vragen over (master)clock, clockdivider enz voor modular

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.034
Locatie
Apeldoorn
Ik heb de afgelopen tijd een RD-8 en een minibrute 2S gekocht en van het weekend een 6u rackbrute zodat die mooi bij de minibrute 2s past.
Nou zit ik met wat noob vragen want ik wil nu de komende tijd ook een beetje uitbreiden met nog een paar modules in de case en m'n Neutron zet ik erin dus ik heb nog 3u over zeg maar, onder/boven de Neutron.
Ik heb m'n oog laten vallen op een VPME quad drum voice omdat je daar zo lekker hands on mee kan pielen en bijv een sampler/sampleplayer lijkt me ook wel tof.
Omdat ik tot nu toe eigenlijk altijd per track opnam in Ableton/Studio One zit ik nu me af te vragen hoe ik het een en ander qua timing gelijk krijg?
Ik heb nog een Beat step pro en een keystep.
De keystep kan ik mooi gebruiken voor wat te noodlen terwijl er één en ander met elkaar bezig is en gelijk loopt.
Nu zie ik op het net allerlei masterclocks, clockdividers, sequencers en nog meer als modules maar ik ben nieuw in deze materie dus kunnen jullie me één en ander vertellen hoe ik het 't beste kan aanpakken en wat interessante modules zijn er als het om clocken gaat.
Je hebt iets simpels van Doepfer tot hele exotische modules die flink aan de prijs zijn met uitgebreide mogelijkheden.
Nou heb ik een 8 in/out interface maar wellicht is een adat of een mixer als module ook handig?
Tips voor leuke modules hoor ik ook graag natuurlijk.
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg helpen in deze nieuwe en hele uitgebreide, onoverzichtelijke wereld.
 
De simpelste manier om je modulaire systeem synchroon te laten lopen met je DAW is een audiospoor aanmaken en daarin een pulse sample te zetten op elke 1/4, 1/8 of 1/16 maat - wat je wil. Als je dat signaal via een van de uitgangen van je audio-interface naar de clock in van een module stuurt, ziet-ie dat signaal als clock en loopt-ie gelijk. Dan heb je geen extra modules nodig.

Ik moet zeggen dat ik de RD-8 en Minibrute niet ken, dus vandaar dit wat generieke antwoord, maar ik neem aan dat ze een clock input hebben. Zo'n pulse sample kun je gewoon op internet vinden.
 
Met de Beatstep Pro kun je naast de sync-out ook de 8 triggers van de drumsectie gebruiken om clockpulsen te sturen. Total control en instant fun! Erg handig die polyrythm functie. :eureka:
 
De simpelste manier om je modulaire systeem synchroon te laten lopen met je DAW is een audiospoor aanmaken en daarin een pulse sample te zetten op elke 1/4, 1/8 of 1/16 maat - wat je wil. Als je dat signaal via een van de uitgangen van je audio-interface naar de clock in van een module stuurt, ziet-ie dat signaal als clock en loopt-ie gelijk. Dan heb je geen extra modules nodig.

Ik moet zeggen dat ik de RD-8 en Minibrute niet ken, dus vandaar dit wat generieke antwoord, maar ik neem aan dat ze een clock input hebben. Zo'n pulse sample kun je gewoon op internet vinden.

Beide hebben clock out dus dat kan, dan heb je een aantal kabels van je interface naar de cv in van de verschillende onderdelen lopen begrijp ik.
Enigste wat ik dan moet kopen zijn wat verloopkabels van 6.3 naar 3.5.
Ik zag bijv zoiets, dat scheelt weer wat spaghetti vanuit m'n interface; https://www.schneidersladen.de/en/vpme-t31.html



Met de Beatstep Pro kun je naast de sync-out ook de 8 triggers van de drumsectie gebruiken om clockpulsen te sturen. Total control en instant fun! Erg handig die polyrythm functie. :eureka:

Zo heb ik de BSP nooit gebruikt, goed dat je die mogelijkheid aangeeft in ieder geval!



Soms wil ik een daw wel'ns niet aan hebben, zonder het gedoe van allemaal tracks en/of midi maar geheel analoge signalen m'n interface in, dan zal ik toch een masterclock/clockdivider/sequencer moeten hebben als module en daar ben ik nog wel naar op zoek.
Wat dat betreft hoor ik graag nog goede ideëen van SF eurorakkers.
 
Ik snap de vraag niet zo goed.
Clock kun je dus uit de BSP krijgen, maar ook de RD-8 heeft trigger outs en een clock out.
Kies dus zelf welk apperaat de master word.

De clock out is een constate stream van 24 "ticks" per quarter note.
Als je die in een doepfer clock devider stopt haal je er 1/24, 1/16, 1/4 etc uit.
Als je die output weer filtered met lowpass dan heb je een tempo synced LFO bv.

Als je wilt sequencen kun je beter de trigger outs van de RD8 of BSP benutten en de steps daar programeren.

Maar goed ik snap je vraag niet dus doe ik maar wat wilde suggesties :P
 
Beide hebben clock out dus dat kan, dan heb je een aantal kabels van je interface naar de cv in van de verschillende onderdelen lopen begrijp ik.
Clock out is geen cv... (dit om het nog moeilijker te maken)… je kan het gebruiken maar je zal alleen maar een tik of tok horen.
Zie clock out als een GATE signaal wat alleen maar zegt open/dicht. Op een normale synth gebruik je het adsr om het vca te openen en wordt het adsr getriggerd door een gate via nootaanslag. Ingedrukt aan, niet ingedrukt uit en no sound. Een vca zonder adsr aansturing maakt altijd geluid. Prik hiervoor maar een golf vanuit je vco rechtstreeks in de input van je vca.

Drie benamingen voor hetzelfde: clock signaal, gate en trigger.

De clock out prik je in de clock in van een sequencer om te syncen. Met een sequencer maak je cv stuurspanning (0 tot 12V en elke hele V is een oktaaf als ik het goed heb) en zo creeer je variatie in de toonhoogte. De meeste vco's hebben een bereik van 5, 7 of 10 oktaven.

Een clock divider ìs een tool die het inkomend clock signaal opsplitst en op 1/24, 1/16, 1/4 etc van het oorspronkelijke clocksignaal uitspuugt.

Voor het aansturen van de quad drum voice heeft elke voice en eigen inkomend trigger signaal nodig. Dit kan een gate vanuit je DAW zijn of als het signaal heet genoeg is kunnen de individuele outputs van een drumcomputer gebruikt worden.

Ik begrijp dat je strak in the box werkt en geen ervaring hebt met out of the box?!?!?
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik mijn BSP eigenlijk als clock voor een aantal sequencers,...
ik vind de clocks in eurorack maar vreemd, vaak kun je de clock alleen maar delen en vermenigvuldigen,..

via mijn bsp kan ik de sequencers net zo aansturen als dat ik wil 8)

Enige misschien nadeel is dat het een out of the box oplossing is 8D
 
Clock out is geen cv...
Eh, jawel hoor. Een clocksignaal gaat alleen van 0 naar +5V (of hoger), net als een gate/trigger signaal of pulsewave. Vaak is het wel inderdaad een kort signaal, vergelijkbaar met een trigger. Maar bij flexibele clockmodules kun je ook de lengte aanpassen.
 
ik vind de clocks in eurorack maar vreemd, vaak kun je de clock alleen maar delen en vermenigvuldigen,..
Wat zou die nog meer moeten doen dan? Het is modulair, dus vaak heeft een module 1 functie. Wil je er patronen mee maken dan zul je andere dingen met dat signaal moeten doen. Bv door een met een VCA dat clocksignaal wel of niet door te laten. Of soms, gebaseerd op waarschijnlijkheid.
 
Enigste wat ik dan moet kopen zijn wat verloopkabels van 6.3 naar 3.5.
Misschien moet je dan forumlid brz eens polsen, ik heb ook zijn kabels. Erg fijne en betaalbare kabels.

Zoals ik het lees heb je (nog) niet echt een clockmodule nodig. Met je BSP kun je waarschijnlijk zeker in het begin prima vooruit. Persoonlijk zou ik jou geval denk ik direct voor een Maths of Rampage gaan als 1e uitbreiding. Complex op het eerste gezicht, maar de mogelijkheden zijn enorm (waaronder simpele clockdivisies). En een quad VCA als Veils zal je ook wel van pas komen om de signalen die naar je Neutron gaan beter te controleren.

Ik denk dat je vooral een wat concreter plan moet hebben wát je wil doen met de resterende ruimte. Als je bv voor de Quad drum voice gaat dan richt je je mischien al meer op percussie? Dan is het handig om de andere modules daar een aanvulling op te laten zijn. Bv een Euclidean circles van VPME.de zou daar mooi bij passen. En bv een Marbles omdat randomness erg fijn is. En dan zit je case al bijna vol en moet je een grotere. :D
 
Laatst gewijzigd:
Kies 1 master clock en mult die naar alle slaves, passieve mult kan al werken, doorlussen (daisy chain) creëert meer latency.
Het geval hier is dat er geen protocol is voor clocking, sommige modules reageren al op een stijging van voltage, anderen hebben een gate nodig (aan/uit).
Ook is voltage van invloed, wat soms al op te lossen is door hem door een aktieve mult te patchen.
 
Met Ableton Live kan je zo een clock pulse maken, stuur die naar modules en kijk of het werkt, DC connectors verspillen aan clocks is vaak onnodig.
 
Ik gebruik hiervoor een Expert Sleepers eS3, die het signaal vanuit ableton live (max4live CV tools of de oplossing van Deathspell) via een multiple verder verdeelt. 1 signaal voor de minibrute en crave, 1 signaal voor de rd8.
​​
 
In principe heb je alleen voor CV signalen die je voor pitch gaat gebruiken en dus nauwkeurig moeten zijn een buffered multiple nodig. Voor al de rest volstaat (meestal) een passieve mult, of stackcables of cheapo headphonesplitters. Ik heb echter wel eens problemen gehad met een gatesignaal naar een specifieke module wat wel werkte met een buffered mult, maar niet met een passieve. Dus het is sowieso altijd handig om er 1 te hebben, al is het maar voor pitch CV te kunnen multen.
 
Los van de gate en clocks: ik heb een heel gelijkaardige setup (microbrute, arturia 6u en neutron) en merk algauw dat er niet genoeg (buffered) multiples, vca en andere utilities kunnen zijn. De middenste rij ordt uitsluitend hiermee gevuld. Maar ieder zijn eigen zoektocht en setup uiteraard.
 
Ik snap de vraag niet zo goed.
Clock kun je dus uit de BSP krijgen, maar ook de RD-8 heeft trigger outs en een clock out.
Kies dus zelf welk apperaat de master word.

De clock out is een constate stream van 24 "ticks" per quarter note.
Als je die in een doepfer clock devider stopt haal je er 1/24, 1/16, 1/4 etc uit.
Als je die output weer filtered met lowpass dan heb je een tempo synced LFO bv.

Als je wilt sequencen kun je beter de trigger outs van de RD8 of BSP benutten en de steps daar programeren.

Maar goed ik snap je vraag niet dus doe ik maar wat wilde suggesties :P

IK ben waarschijnlijk onduidelijk omdat het allemaal nogal nieuw voor me is en wellicht dingen niet goed uitleg of er zelf nog te weinig van snap.
De RD-8 heeft 1 clock in/out maar als je meerdere apparaten gelijk wil laten lopen kan dat toch alleen als je alle apparaten op een masterclock aansluit en dan kan je wel verschillende apparaten in verschillende sequences laten lopen maar wel met dezelfde bpm, dus hoe sluit je bijv 4 apparaten aan op een RD-8?
Je kan alleen uit de BSP meerdere apparaten mee clocken wat ik begrepen heb.

Clock out is geen cv... (dit om het nog moeilijker te maken)… je kan het gebruiken maar je zal alleen maar een tik of tok horen.
Zie clock out als een GATE signaal wat alleen maar zegt open/dicht. Op een normale synth gebruik je het adsr om het vca te openen en wordt het adsr getriggerd door een gate via nootaanslag. Ingedrukt aan, niet ingedrukt uit en no sound. Een vca zonder adsr aansturing maakt altijd geluid. Prik hiervoor maar een golf vanuit je vco rechtstreeks in de input van je vca.

Drie benamingen voor hetzelfde: clock signaal, gate en trigger.

De clock out prik je in de clock in van een sequencer om te syncen. Met een sequencer maak je cv stuurspanning (0 tot 12V en elke hele V is een oktaaf als ik het goed heb) en zo creeer je variatie in de toonhoogte. De meeste vco's hebben een bereik van 5, 7 of 10 oktaven.

Een clock divider ìs een tool die het inkomend clock signaal opsplitst en op 1/24, 1/16, 1/4 etc van het oorspronkelijke clocksignaal uitspuugt.

Voor het aansturen van de quad drum voice heeft elke voice en eigen inkomend trigger signaal nodig. Dit kan een gate vanuit je DAW zijn of als het signaal heet genoeg is kunnen de individuele outputs van een drumcomputer gebruikt worden.

Ik begrijp dat je strak in the box werkt en geen ervaring hebt met out of the box?!?!?

Klopt, tot nu toe als ik met hardware werkte dan had ik bijv Ableton als masterclock en dan nam ik per track op dus ik hoefde nooit meerdere dingen tegelijk op dezelfde bpm te laten lopen maar 1 apparaat per keer.


Ik gebruik mijn BSP eigenlijk als clock voor een aantal sequencers,...
ik vind de clocks in eurorack maar vreemd, vaak kun je de clock alleen maar delen en vermenigvuldigen,..

via mijn bsp kan ik de sequencers net zo aansturen als dat ik wil 8)

Enige misschien nadeel is dat het een out of the box oplossing is 8D

Het verhaal van de BSP begrijp ik maar dat betekent wel dat je altijd de pc aan moet zetten want je moet per apparaat er toch voor zorgen dat een aantal instellingen goed staan voor zover ik het begrepen heb via de midi software van Arturia?
Ik wil ook nu wel 'ns zonder pc gewoon lekker bezig zijn of kan dit ook met de beatstep zonder pc en midisoftware?


Misschien moet je dan forumlid brz eens polsen, ik heb ook zijn kabels. Erg fijne en betaalbare kabels.

Zoals ik het lees heb je (nog) niet echt een clockmodule nodig. Met je BSP kun je waarschijnlijk zeker in het begin prima vooruit. Persoonlijk zou ik jou geval denk ik direct voor een Maths of Rampage gaan als 1e uitbreiding. Complex op het eerste gezicht, maar de mogelijkheden zijn enorm (waaronder simpele clockdivisies). En een quad VCA als Veils zal je ook wel van pas komen om de signalen die naar je Neutron gaan beter te controleren.

Ik denk dat je vooral een wat concreter plan moet hebben wát je wil doen met de resterende ruimte. Als je bv voor de Quad drum voice gaat dan richt je je mischien al meer op percussie? Dan is het handig om de andere modules daar een aanvulling op te laten zijn. Bv een Euclidean circles van VPME.de zou daar mooi bij passen. En bv een Marbles omdat randomness erg fijn is. En dan zit je case al bijna vol en moet je een grotere. :D

Maths en Euclidean circles van VPME.de had ik bekeken en dat sprak me wel aan in ieder geval.
Veils en Marbles had ik nog niet bekeken maar zal ik wel gaan doen, bedankt!
Quad drum sprak me aan omdat het zo fijn hands on is met allerlei verschillende patterns/ritmes die je heel snel verandert.
Wat je zegt over een concreter plan klopt natuurlijk maar ik wil niet dingen gaan bestellen wat achteraf niet handig is dus probeer ik het een en ander uit te vissen op het moment.
Wat de bSP betreft; zoals ik al hierboven aangaf moet ik dan de pc aanzetten voor allerlei controle en ik heb liever een hardware oplossing momenteel.
Op de een of andere manier ben ik ook soms met Ableton wel'ns in gevecht en dan is pc/dawless ook wel 'ns lekker.


Kies 1 master clock en mult die naar alle slaves, passieve mult kan al werken, doorlussen (daisy chain) creëert meer latency.
Het geval hier is dat er geen protocol is voor clocking, sommige modules reageren al op een stijging van voltage, anderen hebben een gate nodig (aan/uit).
Ook is voltage van invloed, wat soms al op te lossen is door hem door een aktieve mult te patchen.

Dat klinkt een beetje alsof het trial and error is en zeker voor een noob als mij zo in het begin.
Het is wat dat betreft een beetje uitproberen begrijp ik, thanks.

Met Ableton Live kan je zo een clock pulse maken, stuur die naar modules en kijk of het werkt, DC connectors verspillen aan clocks is vaak onnodig.

Jawel maar ik wil zo nu en dan ook de pc uit hebben dus geen Ableton.
Gewoon zoals veel old skool gasten het deden zonder daw, ik ben ook al een ouwe lul tenslotte en romantisch aangelegd ;-)


Ik gebruik hiervoor een Expert Sleepers eS3, die het signaal vanuit ableton live (max4live CV tools of de oplossing van Deathspell) via een multiple verder verdeelt. 1 signaal voor de minibrute en crave, 1 signaal voor de rd8.
​​

Dan moet ik max4live gaan kopen (ik heb standard, geen suite) en Ableton aanzetten wat niet altijd de bedoeling is.
Momenteel heb ik de voorkeur voor iets in hardware ipv software.


In principe heb je alleen voor CV signalen die je voor pitch gaat gebruiken en dus nauwkeurig moeten zijn een buffered multiple nodig. Voor al de rest volstaat (meestal) een passieve mult, of stackcables of cheapo headphonesplitters. Ik heb echter wel eens problemen gehad met een gatesignaal naar een specifieke module wat wel werkte met een buffered mult, maar niet met een passieve. Dus het is sowieso altijd handig om er 1 te hebben, al is het maar voor pitch CV te kunnen multen.

Ik wist tot vandaag nog niet wat een mult was maar door jullie berichten heb ik even gekeken en weer wat geleerd.
Zoals ik al bij Edwin zei; dat wordt gewoon uitproberen dus.


Los van de gate en clocks: ik heb een heel gelijkaardige setup (microbrute, arturia 6u en neutron) en merk algauw dat er niet genoeg (buffered) multiples, vca en andere utilities kunnen zijn. De middenste rij ordt uitsluitend hiermee gevuld. Maar ieder zijn eigen zoektocht en setup uiteraard.

Dat klink zo dat je toch wel wat verschillende multiples nodig hebt, ik dacht dat dit met één goede multiclock met eventueel uitgebreide mogelijkheden opgelost zou zijn maar dat kan dus tegenvallen?
Ik zag een make noise tempi of bijv een maths en Doepfer als het wat goedkoper moet, dat leek me wel wat.



In ieder geval zou ik nog graag iets meer horen over suggesties zonder Ableton?
Zonder pc/daw kan je dan toch met de BSP zonder midisoftware wel goed werken als masterclock en verschillende sequences afspelen en de verschillende voltages instellen?
Je hebt toch weinig controle zonder de midisoftware?
Ik begin een beetje aan mezelf te twijfelen omdat ik me er iets van voorstel maar in het geval van cv en gate weinig ervaring heb met de BSP en een aantal van jullie wel dus hoe krijg je wel goede controle zonder dat de pc aanstaat?
En daarnaast, vroeger deden ze het ook zonder pc en lieten ze toch dingen met elkaar in bpm gelijk lopen dus hoe deden ze dat toen, toch ook alleen met hardware?
Dan zit je toch aan een masterclock of een Maths bijv of heb ik het mis omdat ik er te weinig van weet?
En ik wil nu niet lukraak dingen bestellen die achteraf niet handig zijn of dat ik voor minder of hetzelfde geld een betere/leukere oplossing had gehad, vooral ook omdat het aanbod gigantisch is en de prijzen aardig kunnen oplopen.
Misschien ga ik ook iets te snel en moet ik me voor nu gewoon richten op de BSP, RD-8 en Neuton en maar even een gat in m'n case laten om op die manier eerst wat meer inzicht te krijgen hoe één en ander zich met elkaar verhoudt.
 
Clock out is geen cv... (dit om het nog moeilijker te maken)… je kan het gebruiken maar je zal alleen maar een tik of tok horen.
Zie clock out als een GATE signaal wat alleen maar zegt open/dicht. Op een normale synth gebruik je het adsr om het vca te openen en wordt het adsr getriggerd door een gate via nootaanslag. Ingedrukt aan, niet ingedrukt uit en no sound. Een vca zonder adsr aansturing maakt altijd geluid. Prik hiervoor maar een golf vanuit je vco rechtstreeks in de input van je vca.

Drie benamingen voor hetzelfde: clock signaal, gate en trigger.

De clock out prik je in de clock in van een sequencer om te syncen. Met een sequencer maak je cv stuurspanning (0 tot 12V en elke hele V is een oktaaf als ik het goed heb) en zo creeer je variatie in de toonhoogte. De meeste vco's hebben een bereik van 5, 7 of 10 oktaven.

Een clock divider ìs een tool die het inkomend clock signaal opsplitst en op 1/24, 1/16, 1/4 etc van het oorspronkelijke clocksignaal uitspuugt.

Voor het aansturen van de quad drum voice heeft elke voice en eigen inkomend trigger signaal nodig. Dit kan een gate vanuit je DAW zijn of als het signaal heet genoeg is kunnen de individuele outputs van een drumcomputer gebruikt worden.

Ik begrijp dat je strak in the box werkt en geen ervaring hebt met out of the box?!?!?

Ik zat wat later nog even het verhaal weer door te lezen, goed dat je een paar dingen verduidelijkt.
Vandaag m'n Neutron aangesloten op m'n minibrute en mee laten lopen op sequences.
Van de week wil ik op de Neutron wat noodlen met m'n keystep en dan wat anders op de minibrute aansluiten, trouwens ook met de Neutron had ik de patchbay tot nu toe nog niet gebruikt, tenminste niet struktureel maar af en toe.
Ik moet zeggen dat als je pas met modular gaat starten dat het in het begin wel wat verwarrend kan overkomen, gewoon veel proberen en doen moet toch de ervaring geven uiteindelijk.
 
een idee:

BSP Tempo Master --> midi out --> RD-8 tempo slave --> midi thru -- > minibrute 2S

Dan heb je clock out/triggers van de: BSP, RD-8, Minibrute

Deze kan je dan in je modular gebruiken.

Doepfer Clockdevider en sequencer. Daar heb ik er 2 van en kan ik wel aanraden.

Je kan gerust clock/triggers passief multie-en dus denk dat je zo dan wel genoeg clocks hebt.
 
Wat flyweight zegt. Je geeft aan dat je je PC nodig hebt voor de BSP. Waarom denk je dat? De BSP is juist geschikt om dawless mee te pielen. De BSP is zoals flyweight het schetst de baas wat tempo betreft. Alle andere apparaten volgen dat tempo (via MIDI). Je kunt dan clock/sync outputs aftakken via een multiple om dat clocksignaal voor andere doelen te gebruiken. Bv naar een clockdivider/multiplier om langzamer of sneller te gaan dan de master clock.
Tempi is een erg uitgebreide clockmodule en daarom, net als Pamela's New Workout van ALM, erg populair. Het zijn wel wat complexere modules. VOor de langere termijn bieden ze je meer. Op de korte termijn bieden ze je misschien alleen maar meer verwarring. Dan is een simpelere module soms betere om mee te starten zodat je het concept beter begrijpt. Ik ben zelf bv destijds gestart met de RCD (rotating clock divider) van 4MS. Die is ook wat eenvoudiger, maar biedt ook wel weer net wat meer dan alleen maar rechttoe-rechtaan divisies. Dan kun je eerst met de basis (clock divisies) beginnen en als je hebt doorhebt de geavanceerdere opties gebruiken (rotating).
 
Back
Top