Welke modular moet ik kiezen?

Sowieso ook nog maar wat meer filmpjes kijken over vca modulatie mogelijkheden, dat kan ook wel schelen in het kiezen natuurlijk.
 
Ik denk dat je met de VCO en VCF van Roland in ieder geval de sound hebt, ik zou de rest (modulatie) ergens anders zoeken. Tenzij je uiteraard erg op het uiterlijk gefixeerd bent en een volledig Roland systeem wil. Dat is een keuze die alleen jij kunt maken. Persoonlijk zou ik, zoals SB-Six zegt, ook voor een Veils of Quad VCA of Tangle Quartet gaan. En een beetje random erbij, Wogglebug is altijd leuk. En Maths, omdat Maths. ;-)
 
Ik noemde stages omdat je in eerste instantie maths riep. Maths en stages kunnen veel van dezelfde dingen, al werken ze wel totaal verschillend. Maar in een kleinere case zou ik denk ik meer halen uit stages (vergeleken met maths).

Dit x100.
En natuurlijk - met een beetje goede wil kan je ze (zowel Maths en Stages) zelfs inzetten om geluid te produceren danwel te bewerken.

Voor random (zowel gates / clocking als voltages) zou ik allereerst grijpen naar een Marbles.
Wogglebug is kleiner natuurlijk, maar aanzienlijk beperkter. (Nog steeds tof - maar als ik moest kiezen...)

Begrijp me goed, ik draag Make Noise een warm hart toe - maar voor compact / allround gebruik en ook qua doordachtheid vind ik de Mutable modules (zeker de meest recente) vrijwel onovertroffen.
 
Laatst gewijzigd:
dat is natuurlijk zo, maar voor veel dingen grijp ik makkelijker naar maths. misschien ook omdat ik die veel langer heb al. maar stages zit toch nog 1 blokkade tussen vergeleken met maths.
 
Da’s ook zeker waar. Maths hangt al vrijwel sinds mijn eerste modulaire stapjes in het rack, en dat maakt ‘m vaak als eerste beetgepakt. Stages en Marbles moet ik ook nog ‘leren’ - zit wel in het hoofd (soms toch even terugkijken op papier) maar zeker nog niet in de vingers.

Toch wel grappig ergens, omdat Maths in het verleden vaak wel aangehaald als heeeeule complexe module (dat kàn ie ook wel zijn, als je verder gaat dan de basics van 2x een simpele envelope of LFO en wat attenuators in het midden) en dat dan vooral om het obscure uiterlijk :D
 
Ik denk dat Stages waarschijnlijk inderdaad wel meer kan dan Maths. Voor mij persoonlijk zou die niet lekker werken, die LEDs die de functie aangeven zijn voor mij als kleurenblinde een obstakel. Bij Rings en Clouds kom ik er op gehoor meestal wel uit, maar in dit geval vrees ik dat het voor mij niet heel gebruiksvriendelijk is. Maths werkt voor mij prima. Marbles t.o.v. Wogglebug is een beetje hetzelfde verhaal, denk ik. Wogglebug kan (veel) minder, maar het gebrek aan LEDs en menuknoppen vind ik een voordeel.
 
Ik denk dat Stages waarschijnlijk inderdaad wel meer kan dan Maths. Voor mij persoonlijk zou die niet lekker werken, die LEDs die de functie aangeven zijn voor mij als kleurenblinde een obstakel. Bij Rings en Clouds kom ik er op gehoor meestal wel uit, maar in dit geval vrees ik dat het voor mij niet heel gebruiksvriendelijk is. Maths werkt voor mij prima. Marbles t.o.v. Wogglebug is een beetje hetzelfde verhaal, denk ik. Wogglebug kan (veel) minder, maar het gebrek aan LEDs en menuknoppen vind ik een voordeel.

Check de mutable instruments forum. Olivier heeft gister een kleurenblinde firmware geupload voor Stages (er is er ook eentje voor Plaits)
 
Check de mutable instruments forum. Olivier heeft gister een kleurenblinde firmware geupload voor Stages (er is er ook eentje voor Plaits)

Wow, nice! Geweldige support van MI. Tijdje terug was er inderdaad een onderzoekje gestart onder MI gebruikers m.b.t. het gebruik van kleuren, maar ik had niet verwacht dat bestaande modules gewijzigd zouden worden.
 
Yep het grote verschil met PNW is alleen dat dat een beetje "set and forget" module is. Nodigt niet echt uit om live te tweaken. Superhandig als basis, dan kan je daaromheen meer hands-on modules gebruiken.
Ik noemde stages omdat je in eerste instantie maths riep. Maths en stages kunnen veel van dezelfde dingen, al werken ze wel totaal verschillend. Maar in een kleinere case zou ik denk ik meer halen uit stages (vergeleken met maths). Als je al genoeg modulatie hebt kan je je natuurlijk afvragen wat je dan wel graag zou willen. Meer geluidsbronnen? Misschien iets wat anders dan anders klinkt zoals een benjolin? Of iets leuks met wavetables zoals piston honda mk3? Iets leuks met effecten, iets met percussie, filters, logic, random, etc etc


Dat PNW een "set en forget" module is, ben ik nu ook achter gekomen. Al valt er nog genoeg te ontdekken.
Omdat mijn rackje erg klein is en ik tevreden ben over de 0-coast en de Akemies Taiko als geluidsbron, dacht ik in eerste instantie aan meer modulatie. Anderzijds, ik heb wat zitten rommelen met de slope en de contour van de 0-coast op de Akemies taiko en de Bodel D en dat voegt (volgens mij) niet veel toe ten opzichte van de PNW. Dus i.p.v. modulatie zou een geluidsbron nu dan wellicht meer opleveren qua flexibiliteit. En ik zie ook overal dat je nooit genoeg VCA's kunt hebben dus dat neem ik ook in overweging.
 
Als kleine geluidsbronnen kun je ook eens kijken naar de MN tELHARMONIC of de NE Basimilus Iteritas Alter. Beide wel erg verschillend, dus hangt er een beetje vanaf wat je zoekt. tELHARMONIC blijft me verbazen wat je daar allemaal uit kunt halen. Basimilus heb ik zelf niet, maar de voorbeelden die ik daarvan heb gehoord zijn niet mis. Staat nog steeds wel op mijn wensenlijstje ook al koop ik nu liefst nog zo min mogelijk.
En je kunt uiteraard altijd eerst kijken of het zonder extra VCA's ook goed voor je werkt. Er is geen regel dat je ze persé MOET hebben.
 
Die Basilimus had ik al wel eens gezien; maakt onder meer brute kicks. Maar die telHarmonic... wat een tof ding is dat. Dank voor de tip.
 
Morgen komt er via een forumlid de quadra binnen en dan heb ik zo toch al een aardig rijtje bij elkaar :). Ik twijfel nu heel erg wat ik ga doen met de overige 8hp en het mixen van verschillende outputs. Ik zie zelf bijvoorbeeld deze twee opties:

1. Intellijel Mixup erbij voor stereo mix naar octatrack toe (2hp over voor een utitlity dingetje ofzo). Voordeel: alles in het rack, mono plus stereo ingangen, 'nadeel': mixer is beperkt
2. Extern mixertje kopen voor de stereo out en even aankijken wat ik dan zou willen in die 8hp. Voordeel: mixer heeft dan ook panning en eq voor het naar de octa gaat. Nadeel: zit niet in het rack, weer meer minijack naar jack kabels nodig. Nog een voordeel, als ik de powerswitch erbuiten 'hang', heb ik plek voor de quadra expander....

Iemand toevallig andere ideeen of een goeie redenen waarom ik het een of ander wel of niet moet doen? *D Belangrijk is dat ik het even tot deze ene 19" rij wil houden overigens ;)


skif.png
 
Ik wil verder met mijn modulaire systeem en ben tot nu toe hierop uitgekomen. Zijn er zaken die jullie anders zouden doen of dingen die missen. Ik ga qua sound voor de wat oudere rave dingen. Ik moet nog een keuze maken voor sequencer en wellicht nog wat meer effecten en modulatie mogelijkheden. Kom maar op met tips ideeën en aanvullingen.

modulargrid_500623.jpg
 
Voor oudere rave dingen zou ik ook een osc toevoegen die supersaws en squares ondersteund. Klavis twin of mutable plaits bijvoorbeeld. FX zou je ook naar pedalen kunnen kijken... kost geen hp en hoeveel moduleer je nu een delay of een reverb? Ik heb wel wat fx in het rack maar vind vaak de pedalen beter klinken en moduleren van fx levert vaak atonale gekkigheid op. Leuk op z'n tijd maar niet voor rave achtige dingen denk ik. Die trident lijkt me ook gaaf! De geiger counter is vrij heftig, totale destructie is zijn beste kant, weet niet of die daar ook voor bedoelt is?
 
Voor oudere rave dingen zou ik ook een osc toevoegen die supersaws en squares ondersteund. Klavis twin of mutable plaits bijvoorbeeld. FX zou je ook naar pedalen kunnen kijken... kost geen hp en hoeveel moduleer je nu een delay of een reverb? Ik heb wel wat fx in het rack maar vind vaak de pedalen beter klinken en moduleren van fx levert vaak atonale gekkigheid op. Leuk op z'n tijd maar niet voor rave achtige dingen denk ik. Die trident lijkt me ook gaaf! De geiger counter is vrij heftig, totale destructie is zijn beste kant, weet niet of die daar ook voor bedoelt is?

Ja ik hou van totale destructie vandaar ook de Noise engineering Ruina (wellicht dubbel op), voor effects ga ik inderdaad de pedalen kant op, blijkt een stuk goedkoper. bovendien als het effect mij niet aanstaat is het sneller vervangen. De Trident intrigeert mij enorm. Na een tijd met alleen een Synthesizer box en wat filters gespeeld te hebben ga ik gewoon wat modules kopen. En dan weer een jaar leren denk ik.

De plaits ga ik even verder naar kijken , ik heb nu voor de Supersaw de Chainsaw in gedachten maar dat duurt nog even voor die uit is en de plaits is dan veelzijdiger. Thanks voor de input !
Wellicht nog iets van een 303 achtige voice of Osc erbij dan ben ik compleet rave technisch gezien. Ik heb alleen nog geen sequencer in deze opstelling zitten. Voorlopig alleen een beatstep pro.

Derhalve sequencer ideeën zijn welkom ! :)
 
Voor 303 sounds kan je met je bestaande oscs prima in de buurt komen imho, belangrijkste is een 303 filter. Je hebt daar een aantal varianten in eurorack, maar bijvoorbeeld de polaris heeft ook een overtuigende acid stand met een ingebouwde distortion die de acid sound helemaal af maakt.
Qua sequencer vind ik de varigate8 fijn omdat deze zo veelzijdig is. Metropolis is ook superfijn (qua sequencer misschien wel fijner zelfs) maar is maar 1 kanaal. Je kan ook een beatstep pro overwegen
 
Voor 303 sounds kan je met je bestaande oscs prima in de buurt komen imho, belangrijkste is een 303 filter. Je hebt daar een aantal varianten in eurorack, maar bijvoorbeeld de polaris heeft ook een overtuigende acid stand met een ingebouwde distortion die de acid sound helemaal af maakt.
Qua sequencer vind ik de varigate8 fijn omdat deze zo veelzijdig is. Metropolis is ook superfijn (qua sequencer misschien wel fijner zelfs) maar is maar 1 kanaal. Je kan ook een beatstep pro overwegen

De Polaris stond ook op de lijst idd, toch weer overwegen. Kan ook later , maar het moet niet heel erg uit de klauwen gaan lopen. Voor sequencing heb ik ook al eens de Digitakt en een mutant brain overwogen, de beatstep heb ik al dus het moet een enigszins aanvullende of lekker afwijkende sequencer worden. De Varigate is idd een goede, veel meer outputs dan de metropolis. Iets dat gewoon heel anders is.
 
Back
Top