Akai samplers en USB

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Ik wil graag wat bestanden van mijn Akai Z8 overzetten naar de MPC5000, maar stuit hierbij op een irritant probleem. Beide apparaten zijn wel via USB met elkaar te verbinden, maar op de Z8 kan ik dan alleen maar de Flash Rom van de MPC selecteren - dus niet de harddrive, wat mij veel logischer lijkt. Ik heb nu een aantal samples als test in de Flash Rom gezet, maar die zit supersnel vol en ik kan deze samples er ook nooit meer vanaf halen lijkt het wel. Op de MPC zelf kan ik namelijk alleen maar laden uit de Flash Rom, verder niets. En als ik de MPC op de Mac aansluit via USB dan heb ik alleen toegang tot de HD en kan ik dus weer niet bij de Flash Rom :stupid

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Het lijkt me toch dat je tussen deze twee apparaten van dezelfde fabrikant prima samples moet kunnen uitwisselen, maar ik kom er even niet meer uit. Het hele nut van die Flash Rom ontgaat me ook eigenlijk. Er staan een paar gesampelde drumbakken in die op zich prima bruikbaar zijn, maar die moet je evengoed eerst laden om ze te gebruiken. Waarom staan die dan niet gewoon op de HD, waarop je zelf files kunt bijvoegen of deleten als je dat wil?

Het mooiste (en meest voor de hand liggende) zou zijn als ik dus op de Z8 de harddrive van de MPC kan selecteren, als external device. Mocht iemand weten hoe dit moet (misschien zie ik wat over het hoofd) dan ben ik zeer benieuwd :)
 
als je windows vista of windows 7 gebruikt, haalt hij altijd de drivers van internet, het kan dan dus ook zijn dat hij alleen een driver voor het flash geheugen vindt en niet voor de hard-drive.
Wat je zou kunnen proberen is op internet op zoeken als je handmatig de akai drivers eraf haalt.

werk je op Windows 98, 2000 of xp moet je altijd de drivers van internet halen of vanuit een cd instaleren.


EDIT:
ik heb even gezocht en kom op de site van akai dit tegen: http://www.akaipro.com/contentmgr/showdetails.php/id/2382
je moet je er wel voor registreren blijkbaar, maar met deze driver zou het kunnen zijn dat je de samples van de harde schijf kunt halen.
 
Ik denk dat er sowieso wat haken en ogen zitten om ze direct via USB te koppelen. Heb er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord dat dat zou kunnen. De Z8 heeft inderdaad drivers nodig, wat suggereert dat het geen generiek USB device is. Datzelfde geldt vermoedelijk voor de MPC. Ik gok dat die niet zomaar fungeert als "gewone" externe HD.

Maar als je alleen maar wat bestanden over wilt zetten, wat is er dan mis met een USB stick o.i.d.?
 
Bedankt voor je reactie Mark E. Voor zover ik nu kan nagaan ligt het probleem echter meer bij de Z8 dan bij mijn computer (ik gebruik een Mac trouwens dus met Windows heeft het niet veel te maken).

Ik heb net geprobeerd een Plextor CD-burner aan de Z8 te hangen via SCSI. Mijn gedachte was, als ik nu een CD kan branden met de files die ik over wil zetten, dan kan ik die in de Mac laden en vervolgens weer in de MPC. Via de Mac kan ik immers prima bij de harde schijf van de MPC, zowel files deleten als toevoegen (kwestie van folders verslepen). Helaas.....ook dit lukt niet. Alleen in de "load" mode kan ik in de Z8 kiezen tussen de interne harde schijf of de Plextor (met lege CD). Maar daar heb ik natuurlijk niets aan. In de "save" mode kan ik alleen maar weer kiezen voor de interne harde schijf van de Z8. Ik word er onderhand een beetje moe van - de Z8 kan toch gewoon met een externe storage device via SCSI werken? Wat zou ik nou over het hoofd zien?
 
de Z8 kan toch gewoon met een externe storage device via SCSI werken

Ja, maar cd's branden is een heel ander verhaal natuurlijk...
 
Ik denk dat er sowieso wat haken en ogen zitten om ze direct via USB te koppelen. Heb er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord dat dat zou kunnen. De Z8 heeft inderdaad drivers nodig, wat suggereert dat het geen generiek USB device is. Datzelfde geldt vermoedelijk voor de MPC. Ik gok dat die niet zomaar fungeert als "gewone" externe HD.

Maar als je alleen maar wat bestanden over wilt zetten, wat is er dan mis met een USB stick o.i.d.?

Ha, ik zie nu je reactie pas :) Goed idee, volgens mij heb ik nog wel een USB-stick van mijn werk liggen dus ik ga dat gelijk proberen. Geen moment aan gedacht :o:
 
Nou het is gelukt hoor. Niet met de USB-stick trouwens, want die begon als een gek te knipperen toen ik hem erin stak en de Z8 sloeg gelijk vast. Misschien komt dit doordat het een 4GB stick is....de MPC5000 kan bijvoorbeeld alleen compact flashkaarten aan tot 2GB, wie weet geldt voor de Z8 iets soortgelijks met USB-sticks. Nou ja, dat is gissen natuurlijk.

Belangrijkste is dat ik nu weet hoe ik het moet doen. Ik bedacht me ineens dat ik nog ergens een card-reader heb liggen die ik normaal alleen gebruik om foto's naar de Mac over te zetten. Een CF-card past (natuurlijk) ook in die reader en vervolgens heb ik dit in de voorste USB-poort van de Z8 gestopt. Het saven naar de CF kaart gaat probleemloos en dezelfde kaart wordt ook gewoon gelezen door de MPC. Klaar is Kees! Achteraf gezien supersimpel en ik had er natuurlijk eerder aan moeten denken, maar ik heb aan die hele reader niet gedacht en dan verval je al snel in een soort tunnelvisie. De tip van de stick heeft me op het juiste spoor gebracht.

Ik kan weer aan de slag dus.....bedankt voor de suggesties allebei! :okdan:
 
Misschien is de stick geen FAT of zit er beveiliging op? De grootte zou wel goed moeten gaan denk ik.
Maar goed dat je een oplossing gevonden hebt!
 
Back
Top