Rossum Electro Morpheus

D

Deleted member 18007

Guest
Op dit forum ben ik niet een specifieke draad tegen gekomen over deze module.

Zelf kan ik de sounds van diverse EMU-producten zeer waarderen. Het leek mij dus een logische keuze, na afstaan (vrijwillig?) van wat redundante organen, deze aan te schaffen. Vantevoren had ik mij ingesteld dat het niet een instante geinfactor module zou zijn. Die verwachting bleek te kloppen. Ik vind dat deze module een (zeer) stijle leercurve heeft. Hiermee bedoel ik vooral dat dit echt, denk ik, een module is die staat of valt aan de hand van het brongeluid. Modulatie is soms te gek, soms juist helemaal niet. Wat dat betreft 100% digitaal, of een dikke plus, of een dikke min :D De geluidskwaliteit vind ik echt dik in orde, heel HiFi. Het is zeker een module waar ik veel tijd aan wil spenderen. Volgens mij zeer geschikt om over een groep (bus) te gooien.

Zijn er hier andere gebruikers? Hoe zetten jullie deze module in? Tips/Truuks die jullie bereid zijn te delen?
 
Heb m inmiddels ook al een tijdje en ben echt nog niet verder gekomen dan geluiden jagen door alle algoritmes/presets en dat levert idd ook al zoveel contrastvolle resultaten op. Zeker met wat modulatie van de parameters. Alleen al op basis daarvan vind ik 't een te gek ding. 't levert echt heel veel op. Ik zie mezelf nog niet snel met de preset-sequencer spelen eerlijk gezegd. Maar aanpassen van sommige algoritmes op een regenachtige zondag gaat zeker gebeuren.
 
Nomolos Wat gooi jij erdoorheen? Samples (instrumenten, veldwerk), traditionele golfvormen, een groep?

Welke kubussen gebruik jij daarvoor en waarom?

Ik hoop komende week een eerste selectie van favorieten van de 280 te kunnen maken. Wellicht lukt het dan hier wat voorbeelden neer te zetten.
 
Zelf kan ik de sounds van diverse EMU-producten zeer waarderen. (...) Ik vind dat deze module een (zeer) stijle leercurve heeft. Hiermee bedoel ik vooral dat dit echt, denk ik, een module is die staat of valt aan de hand van het brongeluid. (...) De geluidskwaliteit vind ik echt dik in orde

Heb geen modular, maar vroeger wel een E-mu Morpheus gehad. Dit is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch herken ik dit wel een beetje. De E-mu van toen was niet gemakkelijk om te gebruiken en het was doorzetten om nieuwe, goede klanken te maken. Wel hele bijzondere dingen mogelijk met de Z-Plane-filters. Geen allround synth, uitstekend voor ambient-achtige dingen en dan klonk het fantastisch. Maar bij klanken die iets agressiever waren, dan had het de neiging om wat "dun" te klinken, dat was niet echt z'n ding.
 
Maar bij klanken die iets agressiever waren, dan had het de neiging om wat "dun" te klinken, dat was niet echt z'n ding.

Blijkbaar is daar bij dit filter rekening gehouden. Bij sommige kubussen staat de distortion zo bruut, dat iedere aanslag ook een daadwerkelijke aanslag is :D
 
Gooi er alles doorheen dat ik kan vinden. Momenteel vooral langzaam gemoduleerd synth geweld vanuit de modular of mn losse synths. Gewoon uitproberen. Een doel hebben bij deze module vind ik op dit moment nog een zeer ongrijpbaar iets. Zit nog in die verbazende fase en zodra t echt een win win situatie is, dan druk ik gelijk op de record knop. En eerlijk gezegd hoop ik dat die verbazende fase nog heel lang duurt.
 
dat dun klopt wel, sommige cubes(vooral in het hoog, hi-pass filters) geven bij bepaald materiaal een wat dun gevoel, geluid / maar soms kan het je bron zo lekker vervormen dan wel veranderen (het is meer dan een filter - cubes waar er geen distortion is maar wel transform gaan soms echt extreem), vooral mits modulatie erbij (zo luister ik ook snel wat een goede cube zou kunnen zijn ; mits wat modulatie erbij, krijg je snel een idee of iets kan werken of niet) - voor de modulatie gebruik ik tempo synced LFO & EG - ik ben op zoek naar een manier om de vocal filters ten volle te benutten, je zou er echt onder cv control, verschillende klinkers (continuous!) uit moeten krijgen, probleem is welke bron gebruik je (?) - distortion kan redelijk fijn afgesteld worden , krijg je wel geluiden die ik nog niet tegengekomen ben (vooral bij polyfoon melodisch) // dat opnemen ken ik ook wel, ik sample de leukste dingen /// die transform cubes komen uit (geinspireerd, verder ontwikkeld )de EMU E4 samplers / Emulator X en vreemd genoeg (?) vind ik ze hier makkelijker te parametreren/besturen/begrijpen dan op de EMU zelf (omdat je hier realtime kan luisteren wat alle modulatie doet)
 
Laatst gewijzigd:
Sinds gisteren maakt m'n Eurorack mij verwijten...
"Ja Jij"
"Ja Jij"
"Ja Jij"

Blokgolf (rond de 130 Hz, lichte PWM) en een AD (A op 2; D op 5) op VCA én Morpheus. Eerste lettergreep AD op frequentie, tweede lettergreep AD op frequentie én morph. Uiteraard een vowelkubus.

Visualiseren helpt mij. Het filter is de mond en met de envelope kan je de beweging van de spieren nabootsen.

Verder wat LTJ Buckem geluisterd. Goede inspiratie voor pads. Veel van de kubussen zijn inderdaad "dun". Voor ijle pads die prettig in de mix liggen ideaal...
Zaagtand door HN Super Sawtor gemixt met een "superzaag" (Quint) uit MI Plaits, ADSR met langzame attack, langzame LFO...
Heel erg fijn! Heeft helaas wel het gevolg dat ik serieus de Acidrain Chainsaw aan het overwegen ben :erm:

Het schermpje is heel handig. Prettig dat de eigenschappen van ieder filter te zien zijn. Zo is het vrij makkelijk in te schatten wanneer welke frequentie (van/en/of) je bronmateriaal gaat werken.

Iedere dag een beetje blijer ermee. Hard werken deze module, maar het loont :)
 
Back
Top