USB-stick fantom g

Paulbosch

Nieuwkomer
Lid sinds
6 september 2010
Berichten
12
Hey allemaal,

Ik heb twee vraagjes:
1. Heb je als USB-stick voor de roland fantom G8 echt een speciale roland usb-stick nodig? Of kun je ieder stickie erin smijten zonder problemen? Ik vraag dat even aangezien de roland usb-sticks echt heel duur zijn, dus ik vroeg me af of daar iets 'speciaals' mee is..
2. Kan dan ook iedere grootte? Of is er bijvoorbeeld een max van 2 GB die de usb-stick mag hebben?

Bedankt alvast!

Paul
 
1. Nee. Ik gebruik een cruzer, 4GB geloof ik, maar andere werken ook prima. Niet alle usb sticks schijnen te werken, maar de meeste wel. Met de Roland sticks is niets speciaals.
2. Voor zover ik weet wel, maar ik raad 2 of 4 GB max aan. Je moet trouwens formatteren als FAT32 op je PC, daarna nog een keer formatteren op de Fantom, voor de zekerheid.

Meer info:
http://cms.rolandus.com/assets/media/pdf/FGWS04.pdf
 
Ook even kijken hoeveel plaats de data van de G8 daadwerkelijk innemen op de stick. Ik heb zelf geen Fantom, maar de sound banks van de Roland Gaia nemen bvb maar enkele megabytes in op een stick en dan is het zonde van het geld als je er een van ettelijke Gigabytes voor gaat gebruiken.

De kleinste USB sticks zijn 256Mb groot en kun je tegenwoordig op eBay voor enkele euro's scoren. Ik heb zo een partij van vijf 256Mb sticks gekocht voor wat kleingeld en die werken probleemloos met mijn Gaia.
 
De ingebakken geluiden van de Fantom G (multi-sampled piano's, etc.) staan in ROM (of beter gezegd flash) en kun je niet naar je USB stickje schrijven. Ik kan me echter wel voorstellen dat je, zeker als je veel meer dan de standaard 32 MB sample RAM hebt (b.v. 512 MB), eigen multi-samples wilt laden. Bijvoorbeeld multi-samples voor meer piano's of andere instrumenten.

Afgezien van samples is de data die de Fantom opslaat/laadt niet zo groot. Als je b.v. patches maakt op basis van ingebakken samples, dan hoeven alleen beschrijvingen van die nieuwe instrumenten opgeslagen worden. Zo kan je bijvoorbeeld ook flink wat kwijt in de ingebouwde 50 MB flash.

Ik gebruik zelf een Corsair Voyager 1 GB en een Imation Atom 4 GB USB stick - die werken perfect. Ik heb ook een 512 MB reclame USB stickje van Microsoft (HyperV bla bla), maar die doet het niet in de Fantom.

Anyway, tenzij je veel met eigen samples gaat doen heb je waarschijnlijk geen enorme USB stick nodig - eentje van 4 euro van de Hema lijkt me al meer dan voldoende. Het gaat sowiezo niet snel zijn; het zou me niets verbazen als 512 MB aan samples laden een paar minuten duurt. Het laden van de data na een factory reset (4 demo songs met wat samples en een hoop phrases, etc.) duurt al gauw 40 seconden.
 
Back
Top