RC-3 vs RC-2 (Boss Loop stations)

Keybern

Ouwe rot
Lid sinds
15 Maart 2009
Berichten
1.458
Hoi,

Ik heb begrepen dat de RC-2 discontinued is ten voordele van zijn opvolger, de RC-3.
Echter is het me niet geheel duidelijk of de features alleen zijn toegenomen.

Het uiterlijk van de RC-3 maakt alvast juist een omgekeerde indruk op mij:
boss-rc-2.jpg




Een bepaalde vage internetbron gaf alvast een verschil van (aantal ?) drumsounds aan, in het nadeel van de RC-3, en zag beide pedalen eerder complementair dan mekaars opvolger.

Iemand ervaring met (één van) beide apparaatjes ?
 
Wat ik ermee wil bekomen ?
Snel gelayerde inspiratie capturen zonder de pc aan te hoeven zetten. Vooral de auto-tempo spreekt mij enorm aan. Het ding detecteert zelf de tempo en past het drumpatroon automatisch aan vanaf je eerste loop.
 
Het grootste verschil is het geheugen. De rc-2 heeft maar een tiental seconden en de rc-3 wel 30 minuten of zoiets. Is de rc-30 dan niet beter iets voor je? Heb je 2 sporen en een hoop effecten (persoonlijk zou ik het niet voor de effecten doen...)

Grappig, ik zit mezelf ook te verdiepen in een nieuwe uitgebreidre looper. Ik loop nu met een boss dd-7 (delay)
 
ik gebruik momenteel de TCE flashback en de kaos pad I&II
de switch van de TC is alleen wat lawaaierig, dus lastig wanneer je mics gebruikt
 
Zou ik de Korg MicroSampler misschien ook handig/makkelijk kunnen inzetten als externe looper ?
Heeft ie ook iets als auto-tempo ? (tempo automatisch berekenen adhv het inkomend signaal)

Ik heb de MicroSampler altijd wel een intrigerend bakje gevonden. Heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap. (al blijft het loopen op dit moment toch echt wel hoofdzaak)
 
Als het je om auto tempo gaat zijn er wel wat loopers die dat doen. De Kaosspad 3, trouwens wel een fijne looper maar als je verder de effecten niet gebruikt beetje overdreven.

Ik heb net van een forumlid een redsound loopmodule overgenomen om uit te proberen (voor dat geld tweedehands een leuke looper) en die detecteerd ook automatisch de bpm.

Mocht je toch een computer erbij houden voor recording e.d. zou ik gewoon de clock uit ableton (of andere DAW) halen, heb je ook geen looper nodig die automatisch de bpm pakt.

De Korg microsampler heb ik nog nooit gebruikt, maar aangezien het een Korgproduct is zal er vast wel iets met auto bpm op zitten (zit ook op die kaossdingen) Ik vind hem persoonlijk een beetje groot om als looper te gebruiken.
 
heb zopas de RC-3 in huis gehaald.

Niet getest in de winkel, want de functionaliteit leek me wel voor zich te spreken. Ik kreeg wel weer zo'n uitgepakt modelletje mee uit de vitrine-kast. Testmodel ? (heeft iedereen er weer lekker op kunnen stampen)

Thuis aangesloten op mijn Microkorg, krijg ik op left een enooooorme ruis. Terwijl ie op right zuiver is.
Kabels gewisseld (balanced !), geen verandering. Left met right gewisseld op de RC-3, de ruis verhuist mee op de speakers.
Speakers getest zonder RC-3 --> OK
Microkorg getest zonder RC3 --> OK
Maw. het ligt aan de left output van de RC-3. (tevens de power-switch, beetje ridicuul, kon er op die 180 euro echt geen dedicated switch af ?)

Ik heb op het net gelezen dat die loopers wel wat extra ruis kunnen veroorzaken, maar enkel op left en zooo enorm fel lijkt me wel een beetje abnormaal, niet ?


Wat een klotezooi weer. Heb het ondertussen wel gehad met die muziekwinkels.
Dat wordt weer opsturen, min. 2 weken wachten, terwijl ze me gewoon een ingepakte hadden moeten meegeven. :stupid
 
Laatst gewijzigd:
blijkt de (verschrikkelijke) ruis enkel aanwezig te zijn met balanced kabels, en alleen op left.
Unbalanced geeft geen problemen, en de right output (output B) geeft nooit problemen. :?

Stereo jack op mono left geeft ook verschrikkelijke ruis.


Is dit normaal ?


Hoort het ding de balanced of stereo baan niet gewoon te negeren ?
En waarom enkel op output A een probleem ?


Was er even terug mee naar de winkel gegaan maar daar hebben ze uiteraard alleen met een unbalanced mono kabel getest.
Niet onoverkomelijk, maar als dit niet normaal blijkt, wissel ik em toch graag tijdig in.

(opmerking: ja, ik gebruik een geaard stopcontact)
 
Het is een gitaareffect, bedoeld om tussen gitaar en gitaarversterker te pluggen. Die zijn nooit balanced. Het manual zegt er ook niks over.

Dat het alleen met output A gebeurt, heeft vast iets te maken met de wijze waarop de power-switch werkt. Op gitaareffecten is dit overigens de gebruikelijke manier van aan/uit zetten. Is vast geen kwestie van goedkoop doen, maar een kwestie van er zo min mogelijk onderdelen in stoppen die kapot kunnen gaan als ie op een druk podium op de grond ligt.

Dus mijn gok is dat er niks raars aan de hand is.
 
Het is een gitaareffect, bedoeld om tussen gitaar en gitaarversterker te pluggen. Die zijn nooit balanced.
oké, daar ken ik niets van.
Thx voor de info.

Nog even afwachten wat support zegt.
 
antwoord van Roland support:

Hallo,
Ja, vermits Output A ook dienst doet als power on switch heeft dit dus al gevolg dat hij via de ring kant van de aangesloten jack de aangesloten voeding kortsluit en daardoor het toestel activeert. Hij rekent hier dus wel degelijk specifiek op een mono jack! Sluit je hier nu een stereo jack op aan dan komt deze voedingspanning dus op een signaal lijn van de aangesloten audioaparatuur (ring kant van symetrisch systeem). Op zich is deze spanning niet zo erg maar deze spanning zorgt wel voor een audio buzz in het signaal. Dus je vaststelling is geen defect, maar voorziet dus enkel het gebruik van mono kabels!
Mvgr,
:erm: stom, geef mij dan maar een dedicated power switch. Geen enkel van mijn overige gear geeft een buzz bij gebruik van balanced cables. (is ook te gek voor woorden)

Kan ik weer kabels liggen switchen.
Stom, Boss/Roland. Heel erg stom!
 
Stom, Boss/Roland. Heel erg stom!
tja, maar deze configuratie is nu eenmaal gewoon de standaard in pedaal wereld...
 
Geen enkel van mijn overige gear geeft een buzz bij gebruik van balanced cables.

Een buzz misschien niet, maar weet je zeker dat je geen andere storingen hebt? Als je balanced kabels in niet-balanced aansluitingen doet, heb je sowieso kans op storingen; er hangt immers een uiteinde "los". Meestal gaat dat goed of is de storing heel subtiel waardoor je hem niet opmerkt. Dan heb ik toch liever een duidelijke buzz, weet ik tenminste zeker dat ik met de verkeerde kabel zit te prutsen:P

In veel wat modernere niet-balanced apparatuur zitten daarom TRS-connectors zodat je ook balanced kabels kunt gebruiken. Daarbij is de Ring dan aan de aarde gehangen om storing te voorkomen. Dat is echter ook niet ideaal en werkt eigenlijk alleen als je vrij zeker weet dat het andere eind van de kabel ook wordt aangesloten op iets dat de Ring aan de aarde hangt; anders hangt er nog een uiteinde los met risico op storing. Dat werkt prima met synthesizers, die gaan toch wel een mengpaneel of DI in en aangezien die vrijwel altijd zowel balanced als unbalanced kabels lusten, doen ze het ring-aan-aarde truckje toch wel. Maar met gitaarpedalen is dat een heel ander verhaal; die worden vaak in serie achter elkaar gehangen en je weet nooit waar je aan toe bent "aan het andere eind van de kabel".

Daarom zou ik zeggen: Boss doet het precies goed. Als je de juiste kabels gebruikt, is er niks aan de hand. Het truckje dat ervoor zorgt dat je je andere apparatuur wel met de verkeerde kabels kunt aansluiten is gewoon onwenselijk in veel situaties waarin effectpedalen worden aangesloten en verhoogt de kans op storingen juist.
 
Ik heb de RC-2 al weer een tijdje. Voornamelijk gekocht als gitaarlooper, maar gebruik hem ook af en toe voor mijn synths. Leuk pedaaltje als je op zoek bent naar iets heel simpels als alleen maar layeren.

Wat ik voornamelijk mis zijn de mogelijkheden om verschillende sporen op te nemen en deze te muten. Dat kan je beter op zoek naar een iets uitgebreidere denk ik.

Ik heb totaal geen problemen met noise/buzz als ik hem op mijn mixer aansluit, ook niet op mijn gitaaramp. Ik gebruik gewone unbalanced kabels.
 
Back
Top