Welke wave folder? [Euro]

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.095
Locatie
HybriDe L!Fe
Heeft iemand ervaring met wave folders in eurorack?
Ik zoek er 1 die mooie warme Serge like timbres kan maken.

- doepfer a137
- Intellijel bifold (volgens de site nog niet uit)
- Intellijel uifold
 
Geen ervaring met Serge of de wavefolders die je noemt. Op YouTube staan twee filmpjes waarin een hoop folders vergeleken worden.

De bifold heeft zowel een Serge als Buchla folder. Daarnaast crossfading en ringmod (dat laatste weet ik overigens niet zeker). Hoop "knal voor Euro" dus.

Zelf heb ik een Bastl Timber. Los van het irritante formaat (7hp, wat ervoor gezorgd heeft dat er een ALM PE-1 (5hp) bij moest komen), fijn ding. Zowel een overdrive als een folder en er kan tussen beide uitgaande signalen gecrossfade worden. De klank vind ik prettig. Schijnt Serge geïnspireerd te zijn.
 
Ja heb die filmpjes gezien. Jouw Bastl Timber klinkt erg goed. Bastl xit hier in Praag. Nog nooit bij hun shop langs geweest. Word maar eens tijd.

Maar de bifold is idd wel de mooiste kwa features.
Heb ook de Serge van Elby designs gevonden en daar zijn wellicht ok diy kits van.
 
Ik heb een paar jaar terug de Timbre! van NLC gebouwd. Erg makkelijke en goedkope build en klinkt super (eigenlijk beter dan de wavefolder in mijn DPO bijvoorbeeld...)
 
Ik heb een paar jaar terug de Timbre! van NLC gebouwd. Erg makkelijke en goedkope build en klinkt super (eigenlijk beter dan de wavefolder in mijn DPO bijvoorbeeld...)

Dat kan ik beamen. Ik heb hem van SmartBits overgenomen en gebruik 'n met veel plezier.

De nieuwe Fold 6 van Joranalogue komt één dezer dagen uit.. daar heb ik goede verhalen over gehoord.
 
Wat ik, via YouTube, van die Fold 6 heb gehoord, vind ik erg mooi klinken. Zeker één om, slechts 4hp, NIET over het hoofd te zien.
 
Ik heb hem van SmartBits overgenomen en gebruik 'n met veel plezier.
Mocht ik nog eens uit gaan breiden met DIY modules dan staat die weer hoog op het lijstje om opnieuw te bouwen!
NB. het is een clone (met wat aanvullingen en wijzigingen om 'm met Eurorack te kunnen laten werken) van de Buchla Easel wavefolder. Uit mijn hoofd was ik alles bij elkaar iets van 70 euro kwijt voor de totale build.

https://www.nonlinearcircuits.com/modules/p/timbre
 
Heb NLC gemailed of hij ook pcb's heeft voor de dual folder. Volgens mij smd.
Heb ook een simpele usb microscoop gekocht om mijn smt projecten een beetje comfortabel af te kunnen maken.

In de zoektocht heb ik ook ondekt dat mijn doepfer a136 waveshaper gemod kan worden omdat die anders altijd clipt.

Vind de Serge, die van NLC, de bifold en de 6 fold allemaal erg mooi.
De klassiekers zijn wel meer noisy en denk dat de BiFold en 6Fold minder noisy zijn.
De BiFold heeft wel een toffe stereo modus maar de NLC dual fold daar kan je ook true stereo mee maken dacht ik zo.
 
Heb je hier een linkje van?

Zeker:) Zelf ga ik proberen om er een schakelaar in te maken.

http://www.doepfer.de/DIY/a100_diy.htm
4.2.2. A-136 Modification: bypassing the internal pre-amplifier
Module A-136 contains an internal pre-amplifier that is used to amplify the input signal by about 3.5 before it is processed by the A-136. Especially for low level audio signals (e.g. output from a VCF) this is useful. But for all signals with a level beyond ~ 7V this causes clipping before the internal processing takes place. Especially for the processing of LFOs or unfiltered VCOs this may cause a problem. To bypass the internal pre-amplifier resistor R2 has to be removed (e.g. by pinching off). R2 is the resistor in the upper third of the pcb which is very close to the rear edge. When R2 is removed the amplification of the internal pre-amplifier becomes "1" (which means that it does no longer amplify).
In addition one has to p
ay attention that the knob positions may vary a bit from the front panel printing because of mechanical tolerances of the potentiometers and knobs (i.e. "0" is not always exactly the neutral position for "A", "+A" or "-A")
 
SmartBits waar heb jij de pcb's vandaan? Ik zie dat Thonk ze niet heeft. Kan wel direct van NLC bestellen maar die zitten in de US.
 
SmartBits waar heb jij de pcb's vandaan? Ik zie dat Thonk ze niet heeft. Kan wel direct van NLC bestellen maar die zitten in de US.

Ik had 'm inderdaad direct bij Andrew besteld. Hij woonde toen nog in Australië trouwens. Qua kosten viel dat reuze mee, is alleen een kwestie van geduld hebben voor hij er is.
 
de toppobrillo triple wave folder is heel lekker.
hij maakt overal een soort van sinusgolven van, waardoor ie warm en bubbly klinkt.
ik heb 'm geDIY'd. maar je kan 'm volgens mij ook nieuw kopen. (als je 'm kan vinden)
 
Ik heb inmiddels een Intellijel bifold.



Vind wavefolders erg smakelijk.
Zit er aan te denken om er 1 in mijn diy 4voice te bouwen.
Dus dan heb ik een 4 kanaals nodig.

Of ik koop nog een Intellijel bifold en heb dan 2 kanalen Serge en 2 Buchla style.
 
Geen idee eigenlijk.
Kun je de audio van het bifold filmpje vergelijken om erachter te komen?
 
Ufold ii, die heb ik; klinkt die als Buchla of als Serge?
Hey de Bifold doet beide, Buchla of Serge.

Ik vind deze module echt een aanrader.
Ook tof om drums of synthlijnen door te halen.

Laatst een OP1 er door en dan krijg je echt een lekkere analoge synth sound.

Heel blij met de BiFold
 
Als je nog 'ns iets dergelijks zoekt dat heel simpel is om te bouwen, er is ook nog de Lockhart-folder. Zoiets als dit:

Lockhart.jpg


Met de pot linksboven is het effect in te stellen. Wat golfjes met een sinus als input:

Lockhart2.jpg
 
Back
Top