[modular uitbreiden] vraagjes aan de kenners

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
haawdie,

Na een poos toch weer te trappen in de lonkingen van de digitale wereld en alle teleugesteldheden alom.... (:duivels: ;) nee geen soft/hard discussie svp)
heb ik de digitale boel de deur uitgeschoven en dus weer geld voor uitbreiding van de analoge boel. Mede ook door financiele meevallers.

Ik heb een 22-spaces synthesizers.com systeem dat half vol is. Dat wil ik gaan vullen. Op
synthesizers.com voel ik me in de candystore, en ben dus beetje verblind.

Wat is mijn doel; ik heb die modules niet voor een baslijntje, ik wil experimenteel ermee gaan. Voor baslijntjes heb je genoeg aan reguliere vaste patching. Toch.

Wat zit er momenteel in:

Code:
1   power supply
1   midi interface
1   oscilator
1   filter
1   envelope generator
1   ring modulator
1   noise generator
1   spring reverb
1   ampifier

Zeg maar ff de basis. Waarbij de ring-mod op de groei is gekocht :)
Beetje saai nog is het, je kunt er meer mee dan je zo zou denken. (denk dan aan noise als geluid en osc als LFO richting env en filter en env. als LFO versneller, zo'n vage zaken)

Nu wil ik gaan uitbreiden met:

Code:
what	name		price$	amount 	space taken

q-107	filter		136	1	2
q-106 	osc		195	2	4
q-108 	amp		97	1	1
q-147	distributor	92	1	1
q-111 	pan/fade	105	1	1
q-112	4-channel mixer	81	1	1
q-117	samp/hold	92	1	1

Hiervan heb ik toevallig een mooi overzichtje, omdat ik dit order zelf moet gaan mailen.

Nu is mijn vraag, want het gaat toch om een hoop geld: is dit verstandig? Mis ik iets?
Ik denk daarbij vooral over: heb ik wel echt een 2e amplifier nodig? Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. Ik dacht dat 2 filters niet weg is, en 3 oscillators is vooral fijn omdat ik erg houd van LFO's, en bij s.com zijn de oscilators meteen luxe LFO's. Bovendien kan ik dan veel leuks gaan doen met de ring-mod, dacht ik zo. De distributor ipv mult leek me fijn omdat ik dan LFO's en samp/holds controls etc. gewoon kan gebruiken en gespiegeld. Dat lijkt me tu wauw :D

Mijn vragen zijn eigenlijk concreet;
2 amplifiers; echt nodig?
2 (dezelfde) filters; goed idee? (is het b.v. fijner om 2 verschillende te hebben?)
geen multiple, wel distributor; gemis?! (mijn filosofie is een beetje: dadelijk heb ik genoeg control sources, waarom zou ik dan 1 naar meerdere plekken willen sturen?!)
1 envelope generator; te weinig? (ik dacht: envelope is wel de meest saaie control source als je toch geen normale geluiden wilt gaan maken, beter een samp/hold o.i.d. Ik merk in ieder geval dat ik het geen waardevol iets vind voor experimentele geluiden. Maar misschien wordt het onmisbaar met 3 osc's en 2 filters?!)

Uiteindelijk wil ik natuurlijk ook graag de sequencer erbij. En meer dan 1. (dromen mag, toch) Voor nu doe ik het met Numerology op de mac en via de midi interface. Het stapelen van melodieen met verschillende lengtes is vooral wat ik er zo leuk/verassend aan vind. Maar eigenlijk is dat gewoonweg bij gebrek aan analoge sequencers.
En ik vraag me af of ik dat strakjes na het arriveren v.d. bestelling nog veel ga gebruiken. Uiteindelijk genereert het maar 2 control voltages waar je wat mee kan, midi note en midi volume. Ja, en de trigger/gate dan. Bovendien komt er een space vrij als ik de midi interface eruit haal :yamaha:
 
Zou je niet eerst twee envelopes willen ipv twee amps? Dan kan je je filter en of je picht en of je amp afzonderlijk van elkaar aansturen.

Ik zou sowieso voor twee verschillende filters gaan. Als je meerdere modulatiebronnen hebt kan je een filter al op verschillende manieren gebruiken, dan is een tweede filter met een ander klankbeeld al veel interessanter.
 
Origineel geplaatst door Robba
Zou je niet eerst twee envelopes willen ipv twee amps? Dan kan je je filter en of je picht en of je amp afzonderlijk van elkaar aansturen.

Ik zou sowieso voor twee verschillende filters gaan. Als je meerdere modulatiebronnen hebt kan je een filter al op verschillende manieren gebruiken, dan is een tweede filter met een ander klankbeeld al veel interessanter.

Je moet je bij mij vooral voorstellen dat ik straks veel LFO's ga gebruiken voor filter/pitch/amp controle. En dus niet traditioneel een gate/trigger naar env en dan naar filter/amp etc.
Maar een 2e amp is dus niet nodig? Ik dacht, als ik straks 3 oscilators heb en 2 filters, en dus veel geluidsbronnen/paden, dan is wat meer controle over het volume mss. wel zo handig, en dat ik dan dus een soort van 2 'eindstations' heb met zo nodig verschillende volumeregelingen.

Ok, dat van die filters, daar zit zeker wat in.
Helaas is wel die andere filter ook weer duurder. Dat heeft in eerste instantie mijn keuze voor dezelfde bepaald.
 
Je zou er eigenlijk wat spul van een ander merk bij moeten hebben voor het mooie.
BV een frack met goede modules zoals die bananlogue dingen.
Mischien nog een Livewire dalek modulator of zo en een Wiard noisering.
Een goede quantizer module is ook echt te gek en envelopes en vca's kom je altijd te kort.
Die Zero VCO is wel in dotcom formaat te krijgen en erg goed maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan.
Je zou ook frack kunnen converteren naar dotcom en mischien doen firma's zoals Bananlogue en Metalbox dat wel tegen een geringe meerprijs.
 
Ok guys.

@Mono
Idd. er is ook veel moois van andere leveranciers en ik ga vrijwel zeker een 2e kabinet nemen met exotischere zaken. Maar de basis moet je toch eerst hebben. En ik wil graag een kabinet puur houden.

Ik heb wat zitten schrappen.
Omdat ik niet meteen helemaal door m'n spaargeld heen wil jassen.
Het is zo duur allemaal, he. Ff m'n gear fetisch loslaten, er zijn ook nog andere dingen in het leven :W Het mooie van modular is juist dat 't stukje bij beetje kan...

Ik ga voor 3 nieuwe modules.
De 2e osc en de samp/hold, dat in ieder geval.
Ik twijfel of er dan nog een distributor of een mixer bij komt. CV's mixen lijkt me net zo tof als CV's positief en negatief distribueren...
Wat is leuker.... hmmmm. Moeilijk :)
Ik neig naar de distributor..
 
2 dezelfde filters is een heel goed idee.
Je kan dan bv. de 2 filters voorzien van dezelfde geluidsbron en vervolgens de uitgangen van de filters op te tellen of af te trekken. Op deze manier kan je van 2 lowpass filters een variabel bandpass filter te maken.

Waarvan je imo zeker een aantal moet hebben is mixers. En dan vooral mixers waarbij je ook kan inverteren. Je kan dan bv. van een lowpass filter een multimode filter maken.
Mixers die kunnen inverteren zijn ook erg bruikbaar bij het mixen van de verschillende uitgangen van een vco.
 
how!! mixers die inverteren / een geïnverteerde ingang hebben!!
dat heb die doepfer van me weer niet...
is het moeilijk dit bij de doepfers te modifieren? / zelf nieuwe te maken?
 
Ik twijfel of er toch niet meer vanaf kan...
B.v. toch die 2e filter en mixer er ook bij...
Dan zit ik voorlopig weer warm erbij :)
Dus osc, filter, mixer, distributor en samp/hold...

Dan heb ik dat vast :)

Pompompom.... wik en weeg
:L
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ja dat is wel het nadeel met dot com.
Je ben wel snel door het aanbod van moduletjes heen.

Veel kleine modules maken 1 'grotere' functie. Toch.
 
Nou het order is net de laptop uit. Mijn laatste gedachte is 't inderdaad geworden:

q-106 osc
q-147 distributor
q-117 samp/hold
q-112 4-channel mixer
q-107 filter

Nice.....
kanniewachten



:yamaha:
 
Leuk, stuit net toevallig op dit oude topic.
Inmiddels heb ik net het 2e kabinet besteld. Met de sequencer!!!
2 sequencer utility modules liggen thuis al te wachten die ik 2e hands gescoord heb.
En 1 van de 2 identieke filters ga ik nu toch weg doen voor de moog ladder filter. Vreemd dat ik deze nu pas bestel, zo'n grote invloed op het geluid.
En dan is er weer flink plek voor nieuwe modules!
Joepie!

Ga nu wel echt tekort voelen binnenkort aan amps en envs... heb er nog steeds van beide maar 1.... idd. een losse env voor filter cut-off zou tof gaan zijn... al kan ik m'n slew limiter ook als simpele env gebruiken... zo moet het dan maar voorlopig....

Kanniewachten op die sequencer... man, een droom die ik al jaaaaren heb :D

Weet iemand of die Q130 Clipper & Rectifier tof is om nieuwe waveforms te maken? Iemand ervaringen hiermee?
 
Back
Top