diy modulair

j.baars

vintage eigenheimer
Lid sinds
22 februari 2005
Berichten
12.349
Locatie
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
een van de eerste ontwerpen van de vco frontplaat.
als er lijnen krom lijken , dan komt dat door de conversie naar JPG.
2vco front.jpg

groeten,
jeroen
 
over een dikke week komt het schema.
ik ben nu alles opnieuw aan het bouwen en wat toevoegingen (de originele schema's zijn jaren 70/80 ontwerpen van mij) aan het testen op nabouwzekerheid.
en nu dus wat frontplaten.
groeten,
jeroen
 
Geinig, die Modulair van jou lijkt een behoorlijk Open-Modulair aan het worden.

Over twee maand heb ik (hopelijk) de tijd, en begin ik eens aan de opbouw van alle componenten die ik de afgelopen tijd bij elkaar gespaard heb. Ik mis onder andere nog een VCO, dus dat zal deze wel worden. :)

Misschien wat offtopic, maar omdat het vrij essentieel is, misschien ook weer niet. Ik zoek namelijk ook nog een geschikte (en beetje universele) voeding. Heeft iemand hier nog een goede tip voor?
 
Zijn dat originele wiard panels of heb je die zelf laten doen door schaeffer ?
 
zie er goed uit, die schaeffer fronts, en is natuurlijk altijd een optie.

ik zal van de week vast een schema van een erg goeie voeding (ook voor andere dingen bruikbaar natuurlijk) posten.

ik ben overegins erg voor het hergebruik van dingen, dus knappe trafo's zijn te vinden in allerhande afgedankte apparatuur (geen amerikaanse, die gebruiken vaak erg slechte en soms redelijk gevaarlijke trafo's).
en neem in principe altijd trafo's met aparte kamers voor de primaire en secundaire wikkeling.
of goedgekeurde ringkern trafo's.
voor de modulair heb je nodig, 1 trafo met 2 x een wikkeling (of een dubbele)
van 15 tot 25 volt . pak um beed 1 tot 2 Amp , hangt van het aantal modules af.
met 1 Amp. kom je een heel eind.
een trafo van iets van 8 tot 12 volt 1 Amp , komt ook niet op een millimeter aan.(voor de 5 V voeding)
en voor de fijnproevers evenetueel nog een trafo 1 of 2 wikkelingen iets tussen de 14 en 18 volt ( aparte voeding voor alle adsr en lfo's)

potmeters en knoppen zijn voor een laag bedrag te vinden in afgeschreven mengtafels, neem wel de goeie pots natuurlijk.

groeten,
jeroen
 
ik zal van de week vast een schema van een erg goeie voeding (ook voor andere dingen bruikbaar natuurlijk) posten.

ik ben overegins erg voor het hergebruik van dingen, dus knappe trafo's zijn te vinden in allerhande afgedankte apparatuur

Cewl, tnx!

Wat zijn trouwens typische (afgedankte) apparaten waar je een bruikbare trafo uit kan halen met een dubbele secundaire winding?
 
Zijn dat originele wiard panels of heb je die zelf laten doen door schaeffer ?

Ik heb van Grant Richter wat grafische Wiard art gekregen om zo een Klee te maken in Wiard formaat.
Er onder is een Miniwave expander bord voor mijn Waveforcity module.

Hee, een Klee in Wiard.

Mooi he :)

zie er goed uit, die schaeffer fronts, en is natuurlijk altijd een optie.

Ja het kost wel ff wat maar het is echt de beste keuze vind ik zelf.
Het is zelfs nog beter dan een gezeefdrukte panel.
Puur omdat het gegraveerd is en het zuur van je handen niet de komende 30 jaar de bedrukking kan aantasten.
 
Cewl, tnx!

Wat zijn trouwens typische (afgedankte) apparaten waar je een bruikbare trafo uit kan halen met een dubbele secundaire winding?

van alles, ik had bijvoorbeeld een aantal monochroommonitoren waar erg goeie 15 volt trafo's in zaten( met Mu metaal afscherming).
verder ghettoblasters, van die grote 2x10 watt typen, 1A trafos met meestal iets van 15 volt wikkelingen.
oude homecomputer voedingen, zijn vaak met een wikkeling voor 5V 2A en 2x 15 volt 1A.
het is soms even zoeken.

groeten,
jeroen
 
Je moet dus de trafo's zelf uit oude PC-voedingen gaan gebruiken, niet een switch mode PC-voeding (ATX en consoorten) als geheel op zich. Die zijn niet echt geschikt voor audio en al helemaal niet voor modulaire synths. Hoewel Hypex een switch-mode voeding zou uitbrengen die voor audio en dus ook voor modulaire synths geschikt is (dus netjes, stabiel, belastingsonafhankelijk). Ik weet niet welke voltages die zal leveren, maar mogelijk wordt die dus interessant. In het andere geval werkt een good old trafo met wat regeling erachteraan uiteraard nog steeds erg goed.
Bij donorapparaten aub enkel echt waardeloze sloopbakken gaan kaalplukken, danku :).

Veel succes met de modulaire synth! Zo'n beest is een droom voor mij.
 
Back
Top