Korg SV-1 versus Nord electro 3

raoul

Stamgast
Lid sinds
28 juli 2006
Berichten
445
Locatie
Utrecht
Welke is nu eigenlijk beter, lekkerder en mooier?
Ze klinken allebei erg goed, zijn ongeveer even duur, maar wat zou de beste koop zijn??
 
Waarom niet eerst naar een muziekwinkel toe en ze zelf vergelijken met elkaar? Hier gaat toch iedereen zijn persoonlijke mening geven waar je weinig aan hebt bij het uitzoeken van wat jij nou de beste vind voor jou. Verschillen zoeken is ff Googlen (feel van het toetsenbord, samples laden, user interface, beschikbare sounds enz...)
 
"beste" hangt af van je criteria. Ik heb de Electro in de winkel laten staan, omdat ik het klavier niet prettig vind. Misschien moet je ze beiden eens gaan bespelen? Ga ik met de Korg doen, binnenkort. Vanwege de respectievelijke klavieren zie ik de Electro toch primair als orgel (maar wel één met hele goede Rhodes en Clavinet). De Korg is een (electrische) piano met wat extra geluiden, waaronder gesampled orgel. Als je een breed scala aan orgel geluiden wilt zou ik de Korg in de winkel laten. etc.
 
Het is ook meer om te kijken wat andere mensen vinden.
Uiteraard ga ik het zelf checken, al is het alleen al voor de lol ;)
 
Enige zinnige dat ik kan zeggen:

Korg:
Verzwaarde toetsen
Voornamelijk piano sounds

Nord Electro:
Waterfall toetsen (orgel)
Voornamelijk orgel- en e-pianosounds

Of die toetsen voor jou lekker spelen en die sounds voor jou lekker klinken: dat moet je zelf uitvogelen.

Ik heb zelf een Nord Electro 2. Hammond is moddervet! E-piano's zijn moddervet! Akoustische piano is goed te doen, niet top of the line.
 
Ik denk ook, dat je meer richting NE3 zou moeten denken als je orgel en waterfall belangrijk vindt. Als je een gewogen aanslag wil, dan moet je geen NE hebben, maar een SV-1 of Nord Stage.
Het is IMHO gewoon nooit helemaal perfect: heb serieus een Nord Stage overwogen, maar vond orgel spelen op gewogen toetsen gewoon niet je-dat. Hetzelfde geldt voor piano's op een waterfall keyboard. Heb me voorlopig verzoend met de gedachte, dat ik dus minimaal 2 planken ter beschikking wil hebben, nog naast een standaard ROMpler-synth. Momenteel is dan een PC1SE voor gewogen toetsen (fijn klavier, fijne piano's en vintage keys, orgels zijn zo-zo, wel fijne overige sounds, niet 100% te tweaken zoals een 'echte' synth) en een NE3 voor orgel (en alles wat ´ie verder kan). Wát ik dan meeneem, hangt van de gewenste sounds af en van het sleepgemak. En dan is de NE toch wel heerlijk, hoor.

Zou best een SV-1 willen hebben (73 toetsen, dan), maar omdat geld nu eenmaal een beperkt goed is, zie ik het niet snel gebeuren.
 
ik ben benieuwd naar hoe de combo Nord Piano + Electro Rack gaat uitpakken kwa klavier en prijs.

Interessant indd.
Dan heb je wel overlap qua Rhodes sounds.
En de Electro 2 Rack is nieuw nergens meer te krijgen. (Tegen de tijd dat ik genoeg geld heb voor een Nord stage zal ik de mijne verkopen)
Electro 2 Racks gaat tegenwoordig tweedehands weg voor E 650 - 700,-. Hoe duur de Nord Piano zal zijn durf ik echt niet te zeggen. Misschien E 1200,-, misschien E 2.000,-.
 
Interessant indd.
Dan heb je wel overlap qua Rhodes sounds.
En de Electro 2 Rack is nieuw nergens meer te krijgen. (Tegen de tijd dat ik genoeg geld heb voor een Nord stage zal ik de mijne verkopen)
Electro 2 Racks gaat tegenwoordig tweedehands weg voor E 650 - 700,-. Hoe duur de Nord Piano zal zijn durf ik echt niet te zeggen. Misschien E 1200,-, misschien E 2.000,-.

Gezien de prijs van een Nord Electro 3 verwacht ik rond de 1700 euro, geen orgel, wel een 88 toetsenklavier
 
Ik ben gister bij Dijkman Muziek in Amsterdam geweest. Daar stond de SV1 88. Heb 'm even bekeken en gevoeld, stond niet aan.
Echt een heel mooi ding! Wat me opviel is:
Klavier speelt erg zwaar.
En wat ik erg raar vond is dat die grote draaiknoppen niet zo stevig zijn en vastzitten als het op het eerste gezicht lijkt. Erg kwetsbaar, zonde.
 
Ik ben gister bij Dijkman Muziek in Amsterdam geweest. Daar stond de SV1 88. Heb 'm even bekeken en gevoeld, stond niet aan.
Echt een heel mooi ding! Wat me opviel is:
Klavier speelt erg zwaar.
En wat ik erg raar vond is dat die grote draaiknoppen niet zo stevig zijn en vastzitten als het op het eerste gezicht lijkt. Erg kwetsbaar, zonde.
lijkt me meer zonde dat ie niet aan stond ;)
 
lijkt me meer zonde dat ie niet aan stond ;)

True. Ik switchte de, overigens ubervette, ON/OFF-schakelaar op ON. Maar ON gingie niet.
Bovendien had ik weinig, ik kwam alleen informeren naar een Launchpad.
 
ik vind de korg nogal hard klinken, niet echt subtiel, maar wel leuk !
ik moet eigenlijk zeggen dat al het nord spul daarbuiten in de echte wereld top spul is, dus je kent men mening..
 
Op Korg.de (Duitsland) staat een link naar Korg TV. Hier kun je filmpjes bekijken van allerlei nieuw speelgoed. Ook de SV staat er bij. Hier kun je beluisteren dat het 'harde randje' vooral bij de demo uit de USA te horen was. Ik ben nog steeds wel nieuwsgierig. Eerdaags maar eens één gaan proberen.

Over het 'vastzitten' van knopjes... Bij Nord weten ze daar ook nog steeds geen raad mee. Koop je een Stage van 3000,- euro en dan zijn de drukknopjes beweegbaar?? Draaiknoppen zijn prima, maar verder is het op dat gebied niet zo super. Voelt een beetje goedkoop aan en dat zijn ze nu juist niet :?.
 
Gisteren de SV1 88 getest. Op het eerste gezicht een prima ding. Niets mis met de knoppen. Zeer degelijk en overzichtelijk.
Nieuwe klavier is ook prima. Speelt niet te zwaar, lichter dan Yamaha en vergelijkbaar met de Nord Stage.
Qua sounds is de piano nog steeds niet alles, maar er komt verbetering in. Rhodes en EP zijn lekker vol. Hoog wat beter dan laag. Organ, vet met de effecten erbij. Geen drawbar functie, wel controle over de leslie snelheid. Clavi, beetje iel. Overige sounds best ok.
Effecten zijn lekker en elke wijziging is goed hoorbaar.
Edit mogelijkheden zijn realtime en gemakkelijk. Aanpassen van de attack zoals iemand eerder schreef lijkt me niet noodzakelijk gezien de functie van de SV1. Hij is op sample basis gemaakt om te imiteren en niet om als synth te functioneren.

Ik zit nog in twijfel. Met name door de nieuwe CP reeks van Yamaha. Verder lijkt de Nord Piano ook aantrekkelijk. Vergeleken met de Nord Electro vind ik de Korg toch meer charme hebben en een fijner geluid hebben. Kwestie van smaak natuurlijk.

Eén nadeel van mijn verhaal. Ik heb de SV alleen over de koptelefoon kunnen beluisteren.
 
Sinds een week of 2 de Korg SV-1 in huis. De fenders zijn in mijn beleving geweldig. Erg expresief en heel leuk en goed te tweaken met alle opties die er op zitten.

Wat ik er tot nu toe van vind
Voordelen :
1 : Rhodes klanken, voor mij geweldig
2 : Maat en gewicht. Vergeleken met mijn RD700SX is deze nog een beetje handzaam mee te nemen

Nadelen
1 : rest van de klanken, acoustische piano zuigt.
2 : Toetsenbord, voor Rhodes ie ok, maar voor piano heb ik er moeite mee om de dynamiek goed te kunnen beheersen. (vergeleken met de RD700SX en een yamaha GT1)

Voor mij was de doorslag de voor mij inspirerende rhodes klanken en de maat en gewicht. De quest voor de holy grail gaat nog door.

Heb hem ondertussen meengenomen bij een repetitie en live blijven de rhodes klanken erg goed overeind.

(p.s. een echte is voor mij geen optie, geen zin in het gesjouw)
 
Sinds een week of 2 de Korg SV-1 in huis. De fenders zijn in mijn beleving geweldig. Erg expresief en heel leuk en goed te tweaken met alle opties die er op zitten.

Wat ik er tot nu toe van vind
Voordelen :
1 : Rhodes klanken, voor mij geweldig
2 : Maat en gewicht. Vergeleken met mijn RD700SX is deze nog een beetje handzaam mee te nemen

Nadelen
1 : rest van de klanken, acoustische piano zuigt.
2 : Toetsenbord, voor Rhodes ie ok, maar voor piano heb ik er moeite mee om de dynamiek goed te kunnen beheersen. (vergeleken met de RD700SX en een yamaha GT1)

Voor mij was de doorslag de voor mij inspirerende rhodes klanken en de maat en gewicht. De quest voor de holy grail gaat nog door.

Heb hem ondertussen meengenomen bij een repetitie en live blijven de rhodes klanken erg goed overeind.

(p.s. een echte is voor mij geen optie, geen zin in het gesjouw)

Heb je er een flightcase voor? Mij lijkt de maat juist irritant, omdat 'ie zo hoog is. Amper een normale flightcase omheen te krijgen.

Ben verder wel benieuwd naar de orgel- en 'rest'sounds.
 
Heb je er een flightcase voor? Mij lijkt de maat juist irritant, omdat 'ie zo hoog is. Amper een normale flightcase omheen te krijgen.

Ben verder wel benieuwd naar de orgel- en 'rest'sounds.

Ja, voor beide modellen 73/88keys zijn zgn. Korg gigbags verkrijbaar (met wieltjes).

Ik had hem bij Thoman besteld en binnen 2 dagen binnen.
http://www.thomann.de/nl/mobile_browse.html?xsid=39bdb15ebd25d09aad5c92c652e16d5a&sw=Korg+sv+1+bag

Ik vind de Rhodes beter klinken dan de Nord Electro 2/3

verder tegekke geluiden.
Ik vind de Nord B3 met drawbars weer beter.
Tja, zo kun je bezig blijven.

Ik zou beiden eens goed op de testbank gooien.
 
Ik zat me dit laatst ook af te vragen. Ik ben van plan om een keyboard te kopen en beide liggen ze in mijn budget. Ik heb ze allebei ook uitgetest en qua spelen vind ik de SV-1 veel leuker als de nord. Ik heb het keyboard eigenlijk vooral nodig voor piano, rhodes en orgel geluiden, het meest voor piano en rhodes. Qua looks vind ik ze er ook allebei heel mooi uitzien.
 
Back
Top