een tik die ik niet weg krijg!! help!

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.002
Locatie
Rotterdam
Help..

ik gebruik een MPC2000.. ik laadt daarin een aantal samples in de vorm van een program die ik gemaakt heb met een proggie dat een .samplecell file (gemaakt met recycle) omzet naar een MPC2000 program file..

Nu heb ik elke keer bij een basskik sample een tik als ik een sequence afspeel.

als ik dus los op de bass kik druk.. dan hoor ik een mooie kik..
bam! maar zet ik er 4 op een rij en dus speel ik hem af als een loop.. dan hoor ik een tik aan het einde van de kik.. heel vaag en heel irritant.. ik cut mijn sample dan op de mm nauwkeurig af in mijn MPC.. en toch blijf ik die tik houden..

hoe kom ik er van af!!!????

gr Jaimie
 
Ik heb wel eens ooit last dat de duration van een sampler niet goed staat.

Als je een TC van 100% hebt dan kan het volgende gebeuren...

<pre>
| | | | |
|kick1 |kick2 |kick3 |kick4 |
|Noteon1 |Noteon2 Noteoff1|Noteon3 Noteoff2|Noteon4 Noteoff3|
</pre>

Als de sample van de kick nu gelooped is dan hoor je dus heel kort een stukje van de eerste kick bij het begin van de tweede...

Daarom zet ik de default TC van een sample altijd op 99%

(Dit heb ik trouwens op een MPC2000xl gehad)

Ik hoop dat je het begrijpt.... Anders vraag je maar.
 
ik snap wat je bedoelt.. alleen nu.. hoe doe ik dat op mijn MPC??

ik heb nog niet zoveel kennis van dit ding dat ik dit in een keer kan veranderen.. naar 99% .. dus help!
 
Wat de TC eigenlijk doet is automatisch de duration aanpassen als je in STEP mode sequencejes aan het inkloppen bent.

Wat je kunt doen bij de kick track is automatisch (op de MPC2000xl in ieder geval) de duration van alle kicks tegelijkertijd veranderen. ( I LOVE AKAI !!! )

Mijn MPC staat momenteel bij Craz dus hij moet de preciese toetscombinatie maar eventjes opzoeken en posten.

Handmatig is het ook zo gedaan bij de kicks....... Duration 48 aanpassen naar 47 en dan copy deleten pasten.... enz.....
 
ik snap de bedoeling wel.. maar hoe je het moet doen nog niet..
ik wacht met smart op die info..

echter.. ik doe niets in step mode.. ik doe alles live.. zelfs de basskiks..


waar ik zelfs nog niet achter ben.. en ik kan het ook echt niet vinden in de handleiding is hoe je elke track aan een pad kan toewijzen zodat je tracks kan muten tijdens het afspelen van de sequence..
 
Klik aan eind van sample

Klik aan eind van sample

Ik heb hetzelfde probleem met de S2000/3000 gehad. Vooral bij bit-nauwkeurig "gesneden" samples (qua begin- en eindpunt).
Bij mij verdween de klik als ik op sample-niveau (edit sample) de loopmode op "no loops" zette; hij stond standaard op "loop till release". Ik weet niet of dit ook bij de mpc zal werken, maar het is het proberen waard misschien.
Kortom:
- loopmode op sampleniveau op "no loops" zetten, of wellicht op "one shot" instellen.

succes!
 
no loop

no loop

nu ik dit lees kom ik gelijk op een andere vraag die ik wilde stellen..


als ik een sample heb van zeg maar 3 woorden..

"ik ben gek"

dan wil ik als ik mijn sequence inspeel dit kunnen doen..

ik .. ik.. ik ... ik ben .. ik ik ik .. ik ben gek..

snap je dus.. door herhaaldelijk op de pad te drukken dat de sample afbreekt en opnieuwe begint.. maar bij mij gaat ie elke
keer heeeeeeeeel de sample afspelen.. dus ik kan hier niet mee freaken..

kan ik dit veranderen.. is dit ook met loop off te doen??
 
Je hebt in een program van een sample verschillende modes.

Een mode is Poly(foon). Dan speelt hij dus telkens de complete sample.
Verder is er een mode Mono(foon). Dan mag ie maar 1 sample tegenlijk spelen. Of het heet "note off". Dan speelt ie tot er een noteoff gestuurd wordt.

Dit alles geldt natuurlijk voor een MPC2000xl, maar ik vermoed dat het bij een MPC2000 niet veel anders is.

Gewoon op Mono zetten en dan kun je zo gek worden als je maar wil!
 
ja, inderdaad

ja, inderdaad

ja, dat wilde ik net gaan zeggen. dat is denk ik ook de oplossing voor je andere probleem.
In het geval van die kiks zou ik de sample op mono zetten. (in je programvenster,select de kik, en druk dan op params.
daar kun je helemaal rechts de mode veranderen qua hoe de sample afspeelt.)
Bij Poly, speelt ie altijd de hele sample af, ookal speel je er dezelfde of een andere sample overheen.

Bij mono start ie opnieuw vanaf het moment dat je 'm weer indrukt. Hij wordt niet gemute door een andere sample.

en in note off speelt ie zolang je de pad vasthoud.
dat is een goeie feature om je samples eerder af te breken zodat je niet dezelfde sample(als het een lange is) nog eens in stukken hoeft te knippen omdat je alleen dat eerste stukkie wil.
dit kan ook in mono natuurlijk.

Ik denk dat je tweede probleem zowel in mono als in note off goed kan werken.

Nou, gegroet van een mederotterdammer.
Als je nog vragen hebt, ik wil je graag helpen.

Ik heb dat ding inderdaad nu zo'n twee jaar binnenste buiten gekeerd, dus ik kan je bij en hoop probleempjes helpen denk ik.
Vinnuk ook leuk :)

Doeg,marcel
 
geweldig.

geweldig.

hey mans,

geweldig man!! eindelijk antwoorden.. het is nu vrij vroeg en moet zo werken dus ik moet wachten tot vanmiddag tot ik kan experimenteren , maar jullie antwoorden zien er duidleijk uit!

tenks.. we spreken elkaar later zodra het me wel of niet gelukt is!
 
Vroeger maakte ik muziek op een Amiga met Protracker.

Ik mis twee functies die wel in protracker zaten maar niet in de huidige samplers.

  • Je kunt geen offset mee geven aan een sample!!!
    Vroeger kon je makkelijk met 1 sample (bv "ik ben gek")
    "ik ik ik ben ik ben ik ben gek gek gek gek"
  • Je kunt niet tijdelijk het volume naar 0 zetten. ( C00 )

Beide functies gebruikte ik erg vaak om hiphop te maken.
Je hebt dan 1 hiphop drumloopje en je kunt dan even de bass weglaten door het volume op 0 te zetten en een extra snare toevoegen door de sample met een offset af te spelen. Zonder dat je het loopje in twintig verschillende samples te moeten knippen.

Weet iemand een hardware sampler die dat nog steeds kan...... Ik MOET die hebben....

Plus nog een irritant ding aan de MPC2000xl.... De fader is niet realtime......
 
Aye Protracker

Aye Protracker

Protracker.. 1.1b. Als iemand het ooit in z'n hoofd mocht halen om dat stuk software in het OS van een sampler te douwen.. dan wordt ik heeeelemaal gek !

Natuurlijk wél met de voordelen van een MPC2000XL.. zoals track-mutes via pads.. want dat kan ik nu echt niet meer missen :p
 
Back
Top