Eurorack psu... Zelfbouw of Ali?

maar de FC PSU heb ik wel gebouwd. Simpele en goedkope build en doet wat hij moet doen.

Hier nog even naar gekeken, het zal in de meeste gevallen doen wat het moet doen, maar zou mijn voorkeur niet hebben. De regulators uit de 78xx/79xx serie kunnen nogal ruisen, er is spreiding tussen exemplaren en dan kun je geluk of pech hebben. Het zal meestal wel los lopen in de praktijk, maar toch wil je zo min mogelijk ruis voor audiotoepassingen. Mijn voorkeur voor een voeding die toch simpel is en niet duur, op basis van LM317/337.
 
Disharmonic Kun je eigenlijk je voeding testen zonder scope?

Die doepfer kloon met lm337/317 en ringkern travo ind ik best goed.
is volgens mij gewoon een voorbeeld schema uit de lm documentatie.
Het is wel belangrijk dat goede componenten gebruikt.
 
flyweight : Als je zoiets als de ruis van een voeding wil testen, een simpele manier zou kunnen zijn met een versterkertje (die zelf ruisarm is en ongerechtigheden van de voeding niet onderdrukt, een discreet ontwerpje zal waarschijnlijk het beste zijn) met veel gain. Eerst beluisteren hoe sterk de ruis is als het draait op batterijen, daarna met de te testen voeding. Het verschil tussen 78xx/79xx en LM317/337 is dan waarschijnlijk ook hoorbaar.
 
Ja ik dacht gewoon een capje op het busboard solderen om de ruis te onderdrukken.
 
Het zal meestal wel los lopen in de praktijk, maar toch wil je zo min mogelijk ruis voor audiotoepassingen.
Ja, ik heb er in de praktijk iig geen last van gehad en ik had alles nog wel met goedkope Tayda onderdelen gemaakt. Maakt het dan eigenlijk nog wat uit als je voor de caps van die duurdere Nichicon of Panasonic "audio-caps" gebruikt?
 
... Nichicon of Panasonic "audio-caps" ...

De term "audio-caps" zal vooral marketing zijn. De caps van Panasonic zijn in het algemeen goed en ook niet heel duur. Caps met een hele lage ESR kunnen soms een probleem veroorzaken, want soms heeft een regulator juist iets ESR nodig voor stabiliteit.
 
De term "audio-caps" zal vooral marketing zijn. De caps van Panasonic zijn in het algemeen goed en ook niet heel duur. Caps met een hele lage ESR kunnen soms een probleem veroorzaken, want soms heeft een regulator juist iets ESR nodig voor stabiliteit.

Heb daar wel wat over gevonden maar ik ga me daar niet druk overmaken
 

Attachments

  • ESR_Requirements.pdf
    983,3 KB · Bekeken: 192
ik ga me daar niet druk overmaken

Zou ik ook niet doen. Het is een ander verhaal als bezig gaat met de ontwikkeling van een commercieel apparaat in het hogere segment en alles tot in de puntjes goed wil doen. Dan stel je uitgebreide specificaties op, bestudeer je vele datasheets, en neem je alle mogelijke parameters mee in je overwegingen om tot het beste ontwerp met de juiste componenten te komen. Voor thuisgebruik doe je dat niet, tenminste niet voor een voeding. Beter is dan om beproefde ontwerpen te kiezen wat bijna altijd zonder problemen werkt, en voor componenten een conservatieve keuze te maken.
 
Die audio caps is toch niet alleen marketing?
ik zou ze niet in een psu doen als filter cap. Idd Panasonic 105 zijn goed genoeg.
maar als ik ooit een preamp zou bouwen dan zijn die audio caps een goede keuze als ze in het signaal pad moeten.
Beter helemaal geen caps maar transformers in mijn preamp :) maar ja dan word het zo duur.
 
Die audio caps is toch niet alleen marketing?

Een beetje wel, de fabrikant weet heel goed dat ze daarmee een doelgroep bereiken die het "beste" willen voor hun apparaten. Vooral in de hifi-wereld, voor zelfbouw, recappen van bestaande apparatuur, etc. Maar kans dat componenten soms op een plek terechtgekomen waar het eigenlijk minder goed is.

Voor zelfbouw en caps in het signaalpad, vooral als het gaat om preamps e.d., daar inderdaad beter iets met goede specs. Maar voor een "experimentele" VCO ofzo, dan kan het maar zo zijn dat de keuze valt op wat toevallig in het bakje ligt. :D Het hangt er dus ook vanaf waar het omgaat.
 
Ik heb hierover de laatste jaren veel topics op MW gevolgd. Daar variëren de inzichten tussen die van beginnende DIY'ers en pro's als Graham Hinton. Die conversaties zijn altijd leerzaam én vermakelijk tegelijk. Het komt er inderdaad toch vaak op neer dat zolang je let op je veligheid, het afhangt van wat je wil bereiken, een hobbyproduct voor eigen gebruik of iets dat in meer of mindere mate aan professionele, commerciële eisen moet voldoen. Ik maak vooral een onderscheid tussen mijn eigen DIY-modules en dure "boutique" modules. De eerste hang ik zonder zorgen aan een DIY oplossing, de laatste liever niet.
 
... zolang je let op je veiligheid ...

Heel goed om dat nog even te noemen in een draadje over voedingen. Wat je ook doet, doe het veilig! :okdan:


een hobbyproduct voor eigen gebruik of iets dat in meer of mindere mate aan professionele, commerciële eisen moet voldoen

Het eerste is dan ook veel leuker. :D Het tweede ook gedaan, voor een semi-medische toepassing, naast allerlei technische eisen krijg je dan ook te maken met een woud aan regelgeving die voor allerlei landen ook nog verschillend is.
 
Kun je eigenlijk je voeding testen zonder scope?
Rimpel op een voeding kan je ook nog wel wat over zeggen door je multimeter op de AC stand te zetten. Maar ik zou me daar niet heel veel zorgen over maken. Zeker niet met een stevige lineaire voeding. Als de boel bromt kan je altijd nog wat condensatortjes bij-plaatsen :-) En de meeste modules in eurorack filteren zelf ook nog op de ingang om overspraak via de voedingsrails tussen modules tegen te gaan. Dus die halen ook nog het laatste restje rimpel weg. Bovendien bevatten de meeste DIY voedingen een stuk meer condensatoren dan strikt noodzakelijk.
Wat nog kan helpen is een film-cap parallel met je filter-elco's om hoge frequenties weg te filteren. Elco's hebben naast ESR ook een ESL waardoor ze op hogere frequenties minder effectief zijn. Maar de meeste DIY ontwerpjes hebben dat al meegenomen.

Volgens mij zijn audio-grade condensatoren niet alleen maar marketing. Er zijn zeker wel eigenschappen die je voor een audio-pad kan optimaliseren. Maar ik heb op andere fora genoeg geleuter gezien van mensen over de 'klank' van verschillende typen condensatoren. Dus fabrikanten zouden gek zijn als ze een kans zouden laten liggen om aan die mensen speciale in maanlicht gefabriceerde magische condensatoren te verkopen.
 
Back
Top