Wat is er zo leuk aan modulaire synths?

sampling is iets wat wat al bestaat, dus om daar unieke sounds van te maken moet je het bewerken.
Dus snap niet helemaal wat je bedoelt dat dat uniek is?!

Ik denk niet dat je sampling helemaal begrijpt, of in ieder geval niet de mogelijkheden er van ziet.
Het mooie van sampling is juist dat je veel geluiden helemaal niet hoeft te bewerken omdat ze al uniek zijn.
Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)

Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)
Eén van mijn grote helden is Amon Tobin. Die gebruikt ook wel synths, maar de essentie van zijn sound is juist sampling, waardoor hij zijn unieke klank krijgt. Check maar eens uit als je het niet kent. Future sound of London gebruikt ook erg veel samples met alle gevolgen van dien.

Wil niet de thread kapen maar wel graag even dit aan je uitleggen allstyles :)
 
Ik denk niet dat je sampling helemaal begrijpt, of in ieder geval niet de mogelijkheden er van ziet.
Het mooie van sampling is juist dat je veel geluiden helemaal niet hoeft te bewerken omdat ze al uniek zijn.
Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)

Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)
Eén van mijn grote helden is Amon Tobin. Die gebruikt ook wel synths, maar de essentie van zijn sound is juist sampling, waardoor hij zijn unieke klank krijgt. Check maar eens uit als je het niet kent. Future sound of London gebruikt ook erg veel samples met alle gevolgen van dien.

Wil niet de thread kapen maar wel graag even dit aan je uitleggen allstyles :)

Was inderdaad in het klein aan het denken,... toen ik erover nadacht was hoe jij het uitlegt het enige wat logisch zou zijn, dank voor de uitleg!!:okdan:
(Amon en fsol ken ik zeker wel :halleluja)

Om ontopic te gaan,... Zoals man-t graag sampled, kun je ook vrij creatief doen met eurorack: https://koma-elektronik.com/?product=field-kit-fx-eurorack-multi-effects-processor
Op youtube staan veel filmpjes van gebruikers :engel:
 
Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)

Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)

Het is al lang niet meer zo dat modulaire synths alleen met basis golfvormen werken. Het is geen óf sampling, óf modulair. Het is en-en wat het zo krachtig maakt. Ongeveer de helft van mijn geluidsbronnen bestaat uit modules die "iets" doen met bestaand geluid of dat op kunnen nemen en bewerken. Dus ik heb ook vaak YouTube of andere bronnen van het internet (of mijn DAW) eraan te hangen om te samplen. Of vooraf opgenomen fieldrecordings, net als jij. Juist in Eurorack heb je veel vooruitstrevender modulatie opties dan in dedicated hardware samplers. Daarbij komt dat de kabels je in 1 oogopslag laten zien hoe alles gerouteerd is. In gewone hardware samplers moet je dan over het algemeen toch een menu induiken. Het is uiteraard niet iedereen zijn ding maar juist het patchen vind ik een soort van meditatief element hebben. Ik vind het erg relaxt om na een drukke dag nog even lekker te patchen. Met hardware synths en samplers heb ik minder de neiging om daar dan op te spelen omdat ik dan het gevoel heb muziek te moeten gaan maken, productief bezig te zijn. Met een modular ervaar ik die "druk" minder.
 
Ik quote Rob Hordijk; "Modulaire synths gaan niet over modules maar over modulaties" https://www.youtube.com/watch?v=GzW6pTzATG4&t=902s
Symbiose vind ik het leukste aan modular, lagen met elkaar laten communiceren is relatief gemakkelijk.

En het is niet duur als je dat niet wilt, dat is een mythe.
Eurorack is een van de duurste (wel keuze tussen low en high end), synthesizer.com of Tangible Waves zijn veel beter betaalbaar.
 
Wat is duur? Er zitten een bak aan onderdeeltjes in zo'n modulaire synth dus allicht dat er een prijskaartje aan hangt. Hoe dan ook - als je (zoals ik) van een minimum inkomen moet rondkomen is de aanschaf van een analoge modulaire synth niet of nauwelijks te doen. Meer wilde ik er niet mee zeggen.
 
Het voordeel van modulair is wel dat je de kosten wat meer onder controle hebt en kunt spreiden
Bij een Moog One kun je meteen € 8600 aftikken. Natuurlijk kan een flink modulair systeem dat ook kosten, maar die kun je stukje bij beetje bij elkaar schrapen.
 
Back
Top