[REVIEW] Cwejman S1

levka

Verkeerd in goede staat
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
2.635
Locatie
Amsterdam
De Cwejman S1 (http://www.cwejman.com/english/index_eng.asp?mode=s1) is een analoge semi-modulaire synthesizer uit Zweden, onworpen door de Poolse ingenieur Wowa Cwejman. De behuizing is 5 HE 19¡¨ ca. 7.5 cm diep; compact maar solide en zwaar. De behuizing is stevig; geen enkele speling in de potmeters. De 3.5 mm mini-jack in/uitgangen voelen stevig aan & maken altijd goed contact.
Deze synth is inmiddels een dik jaar te koop; de mijne heeft SN 42. Er was geen wachttijd; ik had ¡¥m binnen een week in huis.

De architectuur van de Cwejman is redelijk standaard: 3 VCO's, 1 ring modulator, 1 noise gen., 2 VCF's, 2 (VC-)EG's, 1 (VC-)LFO, en diverse VCA's. Er zit standaard ook een Midi-CV interface in met veel mogelijkheden, maar met een niet altijd eenvoudige bediening.

De VCO's hebben elk 7 golfvormen en zijn te syncen (1->2, 2->3). FM is op die manier ook standaard geschakeld (LFO->VCO1, VCO1->VCO2, VCO2->VCO3). VCO1 is ook als (VC-)LFO te schakelen.

VCF1 is een filter dat schakelbaar is tussen 4/6-pole LPF en 2 pole BPF. VCF2 is een 2/4/6-pole L/HPF of een 1/2/3 pole BPF. Elk filter heeft een eigen 5 kanaals input mixer waar VCO1-3 en de RM in gaan; de vijfde ingang van VCF1 is voor de output van VCF2; de vijfde ingang van het MMF is voor de noise gen. Het laatste stuk (8-10) van het regelbereik van elk mixer inputkanaal levert een overstuurde input in de VCFs op. Daarnaast is er op de VCA ook nog een overdrive regeling voor het totaal.

External audio kan in het 5e kanaal van elke filter input mixer (ipv respectievelijk VCF2 cq. Noisc), of direct de VCA in (daarmee onderbreek je VCF1). Die laatste optie is handig om bv van een VCO direct een sinus of triangle te gebruiken om het laag te behouden als je de resonantie van VCF2 opendraait.
De mogelijkheid om de uitgangen van VCF1+2 traploos (parallel, in serie of beide) naar de VCA te leiden is erg flexibel uitgevoerd

Twee EG¡¦s hebben naast de ADSR elk een delay parameter en kunnen (ook tegelijk) elk filter aansturen, als ook de VCA (ook tegelijk). VCA is schakelbaar tussen lineaire en log respons. Midi-velocity op de VCA is met een schakelaar selecteerbaar (aan/uit).

Over het ontwerp van deze synth is duidelijk goed nagedacht. Dit blijkt o.a. uit het volgende:

„h Alle patchpunten (voorzien van zinvolle kleurcoderingen) zitten onder op de synth zodat de snoertjes nooit over de knoppen hangen. Hierdoor vervalt het bezwaar dat veel mensen tegen 3.5 mm patch-systemen hebben ("onhandig gepriegel") m.i. grotendeels.

„h de "hard-wired" verbindingen tussen de modules zijn erg flexibel zodat je er vele kanten mee op kunt zonder (veel) te hoeven patchen. bijvoorbeeld:
De ringmodulator ouput (van de osc1+2 sinussen) kun je zo in elk filter erbij draaen. Elk filter beschikt standaard over 4 (!) default freq. modulatiebronnen (LFO, EG1, EG2, keyb. cv). De LFO mod. ingang op het filter kun je omschakelen naar OSC1, maar je kunt er via een patchpoint ook iets anders in sturen.
Via de midi-cv interface kan direct mod-wheel of aftertouch op de VCF cutoff gezet worden via een schakelaar (zonder attentuator).

„h De output van het MMF gaat via een potmeter standaard het LPF in (serieel), maar tegelijkertijd zijn de filters ook parallel beschikbaar op de VCA via een filter-balance potmeter. Beide filteruitgangen zijn ook af te tappen om naar een ander, extern filter door te voeren, en kunnen dan later weer terug gevoerd worden naar de VCA.

„h Een LFO uitgang is standaard gepatcht naar de PWM van OSC1 (+) en naar OSC2(-). Doordat de LFO modulatie dus in tegenfase staat bewegen de pulsbreedtes tegen elkaar in.

„h De midi main CV (notenumber) wordt opgeteld bij de analoge aux. CV1 in (zelfde voor note on/of en aux gate). Je kunt dus snel van een midi sequencer naar een analoge en vv, of bijvoorbeeld een analoge sequence via een midikeyboard of sequencer transponeren. Minpuntje is wel dat de main analoge CV & gate ingangen alleen op de achterzijde een patchpoint hebben.

Zo zijn er nog wat dingen die je pas opmerkt nadat je een tijdje met deze machine aan de slag bent geweest. Er kan veel, en het kan vaak met minimaal gebruik van patchcords. Natuurlijk kun je je ook helemaal uit leven qua patchen; vrijwel alle verbindingen zijn te onderbreken cq. af te tappen.
Dat laatste ga je vooral doen als je optimaal wilt experimenteren met de wat meer exotische CV-modulatie mogelijkheden. De meeste hardware synth-veteranen kennen natuurlijk wel de "standaard" mogelijkheden van VCO/VCF/VCA modulatie. Op de Cwejman hebben ook de filter Q's, alle (!) individuele VCO amplitudes, de filterbalans, de LFO rate en depth (!), en alle EG parameters (DADSR+level) een CV-ingang. Dit gaat veel verder dan wat met de meeste vintage analoge machines mogelijk was. De amplitude VCO CV ingangen geeft je bv. de mogelijkheid om met een van de 3 VCO's met een sequencer of (geclockte) LFO ritmische accenten aan te brengen die bijvoorbeeld een octaaf/kwint etc. hoger of lager liggen dan van de andere 2 VCO's.

In het oog springende beperkingen van deze synth zijn:
slechts een "echte" LFO met een enkele vrij configureerbare CV mixer. Natuurlijk kun je VCO1 als LFO gebruiken, maar dat is vaak wat zonde. Evt. is er wel een LF noise uitgang voor snelle random modulaties (PWM, M, Q). De midi-velocity op de audio VCA is, zonder de CV mixer te gebruiken, alleen volledig aan of uit te zetten.
Wel een FM ingang + level potmeter, maar helaas geen aparte CV ingang per VCO die vast op 1 V/octaaf staat. Kortom, als je voldoende middelen hebt om deze synth in huis te halen, leg dan ook nog maar 600 E opzij voor een 3 HE Doepfer rackje met extra LFO's, mixers, clockdelers en evt. een exotisch filter (WASP, SSM). Pas dan haal je er helemaal uit wat er in zit. De mogelijkheden van de Cwejman worden zo bewustzijnsverruimend groot.

Mijn persoonlijke conclusie.
Deze synth klinkt erg goed, is flexibel, heeft een solide constructie en handige lay-out. Er zijn niet zo heel veel vergelijkbare machines op de markt momenteel. Eerder is al ergens geschreven dat deze synth erg veelzijdig kan klinken. Van een droog via vet naar een vuil geluid; het is allemaal mogelijk. De respons van alle knoppen loopt gelijkmatig en zinvol over de schaalverdeling. Bij sommige andere synths bijvoorbeeld gaat het VCF al bij een stand van 3 volldedig in de self-osc. en is het bereik van 3-10 daarmee tamelijk onbruikbaar. Zo niet bij de Cwejman; alles is goed afgeregeld.

Als alternatief kun je kijken naar een volledig modulaire analoog systeem van bijvoorbeeld Doepfer, Analogue Systems, Analogue Solutions, of Blacet. Die kun je helemaal naar je eigen wensen inrichten maar heeft geen pre-patching, en dat is toch wel erg handig heb ik de afgelopen weken gemerkt. De Vostok van Analogue Solutions kun je via een matrix panel pre-patchen, maar is qua geluid volgens mij minder flexibel doordat er maar een VCF inzit (een 2-pole MS-20 kloon). De M5 die Ken MacBeth binnenkort uitbrengt heeft specificaties die erg met de Cwejman overeenkomen (3VCO, 2VCF, 2ADSR, 2LFO) , en de MP3¡¦s die nu op MacBethstudiosystems.com staan klinken ook erg goed, dus dit lijkt me eigenlijk de enige vergelijkbare synth die op dit moment op de markt komt/is. De M5 is iets (20-25%) duurder en het frontpanel is zeker 3 keer zo groot als dat van de Cwejman S1. Ik ben dan ook erg benieuwd naar een user-review hier op het forum (n0_key ?). Als je ook een masterkeyboard erbij wilt, is eventueel ook de Minimoog Voyager (+CV expander modules) als alternatief in overweging te nemen, maar ik heb met deze synth zelf geen ervaring.

Laatste punt; is de Cwejman duur ? Naar mijn (subjectieve) mening is dat niet zo, maar natuurlijk kost ie wel veel geld (ongeveer 3000 E). Als je een systeem volgens vergelijkbare specificaties (met goede VCO¡¦s en VCF¡¦s) van Doepfer zou samenstellen zou je ongeveer 2000-2500 E kwijt zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot Doepfer fan, maar je zult daarmee mischien wel het geluid, maar nooit de materiaalkwaliteit en bedieningsgemak van Cwejman evenaren. Een vergelijkbaar systeem van Blacet kost ook minstens 3000 E (binnenkort hopelijk ook een kleine Blacet test op dit forum). Kortom, de Cwejman is z¡¦n geld m.i. echt waard.

Binnenkort wat clips hier (loop ik echt m'n best op te doen)
 

Attachments

  • s1_front_ny.jpg
    s1_front_ny.jpg
    72,7 KB · Bekeken: 192
Top review! :okdan:

Enig idee hoe dit vergelijkt met zoiets als een ARP 2600?
 
hoe uitgebreid is het Midi-gedeelte ? Of gebruik je dat niet ?
 
Origineel geplaatst door dione
hoe uitgebreid is het Midi-gedeelte ? Of gebruik je dat niet ?

Tja,
Ik gebruik idd alleen de basics
Je kunt vier CV's aansturen; default zijn dat
CV1= note
CV2= velocity
CV3= modwheel
CV4= aftertouch

Hier is nog wel het een & ander aan te sleutelen, maar heb ik nog niets mee gedaan
Verder zijn de twee EG's op naburige midikanalen instellen om bv via de VCF accenten te geven
Ik weet er nog niet veel van eigenlijk ....

manual staat hier (pw=cewjman)
http://www.cwejman.com/files/Manual Cwejman S1.pdf
 
Ga je toch geen M5 bestellen dan? Ik heb iets opgevangen over frontpanels, dus het begint bij Ken een beetje op gang te komen.

Ik ben nog steeds niet echt overtuigd van dit ding. Ik heb er een keertje aan mogen zitten en het is mij allemaal een beetje te klein en lullig. Bovendien heb ik tot op heden een hartgrondige hekel aan minijacks. Al die CV inputs zijn wel geil trouwens.

Jouw geluidjes vielen me wel weer mee eigenlijk, dus als die M5 binnen is moeten we ze maar eens naast elkaar zetten, lijkt me lachen. :okdan:
 
Origineel geplaatst door n0_key
Ga je toch geen M5 bestellen dan? Ik heb iets opgevangen over frontpanels, dus het begint bij Ken een beetje op gang te komen.

Ik ben nog steeds niet echt overtuigd van dit ding. Ik heb er een keertje aan mogen zitten en het is mij allemaal een beetje te klein en lullig. Bovendien heb ik tot op heden een hartgrondige hekel aan minijacks. Al die CV inputs zijn wel geil trouwens.

Jouw geluidjes vielen me wel weer mee eigenlijk, dus als die M5 binnen is moeten we ze maar eens naast elkaar zetten, lijkt me lachen. :okdan:

Nee, de M5 laat ik na lang tobben toch maar even zitten (ja, ik ben soms hopeloos)
(blijf wel trouw aan m'n M3X & Moroco)
Ben wel erg benieuwd, dus laat svp horen als je 'm hebt ...
Ben zelf inmiddels aan blacet begonnen

Tja, die 3.5 mm/mini-jack blues ....
Die op de Cwejman zijn gewoon retestrak en zonder enige contact problemen;
layout, onderaan de synth, is gewoon handig.
Je moet ook goeie patchkabeltjes hebben (laatst bij A.sys. erg goeie gevonden)
 
Hier wat clips:
 

Attachments

  • cwejman.bass.2.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 166
self-osc van de filters
 

Attachments

  • cwejman.2vcf.track.2.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 169
Heel veel random modulatie vanuit de Doepfer A-149 serie
 

Attachments

  • cwejman.rnd.seq.2.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 167
osc2 ge-synct aan osc1
 

Attachments

  • cwejman.hi.sync.1.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 162
voorlopig ff de laatste
 

Attachments

  • cwejman.6th.2.mp3
    965,7 KB · Bekeken: 148
klinkt lekker hoor.......maar ik blijf het echt jammer vinden dat ie geen presets opslag mogelijkheid heeft....
 
Lekker hoor! :) hmmmm
 
Back
Top