AKAI CD3000XL geen SCSI verbinding

Ik heb het met een S3200XL met flash ROMS en OS2.0 op een EEPROM ook nooit lekker voor elkaar gekregen. Sampler heb ik niet meer. EEPROM voor de 3200XL heb ik destijds door Voerman laten maken, kostte me 60 euro en een hoop gezeur voordat ze het eindelijk eens gedaan hadden.
 
moet inderdaad werken, heb het zojuist geprobeerd, via een iomega zip100 disk. Ik had hem nog staan op een oude zip100 disk en stopte die erin, naar load; dan operation system en go...
 
moet inderdaad werken, heb het zojuist geprobeerd, via een iomega zip100 disk. Ik had hem nog staan op een oude zip100 disk en stopte die erin, naar load; dan operation system en go...

Dat wordt hier niet bedoelt.
Het is de bedoeling (en werkt bij mij ook) dat als je een apparaat op SCSI ID5 aan je sampler hebt hangen met een zip erin met het OS in volume 1 gesaved, deze automaitisch wordt geladen als je de sampler opstart.

Zodra je de AKAI aanzet scant hij eerst naar een HD op ID5. als hij deze vind met het OS erop wordt deze automatisch geladen. (wel je floppy eruit halen!)
 
Ik heb het nog een keer geprobeerd, disk opnieuw geformatteerd, met ARR, 3 x 33 mb.

Daarna OS 2.0 gesaved op partitie A, ik neem aan dat de sampler op een lege partitie automatisch volume 01 aanmaakt.

Opstarten zonder floppy in de drive, ZIP drive met ID 5, opnieuw wordt het oude OS geladen.

In Chicken System Translator zie ik dat mapje volume 01 is aangemaakt op de zip disk. Ik kan de file niet zien die in die map staat, Translator laat alleen akai programs en samples zien. Ik kan wel OS 2.0 van zip laden via load, dus OS 2.0 staat er op.

Maar geen punt hoor, boot van flop gaat net zo snel. Jammer dat je geen system settings op kan slaan op de Akai, b.v. de boot sequence.

edit: misschien is de oorzaak van het probleem dat ik met ARR formatteer, en niet een echte Akai format doe voor HD's, schijnt niet best te zijn voor zip en jaz disks. Ik kan 1 disk opofferen voor een test.....
 
hoi hoi,

wat je volgens mij nooit moet doen is een zip100 herpartiotioneren..
dit geldt ook voor de MO-drives en de jazzdrives..
ik heb daar veel ellende mee gehad..
click of death enzo..
toen ik een zip gewoon ging arrangeren met 1 partitie (80mb) was het voorbij..
her-partitioneren kan dus wel met gewone scsi-schijven ..AKAI leest max 800 mb..
dus 10x80mb kan dus wel bij een harde schijf af te raden bij een jazz-drive
 
Een Akai leest maximaal 512MB.

Click of death heeft helemaal niks te maken met Akai of met partitioneren. Da's gewoon een fout die in vroege batches Zip modellen zat en die Iomega redelijk snel verholpen heeft. Latere modellen hebben het niet en alle modellen die het nu nog doen zullen het ook niet gaan vertonen (anders hadden ze dat al gedaan).
 
Ik wil toch even terugkomen op het probleem waar de thread mee is begonnen.
De melding SCSI > skip, doorgebrande SCSI fuse dus.
Ik heb vorige week via MP een cd3000XL bemachtigd die met deze melding opstart.
Heb ik het goed dat de fuse de FS1 is? de transistor (TO92 dacht ik) behuizing?
zie foto. Dat moet hem wel haast zijn. Deze wil ik gaan vervangen door een fuse holder met 1A traag glasfuse zodat dit voortaan makkelijk te vervangen is.
Een optie zou zijn om een gat achterin de behuizing te boren en daar een fuseholder te plaatsen, tip misschien voor u allen!! gezien ik zelf alleen nog een (ik noem het maar:) cable-insert fuseholder heb plaats ik die.
ga ik vanavond doen en hoop jullie gauw te updaten met resultaat.

Wat zijn trouwens de licht bruine FL componenten, zijn dit varicaps? zie foto FL8 bij scsi poort.

Volgende vraag: v2.0 staat in eprom, dan moet de sampler toch vandaar uit kunnen opstarten?
als scsi fuse probleem verholpen is hoeft ie dan toch niet van floppy te starten?
of zoekt het naar een systeem op floppy, harddisk, scsi?

Voor het eerst dat ik met een hardware sampler ga werken en uberhaupt ook met scsi.
heb wel een mc-909 maar heb sampler functie nooit gebruikt!! wil nu gewoon eens werken met zo'n AKAI. als dat bevalt wil ik nog een Yamaha A5000. Dus als je er nog een hebt...

groet

Richard
 

Attachments

  • DSCN1634.jpg
    DSCN1634.jpg
    51,4 KB · Bekeken: 110
  • DSCN1638.jpg
    DSCN1638.jpg
    56,9 KB · Bekeken: 106
  • DSCN1633.jpg
    DSCN1633.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 108
Heb ik het goed dat de fuse de FS1 is?

Ja. Zie ook: http://akaiscsifaq.digidude.net/akaifaq_scsi_fuse.htm.

Wat zijn trouwens de licht bruine FL componenten, zijn dit varicaps? zie foto FL8 bij scsi poort.

Zo te zien twee spoelen en een condensator ingegoten in het een of ander. Oftewel een filter om een voedingslijn op te schonen.

Volgende vraag: v2.0 staat in eprom, dan moet de sampler toch vandaar uit kunnen opstarten?

Ja.

als dat bevalt wil ik nog een Yamaha A5000

Dat zijn wel twee aparte werelden hoor! Het kan best zijn dat de Akai niet bevalt en de Yamaha wel, of andersom. Akai en Yamaha hebben toch een enigzins andere benadering.
 
Ik wil toch even terugkomen op het probleem waar de thread mee is begonnen.
De melding SCSI > skip, doorgebrande SCSI fuse dus.
Ik heb vorige week via MP een cd3000XL bemachtigd die met deze melding opstart.

Je hebt het erover dat de sampler "opstart" met deze melding?
Als de fuse is doorgebrand start de sampler niet op, maar blijft hij hangen op deze melding.
Ik krijg deze melding ook in beeld, echter de sampler start wel op. Dit is volgens mij het scannen naar een HD op SCSI ID5. als hij deze niet vind, geeft hij deze melding, maar start wel normaal op.

Voor het opstarten van de Cd3000Xl heb je geen diskette nodig. Hij start op van Eprom, echter als je een nieuwer OS wilt laden dan op de Eprom staat, kan je booten vanaf floppy. Je hebt al OS2.0 op Eprom en dat is de laatste, dus je hebt geen floppy nodig. Dit staat los van een eventueel fuse probleem.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties
Dat bedoelde ik eigenlijk ook, hij blijft hangen op de melding.
Dus als ik het goed begrijp start hij wel goed door zodra de fuse weer OK is.
Mogelijk kan ik dan nog een foutmelding krijgen voor verkeerde of niet herkende IDs?

ik wil overigens gewoon eens wat spelen met hardware samplers , kost bijna niks meer
en ik ben er in ge-interesseerd geraakt door Depeche Mode´s Construction Tiem Again en Some Great Reward begin jaren 80. maar er zelf nooit wat mee gedaan. nu wel in Ableton maar de sport
is toch wel de hardway, de hardware. dat zal voor jullie ook gelden... have fun
 
Bedankt voor jullie snelle reacties
Dat bedoelde ik eigenlijk ook, hij blijft hangen op de melding.
Dus als ik het goed begrijp start hij wel goed door zodra de fuse weer OK is.
Als het goed is wel ja.


Mogelijk kan ik dan nog een foutmelding krijgen voor verkeerde of niet herkende IDs?
Nee, dat niet
 
Ik heb even zekeringhouder met 1A traag glaszekering geplaatst ipv FS1
(tijdelijke amateuristische oplossing). en de sampler werkt nu perfect!!!
Op een gegeven moment hoorde ik wel sterke digitale ruis noem ik het maar in de audio
door de sample heen. Ook via de hoofdtelefoon uitgang. Een random pulstrein als het ware.
De zooi uitgezet en een happie gaan eten, later weer opgestart en niet weer voorgekomen.
Zodra weer voorkomt zal ik een audiofragment maken.
 

Attachments

  • DSCN1656.jpg
    DSCN1656.jpg
    67,5 KB · Bekeken: 117
maar de sport is toch wel de hardway, de hardware. dat zal voor jullie ook gelden... have fun

precies, ik heb best wel zitten klooien om mijn setup goed te krijgen, maar nu het werkt geeft het zeer veel voldoening.

Ik heb de output van mijn Akai sampler nu door een effectenbak lopen, Boss SX 700, dat geeft het geluid net even wat extra, zonder FX is het een beetje te droog naar mijn smaak. Ben al op zoek naar een 2e effecten bak voor een 2e paar outputs. Verslavend, (goedkope) hardware kopen... gearlust hè

Mijn Akai gebruik ik voor drumkits en basslines, en de Roland S760 voor synths,pads en keys.
 
dat zal voor jullie ook gelden...

Nee hoor (zei hij schijnheilig terwijl hij weg kroop achter zijn Z4, Mirage, A3000, Emax II, W30, S50, EmuX, Amiga)

:D

gelukkig heb ik mijn S2000, S6000 en TX16W verkocht anders zou je nog denken dat ik iets met samplers heb :bekdicht:
 
Audio probleem

Audio probleem

De CD3000XL werkt op zich maar zoals eerder gerefereerd heb ik ruis op de output.
Hoort het voorbeeld bij dit bericht (proble.mp3).
Dit komt naar voren na een aantal minuten van opwarmen en alleen zolang een toets is ingedrukt!!!!
Bij release van een key houdt de ruis ook op en galmt het gewenste geluid nog na.
Wat kan dit zijn?
Het klinkt een beetje als clipping maar het maakt niet uit hoe hoog ik Main Volume instel, is ook niet afhankelijk van welke sample ik gebruik en komt ook voor bij eigen synth functie. zoals in audio fragment is Sawtooth gebruikt.

Dus daar ben ik weer lekker mee....
 

Attachments

  • Problem.mp3
    11,5 KB · Bekeken: 110
er moet toch wel iemand een schema hebben van deze serie?
kom op jongens!
 
Back
Top