay. Das Frequency Shifting geschieht
im Feedbackweg, wodurch die Frequenzen zunächst unbearbeitet bleiben. Mit jedem
Echo aber werden die Frequenzen aufs neue verschoben.
5/ SSB Phaser
Synthese-Effekt, mono- und polyphon
Verschiebt man die Frequenzen in einem Signal mit SSB nur leicht (kleiner 1Hz) und
mischt dieses Signal mit dem Original, so entsteht ein Effekt der dem eines Phasers
ähnelt. Der Effekt unterscheidet sich dennoch deutlich. Denn im Gegensatz zum Phaser,
bei dem Phasenauslöschungen im Spektrum auf und ab geschoben werden, werden
beim SSB Phaser die Phasenauslöschungen, je nach Vorzeichen der Verschiebung, nur
nach unten (-) oder oben(+) geschoben. Bei grösseren Verschiebungen entstehen Spektren
und Klänge die der Ringmodulation ähneln.

English manual: ftp://sonic-core.net/manuals/Plug_Ins/ModularIII/English/

Bijgeleverd plaatje is de Flexor Alpha software van toen. Misschien leuk om te zien tot wat het uitgegroeid is.
 

Attachments

  • FlexorAlpha4.jpg
    FlexorAlpha4.jpg
    49 KB · Bekeken: 91
(...)
3/Frequency Shifter:
Was ist SSB? Die Abkürzung SSB steht für Single Side Band Modulation und bezeichnet ein Verfahren,
mit dem Frequenzen verschoben
(...)

English manual: ftp://sonic-core.net/manuals/Plug_Ins/ModularIII/English/

Bedankt, Roland. ik snap nou die combinaties van SSB met resp. delay en phaser. Wat ik nou een heel essentiële vraag vind: kun je het effect van die module die SSB combineert met een (feedback) delay ook realiseren door twee afzonderlijke modules (dus één die alleen maar SSB doet en één die alleen maar feedback delay doet), met elkaar te combineren? Zo ja, waarom bestaat deze SSB-Delay combi-module dan eigenlijk? Zo nee, wat zegt dat dan over de architectuur en de flexibiliteit van het Modular-systeem?
 
Wat ik nou een heel essentiële vraag vind: kun je het effect van die module die SSB combineert met een (feedback) delay ook realiseren door twee afzonderlijke modules (dus één die alleen maar SSB doet en één die alleen maar feedback delay doet), met elkaar te combineren? Zo ja, waarom bestaat deze SSB-Delay combi-module dan eigenlijk? Zo nee, wat zegt dat dan over de architectuur en de flexibiliteit van het Modular-systeem?

Jazeker Rutger, dat kan goed. Anders dan met de Clavia G2Demo/hardware, heb je hier de Xmod/FB module voor nodig(plaatje 1). Hiermee kun je welke audio en vanuit welk punt, dan ook terug routen. Plaatje 2 heeft ook interessante Delay modules. Waarvan 1, de Frequency Controlled Delay i.p.v. tijd, frequentie modulatie heeft waardoor physical modelling (Karplus) mogelijk gemaakt wordt. Op dit plaatje links een aantal Modular III&IV modules. Rechts Flexor Delays. Er zijn er meer maar dat is meer het echo werk.
 

Attachments

  • Xmod-FB connector.jpg
    Xmod-FB connector.jpg
    2,5 KB · Bekeken: 98
  • Delays voor Rutger.jpg
    Delays voor Rutger.jpg
    21,2 KB · Bekeken: 89
Jazeker Rutger, dat kan goed. Anders dan met de Clavia G2Demo/hardware, heb je hier de Xmod/FB module voor nodig(plaatje 1). Hiermee kun je welke audio en vanuit welk punt, dan ook terug routen. Plaatje 2 heeft ook interessante Delay modules. Waarvan 1, de Frequency Controlled Delay i.p.v. tijd, frequentie modulatie heeft waardoor physical modelling (Karplus) mogelijk gemaakt wordt. Op dit plaatje links een aantal Modular III&IV modules. Rechts Flexor Delays. Er zijn er meer maar dat is meer het echo werk.

Ah, da's mooi! In de manual zeggen ze over die Xmod & Feedback Connector:

It can sometimes happen in a patch that you will create a feedback loop (recursive connection). This could happen, for instance, when crossmodulating oscillators. However, even if the signals are compatible, SCOPE Fusion Platform does not allow for direct
connection of signals if it creates a loop. If you are designing a patch in which modules are to modulate each other mutually, and you get an error message, try inserting this module between the modules. It should now work.

Dat komt neer op wat in DSP-jargon bekend staat als het probleem van de "delay-free loop" - zeg maar "rekenkundige kortsluiting": een resultaat dat alleen maar berekenbaar is als dat resultaat al bekend is. Daarom zal dit kastje, denk ik, een unit-sample-delay implementeren, zodat het resultaat wordt berekend op basis van de vorige uitkomst, wat meestal geen problemen oplevert. (Een voorbeeld van een "delay-free loop"-probleem is de digitalisering van de Moog 4-ladder (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1541041&postcount=92 en https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=82046&d=1346418626)).
 
Daarom zal dit kastje, denk ik, een unit-sample-delay implementeren, zodat het resultaat wordt berekend op basis van de vorige uitkomst, wat meestal geen problemen oplevert. (Een voorbeeld van een "delay-free loop"-probleem is de digitalisering van de Moog 4-ladder (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1541041&postcount=92 en https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=82046&d=1346418626)).

Dat denk ik ook. Net zoals Reaktor feedback behandeld. Maar nu het gekke, en misschien denk ik verkeerd: Zoals je op het plaatje met de Delays ziet, is er ook een Sample Delay van Flexor. (Cwm is ook een developer die heeft gratis modules ontworpen. O.a. ook een Sample Delay) En dit werkt dus niet als feedback unit. Hoe komt dat?

Ik ben bekend met dat schrijven van Stilton Smith, ook nagepatched met de G2. Kan ook met dit systeem. In de Modular IV zit een uitstekende Ladder Filter met input gain. Zelf resonerend, wat minder wordt wanneer de gain, en dus het volume van een oscillator, opengedraaid wordt.
 
Laatst gewijzigd:
(...)
Maar nu het gekke, en misschien denk ik verkeerd: Zoals je op het plaatje met de Delays ziet, is er ook een Sample Delay van Flexor. (Cwm is ook een developer die heeft gratis modules ontworpen. O.a. ook een Sample Delay) En dit werkt dus niet als feedback unit. Hoe komt dat?
(...)

Misschien is daar meer over te zeggen als je de feedback-lus waarin je die Sample Delay gebruikt meer gedetailleerd beschrijft.

De kern van alle software die een modulair systeem implementeert is dat het signalen noodzakelijkerwijs discretiseert en dat het werkt in "arbeidsslagen". Van alle modules in de patch is de huidige toestand (de huidige waarde van de outputs) opgeslagen in een aantal "state variables" die bij elke arbeidsslag een update krijgen. Dit kan alleen als de "routing" van de patch geen delay-free loops bevat. Dat is HET grote verschil met analoog! Als je in een lus een unit sample delay opneemt, creëer je een extra (geïnitialiseerde) state variable (getal) waarvan de output direct geldig is in de huidige arbeidsslag, ook als die terugkoppelt. Daarom zie ik niet in waarom je met die Sample Delay van Flexor niet een lus zou kunnen bouwen.
 
In de volgende voorbeelden wil ik een oscillator-mixer-band_pass_filter FB loop maken.
| |
____________

VB1: direct en metteen deze recursion fout.
VB2: met Sample Delay module op nul en weer recursion fout.
vb3: met Sample Delay module op 1 met zelfde resultaat.
vb4: Sample Delay op 573 en weer de recursion.
vb5: Sample Delay op 105(dat maakt nu niet meer uit) en met de xMod/FB module en het werkt.
Dus wat doet deze SD module. Gisteren wel een waveguide kunnen maken hiermee met multiplexers. Wel met de xMod/FB er tussen.
 

Attachments

  • FB Fout 1.jpg
    FB Fout 1.jpg
    25,9 KB · Bekeken: 102
  • FB Fout 2.jpg
    FB Fout 2.jpg
    29,1 KB · Bekeken: 93
  • FB Fout 3.jpg
    FB Fout 3.jpg
    46,7 KB · Bekeken: 87
  • FB Fout 4.jpg
    FB Fout 4.jpg
    28 KB · Bekeken: 96
  • Sample Delayed BPF Feedback.jpg
    Sample Delayed BPF Feedback.jpg
    24,8 KB · Bekeken: 91
In de volgende voorbeelden wil ik een oscillator-mixer-band_pass_filter FB loop maken.
| |
____________

VB1: direct en metteen deze recursion fout.
VB2: met Sample Delay module op nul en weer recursion fout.
vb3: met Sample Delay module op 1 met zelfde resultaat.
vb4: Sample Delay op 573 en weer de recursion.
vb5: Sample Delay op 105(dat maakt nu niet meer uit) en met de xMod/FB module en het werkt.
Dus wat doet deze SD module. Gisteren wel een waveguide kunnen maken hiermee met multiplexers. Wel met de xMod/FB er tussen.

Ook ik kan hier geen chocola van maken. Neem bijv. Fout2.jpg:

Fout2.jpg
Connectie SDL2K.Out to Mix2.In2 zou een delay-free lus zijn.
Maar output van de Sample Delay hangt los; alleen de input is aangesloten, maar niet op Mix2. En er bestaat geen enkele verbinding tussen de Sample Delay en Mix2.
Ziet er naar uit dat de foutmelding zèlf niet spoort.8D =)
 
Ook ik kan hier geen chocola van maken. Neem bijv. Fout2.jpg:

Fout2.jpg
Connectie SDL2K.Out to Mix2.In2 zou een delay-free lus zijn.
Maar output van de Sample Delay hangt los; alleen de input is aangesloten, maar niet op Mix2. En er bestaat geen enkele verbinding tussen de Sample Delay en Mix2.
Ziet er naar uit dat de foutmelding zèlf niet spoort.8D =)

Overal waar er geen output van de Sample Delay naar de mixer is en wel de foutmelding, was een verbinding maken onmogelijk.
Dus wel gepatched maar werd niet geplugged.
 
(Ik neem aan dat de melding pas komt nadat je op een of andere manier aan het systeem hebt laten weten dat je patch klaar is?)
Het ziet ernaar uit dat de (foute) foutmelding optreedt als niet alle kastjes in de patch voorzien zijn van een aangesloten in- en outputkabel. Dan kan het voorkomen dat ook de foutmelding-routine zelf er niet meer uitkomt en rare meldingen geeft.
 
Het treed op wanneer ik een FB aansluiting probeer te maken zonder de xMod/FB module. Ik verwachtte door de Sample Delay dat te kunnen ondervangen. Niet dus. Na de Sample Delay module weer die xMod/FB module en de terug-routing kan plaats vinden.
Even hier die K-S module met Exciter. Dit klinkt echt goed! Ook een losse reverb erbij getrokken. Zal er een opname van maken.
 

Attachments

  • K-S Flute config.jpg
    K-S Flute config.jpg
    70,7 KB · Bekeken: 90
Back
Top