aanschaf synth

whycomeclean

Nieuwkomer
Lid sinds
28 november 2008
Berichten
3
Hallo,

Ben sinds kort overgestapt van piano naar synthesizer, en wil er een aanschaffen. Zo rond de 200 wordt een hoop aangeboden, maar weet niet waarop ik moet letten.

Ik ben op zoek naar een vol rauw geluid, veel bass en distortion, om goede herrie mee te kunnen maken (onderdeel van bandje), makkelijk op de pc aan te sluiten, en life mee te kunnen spelen.

Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten, of een type aanraden?

tnx
thijs
 
Sowieso mag je hier eens gaan kijken : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=72139

veel bass
De meest beroemde apparaten voor bas zitten niet in dit budget. Maar, je kunt met een beetje equalizer misschien al wat leuke dingen doen.

en distortion
Vaak wordt hier gewoon een extern effect voor gebruikt - een Boss-pedaaltje werkt prima - want de distortion die op synths zelf zit is er of niet of niet spectaculair.

Wat aansluiten op PCs betreft - tja, da's pas echt iets van de laatste jaren. Dan valt het aansluiten ook nog eens tegen - vaak is het alleen maar een veredelde MIDI-interface.

Ik zou eens kijken naar een MicroKorg of als je je budget wat omhoog wil zetten, een Roland SH-201, beiden tweedehands. Je kunt voor jouw budget ook een Alpha Juno 1 scoren, maar dan mag je er zelf nog een USB MIDI interface bij kopen (30 euro voor een 1 in, 1 uit, dus da's ook niet wereldschokkend), en dan heb je er geen draaiknoppen of schuiven op zitten om het geluid aan te passen.
 
tnx

vond die sticky thread idd later ook, toch bedankt voor je antwoord.

We willen op dit moment zoveel mogelijk live maken dus hoe meer knoppen en schuiven aan boord hoe beter. Het programmeren van geluiden heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me wel erg interessant. Een gebruiksvriendelijk apparaat heb ik dus wel nodig (en dat zijn de modellen die je voorstelt ook geloof ik).
Alleen het kleine klavier staat me een beetje tegen, omdat het 'spelen' beetje part of the perfomance is. (moet ik soms ook tussen de keyboards zoeken?)

grtz
thijs
 
Nee, als het om het editen van geluiden gaat, heb je niets aan een keyboard. Als je geluiden kunt editen, dan heet het per definitie 'synthesizer'. ;) 200 euro is wel weinig als je een synth wilt met én toetsen, én veel functies direct aanroepbaar via knoppen, én een vette sound. Als je al een klavier hebt, dan zou je met een module genoegen kunnen nemen (= synth zonder toetsen), maar anders komen er weer kosten bij voor het klavier. Maar je zou eens kunnen kijken naar een Yamaha AN1x (omschrijving). Nét boven je budget (voor recente prijzen, zie bijvoorbeeld hier, hier en hier), maar voldoet verder wel redelijk aan je omschrijving, volgens mij. Bovendien is die oud (en goedkoop) genoeg om redelijk prijsvast te zijn, dus mocht het je allemaal niet bevallen, dan kun je er ook redelijk gemakkelijk voor hetzelfde bedrag weer vanaf.
 
Ik dacht ook meteen aan de AN1x. Wel iets duurder (250-300 euro voor een model in goede staat), maar je hebt dan wel een synth waar je een enorme bak herrie uit kunt halen. De AN1x heeft hele goede effecten aan boord (waaronder distortion) voor een synth in die prijsklasse waardoor je hele vette/brede/diepe/smerige geluiden kunt maken als je er wat energie in steekt.
 
Een gebruiksvriendelijk apparaat heb ik dus wel nodig (en dat zijn de modellen die je voorstelt ook geloof ik).
De MicroKorg niet zo echt, de SH-201 wel.

We willen op dit moment zoveel mogelijk live maken dus hoe meer knoppen en schuiven aan boord hoe beter. Het programmeren van geluiden heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me wel erg interessant.
Is het ook :). Maar over het algemeen is de volgende regel van toepassing:

- knopjes
- complexiteit
- goedkoop

Kies er twee :).

De AN1x is inderdaad wel leuk maar niet makkelijk te programmeren (je moet nogal vaak naar het display staren). Maar, wel coole geluiden. Kijk anders ook even op Youtube - er zijn een hoop mensen die een demo-filmpje hebben gemaakt.
 
bedankt allemaal,

zal denk ik gaan tussen Yamaha AN1x (klavier, knoppen, bassen) en de SH-201 (knoppen, gebruiksgemak), adviezen geven je ff 't gevoel dat je niet zomaar wat aan het kopen bent.

tnx
Thijs
 
Back
Top