Meer (analoge) manieren van klankvorming? (naast het bekende spul)

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb in mijn zelfbouw modular vooral belangstelling voor klankvorming: een aantal verschillende types VCF, een dual resonatiefilter (adaptatie van Formant RFM, strakke versterkende bandfilters toegevoegd aan droge signaal), phaser (analoog), tube-distort, en m'n nieuwste ontdekking, een blokje Westcoast-spul: 4 soorten wavefolder, 2 verschillende Lo-passgates (Buchla-kloon en zelfgefabriceerde ultrasimpele vactrol met schakelbare condensatorbank, naar het 3-dollar LPG ontwerp (te vinden op Youtube)) en nauurlijk spring-reverb. Plus een digitale chorus-flange-delay-phase.
Ik kan me niet voorstellen dat ik nu de mogelijkheden op het gebied van klankvorming heb uitgeput (afgezien dan natuurlijk van nog meer zelf-bouwbare varianten van wat ik al heb, suggesties ook heel welkom natuurlijk!). Zijn er nog andere methodes waar ik nog geen weet van heb? ZOals dus bv die hele Westcoast-winkel die echt een openbaring was toen ik dat ontdekte onlangs, opeens werd een heel hoofdstuk aan klanken waar ik maar niet aan kon komen met de mij bekende middelen ontsloten. Ik hoop dat nog eens te kunnen meemaken, want ik ben nog lang niet uitgebouwd, en de ideeën gaan opraken tegen de tijd dat ik nog een kast vol heb. DIe tweede kast waar ik bijna aan toe ben zou ik bovendien graag ook beginnen te vullen met nieuwe dingen, naast wat er nog overschiet van de oorspronkelijke -eindeloos verder uitgedijde- plannen.
Er is natuurlijk FM, waar je een aardig eind mee op weg kan met het gewone Eastcoast-spul, is dat bv een spoor waar meer onvermoeds te halen valt met zelfbouw? Maar dat is dus ook weer op het oude spoor zeg maar, ik hoop zo op iets totaal onvermoed helemaal nieuws, zoals die Westcoast-ontdekking van de Wave-folder en soort van VCF/VCA
-alternatief LPG.
 
Wavefolders zijn net (omgedraaide) filters, er zit enorm veel verschil in karakter in de verschillende merken. Ook thru zero fm is interessant. Verder denk ik bijvoorbeeld aan runglers voor meer chaotische klanken, algoritmische klankbronnenzoals loquelic iteritas, sequencers die op audiorate lopen, en natuurlijk diverse combinaties van bestaande dingen, bijvoorbeeld "zing" mod van Rossum, wat een soort ringmod + sync is.
 
Er zijn leuke modules voor additieve synthese te krijgen. En kijk ook eens naar resonators, waar je een pulse of noise burst door een korte tunable delay line met feedback haalt. Die laatste werken goed voor percussieve geluiden.
 
Het hangt ervan af wat je insteek is. Zelfbouw kan verschillende dingen betekenen, een kant en klare kit afbouwen, een bestaand ontwerp naar eigen inzicht bouwen en modificeren, maar ook zelf iets ontwerpen en realiseren. Wat betreft het laatste, ik denk dat er veel mogelijkheden zijn in combinaties van analoog en digitaal. Het voordeel van digitaal is dat je vrij gemakkelijk klanken kunt maken die analoog niet of heel moeilijk zijn te creëren, een grote uitbreiding van het palet. Nadeel is dat je bij eigen ontwikkeling voornamelijk achter een scherm zit code te kloppen, dat wil je misschien beperken. Een balans is misschien te vinden door een platform te kiezen waar je vrij snel en gemakkelijk leuke resultaten kunt halen, waarbij je mogelijkheden om klanken te maken al fors groter is, en die te combineren met analoog. Zoveel mogelijk de voordelen van beide gebruiken. Dat is in het algemeen bij synthese al een goed idee, denk ik. Voor hobby en eigen ontwikkeling al helemaal, om variatie te houden in je bezigheden en het niet eenzijdig gaat worden.
 
Het hangt ervan af wat je insteek is. Zelfbouw kan verschillende dingen betekenen, een kant en klare kit afbouwen, een bestaand ontwerp naar eigen inzicht bouwen en modificeren, maar ook zelf iets ontwerpen en realiseren. Wat betreft het laatste, ik denk dat er veel mogelijkheden zijn in combinaties van analoog en digitaal.
Wat ik tot nu toe heb gebouwd zijn vooral vrij simpele schema's van internet, uit de formant-boeken en nog een en ander wat hier rondslingert wat ik meer of minder heb gemodificeerd en meestal aangevuld met weer ander snippers van links en rechts en uit m'n deze winter snel gegroeide electronica-begrijpende brein (van de vele uren die ik iedere dag aan bouwen heb besteed heb ik ook steeds een uurtje extra besteed aan het verdiepen in de theorie er achter en onder, zodat ik nu vrijwel alles dat ik heb gebouwd ook echt begrijp - daabrij zijn natuurlijk de eindeloze vergissingen en probleem-speur-avonturen een niet mis te verstaan deel van die heerlijk steile leercurve).
Maar goed, dat is een lang verhaal om te zeggen dat ik het liefst op die fiets verder wil, dus uitgaande van vrij simpele schema's en principes toch vooral analoog. Code leren en prgrammeren om achter een blinde muur iets in een chip te stoppen en daar dan verder op te borduren is niet echt mijn ding. Ik ben bovendien vooral ook zo gefascineerd door al die mogelijke manieren om signalen analoog te produceren manipuleren en , en zo tot nieuwe klanken te komen ipv al te beginnen met een complexe digitaal geproduceerde klank en die verder te bewerken.
Niet dat ik vies ben van digitaal, maar ik zie dat hier vooralsnog vooral als een zijspoortje wat bv zoiets als die oer-Klee sequencer die ik gebouwd heb in valt, en de deeltreintjes die ik nog wil bouwen voor stuurspanningen en suboscillatie, dus ook toch weer een hele analoge benadering.
 
Er zijn leuke modules voor additieve synthese te krijgen. En kijk ook eens naar resonators, waar je een pulse of noise burst door een korte tunable delay line met feedback haalt
Additieve synthese was ik nog vergeten te noemen, maar daar heb ik inderdaad nog eigenlijk niks van tot nu toe. Natuurlijk kan ik een beetje met de 5 oscillators die ik in totaal heb, maar dat werkt toch niet hetzelfde. Ik heb nog een paar CMOS deeltreintjes op de lijst staan van wat ik ga bouwen, daar is een klein beetje mee mogelijk, maar dat is erg beperkt, en het zijn blokgolven, ook voor sturing van modulatie bedoelt natuurlijk naast het idee van suboscillators. ALs je suggesties hebt voor laten we zeggen een stripboard-bouwbare module die me daar een eindje mee op weg helpt (of iets met een PCB-ontwerp erbij, ik kan nu printen etsen met de strijkbout-methode dankzij de laserprinter die ik bij vuilnis heb gevonden).
Wat die resonators betreft, daar zou ik ook graag meer over weten; moet ik dat zoeken in de hoek van het 'pingen' van een filter?
 
Wavefolders zijn net (omgedraaide) filters, er zit enorm veel verschil in karakter in de verschillende merken. Ook thru zero fm is interessant. Verder denk ik bijvoorbeeld aan runglers voor meer chaotische klanken, algoritmische klankbronnenzoals loquelic iteritas, sequencers die op audiorate lopen, en natuurlijk diverse combinaties van bestaande dingen, bijvoorbeeld "zing" mod van Rossum, wat een soort ringmod + sync is.

Wauw, dat zijn een heel stel woorden om te googlen, laat ik daarmee eens beginnen voor ik je de oren van het hoofd vraag... Dat idee van omgekeerde filters had ik ook al, inderdaad! Kan je voorstellen wat een ontdekking dat was voor me toen ik de eerste simpele gebouwd had? (de allereerste tel ik niet mee, die kun je nog niet echt zo noemen namelijk: de Ken Stone simple wavefolder met alleen 2 transistors, de eerste die dat omgekeerde filter-idee pas echt wakker maakte bij me was de Wavefolder-A van Jürgen Haible. Heb nu net ook zijn wavefolder-B af, in de versie van Yusynth - met de nodige moificaties mijnerzijds zoals eigenlijk bij al m'n modules).
Maar kan toch m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen alvast terwijl ik die google-tocht op m'n to-do-lijstje zet: Thru-zero FM klinkt heel interessant, kun je me daar op een spoor zetten?
En die Zing-modulator klinkt ook interssant, een echte ringmodulator (met trafootjes en diodes dus) was trouwens de allereerste module voor deze nieuwe synth die ik deze herfst, winter en lente heb gebouwd en nu bijna af heb - correctie, niet af heb, de kast is bijna vol, maar ik weet nu al dat ik nog een kast ga bouwen zoals ik al zei, en vrijwel iedere module die ik nu heb gebouwd heb ik al modificaties/ perfecties en aanvullingen voor op het verlanglijstje...
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben totaal niet bekend met zelfbouw maar ik weet niet of je Folktek kent, zij maken wel bijzondere dingen.
Wellicht kan je door op hun site te neuzen ideëen en inspiratie opdoen voor nieuwe dingen; http://www.folktek.com/instruments

Oww, dat ziet er erg interssant uit, nog niet echt goed bekeken alleen even gegluurd, maar daar worden ook acoustische dingen in de synthese en bewerking toegepast onder andere? Dat vind ik zeker een interessante weg. Altijd al geloofd in juist de combinatie van synthese en acoustisch. Een synthesizer komt pas echt tot leven als je die combineert met acoustische instrumenten. En een instrument of module die die twee al direct combineert is natuurlijk fantastisch vanuit dat oggpunt. Weet je meer van zulks?
 
Additieve synthese was ik nog vergeten te noemen, maar daar heb ik inderdaad nog eigenlijk niks van tot nu toe. Natuurlijk kan ik een beetje met de 5 oscillators die ik in totaal heb, maar dat werkt toch niet hetzelfde. Ik heb nog een paar CMOS deeltreintjes op de lijst staan van wat ik ga bouwen, daar is een klein beetje mee mogelijk, maar dat is erg beperkt, en het zijn blokgolven, ook voor sturing van modulatie bedoelt natuurlijk naast het idee van suboscillators. ALs je suggesties hebt voor laten we zeggen een stripboard-bouwbare module die me daar een eindje mee op weg helpt (of iets met een PCB-ontwerp erbij, ik kan nu printen etsen met de strijkbout-methode dankzij de laserprinter die ik bij vuilnis heb gevonden).
Wat die resonators betreft, daar zou ik ook graag meer over weten; moet ik dat zoeken in de hoek van het 'pingen' van een filter?

Additieve synthese is analoog altijd een beetje beperkt, digitaal kan je heel makkelijk een hoop golfvormen opwekken dus misschien kan je iets met een arduino bouwen als dat je ding is. Anders kan je eens naar de Dreadbox Antiphon kit kijken. En als je een kit niets vind hebben ze ook schemas online staan.
Resonators lijken inderdaad erg op het pingen van een resonantiepiek van een filter. Maar in plaats van een filter gebruik je een korte delay line met veel feedback, dat werkt als een comb filter met een serie pieken. Je kan dit volgens mij met een bucket brigade delay al goed doen, dan moet je alleen een manier hebben om de delay tijd met een cv signaal te sturen op een manier waardoor je muzikale toonhoogtes krijgt, dat zal misschien een beetje pielen zijn.
 
Oww, dat ziet er erg interssant uit, nog niet echt goed bekeken alleen even gegluurd, maar daar worden ook acoustische dingen in de synthese en bewerking toegepast onder andere? Dat vind ik zeker een interessante weg. Altijd al geloofd in juist de combinatie van synthese en acoustisch. Een synthesizer komt pas echt tot leven als je die combineert met acoustische instrumenten. En een instrument of module die die twee al direct combineert is natuurlijk fantastisch vanuit dat oggpunt. Weet je meer van zulks?

Nee, ik ken geen andere bedrijven die ook dit soort dingen maken.
Ik vind hun een van de meest originele bedrijfjes op dit gebied en juist de combi van acoustisch en electrisch doen ze zoals je al zegt hele intrigerende dingen mee.
Je kan ook als je daar nog niet naar hebt gekeken op youtube clips vinden van mensen die mbv piezodiscs/contact microphones hele leuke dingen maken als je graag zelf knutselt; https://www.youtube.com/watch?v=rhNY51NC5_g
 
Maar goed, dat is een lang verhaal om te zeggen dat ik het liefst op die fiets verder wil, dus uitgaande van vrij simpele schema's en principes toch vooral analoog. Code leren en prgrammeren om achter een blinde muur iets in een chip te stoppen en daar dan verder op te borduren is niet echt mijn ding. Ik ben bovendien vooral ook zo gefascineerd door al die mogelijke manieren om signalen analoog te produceren manipuleren en , en zo tot nieuwe klanken te komen ipv al te beginnen met een complexe digitaal geproduceerde klank en die verder te bewerken.

Kan dat heel goed begrijpen. Analoog is gewoon leuk, en programmeren moet je liggen. Lange tijd achter het scherm zitten en code schrijven is mijn ding ook niet. Maar toch, zo ben ik al een hele tijd op-en-af bezig met een projectje (in dit tempo heb ik iets dat werkt medio 2030, denk ik ;) ) wat begonnen is met uitsluitend analoog. Gaandeweg liep ik tegen het probleem aan dat een analoge oplossing voor iets dat ik wil soms heel moeilijk is te realiseren. Als het al mogelijk is vergt het een complexe schakeling, terwijl het digitaal met wat regels code eenvoudig is te realiseren. Daarom kijk in nu uit naar iets dat je vrij simpel en snel kan programmeren, om in elk geval die dingen dan maar zo op te lossen. Daar zitten haken en ogen aan, ben er nog niet over uit. Het is voor mij wel duidelijk dat ik digitaal niet helemaal kan vermijden, dus proberen dat de voordelen van zowel analoog als digitaal elkaar versterken.
 
Additieve synthese is analoog altijd een beetje beperkt, digitaal kan je heel makkelijk een hoop golfvormen opwekken dus misschien kan je iets met een arduino bouwen als dat je ding is. Anders kan je eens naar de Dreadbox Antiphon kit kijken. En als je een kit niets vind hebben ze ook schemas online staan.
Resonators lijken inderdaad erg op het pingen van een resonantiepiek van een filter. Maar in plaats van een filter gebruik je een korte delay line met veel feedback, dat werkt als een comb filter met een serie pieken. Je kan dit volgens mij met een bucket brigade delay al goed doen, dan moet je alleen een manier hebben om de delay tijd met een cv signaal te sturen op een manier waardoor je muzikale toonhoogtes krijgt, dat zal misschien een beetje pielen zijn.

Ah! Nee hoor niks pielen, fantastisch! Op de Neutron die het hart van m'n synth vormt zit een bucket-brigade, en... De klok is stuurbaar in CV! Eens uitzoeken of die lineair of exponentieel werkt, laatste zou natuurlijk perfect zijn, maar zoniet kan ik met een simpele lineair-exponentieel converter vast rpima uit de voeten. ik zou de converter uit het Formant keyboard dat ik nog heb kunnen gebruiken, dat keyboard gebruik ik nu niet. Of een nieuwe bouwen, naar dat ontwerp of de simpelere uit de Formant-VCF of een andere schakeling van internet. Heb een stel ca3040's besteld, dus dat moet goed lukken; waarschijnlijk een stuk minder omslachtig dan met dat keyboard. Maar, wie weet hebben ze er al aan gedacht en hoeft het niet, ik ga het direct straks uit proberen, bedankt!
Een vraagje nog: waarmee voer je die lijn dan? Want je moet er toch wat aan toe blijven voegen met zo'n BB, het signaal vergaat te snel in ruis en vervorming om bruikbaar te zijn anders.
 
Koma Field Kit ken je misschien nog niet;
Ik had het een tijdje geleden even voorbij zien komen alleen als korte aanprijzing, en zag het potentieel niet zo, leek me een vrij willekeurige verzameling weetiveel. Maar deze video verheldert wat ze er mee in gedachten hebben, en dat is erg inspirerend en brengt me zeker op een hoop ideeën! Het ding zal wel te duur zijn voor mij, maar er valt een hoop uit te halen, zo moet ik nog ergens een solenoid hebben slingeren (nooit enig idee wat ik er mee zou moeten, maar vond het een te interessant ding om weg te gooien, en zulke voorwerpen blijken vaak soms jaren later inderdaad niet voor niks bewaard - nu nog zien dat ik er achter kom waar dat ding is, als het er nog is... :-P ) Wat ik hier zie met contactmics vind ik ook heel interessant, en gaat een stap verder dan wat ik er tot nu toe in zag. Ik heb allerlei microfoons en microfoontjes, en ook nog zo'n grensvlakmic. Daar ook maar eens mee gaan knutselen, acoustische ronnen verder bewerken is toch een stuk interessanter dan ik in eerste instantie dacht zie ik nu, vooral met zulke close-mic technieken.

Zo'n scan-radiootje is trouwens supersimpel te maken met zo'n doorsnee goedkoop mini-radio'tje van een chip die je overal vindt voor een paar euro (en waarvan ik er zeker nog een paar heb rondslingeren) met 2 knoppen nu ik er even naar kijk: gewoon een 4066 op de scan en de reset knop (of transistortjes, nog simpeler) en hoppa! Best een leuke aanvulling, zie ik wel als 1-2hp moduletje zitten
 
Laatst gewijzigd:
Een vraagje nog: waarmee voer je die lijn dan? Want je moet er toch wat aan toe blijven voegen met zo'n BB, het signaal vergaat te snel in ruis en vervorming om bruikbaar te zijn anders.
Je voert de lijn met een puls of noise burst, door de hoge feedback en korte delay tijd zal de lijn zelf tegen resoneren aanzitten. Het geluid dat je gebruikt om de lijn te triggeren bepaalt je attack, en de feedback en delay tijd bepalen hoe lang je geluid uitklinkt en de toonhoogte. Zoek ook eens op karplus strong synthese voor meer uitleg.

Hier is een voorbeeld om het met Doepfer BBD's te doen. https://www.youtube.com/watch?v=42Mgzf8-rqs Ik heb dit zelf eigenlijk vooral digitaal gehoord. Dus hoe dat analoog met ruisende BBDs gaat weet ik niet heel goed. Maar ik denk dat als je de feedback goed ingeregeld hebt de resonantie door de feedback veel luider zal zijn dan de ruis. De ruis geeft je denk ik juist wat hulp met het inregelen. Als je de feedback te hoog zet zal de boel gaan zelf-oscilleren en daar moet je net onder gaan zitten.
 
Zoek ook eens op karplus strong synthese voor meer uitleg.

Hier is een voorbeeld om het met Doepfer BBD's te doen. Ik heb dit zelf eigenlijk vooral digitaal gehoord. Dus hoe dat analoog met ruisende BBDs gaat weet ik niet heel goed.

Om hier nog even op aan te haken, dit lijkt me nu een voorbeeld van wat ik hierboven noemde. Als je Karplus-Strong-synthese wil, of een variant, dan ligt een digitale implementatie meer voor de hand, denk ik. Je kunt analoog dan misschien iets dergelijks maken, maar voor wat het doet zal de schakeling verhoudingsgewijs al vrij complex zijn en weinig flexibel. Misschien leuk om te doen, maar ik denk dat je veel tijd en energie kwijt bent aan iets dat in vergelijking met een digitale oplossing inferieur is.

Als we toch bezig gaan met BBD's, laten we 'ns een analoge granular synth maken... ;)
 
Als we toch bezig gaan met BBD's, laten we 'ns een analoge granular synth maken... ;)

Dat zou moeten kunnen met een serie BBD's waarvan je de snelheid aanpast voor pitchshifting. Probleem is echter dat de meeste BBD's misschien 3 repeats aankunnen waarna er weinig van het signaal overblijft.

- Met BBD's kun je meer leuks.
Als je een filter (bandpass) in het feedbackpad van de BBD hebt die die pitch volgt kun je perfecte feedback op toon hoogte krijgen.
Je zorgt dat de BBD net niet zelf OSCileerd maar zodra er signaal in komt wel.

- Ik vind de doepfer FX send ook een goede toevoeging voor externe fx zoals racks en pedalen.

- Dan is er ook een Phase lock loop.
Das wat moeilijker te gebruiken maar zeker erg bruikbaar. Zo kun je bv pwm creeren op een input die dat normaal niet heeft.

- Vocoders

- re-ampen! oooh yeah

- transducers!

- solenoids

Moet het allemaal DIY zijn?
 
Back
Top