Eurorack modular als effectenunit?

BlackRain

Stamgast
Lid sinds
29 april 2017
Berichten
217
Locatie
Zuid-Holland
Goed, Eurorack is eigenlijk niet iets waar ik aan wil beginnen gezien de kosten...

Echter, zo nu en dan kijk ik toch naar modules, en dan zie ik daar spul tussen zitten dat ik op zich best zou willen hebben (wavefolder...), om de output van reguliere synths mee te vernaggelenverbeteren. Ik heb ook gezien dat er modules beschikbaar zijn om line-level output om te zetten naar Eurorack level (en andersom). Mijn doel is dan niet meer dan 3U aan 19" rackruimte te gebruiken.

Dus hierbij mijn vraag: Wat is jullie ervaring met het gebruik van een Eurorack modular als effectenunit voor grote synths? En raden jullie nog bepaalde modules aan?
 
Zelf vind ik dat Eurorack puur voor effectprocessing te kostbaar is.

Als het gaat om filteren, Sherman, Jomox hebben toffe dingen gemaakt die je rechtstreeks achter een "grote" synth kan hangen.

Als het om distortion gaat, een enorme keuze aan pedaaltjes.

De meeste Delays/Reverbs in Euro zijn meer een kers op de slagroom (als je al Euro hebt). De meer interessante kosten een hoop geld.

Je keuze voor een wavefolder vind ik bijzonder. Ik denk door een wavefolder achter een "grote" synth te hangen, dat je maar een klein deel van de wavefolder gebruikt. Een wavefolder kan audio aan, maar komt het best tot zijn recht met kale golfvormen op modulair niveau.
 
Het idee van een fx processor is idd niet slecht.
maar idd een wave folder is niet om hele synth door te halen.
filtering, modulatie noise ed is wel leuk maar wel monofoon.

Doefer heeft de fx send module waarmee je externe fx in je modular kunt gebruiken.
Fit icm met vca's, line level amp, filters sequencers, quantizers,clouds etc geeft leuke opties.

Maar je je kunt je synths ook met pendalen behandelen.

Ik heb een grote modular die gebruik ik als synth en fx unit.
 
Mutable Instruments heeft de Ears. Pre-Amp en envelope follower. Tevens contactmic. Clouds (niet mee door Mutable gemaakt, maar er zijn een hoop incarnaties van te vinden) heeft ook een Pre-Amp aan boord. De nieuwe (2020) Ripples van MI (filter) heeft ook een Pre-Amp, mooi 24/12 DB filter.

Springreverb van Doepfer is leuk zeker in combinatie met een filter.

Doepfer A100LC1 is een 48hp kastje met een goede voeding. 2e hands voor €80,- te vinden. Ripples 2020 en de Doepfer A-199 erin en je hebt nog 32hp en 6 aansluitingen over. Een uBurst erbij (miniclouds) en je hebt nog 24hp over. Qua kosten ben je dan €575,- verder...

Modulair is, vind ik, erg leuk. Maar een hobby op zich.
 
Dreadbox Nostalgia, BBD-delay, kan ook Line Level hanteren. Én een LFO aan boord, handig. Schappelijke prijs ook.

Die Ripples kan tevens als VCA dienen, ook handig.
 
Dank voor de antwoorden.

Het gaat mij er niet om effecten die ik in andere formaten ook kan vinden in een Eurorack setup te stoppen (dan is een pedaal of dedicated effect-processor inderdaad beter...), maar meer om die zaken die als echt effect-apparaat niet te vinden zijn of erg duur zijn en die als je er een geluidsgolf doorheen stuurt aardige resultaten opleveren.
 
Ja, modulair kan je ook als filterbank gebruiken..... of kijk es naar een Sherman filterbank, Tidal Quad Wave, Quad Plague Bearer, Schipmann Ebbe und Flut en soortgenoten
 
meer om die zaken die als echt effect-apparaat niet te vinden zijn of erg duur zijn en die als je er een geluidsgolf doorheen stuurt aardige resultaten opleveren.

Wat bedoel je dan precies? Met andere woorden: "welke Eurorack modules had jij in gedachten?".

Zoals gezegd een wavefolder achter een "grote" synth lijkt mij met een kanon op een mug schieten.
 
Volgens mij is aan complete effecten alles wat een beetje klinkt ook wel buiten eurorack te vinden. Zelfs wavefolders kom je nog wel in de wat extremere boutique pedaaltjes tegen en izotope Trash kan het ook bijvoorbeeld, het klinkt op complexere waveforms al snel als een bak ruis alleen.

De kracht van eurorack is dat je simpele modules heel flexibel kan patchen. Dus als je iets wil wat niet in een losse effectenunit zit zou ik daar naar kijken. Je kan meerdere simpele 'standaard' effecten in rare combinaties patchen, feedback-loops maken, en kijk ook naar modulatie. Een step-sequencer, een setje lfo's en misschien wat envelope generators kunnen je 'beweging' in je effect parameters geven die je met normale effecten niet makkelijk namaakt.

En je kan modules die niet bedoeld zijn als effect inzetten. Een clock-divider kan je gebruiken als sub-oscillator. Een comparator en een lfo kan je patchen tot een fuzz achtig effect met pulsbreedte modulatie.
 
Vergeet ook niet dat de meeste rack gear ook gewoon via midi te moduleren / sequencen is en iets als b.v. de Lexicon MPX1 ook bizarre patches kan maken. Met pedalen heb je uiteraard ook alle mogelijkheden om het hoe je maar wilt op elkaar aan te sluiten.
 
Back
Top