individual out's vs. mix out

Enzo.F

vrijwillig lid
Lid sinds
31 mei 2010
Berichten
1.663
Locatie
a forest
Ik ben benieuwd hoe jullie je TR808, 626, 707 en 909 in je mix verwerken. Haal je de complete mix-out in je mix of sluit je alle gebruikte instrumenten individueel aan?

De mix-out zou een dikker samengesteld geluid met zich meebrengen?

Jeroen
 
Ik gebruik het allebij....meestal los als de geluiden los geprocessed worden en de drummachine de functie van flexibele drums heeft en mono uit als een drummachine meer als een breakbeat moet zijn, lekker de compressie van de main out creatief gebruiken.
 
ik heb dan wel geen tr808/tr909 en dat soort meuk..
maar heb wel een verzameling grooveboxen/samplers.. over het algemeen gebruik ik meer de "mainout" van dingen..
je krijgt dan wel niet "extra gratis" variatie in je geluiden zoals die oude drummachines..
maar ze hebben meestal wel iets van een extra compressor op de main-out.. of de fx komen alleen uit de mainout.
de extra-outputs gebruik ik niet zozeer om te mixen.. maar eerder om te routeren..
dus een extra output van een drumdoos aan de input van een synth.. om extra te filteren..

als voorbeeld me mc909.. daar hangt dan op output B de input van me elektribe-A en output C-D aan me kaospad
en de output van de kaospad en de elektribe via een sub-bus op het mengpaneel op de input van de mc909 (voor de compressor) .. en tadaa :) de ome dromer sound..
 
cool! Leuk om je setup / gebruik er bij uit te leggen BRZ. Hoe doe je dat in de praktijk, is je setup steeds een unieke, voor het moment geprikte setup of maak je gebruik van patchbays e.d.?

m'n 808 heb ik middels de mix hi-out en de mix lo-out op een patchbay die kan ik dan weer op m'n D&R binnenhalen. Voor een compressor is dat onhandig, lijkt me omdat je niet de complete mix wil processen.
 
Alles zit op een patchbay, op de drumdozen na, die prik ik direct in de patchbay front om zo flexibel mogelijk te zijn.
Voor elke track is de routing nieuw, maar dat komt meer door het gebruik van patchbays.
Heb een 606/909/Bohm DD19/Jomox airbase/Jomox m base11/modular synth voor de drums en een hoop fx's.
Ik heb niet echt een vaste manier van werken, meestal duwt de track zelf mij een bepaalde kant op, start is wel vaak de kick door een Culture Vulture of FBII. Vandaaruit komt de percussie erbij met de nodige fx's/filters.
Elke keus is gebasseerd op wat er op dat moment lekker voelt. Soms zal ik wel willen dat ik flexibeler geluiden naar outputs kan sturen ipv veel met auxen te routen..
 
interessant! dank! En wat voor compressie is gebruikelijk op 606 / 808 / 909 (analoge drum's)? Kan je daar een ArtPro vla voor gebruiken? Hoe zinvol is het om daar geld in te steken?
 
Ik liet bij de TR-909 de toms door de main outputs komen en de rest door individual. Simpelweg omdat ik inputs op mijn geluidskaart tekort kwam en om de een of andere reden die toms niet zo vaak gebruikte...
 
Laatst gewijzigd:
@The Unholy: Welke drumbak maak je gebruik van?
Is het niet zo dat het òf main out òf inidividual outs werken, en niet beide tegelijk?
 
Denk niet dat er een standaard compressor is....\
Heb zelf een 3630 (gebruik ik nooit meer), sm pro tb202 (leuk niet echt bijzonder), een Culture Vulture (niet echt een compressor, maar wel erg lekker, zal er wel meer willen) en een D&R 5 euro compressor.....
Merk bij mezelf dat wat ik door de CV haal altijd lekkerder klinkt dan ervoor, dus ik zie in de toekomst nog wel een soortgelijke bak erbij komen. Gebruik niet zo vaak een compressor omdat het moet, er gaat er pas een aan als het nodig is voor het geluid zonder dat ik dat kwa synthese of mix niet kan wijzigen...
 
@brz: dank voor je reply... helder verhaal.
 
@The Unholy: Welke drumbak maak je gebruik van?
Is het niet zo dat het òf main out òf inidividual outs werken, en niet beide tegelijk?

Sorry, de 909.

Als er geen individual outs gebruikt worden, komen alle geluiden via de interne mixer door de main outputs. Als er een jack in de snare output wordt gestopt, verdwijnt de snare uit de interne mix.
 
Echte drums worden ook vaak alleen met aparte mics voor Bass, Snare, Hihat en overhead (toms, cymbals, onetwofwreefour en gekreun) gemiked.
Voor de losse drum dozen gebruik ik meestal de master outs + 1 snake of losse kabels als het echt nodig is, de D-station heeft standaard (8?) aparte outs naar de patchbay omdat ik er anders niet bij kan.
 
Met mijn 808 heb ik de kick en snare op aparte kanalen via de indiv. outputs en de rest via main out.
Bij de 909 de kick en clap apart en de rest via main out.

Dit werkt voor mij prima omdat ik meestal de geluiden zo apart kan processen met fx e.d. Ook willen de hihats nog wel eens een aparte uitgang krijgen.
 
Ik ben benieuwd hoe jullie je TR808, 626, 707 en 909 in je mix verwerken. Haal je de complete mix-out in je mix of sluit je alle gebruikte instrumenten individueel aan?

De mix-out zou een dikker samengesteld geluid met zich meebrengen?

Jeroen

Ik heb welliswaar maar een R-70 maar ik doe het zo:
Alle kicks op Ind Out 1 met op de mixer een compressorkanaal op de insert
Alle snares op Ind Out 2 met op de mixer een compressorkanaal op de insert
De rest naar de Stereo Out met op de mixer een compressorkanaal voor beide op de insert

Zo kan ik voor de kicks en de snares de compressor/gate anders instellen als voor de rest van de drumgeluiden en heb ik de controle en de sound die ik wil.
 
Met mijn 808 heb ik de kick en snare op aparte kanalen via de indiv. outputs en de rest via main out.
Bij de 909 de kick en clap apart en de rest via main out.

Dit werkt voor mij prima omdat ik meestal de geluiden zo apart kan processen met fx e.d. Ook willen de hihats nog wel eens een aparte uitgang krijgen.


+1 al is het de clap ipv de snare bij de 8. Hats is wel irritant bij de 8, open en closed apart, had ik liever samen gezien :)
 
Ik gebruik enkel de mix out en gebruik de volume controls op de bakken zelf.
een zeldzame keer gaat er een kabel in een individual out voor een insert effect.
 
Back
Top