Een goedkope analoge modulaire synth?

Op safe spelen in de zin van jezelf uitdagen en de lat wat hoger voor jezelf leggen. Uiteraard wil niet iedereen dat. Ik kan alleen uit mijn ervaring spreken en achteraf denk ik dat ik best wat avontuurlijker had kunnen beginnen. Alle modules die ik bij de start gekocht had zijn verkocht, ik zie best veel mensen die wat verder zijn met modular hun semi-modular verkopen omdat die gewoon niet zo flexibel is.
Er is genoeg muziek te vinden die modulars gemaakt zijn die je niet of niet makkelijk met andere hard- of software maakt, dat komt omdat er veel modules bestaan waar geen hard- of software evenknie van is. En het tactile interface maakt ook dat je er anders mee omgaat dan met een voorbedraadde synth. Je creatieve brein werkt gewoon anders met modular. Ik zeg niet dat een gewone synth of semi-modular geen bestaansrecht heeft; ik heb er zelf ook nog een paar en voor snel resultaat winnen die het altijd. Maar voor diepgang moet je bij modular zijn of hele uitgebreide, flexibele synths.
Wat dat overigens betekent voor je muzikale output is een ander ding. Ik ben regelmatig bezig met patchen om logica en routering te proberen. En dus niet om tracks te schrijven. Dus mijn muzikale output zul je maar zelden horen omdat dat waarschijnlijk alleen voor mijzelf interessant is. Maar dat is voor mij dan ook het belangrijkst, het is gewoon leuk om wat mee aan te prutsen. Enerzijds solderen en anderzijds die modules die je gebouwd hebt gebruiken om mee te patchen heeft bij mij nooit geen keuzestress opgeleverd. Beide doen is leuk, de combinatie vond ik juist het speelplezier verhogen omdat je speelt met iets wat je zelf gebouwd hebt.

Vaak zit de uitdaging juist in het hebben van minder opties. Beginnen aan Eurorack wil niet zeggen dat je meteen een berg modules moet hebben. Juist als je er weinig hebt leer je daar het maximale uit te halen. Het hangt van de persoon af of meer of minder opties hebben je creatief uitdaagt. Ik heb mijn Euro-setup gehalveerd omdat ik merkte dat ik met minder creatiever ben. Maar dat is met gewone synths niet anders.

In theorie klinkt het idee van een modular leuk maar uitdaging kan ook in de muziek zelf zitten.

Luister naar kiteman of hoe die ook heet. 100 modules on stage en er komt maar middle of the road electronische muziek uit. Als je net 23 bent tof natuurlijk. Maar mij doet het niks.

Zal ook komen omdat ik blazers fantastisch vind als het goed wordt gedaan. Dat kan super muziekaal zijn. Maar ik mis het muzikale bij zijn modular sets.

Al denk ik niet dat ik de beste maatstaf ben voor een 20 jarige festival bezoeker.

Punt is: je hebt x uur. En die tijd kan je maar 1 keer gebruiken. Ga je voor solderen dan zal er minder tijd gaan naar muziek maken.

Verder respect voor mensen die solderen en shit zelf maken. Maar ken genoeg mensen die allemaal kits/pcb’’s hebben en er niks mee doen omdat ze stiekem muziek willen maken.
 
In theorie klinkt het idee van een modular leuk maar uitdaging kan ook in de muziek zelf zitten.

Luister naar kiteman of hoe die ook heet. 100 modules on stage en er komt maar middle of the road electronische muziek uit. Als je net 23 bent tof natuurlijk. Maar mij doet het niks.

Zal ook komen omdat ik blazers fantastisch vind als het goed wordt gedaan. Dat kan super muziekaal zijn. Maar ik mis het muzikale bij zijn modular sets.

Al denk ik niet dat ik de beste maatstaf ben voor een 20 jarige festival bezoeker.

Punt is: je hebt x uur. En die tijd kan je maar 1 keer gebruiken. Ga je voor solderen dan zal er minder tijd gaan naar muziek maken.

Verder respect voor mensen die solderen en shit zelf maken. Maar ken genoeg mensen die allemaal kits/pcb’’s hebben en er niks mee doen omdat ze stiekem muziek willen maken.

Ik probeer je gedachtengang te volgen, maar ik heb het idee dat je op basis van een aantal artiesten die je gehoord hebt bepaalt hebt dat een specifiek instrument niks is. Kort door de bocht is dat een beetje zeggen dat een gitaar niks is omdat je wel eens Nickleback gehoord hebt. Wat hebben blazers met een modular te maken? Begrijp me niet verkeerd; ik hou ook van muziek waar blazers inzitten, maar dat heeft toch weinig van doen met het vraagstuk hoe te beginnen aan een modulair avontuur.

Ik weet uiteraard niet wat je zoal geluisterd hebt, maar een modular is gewoon een instrument. Een instrument dat zich bij uitstek leent om zich aan te laten passen aan de gebruiker. Een modular is 1 van de weinige instrumenten die je vrij eenvoudig zelf kunt bouwen en geheel naar je eigen wensen kunt vormen. Daarom vind ik het juist jammer als je van die mogelijkheid geen gebruik maakt en kiest voor een oplossing waar iemand anders (een fabrikant) de keus (grotendeels) al gemaakt heeft voor je van hoe jouw instrument moet werken. Wanneer je meer de diepte in wil dan is een semi-modular of hardwired synth bijna altijd beperkter.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij geef je advies welke route nieuwe modulaire gebruikers zouden moeten kiezen terwijl je zelf geen ervaring op modulair gebied hebt? Ik zal niet zeggen dat je je mening daar niet over kunt geven, maar het is wel handig je advies in perspectief te zetten. Anders is het een beetje als advies geven aan iemand wat voor auto hij moet kopen terwijl je zelf geen rijbewijs hebt.

Uiteraard is vrije tijd voor de meeste mensen beperkt. Maar ik vond het zelf naast muziek maken ook ontspannend om af en toe een avondje te solderen. Het is toch niet zo dat je maar 1 bezigheid kunt hebben? Ik heb iig lang niet elke dag zin om muziek te maken, dan is het juist fijn als je wat anders kunt doen wat daar wel verband mee houd. Veel enthousiastelingen (ook op dit forum) gaat het daarbij niet primair om muzikale output, tracks maken of live spelen. Voor sommige is het onderzoeken hoe iets werkt, hoe je je machine op een bepaalde manier kunt laten doen wat je wil (en daarin ook fouten maken en dus leren) veel belangrijker. Je opmerking "In theorie klinkt het idee van een modular leuk maar uitdaging kan ook in de muziek zelf zitten" is dan ook meer toegespitst op een specifiek doel. Het doel is echter niet voor iedereen gelijk. Daarnaast is een modular niet alleen in theorie leuk, maar in de praktijk nog veel meer... ;)
 
niks mis met een neutron :) maar als je goed advies wilt zou ik je soundcloud ofzo plaatsen, dan weten mensen tenminste wat voor een muziek je maakt en wat het beste bij je past
 
Beste natuurlijk blazers versterkt je modular door. :)

Ik heb er ook wel is aan gedacht om te gaan solderen maar dan zoals meerdere hier komen de modules niet af of ik kom helemaal niet meer aan muziek maken toe.
 
Ik probeer je gedachtengang te volgen, maar ik heb het idee dat je op basis van een aantal artiesten die je gehoord hebt bepaalt hebt dat een specifiek instrument niks is. Kort door de bocht is dat een beetje zeggen dat een gitaar niks is omdat je wel eens Nickleback gehoord hebt. Wat hebben blazers met een modular te maken? Begrijp me niet verkeerd; ik hou ook van muziek waar blazers inzitten, maar dat heeft toch weinig van doen met het vraagstuk hoe te beginnen aan een modulair avontuur.

Ik weet uiteraard niet wat je zoal geluisterd hebt, maar een modular is gewoon een instrument. Een instrument dat zich bij uitstek leent om zich aan te laten passen aan de gebruiker. Een modular is 1 van de weinige instrumenten die je vrij eenvoudig zelf kunt bouwen en geheel naar je eigen wensen kunt vormen. Daarom vind ik het juist jammer als je van die mogelijkheid geen gebruik maakt en kiest voor een oplossing waar iemand anders (een fabrikant) de keus (grotendeels) al gemaakt heeft voor je van hoe jouw instrument moet werken. Wanneer je meer de diepte in wil dan is een semi-modular of hardwired synth bijna altijd beperkter.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij geef je advies welke route nieuwe modulaire gebruikers zouden moeten kiezen terwijl je zelf geen ervaring op modulair gebied hebt? Ik zal niet zeggen dat je je mening daar niet over kunt geven, maar het is wel handig je advies in perspectief te zetten. Anders is het een beetje als advies geven aan iemand wat voor auto hij moet kopen terwijl je zelf geen rijbewijs hebt.

Uiteraard is vrije tijd voor de meeste mensen beperkt. Maar ik vond het zelf naast muziek maken ook ontspannend om af en toe een avondje te solderen. Het is toch niet zo dat je maar 1 bezigheid kunt hebben? Ik heb iig lang niet elke dag zin om muziek te maken, dan is het juist fijn als je wat anders kunt doen wat daar wel verband mee houd. Veel enthousiastelingen (ook op dit forum) gaat het daarbij niet primair om muzikale output, tracks maken of live spelen. Voor sommige is het onderzoeken hoe iets werkt, hoe je je machine op een bepaalde manier kunt laten doen wat je wil (en daarin ook fouten maken en dus leren) veel belangrijker. Je opmerking "In theorie klinkt het idee van een modular leuk maar uitdaging kan ook in de muziek zelf zitten" is dan ook meer toegespitst op een specifiek doel. Het doel is echter niet voor iedereen gelijk. Daarnaast is een modular niet alleen in theorie leuk, maar in de praktijk nog veel meer... ;)

Kyteman had een blazers ensemble volgens mij.

En ja de meeste muziek gemaakt met modular’s doet mij niks. Alleen de mensen achter Telex vond ik er constante toffe dingen mee maken. Maar dat ligt niet aan de modular maar aan de mensen natuurlijk.

Anyway ik stelde voor om het stapje voor stapje te doen i.p.v. vol in het diepe te duiken door zelf te gaan solderen.

Dat bij jou alles meteen lukt is niet de maatstaf. Meestal gaat het met vallen en opstaan.

En het is netzoals met ableton live of een daw. Zodra de keuzes oneindig zijn, kost dat vaak creativiteit.

De truuk zit het hem in toeval zijn werk laten doen met beperkte middelen. Modulars is niet opgezet op met minder meer te doen maar juist meer kopen want dan ben ik vrijer. Want meer mogelijkheden. Oh ja dit is ook tof. Etc.

Maar per saldo ben je meer bezig met je modular dan met muziek.
 
Kyteman had een blazers ensemble volgens mij.

En ja de meeste muziek gemaakt met modular’s doet mij niks. Alleen de mensen achter Telex vond ik er constante toffe dingen mee maken. Maar dat ligt niet aan de modular maar aan de mensen natuurlijk.

Anyway ik stelde voor om het stapje voor stapje te doen i.p.v. vol in het diepe te duiken door zelf te gaan solderen.

Dat bij jou alles meteen lukt is niet de maatstaf. Meestal gaat het met vallen en opstaan.

En het is netzoals met ableton live of een daw. Zodra de keuzes oneindig zijn, kost dat vaak creativiteit.

De truuk zit het hem in toeval zijn werk laten doen met beperkte middelen. Modulars is niet opgezet op met minder meer te doen maar juist meer kopen want dan ben ik vrijer. Want meer mogelijkheden. Oh ja dit is ook tof. Etc.

Maar per saldo ben je meer bezig met je modular dan met muziek.

Er wordt genoeg leuke muziek gemaakt met modulars, maar je moet er wel moeite in stoppen om te vinden wat je leuk vind. Maar dat is met alle genres zo, er is gewoon ontzettend veel muziek te vinden. En daar zit ook ontzettend veel (het merendeel) bij wat ik niet interessant vind. Maar ik heb toch regelmatig nog ontdekkingen waar ik blij van word. Ik kan me niet voorstellen dat je alleen de muziek van de mensen achter Telex tof vind, ik denk dat dat statistisch niet mogelijk is: er is zoveel muziek, er móet wel iets meer zijn! ;)

Er is niks mis met alles stapje voor stapje te doen, maar dat is module voor module aanschaffen/bouwen ook. Een semi-modular is weliswaar op korte termijn een goedkope optie om mee te beginnen, dus als het alleen om de kosten gaat is dat een belangrijk punt. Ik denk echter dat wanneer je voor de langere termijn gaat en langzaam aan je eigen systeem bouwt je beter snapt hoe het werkt en flexibeler bent.
Voor een modulaire gaan is uiteindelijk inderdaad altijd duurder dan een gewone synth kopen. En als je je GAS niet in de hand hebt, dan kan het uit de hand lopen. Dus dat zijn wel dingen waar je van te voren over na moet denken, of dat je jezelf kunt bedwingen. Maar als iemand interesse heeft om met modulaire synths te gaan beginnen dan denk ik niet dat het de beste keus is om dan direct een beperking in de vorm van een semi-modular op te leggen. Je kunt ook prima de case die je bouwt de beperking laten zijn (bv 6U). Als je bijvoorbeeld elke maand (of 2) een module bouwt kun je in een afzienbare tijd een heel mooi en flexibel systeem hebben. Het feit dat je dat dan ook zelf gebouwd hebt draagt alleen maar bij aan het plezier van het ermee spelen. Zelfs als je niet zelf zou bouwen dan zou ik kiezen voor de 2e hands markt af te struinen voor goedkope Doepfer en Ladik modules (voor de bedragen die ze dan kosten kun je ze bijna niet zelf bouwen). Maar goed, het is aan de TS om zijn afweging hierin te maken, ik kan alleen aangeven wat mijn ervaringen zijn en wat ik zou doen.

Ik denk dat je de moeilijkheidsgraad van zelf bouwen overschat. Werkelijk iedereen kan solderen, dat is echt geen hele bijzondere vaardigheid. Ik keek daar eerst ook wel tegenop, maar het is echt veel simpeler dan je denkt. Je kunt eens gaan kijken bij 1 van de modular events waar je vaak ook een DIY workshop hebt. Dan zie je dat het super eenvoudig is en kun je het zelf eens proberen. Dus van vallen en opstaan is niet heel erg veel sprake. Misschien mislukt er wel eens iets, dat is wel iets wat je moet incalculeren. Maar vaak kun je online prima te rade gaan bij ervaren mensen. Als het echt heel moeilijk zou zijn dan zouden er niet zoveel shops zijn die DIY kits aanbieden. Het is juist heel laagdrempelig.

Dat je per saldo meer bezig bent met je modular dan met muziek dat kan inderdaad ja. Maar zoals gezegd heeft niet iedereen een modular met hetzelfde doel. Niet iedereen wil tracks/liedjes maken. Sommige mensen houden gewoon van patchen om het patchen, noodelen en geluidjes maken. Dan maakt het niet uit dat die balans niet richting muziek maken door slaat. Je doet gewoon wat je het leukst vind en daar gaat het toch om?
 
Je kunt eens gaan kijken bij 1 van de modular events waar je vaak ook een DIY workshop hebt. Dan zie je dat het super eenvoudig is en kun je het zelf eens proberen.

Toevallig verscheen net dit draadje hier op het forum, komt dat even goed uit. :)
 
SmartBits; laagdrempelig is natuurlijk goed, maar waar je bij webshops als Thonk voornamelijk voor betaald is allerlei gemak. Ik vind dat je daar flink voor betaald, in vergelijking met een kant en klare module. Ik kan bij Thonk zo een winkelwagentje van 1500 afrekenen en dan heb ik nog niet het idee dat ik veel heb.

Wil je (of moet je) het goedkoop houden, dan heb je weinig andere keus dan een groot deel van het werk wat een producent van diy kits al gedaan heeft, zelf te doen. Panel, pcb enzo en het zelf inkopen van componenten. Dat is meer werk en minder gemak.

Het zou jammer zijn als het gemak leidt tot niet na te hoeven denken. Ik denk ook niet dat dit de boodschap is die de producenten van kits willen uitdragen.

Er zullen best ervaren mensen zijn die je om hulp kan vragen, maar als je daar aan komt met een verhaal van "ik heb alles volgens de manual gedaan, maar het werkt niet..", kunnen zij daar waarschijnlijk ook niet veel mee. Vaak ontbreekt het de beginners aan de kennis om te verwoorden wat er mis gaat in het circuit. Of hebben ze geen meetapparatuur, of weten niet hoe die te gebruiken.
 
(...) Het zou jammer zijn als het gemak leidt tot niet na te hoeven denken. (...) Vaak ontbreekt het de beginners aan de kennis om te verwoorden wat er mis gaat in het circuit. Of hebben ze geen meetapparatuur, of weten niet hoe die te gebruiken.
Iemand die geen kennis heeft moet natuurlijk niet met iets beginnen dat te moeilijk is. Er is online genoeg materiaal te vinden die een beginner op weg kan helpen. Zowel wat betreft praktische zaken als solderen, maar ook voor het opdoen van kennis. Iemand die helemaal vanaf nul begint kan beter eerst 'ns oefenen met solderen, en om een beter begrip te krijgen van elektronica bijvoorbeeld een 555 op een breadboard zetten en aan de hand van een tutorial met het ding spelen. En leren hoe je een multimeter en oscilloscoop moet gebruiken. Vervolgens van de 555 een eenvoudige VCO maken en leren waarom dit werkt. Na een tijdje heeft iemand de praktische skills om iets te maken dat echt bruikbaar is, bv. de Thomas Henry 555 VCO. En die persoon heeft dan ook de kennis opgedaan om te snappen hoe het werkt, tenminste op een niveau om met de meetapparatuur eventuele fouten op te sporen en met grote kans om het zelf op te lossen.
 
Maar per saldo ben je meer bezig met je modular dan met muziek.
Nog even iets waar ik aan moest denken. Je kunt voor modular net zo goed zelfbouw invullen, de tijd die je daarvoor gebruikt is ook niet meer beschikbaar voor het maken van muziek. Als je zoveel mogelijk tijd wilt besteden aan muziek, dan kun je inderdaad beter niet beginnen aan zelfbouw. Maar elektronische muziek heeft nu eenmaal een duidelijke technische kant en het is interessant om hiermee bezig te zijn. Het is boeiend om zelf te ervaren hoe een circuit geluid kan maken.

Neem die simpele 555 VCO op een breadboard, zelf heb ik me professioneel beziggehouden met circuits die vele malen ingewikkelder zijn, toch blijft het fascinerend om te zien hoe je met die paar onderdelen al een melodietje kunt spelen. Kan het niet helemaal goed onder woorden brengen, het is iets dat je moet ervaren. Voor mensen die doen aan elektronische muziek en ook interesse hebben in de technologie erachter (en daarom is het niet voor iedereen), het is gewoon erg leuk om zelf die ervaring op te doen hoe de elektronica klanken kan opwekken, bewerken, etc. Voor die mensen kan het een goede aanvulling zijn op het maken van muziek, en is hun bezigheid in die zin zelfs wat completer.
 
Laatst gewijzigd:
Zolang het een hobby is, en dat is het voor mij, heb ik geen boodschap aan de hier door velen kennelijk gevoelde vereiste dat het gepiel genietbare muziek moet opleveren. Ik dacht zelf kort geleden ook nog zo, maar dat is onzinnig. Het gaat hier om de lol, er hoeft niets verkocht of gedemonstreerd te worden. Hobbyen met elektronische muziek dan wel geluiden is geen baan! Zulk nutsdenken verpest het hobbymatig bezig zijn.

Iets anders is dat het op zich voldoening schenkt als er uiteindelijk toch iets toonbaars uit rolt. Maar dat uiteindelijke doel moet naar mijn mening niet als een drukkend moralistisch appél het avontuurlijke en spelelement vergallen.
 
Volgens mij haal je er allemaal dingen bij die helemaal niet geschreven of geimpliceert zijn.

Succes verder!
 
Solderen of niet; dat is ieder z'n eigen keus natuurlijk en zeker als electronica je hobby is dan kan het heel leuk zijn om zo te beginnen.
Maar als je wil beginnen en je wil meteen lekker bezig zijn met patchen/experimenteren/muziek maken dan lijkt het me toch handig dat je zodanig begint dat je al snel een beetje lekker bezig bent.
Als je niet veel geld hebt of wilt uitgeven dan kan in het begin een combi van semi modulair aangevuld met een paar modules een goed begin zijn.
Tsja en als geld niet uitmaakt koop dan gewoon een groot rack en plemp het vol met allerlei exotische modules maar zo zullen de meesten niet beginnen als ze nog aan het begin van een avontuur staan.

En het is netzoals met ableton live of een daw. Zodra de keuzes oneindig zijn, kost dat vaak creativiteit.

Hier ben ik het wel mee eens.
In het begin toen ik 1 of 2 synths had dan diepte ik alle mogelijkheden uit want ik had weinig keus.
Nu na een paar jaar en zeker nu de afgelopen jaren veel leuks voor weinig uitkwam ik een aantal planken vol heb staan betrap ik me er wel op dat ik me minder verdiep in sommige apparaten want dan wissel ik vaker.
Of je hebt diepgang of je gaat in de breedte, wat dat betreft is het net als met kennis vergaren.
 
Dat gevaar van het teveel aan mogelijkheden zal zeker bestaan. Ik lees dat hier in allerlei topics op dit forum, en dat geldt niet alleen voor modulars.

Voorlopig heb ik mijzelf de grens gesteld om alleen met gratis audio software te werken. Het geld dat ik nu toch nog aan mijn hobby uitgeef gaat vooral naar aangeschafte boeken en cartridges voor het uitprinten van artikelen. Zo blijft het voor mij te behappen. Een hardware modular lijkt mij ook heel leuk, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek. Overigens wel heel interessant om hier te lezen wat er bij een hardware modular allemaal komt kijken. :)
 
Zolang het een hobby is (...) als er uiteindelijk toch iets toonbaars uit rolt
En misschien juist kans dat als bijproduct er iets toonbaars uitrolt als je inderdaad de gedachte laat varen dat het iets moet opleveren wat anderen opvatten als muziek. Dan kan het juist de creativiteit aanwakkeren.
 
Zolang het een hobby is, en dat is het voor mij, heb ik geen boodschap aan de hier door velen kennelijk gevoelde vereiste dat het gepiel genietbare muziek moet opleveren. Ik dacht zelf kort geleden ook nog zo, maar dat is onzinnig. Het gaat hier om de lol, er hoeft niets verkocht of gedemonstreerd te worden.

Absoluut

ik denk dat de reactie van MadR vooral komt van het aanhoren van de honderden/duizenden (in de meeste gevallen) totaal waardeloze (veelal steeds in fora gespamde) self-entitled als 'improv' videos , wat eigenlijk enkel een sharing is van een goed moment die de gebruiker beleeft met zijn synth en er merkbaar steeds ook fier op is om wat hij er na een uur patchen voor rotzooi uit heeft gehaalt.
 
Zolang het een hobby is, en dat is het voor mij, heb ik geen boodschap aan de hier door velen kennelijk gevoelde vereiste dat het gepiel genietbare muziek moet opleveren. Ik dacht zelf kort geleden ook nog zo, maar dat is onzinnig. Het gaat hier om de lol, er hoeft niets verkocht of gedemonstreerd te worden. Hobbyen met elektronische muziek dan wel geluiden is geen baan! Zulk nutsdenken verpest het hobbymatig bezig zijn.

Iets anders is dat het op zich voldoening schenkt als er uiteindelijk toch iets toonbaars uit rolt. Maar dat uiteindelijke doel moet naar mijn mening niet als een drukkend moralistisch appél het avontuurlijke en spelelement vergallen.

ProgHead, doe vooral waar je plezier aan beleeft, heb ik al vaker gezegd. Wat ik ook al eens heb proberen duidelijk te maken is dat jij nu een beeld hebt van muziek/geluid maken die beperkt is door jouw eigen (beperkte) ervaring op dit gebied. Graag wil ik je de tip geven dat er achter de "geluidsopwekkings wereld (en theorie)" nog een heel andere wereld ligt die ook ontzettend interessant is. Als je straks namelijk een paar mooie geluiden gemaakt hebt die, allemaal afzonderlijk, zeer gedetailleerd en interessant klinken en je krijgt toch de euvele moed om die eens samen in een soort van compositie te gebruiken dan loop je tegen het fascinerende fenomeen aan dat deze geluiden overlappen in het audiospectrum. Alle gave details en sliertjes en tierelantijntjes die je in je patches gemaakt hebt vallen totaal weg in de mix... je hoort er niets meer van. De combinatie van je geluiden wordt een modderige vadsige muur aan ondefinieerbaar geluid dat in niets meer lijkt op de afzonderlijke geluiden. En nu? Waarom valt dit weg? Hoe krijg ik dat weer uitgelicht? Vergis je niet: een compositie maken is niet alleen maar samenvoegen van het resultaat van "jouw geluiden" en klaar!! Er komt veel meer bij kijken en het is vaak een zeer interessante puzzel om daar weer een goede mix uit te krijgen met die elementen van jouw sounddesign die je er graag in wilt hebben.
Ik ben door precies hetzelfde traject gegaan en dacht ook dat voornamelijk sound-design het interessante aspect was voor mij maar niets bleek minder waar. De route van sound-design naar het daadwerkelijke gebruik van je geluiden in een combinatie (mix) is een super interessante reis en hoe verder je komt op de weg hoe boeiender het wordt. Vaak ga je in de mix fase ook weer terug naar de sounddesign fase om zaken te veranderen. Het is een complex en iteratief proces om naar een resultaat te komen dat de elementen bevat die jij wilt...
Dus nogmaals: doe lekker waar je zin in hebt maar denk niet nu al te zien waar jouw plezier en uitdagingen liggen... probeer de hele weg... van geluid naar een productie (en dat hoeft niet de vijfde van Van Beethoven te zijn)... je zult zien dat er zoveel boeiende aspecten naar voren komen die je nu niet kunt overzien... en natuurlijk hoef je niet je brouwsels te delen met anderen of zelfs maar iets te maken dat voor anderen aan te horen is... maar de theorie en de trukendoos die open moet om de legpuzzel van de mix op te lossen is super interessant, zeker als je sounddesign interessant vind. Dit is namelijk een direct verlengstuk ervan. Verlengstuk? Nee het is er eigenlijk een integraal onderdeel van!

Zoals altijd: doe alles op je eigen manier, je eigen tempo, je eigen volgorde maar wijs niet op voorhand andere aspecten van muziekproductie af als "oninteressant" als je eigenlijk geen idee hebt wat daarbij komt kijken. De weg van geluid naar een uiteindelijke productie is zo ontzettend leerzaam, interessant en ingewikkeld dat je jezelf niet op voorhand de kans moet ontnemen om daar van te gaan genieten.

Overigens geldt bovenstaand niet alleen voor muziek/geluid productie maar voor alles in het leven: keep an open mind!
 
Laatst gewijzigd:
ik denk dat de reactie van MadR vooral komt van het aanhoren van de honderden/duizenden (in de meeste gevallen) totaal waardeloze (veelal steeds in fora gespamde) self-entitled als 'improv' videos , wat eigenlijk enkel een sharing is van een goed moment die de gebruiker beleeft met zijn synth en er merkbaar steeds ook fier op is om wat hij er na een uur patchen voor rotzooi uit heeft gehaalt.

Dat is - zeker voor de beginner - wel iets om rekening mee te houden. Als je er pas mee begint is ieder vreemd geluidje dat je na uren gepruts weet te produceren al een prestatie van formaat, maar voor de luisteraar die enkel dat geluidje hoort is er inderdaad enkel maar dat geluidje dat op zich meestal ook nog weinig voorstelt.
 
Back
Top