Een goedkope analoge modulaire synth?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Welke manieren zijn er om de kosten van een analoge modulaire synth te drukken? Goedkopere merken kopen? Zelf bouwen? En op wat voor prijzen kom je dan uit?
 
ALs je kunt DIY-en of bereid bent het te leren dan is dat de goedkoopste optie. Ontzettend veel leuke modules zelf te maken. Ook een case en (kleine) powersupply hoeft weinig tot niks te kosten. Kijk bv eens op de pagina van Frequency Central. Die heeft erg leuke en goedkoop te bouwen PCB's. De frontpanels hoef je niet persé bij hem af te nemen en kun je ook prima van iets anders maken. Meeste onderdelen die hij gebruikt kun je erg goedkoop bij Tayda kopen. Hij heeft ook wat PSU opties zodat je niet meteen een dure hoeft te kopen.

Voor kant-en-klaar zijn 2e hands Doepfer en Ladik modules de goedkoopste en beste optie. Of uiteraard DIY modules die anderen in elkaar hebben gezet. Je kunt die makkelijk op de marktplaast op SF en ModularGrid vinden.
 
Wil je gelijk wat te spelen hebben en wat extra functies: minibrute 2s met 6u case en koop er een neutron bij!
Ben je onder de 1000 euro klaar,. en van daar uit verder uitbouwen!!
 
Look Mum No Computer heeft een leuke serie over modular DIY. Maakt z'n eigen panels en gebruikt stripboard ipv pcbs om de kosten te drukken.
https://www.youtube.com/watch?v=4Kz8YopLTCQ

Grrrr....sinds het vernieuwde SF kan ik geen YT embedden :beard:
 
Zag net de nieuwe modulair van ericasynths voor 450 euro
zag er erg goed uit , inclusief slot om zelf prepatches te maken

daarnaast voor de fun de voltamodular gekocht, ook heel leuk maar weinig compatible

overige bv inderdaad 2de hands doepfer of nieuwere ms20 clone
 
Zag net de nieuwe modulair van ericasynths voor 450 euro
zag er erg goed uit , inclusief slot om zelf prepatches te maken

daarnaast voor de fun de voltamodular gekocht, ook heel leuk maar weinig compatible

overige bv inderdaad 2de hands doepfer of nieuwere ms20 clone

wat bedoel je met de nieuwe modular van erica?!
Kan zo niks nieuws vinden :engel:

Dat pico systeem kost al 1150,-- euro, dus ben benieuwd wat je bedoelt ...
 
Kosten drukken idd door zelf maken, geen complexe modules kopen maar een systeem opbouwen uit Doepfer en Ladik modules met wat aanvulling, en een doel kiezen voor je modular. Dat laatste scheelt veel overbodige aankopen.
Als ik eerder bedacht had wat ik wilde zou ik geen Dixie II+ VCO/LFO van euro 265 in mijn systeem hebben maar iets eenvoudigers en minder duurs. Ik wil vooral met geluiden werken die ik in de modular breng, bijvoorbeeld harp. Ik had al genoeg gehad aan twee diy Ginkosynthese Grains à euro 60 pst, daar zijn scripts voor waarmee je de module een gewenste functie kunt geven.
Ik ben m'n systeem begonnen met een Dreadbox Lil' Erebus van euro 220. Eerst als desktop gebruikt, later ingebouwd als module.
(Als je mijn bescheiden systeem van euro 1630 wilt zien:
https://cdn.modulargrid.net/img/racks/modulargrid_941003.jpg)
 
Laatst gewijzigd:
Wil je gelijk wat te spelen hebben en wat extra functies: minibrute 2s met 6u case en koop er een neutron bij!
Ben je onder de 1000 euro klaar,. en van daar uit verder uitbouwen!!

Zoiets ja, ik zou beginnen met een case, een Neutron en een sequencer als tweedehandsjes, ben je voor een paar honderd al aan de gang en van daaruit verder opbouwen/uitbreiden met wat (tweedehands) Doepfer spul wat je hier op het forum tegenkomt.
 
Dank iedereen, dat zijn handige tips. Voorlopig houd ik het (nog even) bij virtuele modulaire synths, maar wie weet wat de toekomst zal brengen. Als met een analoge modulaire synth al voor aan paar honderd euro te beginnen is behoort dat ook voor mij tot de mogelijkheden...
 
Lijkt me heul sterk dat die pico system maar 450 gaat kosten.

Ik zou zeggen microbrute. Dan extra vco van doepfer. Extra Envelopeje. Of een neutron, kom je een heel eind voor 450 tweedehands.
 
Apart dat iedereen meteen van Eurorack uitgaat.
Zo apart is dat toch niet? Er zijn uiteraard ook andere opties, maar in Eurorack is gewoon meer DIY beschikbaar. Tangible Waves AE Modular is ook een optie, maar persoonlijk vind ik die pin connectors te klein om lekker mee te werken.
 
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk, ik run mijn Eurorackje ook met veel DIY. Toch vond ik die klakkeloosheid opmerkelijk.
 
Het ligt toch een beetje voor de hand dat het snel uitkomt op Eurorack, maar het hoeft niet natuurlijk. Met DIY kun je iets bouwen dat buiten elke standaard valt. Kennelijk deed Chris Beckstrom dit ook, zonder voorkennis van elektronica beginnen met schemaatjes na te bouwen geplukt van internet, en zo tot iets komen dat werkt. Niet echt compatibel waarschijnlijk met andere systemen, maar het heeft zo z'n charme. Meer hier.


 
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk, ik run mijn Eurorackje ook met veel DIY. Toch vond ik die klakkeloosheid opmerkelijk.

Ik denk dat het een aanname is dat dat klakkeloosheid is. Mijn suggesties zijn in ieder geval gedaan op basis van ervaring. Ik snap ook wel dat er nog andere formats zijn, maar ik denk dat de TS in dit geval niet gebaat is bij obscuurdere opties. In het Eurorack spul is genoeg leuks en goedkoops te vinden wat ook beter integreert met andere spullen buiten het Eurorack wereldje, bv de Neutrons en Brutes die voorgesteld zijn.
Wanneer je genoeg DIY ervaring hebt kun je uiteraard van scratch zelf iets bouwen, maar ik denk dat ProgHead daar niet naar op zoek is.
 
Ik heb vandaag een zondagje met een freeware virtuele modulaire synth (Alsa Modular Synth) gespeeld en dat ging heel goed, toch kan ik mij voorstellen dat het op den duur gaat tegenstaan om een flink deel van je vrije tijd voor een beeldscherm door te brengen. Het is dus heel goed mogelijk dat ik uiteindelijk ook een analoge modulaire synth wil hebben. Als het zo ver is zal ik dit topic nog eens zorgvuldig doornemen. Zelf bouwen is daarbij ook een optie, ik heb in een grijs verleden al eens zelf een kast met allerlei elektrische gitaareffecten bedacht, doorgerekend en gebouwd en ik heb ook elektrotechniek gestudeerd. Dus ik zou ook zelf een modulaire synth moeten kunnen bouwen. Maar alles op zijn tijd. Voorlopig heb ik nog genoeg te leren met de freeware programmaatjes waar ik mij voorlopig nog mee vermaak.
 
ProgHead : Met jouw achtergrond gaat zelfbouw dan vast wel lukken, van bestaande ontwerpen en ook zelfbedacht als ik lees wat je al hebt gedaan. :)
 
OMG het lijkt erop dat die nieuwe pico system inderdaad maar 450,- gaat kosten en de eurorack versie 400! Dat wordt wel serieuze competitie voor behringer en de 0-Coast zeg...
 
Back
Top