sampling is iets wat wat al bestaat, dus om daar unieke sounds van te maken moet je het bewerken.
Dus snap niet helemaal wat je bedoelt dat dat uniek is?!
Ik denk niet dat je sampling helemaal begrijpt, of in ieder geval niet de mogelijkheden er van ziet.
Het mooie van sampling is juist dat je veel geluiden helemaal niet hoeft te bewerken omdat ze al uniek zijn.
Maar als je ze wel gaat bewerken zijn de mogelijkheden denk ik vele malen groter dan met pure synthese. Puur vanwege een oneindige bron aan basisgolfvormen (de samples).
Ieder geluid wat ik opneem met een recorder kan de basis zijn voor een geluid. Voorbij rijdende auto's, een motorcrosswedstrijd, vallende ijzeren staven op een galmend plein, dieren, voertuigen, mensen, natuur, stadsgeluiden, straatmuzikanten etc. Meestal bewerkt, maar vaak ook niet omdat de sample op zich al genoeg ambience in zich heeft. Het is niet voor niets dat men ook wavetablemodules maakt en samplingmodules voor in je modular. Meer basisgolfvormen ! (die trouwens ook allemaal bewerkt moeten worden anders heb je alleen statische blok- en sinusgolven etc.)
Misschien denk jij bij sampling puur aan stukjes van andere nummers/tracks gebruiken, maar dat doe ik dan juist weer niet.... ik loop meer de hele dag rond met een fieldrecorder, ik sample youtube en netflix helemaal leeg en heb een aantal harde schijven vol met bruikbare klanken die je nooit uit een modular zou kunnen halen ( tenzij je een samplingmodule hebt bv. en dan nog moet je zelf opnames maken en er in stoppen voor iets unieks.)
Eén van mijn grote helden is Amon Tobin. Die gebruikt ook wel synths, maar de essentie van zijn sound is juist sampling, waardoor hij zijn unieke klank krijgt. Check maar eens uit als je het niet kent. Future sound of London gebruikt ook erg veel samples met alle gevolgen van dien.
Wil niet de thread kapen maar wel graag even dit aan je uitleggen allstyles