Een goedkope analoge modulaire synth?

Mijn diploma (HTS elektrotechniek) ligt ergens in een keukenkastje, nooit iets mee gedaan. Het behalen van papiertjes heeft mij nooit zo geïnteresseerd. Maar studeren (in de zin van leren en onderzoeken) doe ik nog steeds.
 
Ik las ook vele goede tips aanbevelingen adviezen hierboven. Waarvoor dank.
Ik ben ook nieuw en wil zelf wat eenvoudige modules maken ; denk aan vco, attenuators, multiplyers, ruis generator etc. Wat ook helpt, zelf patch kabels en blinkies maken, voeding en behuizing.
Andere modules koop ik 2e hands of wat eenvoudige (Doefner) uitvoering en de toekomstige modules van Behringer. Wat later als ik duidelijk heb hoe ik uiteindelijk mij rack wil gebruiken (experimenteel/ambient) wat complexere (kostbare) modules (clouds, maths, marbles?).
Tot dan fijn bezig en ervaring, kennis en vaardigheden opdoen met Neutron, sq-1 maar ook VCC en N.I Reaktor.
 
EdwinSL : Ik krijg de indruk dat Blåsol veel meer kennis heeft waar hij mee bezig is. Beckstrom zegt van zichzelf dat hij niet capabel genoeg is om een beetje fatsoenlijke voeding te bouwen (terwijl dat ook weer niet zo moeilijk is), hij prutst wat aan lijkt het. Waarbij prutsen niet per se negatief is, natuurlijk.
 
Beginnen met een cheap semi modulaire synth. Diy klinkt leuk maar daar haal je wel veel op je hals mee.
 
Beginnen met een cheap semi modulaire synth. Diy klinkt leuk maar daar haal je wel veel op je hals mee.
Vind je? Ik denk dat als ik nu opnieuw zou beginnen het direct met DIY zou zijn. Erg leuk om alles zelf te bouwen. Ik ben destijds als volstrekte noob er aan begonnen en er is geen enkele module mislukt. Gewoon een kwestie van gefocust bezig gaan. En ik denk dat de TS zeer snel bedreven zal zijn als ik zie hoe serieus hij alles aanpakt.
semi-modular zijn wel leuk maar ook wel wat saai, veel te veel op safe spelen... :engel:
 
Zonder fouten te maken leer je nooit iets. Maar je moet iets meer kunnen dan solderen en het nauwkeurig nabouwen van een tekening. Als je jezelf die manier aanleert en niet iets verder de techniek in duikt, dan bestaat de kans dat ieder lullig foutje wat je maakt een enorm probleem wordt. Daarbij is elektronica een levend iets; ook al volg je de aanwijzingen nauwkeurig op, dan nog kan er iets mis gaan. De diy projecten moeten vaak voor het nodige geld in het buitenland besteld worden en het kan frustrerend worden als je modules niet werken zoals het hoort en je geen idee hebt hoe dit op te lossen.

Ik zou in elk geval 50 euro aan een oscilloscoop besteden, want als je module niet werkt, heb je die waarschijnlijk nodig. Wat is nu 50 euro op een synth van misschien wel een paar duizend?

Je hoeft er echt niet voor gestudeerd te hebben, maar dat helpt natuurlijk wel.
 
Ik zou in elk geval 50 euro aan een oscilloscoop besteden
:okdan:

Hoewel ik een groot voorstander ben om zelf iets te bouwen, ik kan me voorstellen dat iemand zonder ervaring en met weinig kennis van elektronica wat huiverig is om onmiddellijk alles zelf te willen bouwen. Wat Pojo_del_Klojo hierboven zegt kan een goede strategie zijn, gedeeltelijk tweedehands modules (dan heb je een startpunt) en tegelijkertijd beginnen met iets zelf te bouwen. Met simpele dingen als kabels maken, knipper-de-knip LEDjes enzo doe je inderdaad ook al ervaring op met solderen. Het is altijd goed om ook te proberen inzicht te krijgen in hoe iets werkt, dan is het met de opgedane kennis later gemakkelijker om problemen bij de wat moeilijker projecten op te lossen.
 
Vind je? Ik denk dat als ik nu opnieuw zou beginnen het direct met DIY zou zijn. Erg leuk om alles zelf te bouwen. Ik ben destijds als volstrekte noob er aan begonnen en er is geen enkele module mislukt. Gewoon een kwestie van gefocust bezig gaan. En ik denk dat de TS zeer snel bedreven zal zijn als ik zie hoe serieus hij alles aanpakt.
semi-modular zijn wel leuk maar ook wel wat saai, veel te veel op safe spelen... :engel:

Safe spelen? Het is geen wedstrijd toch?

Maar zo wel: de meest modular muziek die ik hoor is niks bijzonders.

Had dan een goede synth gekocht en daar het maximale uit proberen te halen.

Meer opties daagt je creativiteit niet echt uit.
 
Ik zou in elk geval 50 euro aan een oscilloscoop besteden, want als je module niet werkt, heb je die waarschijnlijk nodig. Wat is nu 50 euro op een synth van misschien wel een paar duizend?

Inderdaad is het heel belangrijk om te kunnen zien hoe de signalen er op verschillende punten in de schakeling uitzien. Ik heb overigens nog een oude (hardware) oscilloscoop in de kelderbox staan, dus dat is het probleem niet. Zelfs voor de patches die ik nu met virtuele modulars maak gebruik ik standaard al een software oscilloscoop.
 
Het doel van die patches is dat je er muziek (of in elk geval interessante geluiden) mee kunt maken, dus het een sluit het ander niet uit. Het is meer een kwestie van waar je interesse ligt.
 
Safe spelen? Het is geen wedstrijd toch?

Maar zo wel: de meest modular muziek die ik hoor is niks bijzonders.

Had dan een goede synth gekocht en daar het maximale uit proberen te halen.

Meer opties daagt je creativiteit niet echt uit.

Op safe spelen in de zin van jezelf uitdagen en de lat wat hoger voor jezelf leggen. Uiteraard wil niet iedereen dat. Ik kan alleen uit mijn ervaring spreken en achteraf denk ik dat ik best wat avontuurlijker had kunnen beginnen. Alle modules die ik bij de start gekocht had zijn verkocht, ik zie best veel mensen die wat verder zijn met modular hun semi-modular verkopen omdat die gewoon niet zo flexibel is.
Er is genoeg muziek te vinden die modulars gemaakt zijn die je niet of niet makkelijk met andere hard- of software maakt, dat komt omdat er veel modules bestaan waar geen hard- of software evenknie van is. En het tactile interface maakt ook dat je er anders mee omgaat dan met een voorbedraadde synth. Je creatieve brein werkt gewoon anders met modular. Ik zeg niet dat een gewone synth of semi-modular geen bestaansrecht heeft; ik heb er zelf ook nog een paar en voor snel resultaat winnen die het altijd. Maar voor diepgang moet je bij modular zijn of hele uitgebreide, flexibele synths.
Wat dat overigens betekent voor je muzikale output is een ander ding. Ik ben regelmatig bezig met patchen om logica en routering te proberen. En dus niet om tracks te schrijven. Dus mijn muzikale output zul je maar zelden horen omdat dat waarschijnlijk alleen voor mijzelf interessant is. Maar dat is voor mij dan ook het belangrijkst, het is gewoon leuk om wat mee aan te prutsen. Enerzijds solderen en anderzijds die modules die je gebouwd hebt gebruiken om mee te patchen heeft bij mij nooit geen keuzestress opgeleverd. Beide doen is leuk, de combinatie vond ik juist het speelplezier verhogen omdat je speelt met iets wat je zelf gebouwd hebt.

Vaak zit de uitdaging juist in het hebben van minder opties. Beginnen aan Eurorack wil niet zeggen dat je meteen een berg modules moet hebben. Juist als je er weinig hebt leer je daar het maximale uit te halen. Het hangt van de persoon af of meer of minder opties hebben je creatief uitdaagt. Ik heb mijn Euro-setup gehalveerd omdat ik merkte dat ik met minder creatiever ben. Maar dat is met gewone synths niet anders.
 
Enerzijds solderen en anderzijds die modules die je gebouwd hebt gebruiken om mee te patchen heeft bij mij nooit geen keuzestress opgeleverd. Beide doen is leuk, de combinatie vond ik juist het speelplezier verhogen omdat je speelt met iets wat je zelf gebouwd hebt.

Komt nog bij dat, als je interesse hebt in hoe elektronica werkt, je op een gegeven moment zelf iets kunt bedenken. Het gaat niet zozeer om meer opties, wel om goede opties. Eigen ontwerp kan leiden tot unieke geluiden die je vervolgens creatief kunt gebruiken.
 
Het gevaar wat er in zit is dat je in je eindeloze zoektocht naar (nieuwe) specificaties en functies niet meer aan muziek maken toe komt. Maar dat kan in principe net zo goed voor een gitarist gelden.
 
Back
Top