Bromtoon in versterker

k_spee

Ingeburgerd
Lid sinds
16 Maart 2011
Berichten
50
Wanneer is mijn Yamaha S90XS aansluit op een versterker zit er zo'n zeer irritante bromtoon in. Wanneer ik de synth los koppel van de versterker is de bromtoon weg. De synth heeft een aarde stekker, net zoals de versterker. Echter, in de meeste openbare gebouwen zitten natuurlijk geen geaarde stopcontacten. Ik ga er dus vanuit dat het een aarde probleem is.

Nu lees ik veel dat dit te verhelpen is met een DI box. Heeft hier iemand ervaringen mee? Is de brom echt weg bij het gebruik van een DI. Of heeft iemand andere tips en de bromtoon "de laan uit te sturen"?
 
Synth is 1maand oud. Met dit probleem naar de zaak geweest. Alles geaard aangesloten (op een versterker van de zaak), geen problemen meer.
 
De synth heeft een aarde stekker, net zoals de versterker. Echter, in de meeste openbare gebouwen zitten natuurlijk geen geaarde stopcontacten. Ik ga er dus vanuit dat het een aarde probleem is.

Als je ze beide in een geaarde verdeeldoos steekt zitten ze op hetzelfde aarde-niveau, onafhankelijk van of het stopcontact geaard is of niet. Als het probleem dan blijft bestaan is het geen onderling aarde-probleem.

Overigens zijn geaarde stopcontacten al jaren verplicht in de bouwvoorschriften, dus ik betwijfel of "de meeste" openbare gebouwden daar niet aan zouden voldoen. Tenzij je met openbare gebouwen iets anders bedoelt dan (semi-)overheid.

Wat voor versterker hebben we het eigenlijk over? Komt het niet door een combinatie van wel en niet gebalanceerd? Gebalanceerde kabel in een stereo uitgang op een gebalanceerde ingang ofzo?
 
Ik heb jaren een S80 gehad die het bij mij thuis perfect deed, maar als wij ergens anders speelden was het de ene keer geen probleem en de andere keer wel. Overigens had ik dat probleem alleen maar als ik de Yamaha op een geaard stopcontact aangesloten had. Als ik de aarde verbrak was het goed.
Ik heb er vroeger zelf een aparte kabel voor gemaakt zonder de aardedraad, maar je kan ook gewoon met isolatie tape de aarde pennen van het stopcontact afplakken.
Je Synth is dan niet meer geaard, maar ik vraag mij al jaren af waarom Yamaha de S80/90 e.d. met aarde aansluiting levert, maar de Stage piano's (P200/250 CP300) niet.

Als de brom ontstaat wanneer er juist ongeaard is aangesloten kan ik mij voorstellen dat het toch aan de bekabeling ligt. Het beste is een gebalanceerde kabel, maar de vereiste is dan wel dat de S90 en de versterker allebei een gebalanceerde aansluiting hebben, als ze die allebei niet hebben is er niets aan de hand, maar de een wel en de ander niet kan ook problemen geven.

Een DI is ook te proberen, je kan dan in ieder geval dmv de ground-lift de aarde verbinding tussen de synth en de versterker verbreken, maar het zou in je studio niet nodig hoeven zijn.

succes ermee
 
De DI box is binnen. Na alles aangesloten te hebben blijkt de brom tot het verleden te horen. Weer een probleem opgelost!
 
Back
Top