X

Wat is er zo leuk aan modulaire synths?

Collapse
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • ProgHead
    replied
    Ik zal voor die prijs-kwestie even een afzonderlijk topic maken....

    https://www.synthforum.nl/forum/synt...odulaire-synth
    Laatst gewijzigd door ProgHead , 13 september 2019, 20:04.

    Een reactie schrijven:


  • Tom 32
    replied
    Het voordeel van modulair is wel dat je de kosten wat meer onder controle hebt en kunt spreiden
    Bij een Moog One kun je meteen 8600 aftikken. Natuurlijk kan een flink modulair systeem dat ook kosten, maar die kun je stukje bij beetje bij elkaar schrapen.

    Een reactie schrijven:


  • EdwinSL
    replied
    20 30 euro per module is niet duur; AE.
    Ik hanteer ook een soldeerbout die bespaart.

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Wat is duur? Er zitten een bak aan onderdeeltjes in zo'n modulaire synth dus allicht dat er een prijskaartje aan hangt. Hoe dan ook - als je (zoals ik) van een minimum inkomen moet rondkomen is de aanschaf van een analoge modulaire synth niet of nauwelijks te doen. Meer wilde ik er niet mee zeggen.

    Een reactie schrijven:


  • Tom 32
    replied
    Originally posted by allstyles View Post
    Minibrute 2s met een 6u case
    Goede tip!
    Je hebt meteen al een systeempje en er zit een dijk van een sequencer in.

    Een reactie schrijven:


  • EdwinSL
    replied
    Ik quote Rob Hordijk; "Modulaire synths gaan niet over modules maar over modulaties" https://www.youtube.com/watch?v=GzW6pTzATG4&t=902s
    Symbiose vind ik het leukste aan modular, lagen met elkaar laten communiceren is relatief gemakkelijk.

    En het is niet duur als je dat niet wilt, dat is een mythe.
    Eurorack is een van de duurste (wel keuze tussen low en high end), synthesizer.com of Tangible Waves zijn veel beter betaalbaar.

    Een reactie schrijven:


  • SmartBits
    replied
    Originally posted by man-T View Post
    Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
    Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)

    Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)
    Het is al lang niet meer zo dat modulaire synths alleen met basis golfvormen werken. Het is geen f sampling, f modulair. Het is en-en wat het zo krachtig maakt. Ongeveer de helft van mijn geluidsbronnen bestaat uit modules die "iets" doen met bestaand geluid of dat op kunnen nemen en bewerken. Dus ik heb ook vaak YouTube of andere bronnen van het internet (of mijn DAW) eraan te hangen om te samplen. Of vooraf opgenomen fieldrecordings, net als jij. Juist in Eurorack heb je veel vooruitstrevender modulatie opties dan in dedicated hardware samplers. Daarbij komt dat de kabels je in 1 oogopslag laten zien hoe alles gerouteerd is. In gewone hardware samplers moet je dan over het algemeen toch een menu induiken. Het is uiteraard niet iedereen zijn ding maar juist het patchen vind ik een soort van meditatief element hebben. Ik vind het erg relaxt om na een drukke dag nog even lekker te patchen. Met hardware synths en samplers heb ik minder de neiging om daar dan op te spelen omdat ik dan het gevoel heb muziek te moeten gaan maken, productief bezig te zijn. Met een modular ervaar ik die "druk" minder.

    Een reactie schrijven:


  • allstyles
    replied
    Originally posted by man-T View Post

    Ik denk niet dat je sampling helemaal begrijpt, of in ieder geval niet de mogelijkheden er van ziet.
    Het mooie van sampling is juist dat je veel geluiden helemaal niet hoeft te bewerken omdat ze al uniek zijn.
    Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
    Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)

    Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)
    En van mijn grote helden is Amon Tobin. Die gebruikt ook wel synths, maar de essentie van zijn sound is juist sampling, waardoor hij zijn unieke klank krijgt. Check maar eens uit als je het niet kent. Future sound of London gebruikt ook erg veel samples met alle gevolgen van dien.

    Wil niet de thread kapen maar wel graag even dit aan je uitleggen allstyles
    Was inderdaad in het klein aan het denken,... toen ik erover nadacht was hoe jij het uitlegt het enige wat logisch zou zijn, dank voor de uitleg!!
    (Amon en fsol ken ik zeker wel )

    Om ontopic te gaan,... Zoals man-t graag sampled, kun je ook vrij creatief doen met eurorack: https://koma-elektronik.com/?product...ects-processor
    Op youtube staan veel filmpjes van gebruikers

    Een reactie schrijven:


  • man-T
    replied
    Originally posted by allstyles View Post

    sampling is iets wat wat al bestaat, dus om daar unieke sounds van te maken moet je het bewerken.
    Dus snap niet helemaal wat je bedoelt dat dat uniek is?!
    Ik denk niet dat je sampling helemaal begrijpt, of in ieder geval niet de mogelijkheden er van ziet.
    Het mooie van sampling is juist dat je veel geluiden helemaal niet hoeft te bewerken omdat ze al uniek zijn.
    Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
    Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)

    Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)
    En van mijn grote helden is Amon Tobin. Die gebruikt ook wel synths, maar de essentie van zijn sound is juist sampling, waardoor hij zijn unieke klank krijgt. Check maar eens uit als je het niet kent. Future sound of London gebruikt ook erg veel samples met alle gevolgen van dien.

    Wil niet de thread kapen maar wel graag even dit aan je uitleggen allstyles

    Een reactie schrijven:


  • allstyles
    replied
    Originally posted by ProgHead View Post
    Juist - hoe meer ik hier lees des te meer raak ik ervan overtuigd dat ik hierin verder moet gaan. Maar wel met de beperking dat ik alleen gratis virtuele modulaire synths ga gebruiken, want een analoge modulaire synth kan ik onmogelijk betalen.

    Minibrute 2s met een 6u case,.... gooi er een neutron bij in, en je bent al een eind op weg!!!

    Maak wel even een potje waar je maandelijks/wekelijks/dagelijks geld ingooit voor deze hobby

    Een reactie schrijven:


  • Tom 32
    replied
    Originally posted by allstyles View Post
    Maar dat geklooi met stekkers en kabels de hele tijd mogen ze van mij afschaffen.
    Dat vind ik nu juist de grote charme van modulair!
    Patchen maakt het heel fysiek en voor mij ook visueel aantrekkelijk.
    Ik heb jarenlang een Ciavia G2 engine gehad met het idee daarmee een 'echt' modulair systeem te voorkomen.
    Ik vind de Nord Modulars echt geweldige instrumenten, maar uiteindelijk bevredigde het niet mij niet echt.

    Ondanks het grote voordeel van ongelimiteerd modules kunnen toevoegen prefereer ik toch mijn (nog) bescheiden modulaire systeem.

    Een reactie schrijven:


  • allstyles
    replied
    Originally posted by man-T View Post
    De mogelijkheid om je eigen geheel unieke systeem te bouwen is geweldig. Maar dat geklooi met stekkers en kabels de hele tijd mogen ze van mij afschaffen. Voor unieke sounds grijp ik naar sampling.
    sampling is iets wat wat al bestaat, dus om daar unieke sounds van te maken moet je het bewerken.
    Dus snap niet helemaal wat je bedoelt dat dat uniek is?!

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Originally posted by snitch View Post
    Inspiratie door Helden https://youtu.be/tbLt0S0W5jE
    Mooi! Daar zit wat mij betreft ook genoeg melodieuze en ritmische structuur in.

    Een reactie schrijven:


  • man-T
    replied
    De mogelijkheid om je eigen geheel unieke systeem te bouwen is geweldig. Maar dat geklooi met stekkers en kabels de hele tijd mogen ze van mij afschaffen. Voor unieke sounds grijp ik naar sampling.

    Een reactie schrijven:


  • snitch
    replied
    Inspiratie door Helden https://youtu.be/tbLt0S0W5jE

    Een reactie schrijven:


  • stripboarder
    replied
    Als je in je definitie van muziek waarde hecht aan duidelijk herkenbare melodische en ritmische structuren, zou ik niet voor een modular gaan.

    Mensen kunnen mekkeren dat het zo duur is, maar met wat zelfstudie en inzet ben je in staat nagegoeg iedere denkbare functiegenerator zelf te bouwen, voor een paar tientjes. Als je dat gedaan hebt, begrijp je waarschijnlijk ook wel waarom ze zo duur zijn.

    Een reactie schrijven:


  • 3ddie
    replied
    Ik gebruik zelf virtuele modular synths (voornamelijk voltage modular) en het is voor mij ook de flexibiliteit die me over de streep getrokken heeft. Een "normale" synthesizer heeft weliswaar modulatie mogelijkheden maar de afzonderlijke componenten zijn op een bepaalde manier met elkaar verbonden (signal path) en die ligt vast. Of zo goed als vast, veel synths staan ook nog toe dat je beperkt het signaal pad kunt veranderen maar altijd op een beperkt en vooraf verzonnen manier.

    Bij modular bouw je zelf je complete synth (zeker met een virtual modular). 30 oscillatoren nodig? klik, klik, klik... meer filters? klik, klik, klik je bouwt de componenten zoals je 'm hebben wilt... en daarna ga je de componenten met elkaar verbinden en creer je een eigen signal path. Alles is te moduleren. Je kunt audio en control signalen door elkaar gebruiken en zo kan alles invloed uitoefenen op andere modules. Het is een verdomd interessant concept.

    En wat betreft "echte muziek maken op een modular"... tja... wat is echte muziek. Je zult verbaasd staan van de muzikale kwaliteiten die je kunt bereiken door ritmisch te moduleren met filters, sweeps etc. Maar goed.. je kunt gewoon full-out gaan zoals Mum Look No Computer:

    https://youtu.be/JCGZHB9JRS4
    Laatst gewijzigd door 3ddie , 12 september 2019, 22:54.

    Een reactie schrijven:


  • SmartBits
    replied
    Met mijn modulair systeem prutsen is een vorm van relaxen. Het is heerlijk om een end weg te patchen en te kijken of je bepaalde "puzzels" op kunt lossen. Qua sound is het veel gevarieerder dan (de meeste) voorbedraadde synths. In het modulaire wereldje wordt ook veel meer geinnoveerd omdat de drempel om een module te maken veel lager is dan een heel systeem te bouwen. Die innovaties zijn ook weer inspirerend om mee te spelen. Als je van het experiment houd en ook synthese beter wil snappen dan kan ik je een modulair systeem zeker aanraden. Maar om liedjes met meer pop/rock arrangement er op te gaan maken is een stuk lastiger. Ik denk dat als je er meer in duikt je ook andere muziekgenres gaat leren waarderen, het verbreedt je muzikale horizon.

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Juist - hoe meer ik hier lees des te meer raak ik ervan overtuigd dat ik hierin verder moet gaan. Maar wel met de beperking dat ik alleen gratis virtuele modulaire synths ga gebruiken, want een analoge modulaire synth kan ik onmogelijk betalen.

    Een reactie schrijven:


  • allstyles
    replied
    Ik kom van het djen af, naast het djen wou ik wat meer eigen dingen toevoegen dus drumcomputer,... toen wou ik wat geluiden erbij kunnen maken (maschine mk3 gekocht)
    daarna verder gekeken wat nog meer mogelijk is en kwam erachter dat je met modulair eigenlijk alles kan..

    Vroeger kende ik bijna alk nummer op feesten, maar de laatste paar jaar kwam ik erachter dat ik soms bijna niks meer kende... toen kwam bij mij het idee dat als ik het toch niet ken net zo goed zelf kan maken.

    Heb nu een hybride setup met maschine, eurorack en wat losse synths.

    Ik neem eigenlijk niks op, maar vind het heerlijk te jammen met mijn gear,... en zoals hierboven al aangehaald, het "professor, mad scientist" gehalte moet je ook wel trekken, want dat is ook groot deel vd fun.

    Met modulair maak je je eigen synth, dat is echt jouw apparaat/lichaamsverlengstuk!!!

    Een reactie schrijven:

Working...
X