Eurorack psu... Zelfbouw of Ali?

Terracide

Superheld
Lid sinds
2 september 2004
Berichten
605
Locatie
Nederland
Ik ben rustig de spulletjes aan het verzamelen om een kleine modular setup te bouwen en moet eerst een kastje bouwen. Ik heb er niet veel verstand van... Eerste keer modular. Ik kan wel aardig solderen.

Ik heb een pcbtje gekocht en kan een voeding maken zoals https://frequencycentral.co.uk/product/fc-power/

Maar nu ben ik een beetje aan het bladeren en ik zie ook veel mensen een aliepress voeding gebruiken... Zijn er mensen hier met ervaring met zulke voedingen? Je hebt eigenlijk alleen 220 in nodig en 12v en 5v uit nodig dus eigenlijk zou zo'n led voeding al werken?

Ik zou zelfs gewoon 12v psu kunnen nemen en de 12v omzetten naar 5v op mijn busboard met een voltage regulator....
 
ik heb 1 psu van veroboard gemaakt. Doepfer kloon en 2 andere van een 12+- V pcb van ebay.
Het is niet duur en goed te doen. Met aliexpress PSU's geen ervaring.
 
Geen ervaring met Aliexpress voedingen, maar de FC PSU heb ik wel gebouwd. Simpele en goedkope build en doet wat hij moet doen. Wat betreft die 5V; ik heb in totaal iets van 27U x 104HP aan modules gehad en geen enkele had 5V nodig. Er zijn er niet veel die dat nodig hebben, dus misschien kan je zonder.
 
+-12v en +5
zou gewoon een doepfervoeding kopen
het begint met een goede stabiele en voldoende vermogen leverende voeding die geen storingen gaat leveren op het audiopad
hierop teveel bezuinigen gaat zich later wreken
voor 1 of 2 modules zijn er ook goedkope voedingen bij oa doepfer
 
bedankt voor de reacties jongens! ok nou prima. Ik ga die FC voeding bouwen en ik ga een busboard wel van stripboard or veroboard maken, ik soldeer wel van alles aan elkaar :P
nog ff wat flatkabels ergens vandaan halen, misschien eens op zoek naar een tang daarvoor.
 
500ma is wat weining. Je moet ongeveel 10ma per 1hp rekenen.
Je kunt wel een beter koelfin instaleren en een dikkere travo.
Als dit een LM337/327 psu is kun je er wel meer uithalen.
 
Op zich gaat het niet zozeer om hoeveel modules, maar wat de specs ervan zijn. Ik heb zelf in het begin 3 rijen van 104 HP met 2 FC PSU's gepowered, ging prima. Maar als je meer digitale modules er in stopt dan zul je wel sneller tegen de limiet aanlopen. Kijk anders even op ModularGrid om te zien of je (ruim) binnen die 500 mA blijft. (en hou er rekening mee dat je voor de FC PSU een AC adapter nodig hebt, geen DC)
 
Kijk anders even op ModularGrid om te zien of je (ruim) binnen die 500 mA blijft.

Om dat nog even te benadrukken, wat SmartBits zegt, hou het ruim aan. Een voeding moet nooit op z'n tenen lopen om het bij te benen, neem dus een ruime marge aan zodat de voeding het gemakkelijk aankan. Dat is altijd een goed idee als het om voedingen gaat, daar moet je niet op bezuinigen.
 
Op zich gaat het niet zozeer om hoeveel modules, maar wat de specs ervan zijn. Ik heb zelf in het begin 3 rijen van 104 HP met 2 FC PSU's gepowered, ging prima. Maar als je meer digitale modules er in stopt dan zul je wel sneller tegen de limiet aanlopen. Kijk anders even op ModularGrid om te zien of je (ruim) binnen die 500 mA blijft. (en hou er rekening mee dat je voor de FC PSU een AC adapter nodig hebt, geen DC)

ja zag het een AC 12v 1000ma thanks
 
Je zou natuurlijk ook een PC-voeding kunnen gebruiken. Heb je direct 12V,5V,.. ter beschikking.

Een ATX voeding is misschien nogal groot maar ik haal mijn voedingen vooral uit servers en netwerkapparaten. Daar zitten vaak heel goede voedingen in die heel compact zijn.
 
Je zou natuurlijk ook een PC-voeding kunnen gebruiken. Heb je direct 12V,5V,.. ter beschikking.

Een ATX voeding is misschien nogal groot maar ik haal mijn voedingen vooral uit servers en netwerkapparaten. Daar zitten vaak heel goede voedingen in die heel compact zijn.

ik heb naast muziek ook nog arcadekasten als hobby en ik nog zoiets als voeding:

https://nl.aliexpress.com/item/40003...archweb201603_

Dit lijkt me ook wel prima maar helemaal zeker weet ik het niet. Fijne is wel dat je er meteen 220v op kan zetten en dat je voeding helemaal shielded is
 
ik heb naast muziek ook nog arcadekasten als hobby en ik nog zoiets als voeding:

https://nl.aliexpress.com/item/40003...archweb201603_

Dit lijkt me ook wel prima maar helemaal zeker weet ik het niet. Fijne is wel dat je er meteen 220v op kan zetten en dat je voeding helemaal shielded is

Zelf geef ik sowieso de voorkeur aan voedingen waar de AC-kant netjes is afgeschermd. Bij de voeding op de foto lijkt het erop dat dat hier niet het geval is.
Zeker opletten daarmee.
 
Zelf geef ik sowieso de voorkeur aan voedingen waar de AC-kant netjes is afgeschermd. Bij de voeding op de foto lijkt het erop dat dat hier niet het geval is.
Zeker opletten daarmee.

ja ach ik pruts al zolang ik me kan herinneren met die voedingen.. ik maak me niet meteen zorgen daarover. Gewoon netjes werken, goed krimpen en niks bloot laten liggen.
 
Dit exemplaar komt uit een netwerkswitch. Heeft een standaardaansluiting voor een gewone stroomkabel, aan/uit-schakelaar en kan heel wat stroom leveren in verschillende spanningen.
Kostprijs : 0 euro. Degelijk en niet duur en heel compact. Ik heb intussen een ruime voorraad aan voedingen die ik voor diverse electronicaprojecten kan inzetten.


voeding.jpg
 

Attachments

  • voeding.jpg
    voeding.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 204
Dit exemplaar komt uit een netwerkswitch. Heeft een standaardaansluiting voor een gewone stroomkabel, aan/uit-schakelaar en kan heel wat stroom leveren in verschillende spanningen.
Kostprijs : 0 euro. Degelijk en niet duur en heel compact. Ik heb intussen een ruime voorraad aan voedingen die ik voor diverse electronicaprojecten kan inzetten.

Dat is zeker handig alleen mijn ervaring met oude voedingen is dat die dingen een tyfus herrie maken. Ik bedenk me ineens dat ik nog zo'n nvidia pico kastje heb liggen met een voeding erin die ga ik eens bekijken.
 
Voedingen uit servers zijn meestal luidruchtig maar voedingen uit bv switches of routers zijn wel stil. Al mijn exemplaren zijn stil genoeg om niet storend te zijn.
(Cisco is wel luidruchtig maar die gebruik ik niet)

Laptopvoedingen zijn ook bruikbaar alleen leveren die slechts 1 spanning af (15V, 19,5V,...) waarbij je dus nog moet omvormen naar een passende spanning.
En ze leveren niet zo veel stroom (3A - 6A)

Voordeel: helemaal geen lawaai en heel compact.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top