Hulp gevraagd: Hoe live samples te gebruiken in een rock band (denk aan muse achtig)

Hoover

Nieuwkomer
Lid sinds
29 november 2008
Berichten
6
Locatie
Amsterdam
Hulp gevraagd: Hoe live samples te gebruiken in een rock band (denk aan muse achtig)

Hallo,

Ik hoop hier een antwoord te vinden op mijn vraag :)

Ik speel in een rock bandje en nu willen we live samples gebruiken.. Denk aan: appregios (gejat van Muse, denk aan Bliss) of Queens of the stone age, pianotje..

Op dit moment willen we het als volgt doen: een Mini disk speler met op het linker kanaal een clicktrack, die gaat naar de drum koptelefoon / monitor. Daarnaast wordt het rechter kanaal naar de zaal gestuurd.
Dit is niet ideaal omdat het nummer dan helemaal vaststaat.


Ik zoek dus iets anders:

Ik zou me voor kunnen stellen dat een sample 'aangeslagen' wordt door de drummer .. en dat ook nog eens in de maat?

En hoe ga je er mee om als een nummer sneller of langzamer wordt ingezet?

Ik hoop op reacties van mensen die dit live ook toepassen!

Bedankt!

Sander
 
Wanneer de drummer op een klik gaat spelen dan word het allemaal wat eenvoudiger.
Dan lopen je samples lekker sync (tenminste als je ze op het goede moment aanslaat)
 
Die clicktrack is het probleem niet maar de apparatuur om die samples mee aan te slaan etc ..
 
Waarom geen laptop met Ableton?
 
Hmm .. Los van het bier risico zie ik alleen maar problemen met software en crashes en zou ik ook niet weten hoe ik de samples makkelijk start..

Ik zoek gewoon een hardware oplossing :)
 
Ik zoek gewoon een hardware oplossing :)

Heb een paar jaar geluid gedaan voor een symphonische rockband, met een drummer die weigerde op een click te spelen. Oplossing: gitarist en bassist hadden midi-pedalen om een S1100 (sampler) en een AX80 (synth) aan te sturen. Werkte altijd en zonder problemen.

There's your hardware-solution...
 
Ik sla ze zelf aan met m'n triton.
Maar een rack-sampler kan ook natuurlijk.
 
een gitaarsnaar kan toch ook breken? En een hardware sampler is ook niet compatible met bier....
Als het simpel sampletjes afspelen is hoef je jezelf volgens mij niet echt druk te maken over crashes.

En met midikeys of een footswitch ben je natuurlijk helemaal het mannetje.

Plus ableton heeft een tap functie zodat jij snel het juiste tempo kunt bepalen...ook kun je m nudgen als een dj dat zou doen...zodat je de tracks gelijk kan leggen.
 
Bedankt allemaal voor jullie hulp .. te gek forum !

Dus even resumé:

Inplaats van een heel nummer te laten meespelen neem ik de verschillende stukjes op en stop ze onder een "patch" die patch laat ik activeren door een drumpad?

De samples (ableton oid) produceert de clicktrack?

Kent iemand de Roland SP555 ?? Doet die dat ook?
 
Ik heb google eens goed bekeken, ik zoek iets als de Total Percussion Pad SPD-20.

Maar daar is het geloof ik niet mogelijk om audio samples in te laten..
Ik zoek een unit die dat wel kan.

Wie weet iets?
 
Wat je nodig bent:

1. klik apparaatje, 2. een sampler (hardware/software) en 3. een trigger geval. (pads of keys)
 
Het voordeel van triggeren via een keyboard is (imo)dat je alles goed kan ordenen en saven onder bv de titel van de song.
Als je veel samples gebruikt moet je wel ff goed nadenken hoe je alles gaat organiseren.
Op zich zal het met die spd-s vast wel lukken.
succes!
 
Ik gebruik een SPD-S voor samples, denk aan korte rare geluidjes, een conga, bongo e.d. solo, Ook maak ik de kick dikker door een Kicktrigger aan de SPD-S te hangen (je kan tot max. 2 triggers erop aansluiten) met een sample van een vette kick.
Wat wij ook gedaan hebben is dat je een PD-8 gebruikt aan je SPD-S en een footswitch eraan hangt die door een menu kan switchen. Zo kan je switchen tussen geluiden... Dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar nu willen we proberen een sampler te gebruiken die ik trigger via een TMC-6 (trigger midi converter). De trigger is dan een Roland PD-8 pad die tussen mijn hihat en snare hangt. Maar dat ben ik zelf ook nog aan het uitzoeken.
 
Die band die ik noemde had idd. ook nog een SPD-20 die de drummer gebruikte voor percussie en SFX hits. Daarnaast hadden gitarist en bassist ieder zo'n ding:

PK-5-5c8f172005dbb4ff86c4788d378ee5e2.jpg


Daarmee konden ze dan lange samples afspelen, stukken tekst/zang, achtergrond geluiden en FX etc etc.

Je moet wel kunnen multi-tasken... ;)
 
Als ik het goed onthouden heb doet Rush het tegenwoordig ook zo. Veel van hun nummers uit de jaren '80 hebben uitgebreide toetsenpartijen die ze met z'n drieën niet kunnen spelen (naast bas, gitaar, drums). Ze willen er echter geen vierde bij op het podium, dus staan die partijen en samplers en sequencers, die ze zelf inschakelen op het podium met controllers. Lijkt me wel ingewikkeld om dat allemaal precies goed gesynct en getriggerd te krijgen - maar blijkbaar kan het.

Er zijn trouwens nog meer baspedalen naast de overbekende PK5, maar voordeel daarvan is wel, dat die er nog van die switches bij hebben (bovenaan). Anders zou je ook aan een pedalboard kunnen denken. Zoiets als dit:

FCB1010.jpg
 
Klopt... die gasten van rush zijn zeer bedreven in de sampletjes op de goede plek indrukken. Maar dat zijn ze al decenia.
Ik zag laatst op een dvd van marillion hoe de bassist de dist.slag accoorden van de gitarist op zijn baspedalen speelde...terwijl de gitarist aan het soleren was. Creatief met kurk.
 
Het is een leuke manier om meer uit dezelfde mensen te halen. Eerlijk gezegd ben ik persoonlijk meer voor herarrangeren of er dan iemand bij halen (ik zie partijen liever gewoon gespeeld worden), maar dit is wel een goed alternatief. Beter dan dat er met een click en een bandje meegespeeld wordt, waar op de goede punten extra muziek op staat...

Weet je trouwens zeker dat Trewavas (van Marillion) die gitaar-akkoorden deed? Hogarth kan dat ook, met gitaar of met zijn freaky midi-controllers, en Trewavas speelt nog steeds regelmatig bassen met zijn pedals.
 
Het staat op de "brave" film. Bij de making of....
Nu is dit ook een behoorlijk gelaagde muziekstuk met veel partijen.

Ik neem trouwens aan dat hij deze "preset" alleen tijdens de solo gebruikt en later weer zijn moog bassen eruit perst.
 
Back
Top