Live Act m.b.v. MPC2000

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.002
Locatie
Rotterdam
Help.. ik wil er nu al over na gaan denken hoe ik over een half jaar ongeveer een Live Act uit mijn MPC kan krijgen..

Ik heb in mijn jongere jaren ;-) PCP een live act zien doen met de MPC2000 .. en dan alleen maar dit bakkie.. dus met samples, geen MIDI..

Nu wil ik dat ook gaan doen. Ik wil mijn tracks.. een stuk of 10 verdelen over de pads van mijn MPC.. en zeg maar LIVE on stage
alle tracks in elkaar mixen..

Wie heeft hier ervaring mee.. en wie kan me er bij helpen..
de show moet ongeveer 1 uur duren ...

Help!
 
Total Control !

Total Control !

Hey Jamez,

Het is zeker mogelijk om alleen met een MPC een show van een uur neer te zetten. Hoewel het in mijn ogen spannender is (voor jezelf.. maar ook voor 't publiek) om er ook want andere bakken - met realtime controllers natuurlijk.. hehe - bij te gebruiken.

Maar even los daarvan: De MPC heeft maximaal 32 MB geheugen. Om een uur mee vol te maken is dat weinig. Een externe sampler is vaak handiger.. je kunt dan de MPC gebruiken als main sequencer.. en als drumsampler. De rest haal je dan uit een S5000/6000 of wat je ook wilt gebruiken.

Tevens is het gebruik van een externe effectprocessor aan te bevelen.. dit geeft je iets meer flexibiliteit dan een effectenboard in je MPC zelf... alhoewel.. 8 outputs op je MPC.. en dan effecten vrij kunnen toewijzen op individuele outputs (af het op individuele ook samples kan weet ik zo snel even niet) .. toch wel smullen.

Maar desondanks.. akai moet maar eens een nieuwe MPC op de markt brengen. Met flash-mem (MB'tje of 8) voor je sequences (nooit meer vergeten te saven).. real-time slidertje voor filter cutoff, transpose of andere leukigheden.. en dan verder nog: de sample engine van de S6000, geheugen uitbreidbaar tot 512MB .. en support voor snelle grote vette harddisken.
 
LIVE

LIVE

1) ja natuurlijk gebruik ik effecten erop.. of ik dit intern of extern ga doen weet ik nog niet .. hangt van de kwaliteit van de interne effecten af..

2) het lijkt mij juist stoerder als je 1 bak op een tafel neerzet en daar 1 uur gek muziek uit krijg.. iedereen zal dan niet geloven dat je dat daar uit haalt..!

3) ik sample geen loopjes he..!!! alles wordt zelf gebouwd m.b.v. losse samples.. dan wordt 1 uur in sampels al wat haalbaarder..

maar HOE doe ik het.. maak ik gebruik van een zip drive.. kan ik samples inladen tijdens het sequencen??
 
ja, een zipdrive,of cd-rom. maar je kan niet inladen tijdens het sequencen.
Alles moet dus van te voren ingeladen worden. En goed alles programmeren zodat je realtime kunt schakelen met sequences, en tussen pgm's.
Een heel gedoe.
Ik zou dit niet doen omdat je het stoer vind om het allemaal uit 1 bak te laten komen. Ik denk niet dat iemand dat echt interesseert. het gaat er om wat je voor muziek produceeert.
Alleen de mpc zou wat saai kunnen worden. realtime (zeker de oude mpc) is ie ook niet zo flexibel. Veel functies kun je niet meer openen als je eenmaal in play staat.

De effecten zijn ok, maar bedenk, je kan niet realtime alles doen. je kan wel de slider toewijzen, maar dat moet je van tevoren hebben geprogrameerd. Als je dat wilt doen terwijl ie loopt (ah, leuk een filter op de kik) dan stopt ie met spelen als je op de benodigde knoppen drukt, of het werkt gewoon niet.
Koop een korg-kaosspad, of zo'n Boss dr sample (de nieuwste)
Of zo'n apparaat van Electrix. gaaf spul, en dat ziet er ook wat beter uit, als je zo aan die knoppen aan het draaien bent.

Succes, ik weet het is erg leuk om na te denken over dit soort set-ups.

en uh, Craz.
dat zou nog eens een bak zijn, ja.
ik hoor geruchten over een mpc 4000, maar dat is al een hele tijd gaande.
Als ze nu met zo'n bak komen, ben ik mooi pissed. ik heb me net een s5000 aangeschaft.
Ach, dat is akai. Toen ik mijn MPC kocht kwamen ze 2 maanden later met de xl.
Ik ben toch erg blij met mijn woeste zware bak. beter dan de xl in mijn ogen.

ok, gegroet.
 
MPC4000

MPC4000

Een 4000 zal het niet worden. Akai .. en met hen onder andere roland.. hebben het niet zo op nummer 4. Is iets Japans..

De MPC3000 is natuurlijk écht stoer... al heeft die ook geen track mutes via de pads.. dat is een unieke XL feature.
 
track mutes

track mutes

huh een echte XL kenmerk???

en de normale 2000 dan?? kan die geen track mute doen via de pads???
 
Ik denk dat craz iets anders bedoelt, want je kunt met de originele mpc2000 wel trackmutes doen, zoals ik gister al uitlegde
djsrjamez.
Wat bedoel je dan Craz?
Ik weet wel dat in eerdere software versies van de mpc het niet mogelijk was. Kwam geloof ik pas bij versie 1.5 ofzo.
Grappig verhaal over dat nummer 4.
Die japanners zijn Zo bijgelovig.

Nou gegroet.

succes djsirjamez.
Ik hoop dat het allemaal werkt.
De xl is wel ietshandiger voor wat je wilt doen, maar met de gewone moet het wel kunnen.
 
Roland: 101,202,303, ,505,606,707,808,909

euhhhhhh
 
xl handiger?

xl handiger?

kan je mij vertellen dan waarom een xl handiger zou zijn..??

zover ik weet zit er alleen maar time stretch extra op.. verbeter me als ik dit fout heb.. en geef me dan de goede redenen om een XL te kopen...en mijn 2000 te verkopen..!

=)

gr Jaimie
 
ja, timestretch, maar daar hoef je het niet voor te doen.

nee, wat ik bedoel is.............
In de oude MPC kun je niet zoveel meer doen, als de sequence al loopt. Elk venster wat je wilt openen weigert inj play-mode, of de loop stopt.
Vaak als ik tijdens playback naar de mixer wil, stopt de sequence even, of helemaal.
Nou, dat soort dingen kunnen allemaal veel makkelijker in de xl.
Handig denk ik als je een live-show van een uur wilt doen.
Ik zou zeggen, probeer het zelf allemaal even uit.

dat opklapbare lcd-screen is wel cool.

groetjes
 
djsirjamez

ff voor de duidelijkheid de bak die pcp gebruikt lijkt inderdaad erg op de MPC2000 maar ze gebruikte een MPC3000
En ik vraag me af of de 2000 hetzelfde kan als de 3000 ??
De prijs is in iedegeval niet hetzelfde
;)
 
hahaha

hahaha

Lachen om dit terug te lezen, als je weet dat die 4000 er nu is. Zeker als ie een hoop features heeft die die gozer beschrijft. die gozer bleek ikzelf te zijn trouwens. ik zat het te lezen, en ik dacht telkens......."hey, goh, ik ook!
"hahaha, datwaslachuh.

Nou groetjes.
 
Back
Top