Akai S3000 of S3200

MOTIFFF

Stamgast
Lid sinds
13 juli 2010
Berichten
454
Locatie
Arnhem
Ik wil binnenkort een S3000 of S3200 aanschaffen en daarna sample libraries opzetten alleen voordat ik hem koop wil ik aantal dingen weten.

De S3000/s3200 ondersteunen cardreaders, hier komt de vraag: kunnen beide samplers 8gb compact flash kaarten lezen? of zit er een limiet op net als MPC 2000XL die ziet maximaal 1gb.

Ik wil dus 8GB compact flash gebruiken om samples op te zetten, maar als de sampler maar 1GB ziet dan heeft het geen zin om 8GB kaart te gebruiken :)
 
S3000XL ziet maar 512 MB, de rest van de disk of memorycard blijft ongebruikt. Van de S3200 weet ik het niet, ik denk dat dit hetzelfde is.

Ik heb zelf net een CD3000XL, harddisk beheer is in het begin even wennen:

- partitie is maximaal 60MB.
- op een partitie maakt de sampler volumes aan, mappen. Hier binnen kan je een maximaal aantal samples en programs zetten, maximum weet ik even niet, ik dacht een paar honderd.
 
S3000XL ziet maar 512 MB, de rest van de disk of memorycard blijft ongebruikt. Van de S3200 weet ik het niet, ik denk dat dit hetzelfde is.

Ik heb zelf net een CD3000XL, harddisk beheer is in het begin even wennen:

- partitie is maximaal 60MB.
- op een partitie maakt de sampler volumes aan, mappen. Hier binnen kan je een maximaal aantal samples en programs zetten, maximum weet ik even niet, ik dacht een paar honderd.

Dat is klote, dus dan heb ik heelboel 512mb kaartjes nodig. hoe zit dat met hardeschijf ziet die dan ook maar 512mb?

Nog een vraagje ik zie vaak XL versie op marktplaats maar dat is een andere engine geloof ik of heb ik het verkeerd? ik las dat ergens op forum dat CD3000XL een MPC2000XL engine heeft.
 
De oude Akais zien sowieso maar 512MB, onafhankelijk van het medium (dus ook van een HD). Dat is is een beperking van het bestandssysteem. Pas vanaf de S5000/6000 gebruikt Akai FAT.

De XL versies zijn nieuwer en over het algemeen aan te raden boven de oude niet-XL versies, zeker als je ze via SCSI aan wilt sluiten op je PC. Ook gebruiken ze nog enigzins normaal verkrijgbaar geheugen, in tegenstelling tot obscure kaarten van Akai zelf.

Een CD3000XL heeft geen MPC engine. Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar een CD3000XL is gewoon een S3000XL met een ingebouwde cd-rom en geen MPC.
 
Oh en verkijk je ook niet op het "sample libraries erop zetten" als je al denkt richting 8GB. Er zit natuurlijk maar weinig geheugen in deze samplers zelf (max 32MB).
 
Je kan wel relatief makkelijk van die 512 card een iso maken en die branden op cdrom.
Zo je library maken. (zo doet kennis van mij het ook, die heeft maar 1 512MB CF kaart, iedere keer als vol is iso maken van die kaart en branden (plus op computer hd laten als xtra backup)
 
Een CD3000XL heeft geen MPC engine. Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar een CD3000XL is gewoon een S3000XL met een ingebouwde cd-rom en geen MPC.

Ik heb ook wel eens gelezen dat de MPC2000(XL) dezelfde engine heeft als de S2000 (en dus S3000XL en CD3000XL) De S3200XL heeft een andere engine
De MPC3000 zou dezelfde engine hebben als de oude S3000 en de MPC60 als de S900/950.
De MPC4000 zou weer hetzelfde klinken als de Z4/Z8


Of het allemaal waar is weet ik ook niet, want er gaan veel verschillende verhalen over op I-net.
 
Oh, dan bedoel je puur de sample engine (opnamen en afspelen)? Want een MPC heeft natuurlijk een andere program structuur, dat was wat ik bedoelde. Oftewel, een MPC2000XL is niet een S2000 met drumpads.
 
Ik heb ook wel eens gelezen dat de MPC2000(XL) dezelfde engine heeft als de S2000 (en dus S3000XL en CD3000XL) De S3200XL heeft een andere engine
De MPC3000 zou dezelfde engine hebben als de oude S3000 en de MPC60 als de S900/950.
De MPC4000 zou weer hetzelfde klinken als de Z4/Z8


Of het allemaal waar is weet ik ook niet, want er gaan veel verschillende verhalen over op I-net.

Kwa sound engine klopt het wel (alleen mpc60 niet want die klinkt niet zo ranzig als een s900/s950)
kwa de rest zijn het wel hele andere bakken.
alleen de mpc4000 is kwa sampler gelijk aan de Z4/Z8
 
Kwa sound engine klopt het wel (alleen mpc60 niet want die klinkt niet zo ranzig als een s900/s950)
kwa de rest zijn het wel hele andere bakken.
alleen de mpc4000 is kwa sampler gelijk aan de Z4/Z8


Zie had ik toch gelijk :)
 
Ja als je een hele smalle benadering van "engine" kiest. Ik zie een sampler toch meer als het geheel van samples en programs, en dan zijn de verschillen tussen de MPC en S-serie toch wel erg groot. Dat dezelfde A/D en D/A erin zitten is voor praktisch gebruik natuurlijk niet zo relevant. Het zijn allemaal 16-bitters en blinken dus niet uit in "bijzonder" geluid, dus ik zou niet zo snel een S3000XL nemen omdat hij "klinkt als een MPC2000XL". De hardware komt zeker uit dezelfde stal (het I/O board van de MPC2000XL is nagenoeg hetzelfde als van de S3000XL en het filterboard is ook uitwisselbaar), maar toch ook weer anders (de MPC2000XL heeft IDE wat geen enkele S-serie sampler heeft). Ik denk dat het eerder een gevolg is van gebruik van de technologie van het moment dan dat ze bewust de ene op de andere hebben willen laten lijken. Voorzover dat ook maar enigzins relevant is.
 
Als je wilt wat hierboven aangegeven is, je backups op cd branden, en je dus een cd3000xl nodig hebt. Dan heb ik er nog één te koop in de buurt van jou. Ik ga namelijk toch weer een s3000xl halen omdat er een s950 bij komt en ik geen ruimte meer over heb anders. Destijds de cd3000xl gehouden ten opzichte van de s3000xl omdat die net een wat beter backlight had.

Gewoon dat lampje uitzetten als je het niet gebruikt...dat bespaart enorm.

Of zo'n hoofdband met een lampje erop kopen, dat kan ook.
 
Als je wilt wat hierboven aangegeven is, je backups op cd branden, en je dus een cd3000xl nodig hebt. Dan heb ik er nog één te koop in de buurt van jou. Ik ga namelijk toch weer een s3000xl halen omdat er een s950 bij komt en ik geen ruimte meer over heb anders. Destijds de cd3000xl gehouden ten opzichte van de s3000xl omdat die net een wat beter backlight had.

Gewoon dat lampje uitzetten als je het niet gebruikt...dat bespaart enorm.

Of zo'n hoofdband met een lampje erop kopen, dat kan ook.


Ik denk dat ik MPC4000 neem, dat is makkelijker voor mij om snel samples uit te wisselen, en dan mischien nog een s3000 alleen voor sampling want als ik goed begrepen heb pakt hij 512mb hoger niet dus schiet niet echt op:)
 
Ik denk dat ik MPC4000 neem, dat is makkelijker voor mij om snel samples uit te wisselen, en dan mischien nog een s3000 alleen voor sampling want als ik goed begrepen heb pakt hij 512mb hoger niet dus schiet niet echt op:)

Heerlijke bak die 4000! Ga je em ook gebruiken voor sequencing?
Anders kan je ook gewoon een Z4 of Z8 nemen.
 
Heerlijke bak die 4000! Ga je em ook gebruiken voor sequencing?
Anders kan je ook gewoon een Z4 of Z8 nemen.

Ja ook voor sequentie voor de drums. ze zeggen als je swing of groove hoe dat ook heet
een drum maschine nodig hebt, want juist die interne sequencer voegt groove toe'' ik heb niet over auto quantetize shit dat is allemaal blablabla.
Wat ik wil zeggen Drum Machines heten niet voor niets Drum Machines als je snap wat ik bedoel. Die Drums lopen gewoon lekkerder op Maschines ook al is het een Roland TR909
je kan niet vergelijken met sequencer van DAW want dat is linear kaars recht!
 
Sound van de S3000/S3200 is en blijft geweldig. Zo ook van de S1100.
S3000XL/S2000/MPC2000(XL) klinken daarmee vergeleken dun en kil via de analoge out(s).
Ik krik de sound van mijn MPC2000 op door de digitale out naar de digitale in van mijn S1100
te lussen en op die manier de geweldige DA van de S1100 te gebruiken.
 
Back
Top