Akai Z8 vs. Akai S6000.

skywalker1

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2011
Berichten
187
Hallo mensen!

Ik wil een goeie sampler voor dancemuziek aanschaffen..
Ik dub nu tussen de imposante s6000 en de nieuwere Z8.

In mijn optiek wordt het de Z8 omdat die later is gefabriceerd en ik hem alleen thuis wil gebruiken..

Of hebben jullie andere meningen hieromtrent?!

Hoor graag van jullie, mvrgroet, Sander.
 
@ Sander : wel de S-6000 heeft 128 voices polyfonie,de Z8 heeft er 64.
Verder kan de S-6000 tot 256mb ram uitgebreidt worden,de Z-8 dan weer tot 512 mb.
Op een S-6000 heb je tot 16 outputs,met een Z-8 kan je max tot 8 outputs gaan.
Wat voor mij persoonlijk belangrijk was is snelheid van de bewerkingen op samples en de transfer van vele samples via usb met computer of omgekeerd.
Wat me daarbij opviel is dat de S-6000 daar wel traag was tegenover de Z-8.
Ik heb de vraag gesteld aan support akai en die bevestigde dat en men zei me, dat met de Z-8 er ook een co-processor aanwezig was en dit het verschil in snelheid maakte.
Als je eenmaal de snelheid van de Z-8 gewoon bent is het moeilijk om nog geduld te hebben met een S-6000 vond ikzelf,al is de S-6000 met zijn vele outputs super aantrekkelijk en ook zijn groot scherm natuurlijk.
 
He thanx Ronny!

Heb net een 20 kanaals mengtafel gekocht dus de Z8 lijkt me dan een betere koop (idd ook qua snelheid ed.).. 16 outputs is wel erg veel..

Groeten, Sander.

Mensen die een Z8 met 8 outputs kwijt willen kunnen kunnen me contacten svp..!!
 
Hey,Sander,je kan natuurlijk ook gaan voor een MPC-4000,daar zit heel de Z-8 sampler in met een sequencer,pads en
groter scherm,natuurlijk is ie wel wat duurder dan een Z-8,maar de MPC is gekend om snel beats mee te maken,in welke stijl dan ook.
 
Nee, de z8 is geschikter voor mij..!

Ben geen live performer..

Bedankt voor het meedenken!
 
@ sander: graag gedaan :-) hier op synthforum zie ik soms een uitgebreide Z-8 passeren,zoveel kom je deze wel niet tegen op de tweedehandsmarkt.
Maar je gaat er zeker wel ééntje vinden,succes hé.
 
Niet hierboven genoemd maar ook niet onbelangrijk: de Z4/Z8 ondersteunen IDE en USB disks, de S6000 alleen SCSI. USB is bij de S5/6000 een uitbreiding en zit niet in de basis in het systeem verwerkt.

Daarnaast ondersteunt de Z8 24-bit samples, de S6000 alleen 16-bit (en leest 24-bit ook echt niet).

Ik heb zelf een full option S6000 gehad en heb nu een Z4 en in mijn ervaring wint de Z4/Z8 het gewoon door het gemak van moderne hardware en moderne sample-formaten. Ik vond alleen de interface van de S6000 wel een stuk prettiger dan die van de Z4.

Als je hem overigens aanstuurt via ak.Sys doet de interface op de sampler zelf er weinig toe...
 
Klopt, maar die is inderdaad niet standaard en vrij duur (er zijn ook andere merken, o.a. Acard), dus vandaar dat ik voor het gemak IDE maar even niet noemde. Op diezelfde manier kan er ook Compact Flash in bijvoorbeeld, via een scsi cardreader. Het enige dat je niet gaat lukken (denk ik), en dat is echt super makkelijk aan een Z4/Z8, zijn dingen als USB sticks en externe USB drives.
 
euhmmm Waarom niet gewoon een goedkope pc en b.v. Kontakt als sampler? Daar heb je 10x meer aan dan zo'n hopeloos verouderde Akai sampler.
 
Ergens heb je gelijk dat het met een pc en kontakt veel makkelijker gaat, echter is er een ding wat mij nog steeds stoort in Kontakt.
Namelijk dat je niet kunt samplen vanuit het pakket zelf. Ik vind het best omslachtig daar een andere applicatie voor op te moeten starten en de samples daarna weer in kontakt in te lezen.
Voordeel van een hardware sampler is toch dat je er zowel mee kunt samplen als afspelen. Da's dan ook echt het enige voordeel wat ik kan verzinnen.
 
Plus natuurlijk dat niet iedereen zit te wachten op een (extra) PC en scherm in de studio, een extra 8- of 16-kanaals geluidskaart, een Kontakt-licentie etc.
 
Ergens heb je gelijk dat het met een pc en kontakt veel makkelijker gaat, echter is er een ding wat mij nog steeds stoort in Kontakt.
Namelijk dat je niet kunt samplen vanuit het pakket zelf. Ik vind het best omslachtig daar een andere applicatie voor op te moeten starten en de samples daarna weer in kontakt in te lezen.
Voordeel van een hardware sampler is toch dat je er zowel mee kunt samplen als afspelen. Da's dan ook echt het enige voordeel wat ik kan verzinnen.

Hoezo zou je niet kunnen samplen vanuit Kontakt? Noem eens iets wat Kontakt niet kan? Ben je misschien niet in de war met de Kontakt/Kompact player?
 
Plus natuurlijk dat niet iedereen zit te wachten op een (extra) PC en scherm in de studio, een extra 8- of 16-kanaals geluidskaart, een Kontakt-licentie etc.

Misschien niet maar je krijgt er zoooooo veel meer voor terug.
 
Misschien niet maar je krijgt er zoooooo veel meer voor terug.

Kan best, maar ieder zijn ding natuurlijk...

Maar goed, daar gaat deze thread helemaal niet over en soft/hard-discussies hebben we al genoeg.
 
Hoezo zou je niet kunnen samplen vanuit Kontakt? Noem eens iets wat Kontakt niet kan? Ben je misschien niet in de war met de Kontakt/Kompact player?

Volgens mij kan je inderdaad niet samplen (dus geluid opnemen) in Kontakt.

Met een hardware sampler (althans met een Yamaha A4000, en ik meen idd ook met de Akais) kan je makkelijk tegelijk samplen en mappen. Ik stuurde bv via midi een synth aan, autosampling+mappen aan, en op enkele minuutjes zonder geknoei een synth over de hele keyboard opgenomen en gemapt. Als dit kan in Kontakt zou ik graag wel willen weten hoe ...
 
Back
Top