Een goedkope analoge modulaire synth?

3ddie Ik weet nog niet waar ik ga uitkomen. De voorlopige keuzes die ik nu maak zijn vooral nodig om te weten welke programmatuur ik eerst eens onder de knie moet krijgen. Over compositie heb ik ook al het nodige gelezen, dat is misschien iets voor later.
 
Dat is - zeker voor de beginner - wel iets om rekening mee te houden. Als je er pas mee begint is ieder vreemd geluidje dat je na uren gepruts weet te produceren al een prestatie van formaat, maar voor de luisteraar die enkel dat geluidje hoort is er inderdaad enkel maar dat geluidje dat op zich meestal ook nog weinig voorstelt.

Voor de meeste gevorderden ook..er zijn er maar echt heel erg weinig die er iets van bakken in een real-time performance ,ik kan het ook niet,random gesequence,'krell' patches of drones kan iedereen.

Als je fun wil hebben enkel met het maken van geluiden dan is een middelgrote modular aangewezen.

Als je eerder focust op muziek productie,dan is een vrij klein modular in combi met een DAW het beste,je kan dan geluiden bewerken layeren etc in de DAW.

Ik wil altijd grote modulars voor de looks maar kom altijd met de ondervinding dat ik dan maar 1/3 ervan gebruik omwille van de layering of bewerking je kan doen in de DAW,dus goed nadenken als je geen geld wil verspillen.
 
Laatst gewijzigd:
knip
Als je fun wil hebben enkel met het maken van geluiden dan is een middelgrote modular aangewezen.

knipperde knip

Goede raad voor een beginner zoals ik. Wat zie jij een als middelgrote modular?

Ik begin nu met 84 hp; ik heb nu twee modules (mixer en vca) en net twee kits gekocht (grains en een vco). Dit naast mijn Neutron. Ik wilde eerst deze inbouwen in een 2 x 84 rek, maar dan mis ik de usb en de midi thru van de Neutron.
Laat ik maar eenvoudig beginnen dan kan ik later alsnog naar 2 x 84 hp gaan. In de komende maanden wil ik zelf nog 1 en twee vco's maken, attenuators en multiplyers.
 
Ik denk dat je met 84 HP best beperkt gaat zijn. Als je volledig stand alone gaat werken dan zou ik 2x 84 HP toch wel als minimum nemen. Als je 'm aan een DAW kunt hangen of iets als VCV rack dan kun je uiteraard met minder toe. Je kunt dan bv je modulaties uit de PC laten komen en audio uit je hardware modular.
 
De elektronische muzikant is waarschijnlijk de enige muzikant, die zich de bijna existentiële vraag moet stellen; "maak ik muziek, of maak ik geluid?"
Wat is het verschil?:P

Of nog erger; maak ik de muziek/het geluid, of de machine?

Ruim 50 jaar vooroordelen en onbegrip over elektronische muziek en still going strong..
 
Goede raad voor een beginner zoals ik. Wat zie jij een als middelgrote modular?

Ik begin nu met 84 hp; ik heb nu twee modules (mixer en vca) en net twee kits gekocht (grains en een vco). Dit naast mijn Neutron. Ik wilde eerst deze inbouwen in een 2 x 84 rek, maar dan mis ik de usb en de midi thru van de Neutron.
Laat ik maar eenvoudig beginnen dan kan ik later alsnog naar 2 x 84 hp gaan. In de komende maanden wil ik zelf nog 1 en twee vco's maken, attenuators en multiplyers.

Ik weet niet hoe dat zit met HP eenheden maar wat betreft modulles zou ik nemen:

als basis minstens

3vco's
2 lfo's,twee Serge like slopes a/r,twee VC adsr envelopes
een multimode filter oberheim style en een 24db LP naar keuze (ARP/Moog of OTA design) filter
twee vca's,3 mixers (cv/audio),wave multiplier,ring modulator,s/h en een noise generator

Hiermee ben je eigenlijk al voor eindeloos lang mee zoet,je kan uitbreiden met exotischere modulles afhangend wat je wil bekomen

De Neutron is een goede start,maar er zijn beperkingen,voor ultimate flexibiliteit bvb vco's die als range octave switches hebben bvb ipv een free range knob geeft beperkingen wat betreft sounddesign (dat merk je als je gaat feedback fm'en en of ring modulatie gebruiken en meticuloos wil tweaken) langs de andere zijde als je sounds wil maken speelbaar met keyboard dan is het handiger octave switches te hebben.
 
Back
Top