Maschine Mikro

Ekkie

Ingeburgerd
Lid sinds
23 juli 2008
Berichten
57
Native Instruments komt in oktober met een kleinere versie van Maschine onder de naam Maschine Mikro. Het betreft hier een kleinere controller met dezelfde software als zijn grotere broer. Verder wordt er een exemplaar van Komplete Elements bijgeleverd. Adviesprijs is euro 349, euro 150 minder dan Maschine.

Jammer dat ze geen feature vergelijking op de site hebben geplaatst, zodat je kan zien wat de verschillen tussen de twee versies zijn. Wel is duidelijk te zien dat de Mikro minder controller knobs, geen bank change buttons en slechts over een kleiner scherm beschikt. Mocht iemand die Maschine kent hier meer duidelijkheid over kunnen geven, dan is dat meer dan welkom.
 
Mijn ervaring met Maschine is dat ik -aangezien ik met 2 computerschermen werk - de interface van Maschine open doe op één scherm, DAW op ander scherm, met als gevolg dat ik wél de knoppen van de controller gebruik, maar dit wel volg op mn beeldscherm ipv schermpjes op Maschine controller zelf.
Maw, voor mij zou de Mikro even goed werken.
Ik kan me inbeelden dat als je vooral op de controller zélf altijd kijkt, de grotere Maschine enig voordeel kan hebben...maar of die voordelen 150 euro waard zijn, dat betwijfel ik sterk.
Had ik 1,5 jaar geleden de keuze gehad, was het de mikro geworden...
 
Alle functies zijn via de Mikro controller uit te voeren zover ik kan beoordelen, alleen nu wat vaker door een combinatie van een knop en pad of andere knop (zoals Shift+ pad functies bij Maschine voor Quantize, Undo, Redo etc)
Voorbeeld: De Mikro heeft 1 group button ipv 8 op Maschine. Je houdt die ingedrukt en drukt op 1 van de bovenste 8 pads op van group te veranderen.

Verder inderdaad wat Seiko zegt, ik werk ook veel via het computerscherm, met name het arrangeren, laden van plugins, samples etc. Werkt voor mij op dit moment sneller en ben het gewend van andere programma's. Dus voor mij zou een Mikro ook prima zijn.
Niet voor niets van NI er nu (pas) mee uitkomt. Het is gewoon een volwaardige Maschine. Ik schat in dat de verkoop van de Maschine na de 1.6 update wel de grootste piek heeft gehad. NI kan hiermee zijn bestaande product aan een nieuwe groep consumenten verkopen.
 
Waarom kijken jullie nog zo veel op jullie computerscherm? Was het niet de bedoeling van Machine dat je hem zonder naar je beeldscherm te kijken bedient? Kan je dat niet met de lcd schermen doen?

Gewoon een vraagje..
 
Zoals ik hierboven al schreef: gewenning en praktisch
Vooral het begin en het eind van het maken van een track doe ik via mijn computerscherm. Dus samples inladen, en alle samples ordenen in het begin. Aan het eind als ik de basis van de track af heb: afmixen, vst's toevoegen (doe ik ook tussendoor trouwens) en arrangeren van intro, outro etc.
In een doorsnee (grote) studio gaat zoiets ook via een computerscherm.
 
Ik werk eigenlijk 90 procent van de tijd met schermen uit. pas in de mixfase (en opname van vocalen natuurlijk) gaan de schermen weer aan.
Binnenkort maar Maschine halen om mee te rotzooien.
 
@ Maks, sorry had andere thread niet gezien.

Bedankt voor alle info en reacties.
 
Waarom kijken jullie nog zo veel op jullie computerscherm? Was het niet de bedoeling van Machine dat je hem zonder naar je beeldscherm te kijken bedient? Kan je dat niet met de lcd schermen doen?

Gewoon een vraagje..

je DAW staat toch ook al open op een scherm...als je met één groot of twee schermen werkt waarbij de Maschien interface kan blijven openstaan, is het makkelijker op op groot scherm mee te volgen.
Ik maak ook dikwijls pas s avonds muziek in een niet te fel belichte studio, en dan zijn mn computerschermen duidelijker dan Maschine scherm (ook al zijn die schermpjes ervan goed belicht en duidelijk)
 
Momenteel ben ik genoodzaakt om veel op de controller te werken, gezien ik nog geen bureau heb in mijn nieuwe huis. Dus eigenlijk alles doe ik op de controller, zelfs het arrangeren. Ik vind het een topapparaat en zou niet meer zonder willen. Vaak exporteren ik nadat ik klaar ben de boel nog even naar Ableton om er een mix sausje aan te hangen.

Dat vind ik het enige gemis, het feit dat er geen goede mixer view in zit. Dat zou de DAW namelijk overbodig maken.
 
Back
Top