Ensoniq Mirage

DigiLoog

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2009
Berichten
4.855
Locatie
Ergens op een pcb
Sta op 't punt een Ensoniq Mirage aan te schaffen.
Heb begrepen dat er diverse versies van bestaan, die ik kan kopen heeft de naam MIRAGE in 't klein bedrukt en niet de rode streep, is dit de eerste versie?
Hoe zit het met de disc drive, heb begrepen dat als die niet meer werkt of defect raakt het moeilijk zal zijn om deze te laten repareren?
Heb ook begrepen dat sommige het een ''onding'' vinden en totaal niet klinkt en weer anderen die h'm fantastisch vinden.
Wie heeft er nuttige info?
Bedankt alvast.
 
De verschillen van de mirage zitten vooral in uiterlijkheden

die zonder de floppy bak is de oudste de dsk 1 lijkt meer op een EPS

Qua sampler is het een 8Bit ruisbak met de editmogelijkheden van een analoge synth, dus manuals zijn een must.
De presetsamples van de mirage zijn erg goed te noemen, dragers van vele electro en house hits.

maar editten is vooral veel op de sampler zelf, dus knippen en loopen op het gehoor.
 
Er zijn 3 versies van de mirage en de rode streep is de laatste versie (DSK1)

lees hier alle info over de Mirage http://www.syntaur.com/tech_mirage.html

Reperatie van de Drive is bijna onmogelijk, ik heb bij een pool een cardreader gekocht die ik nog steeds moet inbouwen en dan is het probleem voor altijd opgelost.

http://amazingdiy.wordpress.com/2010/11/06/hxc-for-ensoniq-mirage/

http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/pictures/index.html

Zo jou zaterdag middag zit gevuld met veel leesvoer :D
 
Matrixxx en KAOSKOAS bedankt voor de tips, het betreft hier een DSK8 met de zwarte druktoetsen (dus de aller eerste versie).
Disc drive werkt nog (zolang het duurt) en ziet er voor zijn leeftijd nog zeer goed uit, +/-100 diskettes er ook nog bij.
Dat hij vrij ''noisy'' is en maar 8 bit heeft neem ik voor lief, hoort bij 't karakter van deze synth en als ik mij daaraan zou storen had ik wel een hyper moderne sampler gekocht.
Koop hem eigenlijk alleen maar voor de sample ''good life'' van Inner City, prachtig geluid, voor de rest v/d sample laat ik me verrassen.
Dit is trouwens mijn eerste sampler.
 
Ik kan me voorstellen dat je in de jaren '80 er wel een studie voor over had. Maar het was voor mij echt te veel moeite.
 
Reperatie van de Drive is bijna onmogelijk, ik heb bij een pool een cardreader gekocht die ik nog steeds moet inbouwen en dan is het probleem voor altijd opgelost.

Hou me gerust op de hoogte van dit proces:D
Ik heb een Mirage Rack die ik graag gebruik.
Als daar een cardreader in kan lijkt me dat een stuk makkelijker werken.
 
Ik kan me voorstellen dat je in de jaren '80 er wel een studie voor over had. Maar het was voor mij echt te veel moeite.


dat valt best mee, denk dat een een doorsnee synth plug in meer aandacht nodig heeft.
 
@ MatthewLeBlom (over de cardreader) Ik was er mee bezig maar heb het toen gestaakt omdat ik te veel andere dingen op mijn pad had maar ik zal eerdaags een poging wagen.

@ Analogica, Mischien leuk als je de disks online kan zetten.

FF een klein mp3tje gemaakt met de voice uit de EPS16+ en de synth uit de sylenth :D:D
 

Attachments

  • goedeleven.mp3
    592,8 KB · Bekeken: 46
dat valt best mee, denk dat een een doorsnee synth plug in meer aandacht nodig heeft.

Volgens mij zit je met een plugin meestal niet te kloten met een linker en rechterbank en hexadecimaal rekenen. Ik heb nog niet zoveel samplers gehad maar ik vond zelfs de Prophet 2002 logischer in elkaar zitten qua bediening.

Maar klonk lekker en een erg fijn keyboard
 
Ik heb 2 mirage's waarvan 1 met de cardreader die matrixx ook heeft.
De diskdrive vervangen is ook te doen alleen moet mogelijk de nieuwe diskdrive aangepast worden (heb ik ook moeten doen)

Jammer dat de koop niet is doorgegaan maar je komt mirage's vaker tegen...

En HIER nog wat extra info over de mirage EN disk images
 
Back
Top