Basgitaar samplen

cuba7000

Ouwe rot
Lid sinds
28 Maart 2004
Berichten
3.491
Locatie
Rotterdam
ik wil mijn basgitaar samplen

kom niet helemaal uit welke noot op de basgitaar op welk octaaf op mijn keyboard

moet ik bv van de e-string low E helemaal (omlaag the neck)naar hoogste E op de e-string en dan naar de A string enz of ...?

lijkt me dat dat niet klopt...

wil dus alle noten van de bas samplen , en geen zones op het keyboard maar echt elke noot een toets
 
Als je het echt goed wilt doen dan moet je van van de E snaar (die dikke) de noten van het eerste oktaaf nemen (alle 12). Van de A-snaar nog 5 noten extra en van de D en de G alle noten. Omslachtig? Jazeker! Maar het verschil in klank tussen de snaren (bij dezelfde noot) is zo groot dat het wel de moeite waard is. Als het je te lastig is zou ik aanraden:
E-snaar: los, eerste 4 vakjes
A-snaar: los, eerste 4 vakjes
D-snaar: los, eerste 4 vakjes
G-snaar: los en allemaal

Nog belangrijker is hoe je aanslaat (vingers, nagels, duim, plectrum). De simpelste manier is samplen met plectrum en daarna editten met het low pass filter. Je kunt mij ook gewoon bellen als je een basloopje wilt hebben (ik speel 30 jaar bas), als het maar niet al te ingewikkeld (jazz rock) moet.
 
ik wil mijn basgitaar samplen

kom niet helemaal uit welke noot op de basgitaar op welk octaaf op mijn keyboard

Uit Wikipedia:
Bass guitar/Double Bass tuning E1=41.20 Hz, A1=55 Hz, D2=73.42 Hz, G2=98 Hz . Die A1 komt overeen met de noot op je toetsenbord.

moet ik bv van de e-string low E helemaal (omlaag the neck)naar hoogste E op de e-string en dan naar de A string enz of ...?

lijkt me dat dat niet klopt...

Dezelfde noot op een andere snaar klinkt net wat anders, en idealiter ga je een bizar complex Kontakt script schrijven dat de noten op de juiste manier afwisselt; je weet zelf ook wel dat je geen absurde bewegingen met je hand gaat maken als je met 2 centimeter verder op de volgende snaar hetzelfde kunt doen, maar de logica die daar achter zit moet je dan inprogrammeren.

wil dus alle noten van de bas samplen , en geen zones op het keyboard maar echt elke noot een toets
De iets minder complexe manier is om overlappende noten ook te samplen maar dan met een script willekeurig tussen de twee samples te kiezen.

Wil je het goed doen, vergeet dan niet alle verschillende velocities mee te pakken en als het even kan ook alle speeltechnieken (slapping, popping, etc.) erbij.
 
thanks for jullie reply vast

deze snap ik

E-snaar: los, eerste 4 vakjes
A-snaar: los, eerste 4 vakjes
D-snaar: los, eerste 4 vakjes
G-snaar: los en allemaal

maar deze nog niet

Als je het echt goed wilt doen dan moet je van van de E snaar (die dikke) de noten van het eerste oktaaf nemen (alle 12). >>>umm E-string fret 1 tm 11 van E naar D# >>> maar dan naar string A ??

moet natuurlijk wel oplopend zijn zoals mijn keyboard, en moet je dan evt ook rekening houden, met welke positie de hand zou kunnen maken


.......... nog 5 noten extra en van de D en de G alle noten. Omslachtig? Jazeker! Maar het verschil in klank tussen de snaren (bij dezelfde noot) is zo groot dat het wel de moeite waard is. Als het je te

zou wel willen dat ik kon bassen ,maar vrees dat ik het hier mee moet doen, vindt de baslines van daft punk justice zoo tof
zal wel niet hetzelfde worden , maar wie weet komt wel iets anders uit wat me ook bevalt
 
Ik denk dat als je een paar maandjes les neemt (zelfs al was 't maar 1 keer per week) en doorzet je er meer aan hebt dan dat je er gewoon samples van maakt.

Zelfs gewoon E-E-E-E-E achter elkaar spelen werkt al - dat klinkt al heel anders dan de samples achter elkaar spelen. 1 noot, daar kun je geen fouten mee maken en dat leer je vanzelf snel spelen. Je hoeft geen gitaarsolo zoals in Kid Charlemagne te doen - korte stukjes van 4 noten die je de hele tijd herhaalt zijn al effectief genoeg, en zo bouw je gewoon elke frase achter elkaar.
 
Ik denk dat als je een paar maandjes les neemt (zelfs al was 't maar 1 keer per week) en doorzet je er meer aan hebt dan dat je er gewoon samples van maakt.

Zelfs gewoon E-E-E-E-E achter elkaar spelen werkt al - dat klinkt al heel anders dan de samples achter elkaar spelen. 1 noot, daar kun je geen fouten mee maken en dat leer je vanzelf snel spelen. Je hoeft geen gitaarsolo zoals in Kid Charlemagne te doen - korte stukjes van 4 noten die je de hele tijd herhaalt zijn al effectief genoeg, en zo bouw je gewoon elke frase achter elkaar.
Het kunstmatige van gesamplede basnoten heeft ook wel wat.

Er zitten niet zoveel noten op een basgitaar (hooguit 39 op een 4 snarige met 24 frets) en voorbij de twaalfde fret gebruik je ze eigenlijk niet in de meeste muziek. Je zou van alle vier snaren samples van de eerste 12 hokjes hokjes kunnen maken en die over je klavier verdelen:
Eerst E-E, dan een paar toesten overslaan (tussen E en A) en dan A-A plaatsen etc. Speelt misschien een beetje raar maar je gebruikt meestal toch geen akkoorden.
 
Klopt, maar het feit dat geen enkele noot exact hetzelfde klinkt bespaart je randomize-werk achteraf ;).
 
orgineel vinnieq...Het kunstmatige van gesamplede basnoten heeft ook wel wat.

Er zitten niet zoveel noten op een basgitaar (hooguit 39 op een 4 snarige met 24 frets) en voorbij de twaalfde fret gebruik je ze eigenlijk niet in de meeste muziek. Je zou van alle vier snaren samples van de eerste 12 hokjes hokjes kunnen maken en die over je klavier verdelen:
Eerst E-E, dan een paar toesten overslaan (tussen E en A) en dan A-A plaatsen etc. Speelt misschien een beetje raar maar je gebruikt meestal toch geen akkoorden.

nou..ik heb ongeveer zoiets gedaan op de mpc vandaag,was best veel werk maar moet zeggen dat het voor geen meter funkt,kan voor sommige dingen wel leuk zijn ......uuhh maar, en wat yoozer zegt, als ik al simpeel e-e-e-e speel funkt zoveel meer

zit serieus te overwegen om wat lesjes te nemen, gewoon.. dat wat simpele disco loops kan spelen, een aanrader in de buurt van rotterdam ?of evt online cusrsus ofzo..of is dat allemaal niks?( daar zit een hoop vaag gedoe bij)
 
Volg de eerste lessen gewoon bij een lokale docent (of de muziekschool bij je in de buurt) - dan kun je daarna zelf aan de slag met boeken. De feeling (heb ik ook gemerkt toen ik akoestische gitaar wilde oppikken) moet je toch echt op die manier krijgen, dat werkt beter.
 
Back
Top