DJing en sampling / effects

Quinty

Kacke und Schmutz
Lid sinds
5 december 2002
Berichten
95
Locatie
Almere
Voor mijn tijdens mijn DJing ben ik opzoek naar een nieuwe uitdaging.

Nu lijkt het me gaaf om DJing te combineren met een sampler en/of effecten bak.
Zo zit er o.a. aan te denken een NI Maschine aan te schaffen. Maar ook een Roland SP 404 SX en de Koass Pad 3 zit ik aan te denken.

Mijn voornaamste vraag is of je een sampler (welke dan ook) makkelijk kan syncen met CD spelers.
Ik lees op internet veel over het syncen van Maschine met Traktor.
Omdat ik nog op de traditionele manier beatmix ;) ben ik benieuwd of je handmatig een eigen gemaakte loop kan syncen/gelijk zetten met de draaitafels.

Andersom is natuurlijk geen probleem maar ik wil graag een sampler naadloos integreren in sets.
Als het alleen samen DJ software ala Traktor kan dan moet ik daar misschien toch mee gaan starten.
 
Begin maar eens met de Kaoss pad, die is er voor gemaakt :). In de 3 zit ook al een bescheiden samplertje. Koop 'm tweedehands, dan ben je voordeliger uit als het toch niet blijkt te zijn wat je zoekt.

Gelijk zetten: tja, de draaitafels zullen nooit op exact hetzelfde tempo draaien. Vaak is het maar tot 1 cijfer achter de komma nauwkeurig, dus uiteindelijk wijk je altijd af.

Traktor (de nieuwe versie dan) heeft Sample Deck wat qua concept ongeveer gelijk is aan hoe de Kaoss pad het doet - je neemt one-shots of korte loopjes op die je er dan tussendoor afspeelt. Maar als je toch al traditioneel draait heb je aan een Kaoss pad meer dan aan Traktor - of je moet al een laptop hebben die voor audio geschikt is, en een audio interface, en de software kopen, en de controller, en... Leuk, maar duur, en dan heb je aan de bestaande investering niks.
 
Bedankt Yoozer voor je antwoord.

Ik zit ook te denken om te beginnen met een KP.
Toch wil ik de kant op om live muziek te combineren met DJing (zonder stiltes).

Daarvoor zit ik wel aan een Maschine te denken of Ableton Live maar dat is niet het eerste programma waar ik aan denk.
BPM syncen tussen CD spelers en software/andere hardware is toch een lastig iets!

Lastig allemaal, want ik koop ook niet zomaar nieuwe software/hardware om er later achter te komen dat het niet werkt...
 
Volgens mij zijn er CDJs die USB out hebben en MIDI clock sturen. 1200s natuurlijk niet ;).
 
Ja, mijn CDJs doen het ook maar om deze tijdens een live sessie in een club los te koppelen en aan m'n laptop te hangen lijkt me iets te overdreven :D

Ik denk dat ik voor Traktor icm CD ga.
Gewoon traditioneel draaien met CD's en af en toe met Traktor icm met een Kontrol X1 mixen naar de computer toe (pitch bend ipv de jog wheel). Het zal even wennen zijn maar dan kun je wel neat spul gaan uithalen... effecten, loops.
Misschien is het daarnaast dan ook nog leuk om een Kaoss Pad 3 of Koass Pad Quad er bij te halen.
 
Ik zou ook even kijken naar de Numark Mixtrack. Wel even proberen in de winkel of je de feel goed vind maar erg leuk en niet duur.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top