[MoonModular] Wat is er aan de hand?

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ola!

Wat is er aan de hand met www.moonmodular.com
Eerst hadden ze nog mooie plaatjes van modules in Moog / Oberheim stijl. Weet iemand iets van deze modular bouwer af? Of is het verhaaltje over?
 
Op youtube staan er demo's van de Moon Modular modules.
De moeite om eens te checken.
Hopelijk maken ze nog meer modules,zou dan wel durven een Moon Modular samenstellen.
En de prijzen zijn zeker OK.
 
Ze stonden op de Messe. Ik niet veel verstand van modulars, maar het zag er vrij indrukwekkend uit. Ik zal vanavond even kijken, kan goed zijn dat ik er een foto van heb.
 
dik spul!
die divider switch is gewoon geniaal
zit te denken om in het 5u gebeuren te gaan (nu: eurorack)
er zijn een paar modules die niet voor eurorack te krijgen zijn
bovendien is het +-15 V en dat klinkt nou eenmaal soms wat ruimer
(hangt van het ontwerp af natuurlijk)

afgaande op de berichten is de kwaliteit en de service van Moon Modular gewoon erg goed..
 
Ik ontdek dit nu net pas....
Wat een geniaal spul.... 8~ Ik heb een bakje ter kwijlopvang tussen m'n armen staan as we speak.
Precies die dingen die m'n aanstaande dotcom 960 fantastisch kunnen ondersteunen...

Sowieso dotcom formaat, dus niks te converteren.... Kan begrijpen dan velen het juist niet fijn vinden..
Het is maar gewoon welk formaat je kunt gebruiken en welk niet, he.
Ik kan het retegoed gebruiken en heb binnenkort weer 11 plekjes leegte op te vullen in m'n kabinet... kan het bijna niet geloven, deze nieuwe snoepwinkel.
Zocht toevallig op internet even een trigger module voor in m'n dotcom... een Vermona DRM ernaast en ik ben in analoge beats hemel, denk ik zo. Dan nog zo'n Divider scoren... manman...
Ik had nog even Machinedrum/MPC etc. in het achterhoofd voor m'n beats, maar dat idee is *poef* in rook opgegaan.

http://www.lunar-experience.com :halleluja
 
Trouwens een CV-gestuurde ENV mocht er ook wel 's in dit formaat uitkomen... dat vonden zij dus blijkbaar ook :)
Ik snap eigenlijk niet zo goed meer het nut van een non-CV gestuurde ENV in een modular, en dat deze uberhaupt bestaan. (die louter reageren op een trigger)

Ze hebben nu ook gewoonweg een analoge sequencer in de vitrine staan.
Heeft er iemand al spul van hun thuis? Hoe bevalt dat?
 
Een niet-CV gestuurde ENV in een modular die enkel op een trigger reageert, vind ik nog steeds erg nuttig als je de modular aanstuurt met een apparaat dat triggers uitzendt. BV met een klavier. En dat is, in tegenstelling tot wat soms schijnt te zijn, tot naderhand nog steeds niet verboden. ;) Maar ook met step sequencers vind ik hem wel makkelijk.

Een CV gestuurde ENV heeft natuurlijk ook leuke toepassingen net zoals VCLFO's, maar LFO's of ENV's die niet CV gestuurd zijn hebben ook hun bestaansrecht vind ik. Tenminste, ik kan er toch handig gebruik van maken. En als ik een VCLFO wil, schakel ik een VCO naar 64' en dan heb ik een lekker snelle VCLFO.

Ik ben even aan het denken voor wat voor toepassing ik een VCENV zou gebruiken...Het zou bijvoorbeeld leuk kunnen zijn dat een trage LFO de modulatiediepte van een ENV regelt. Nu kan je dat op zich ook door ENV -> VCA, de VCA door een LFO aan te sturen, en de output van de VCA dan als voltage controlled ENV output te gebruiken. Kost je wel een VCA...

Wat ook bv leuk zou zijn met een VCENV, is als je een lekkere sequencer gestuurde tokkellijn hebt, en de decay van de VCENV (die op de VCA werkt dus) via CV beïnvloedt om te moduleren tussen heel korte tokkeltjes tot langere bliebs. Ja, een VCENV lijkt me wel eens leuk voor sommige toepassingen.

Maar ik ga nu niet huilen omdat ik gewone ADSR's heb, ik hou het nog net droog. ;)
 
Ik neem aan dat dob een voltage controlled adsr bedoelt en niet eentje die triggert op een cv-signaal? Want hoe je triggert vanaf een keyboard met alleen cv en geen gate/trigger zie ik ook niet helemaal voor me.

De reden dat niet alle adsr's voltage controlled zijn lijkt me puur een kostenplaatje, alhoewel de prijs van deze me (zeker voor 5U) meevalt.

Overigens is, zoals pas ook in een andere thread gezegd werd, de innovatie in het 5U formaat is soms ver te zoeken. Deze modules van Moon zijn ook weer basis-modules; voltage processing, triggering en sequencing. Maar niemand lijkt geïnteresseerd in VCO's, VCF's, modulators, etc., oftewel: modules die daadwerkelijk iets met geluid doen. Worden de 5U mensen die Moog-ladders niet een keer zat?
 
Mijn CV keyboards geven ook een trigger signaal uit, waarop mijn ADSR's reageren. En zoals wel meer mensen maak ik me schuldig aan "redeneren vanuit de eigen situatie". Met keyboards zonder trigger (gate) signaal heb ik geen ervaring.

Mijn modular is heden ten dage niet echt innoverend te noemen, maar hij heeft het excuus dat hij 32 jaar oud is. :) Superbak.
 
Innovatief is misschien ook niet echt het juiste woord. De mijne bestaat ook uit allerlei (gekloonde) oude meuk. Misschien dat "gevarieerd" beter is. Ik zie weinig variatie in het commerciële 5U spul.
 
Innovatief is misschien ook niet echt het juiste woord. De mijne bestaat ook uit allerlei (gekloonde) oude meuk. Misschien dat "gevarieerd" beter is. Ik zie weinig variatie in het commerciële 5U spul.

Inderdaad. Ik ben wat dat betreft ook wel licht uitgekeken op m'n modular in de huidige staat, omdat er altijd "hetzelfde geluid" uit komt.
Je haalt noise en oscillator-waves door de filters, en je moduleert dat gebeure. En het verschil tussen filters is wel voor ons freaks dan iets groots, maar in wezen maakt het voor het geluid niet zo veel uit. Ik heb nu 2 verschillende filters, inderdaad 1 ladder, maar.... ach geef mij inderdaad maar liever meer variatie.
Moon modular spul lijkt me erg gaaf... maar zo'n fabriekantje zou er ook moeten zijn voor osc/noise/geluidsbron-innovaties.

Ik bedoelde trouwens inderdaad modulaties van de ADSR-settings van je envelope. Ik zeg ook niet dat de envelopes die dit niet kunnen niet nuttig zijn, ze zijn het zeker wel. Maar een modular heb je om dingen te moduleren, en aan een trigger-envelope valt niks te moduleren. Bij sommige sequences is attack-modulatie b.v. erg vet of inderdaad release modulatie. Volgens mij kun je daar funky dingen mee hoor.
En daarbij, de envelope is dacht ik uitgevonden om het volume-verloop van geluiden/tonen uit instrumenten na te bootsen.
Nou ken ik zelf geen enkel instrument met statische "ADSR" settings... :D
 
Zo, het spul is binnen!

Het was geweldig verpakt, echt met zorg. De modules zien er goed uit, stevig. Ze zaten elk in hun eigen stevige doosje.
Zal morgen wat 'unboxing' foto's toevoegen.

Eerst leek de quantizer het niet te doen, toen bleek het aan het (dotcom) voedingsplugje te liggen. Toen leken de 2 controller modules het niet te doen; na een on/off van m'n hele modular, toen ik het zo ongeveer opgegeven had, deden die het ook ineens... blijkbaar doet die quantizer alleen een check of hij is aangesloten op controllers als hij aangezet wordt.
Door dit hele gebeure ben ik nog wat achterdochtig-achtig.

Even per module. Heb aan alles pas beetje gesnuffeld natuurlijk, dus het is een eerste indruk:

511 Voltage controlled envelope generator
Deze doet wat hij moet doen, en dat doet hij goed. Elke 'stage' heeft een "lengte potmeter" die van links-onder 2 ms tot links-boven 500 ms loopt, in de midden-boven stand 1 seconde en van midden-boven tot rechtsonder van 1 tot 10 seconden loopt. Soort van exponentieel dus. En dat werkt erg prettig merk ik. Vooral in de lage regionen is de attack geweldig 'snappy' en de resolutie groot. Een groot verschil met de dotcom envelope generator, die hierbij vergeleken ineens wat slap aandoet. Het moduleren van de stages is leuk! Jammer wel dat als je richting/bij 0 ms attack moduleert er een tikje ontstaat. (als je je amplifier ermee aanstuurt)
Nog een puntje van kritiek; de envelope generator faceplate leek wel een heel klein beetje krom. Bij het inschroeven bleek dat ook zo; zeg dat je even denkt dat 3 hoeken goed zijn, dan kon je zeggen dat die derde hoek hooguit 2 millimeter afweek. Met het inschroeven is dit natuurlijk wel rechtgetrokken, maar toch een beetje vreemd.

564 Quad sequential switch
Deze doet iets anders dan ik had gedacht, maar ik begin te geloven dat ik dat niet zo erg vind :) Wat ik dacht: dat elke v.d. 4 lagen op zichzelf waren te gebruiken; dat je de een een trigger kon laten outputten na b.v. elke 3 trigger inputs en de andere b.v. na elke 4. Zodat je multiritmes krijgt, of hoe het mag heten.
Dat doet ie dus niet. Het is echt een switch eigenlijk; wat hij doet is door de 4 stappen lopen alsof het een gate sequencer is. Je stuurt een shift, de volgende stap wordt actief. Nu is het zo dat je per stap kunt zeggen hoeveel keer een shift moet zijn gekomen (skip,1,2,3,4 of 8 keer) voordat hij doorstapt, oftewel van stap switcht. En dan wordt het leuk; je kunt hiermee dus b.v. swing in je sequence leggen en 'offbeat' achtige dingen creeren. (Je kunt ook via trigger of met de hand 'resetten' naar een stap, al zie ik daar de meerwaarde nog even niet van.)

565v2 Quad quantizer plus 2 565 E controllers
Hier keek ik misschien wel het meeste naar uit. Laat ik beginnen met te zeggen dat ze doen wat quantizers moeten doen; als je een quantizer aan je sequencer output hangt, dan quantize't hij dat. Wat niet naar verwachting is, is dat ik dacht met de gate-in een trigger te kunnen sturen waardoor de quantizer enkelmalig de dan aanwezige input voltage quantize't, en die blijft uitsturen tot ik nog 's een gate-in trigger geef. Een sample-and-hold, maar dan een gequantize'de, dat had ik voor ogen, maal 4.
Dat doet ie dus niet; de gate-in is eigenlijk een aan/uit switch; zet je de gate open, dan wordt er naar hartelust gequantized, het input voltage volgend. Zet je de gate dicht, dan blijft de output op de laatste gequantize'de waarde. Met een sample-and-hold erachter kan ik alsnog wat ik wilde doen, maar toch een beetje een tegenvaller.
Verder zijn de controllers leuk, noten aan en uit zetten en akkoorden kiezen, doet exact wat je zou denken :)

Ik ben blij dat ik eindelijk een andere leverancier in m'n dotcom kabinet heb. Vooral de snappy envelope doet m'n geluid veel goed, het is gewoon zonder die voltage control mogelijkheden al een veel betere envelope dan wat ik had. (en ik altijd maar negeren dat iedereen het altijd zo had over snappy envelopes... is wel degelijk belangrijk!!!) Daar zou ik er zo nog een van kopen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top