Wat is er zo leuk aan modulaire synths?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.512
Locatie
Zeist
De titel spreekt voor zich: Wat is er zo leuk aan modulaire synths?

Graag hoor ik wat meningen van mensen die zich voornamelijk met dat type synthesizer bezig houden.
 
Pielen om het pielen.
De scheikundedoos, maar dan in geluid.
Soms met een doel, maar vaak ook gewoon maar een beetje aanklooien en zo met een heel tevreden gevoel terugkijken op een 'zinloze' avond.

Bijkomend voordeel van modulair vind ik dat ik er veel van leer over geluid, modulaties signaalroutes etc..
In zekere zin is het soms ook een soort puzzelen als tijdverdijf.
Hoe kan ik een bepaald effect krijgen met de modules die ik heb?
Gewoon een probleem verzinnen om te kijken of je er een oplossing voor kunt bedenken en dan vaak op andere oplossingen of ideeën komen.

En als ik dan een tijdje niet met de modular heb gewerkt, altijd weer dat gevoel als ik de boel weer uitschakel na een sessie, waarom doe ik dat niet veel vaker.
Kortom een modulaire synth verveelt nooit.
 
Tom 32

Dat is precies waarom dat modulaire gedoe mij zo trekt, hoewel ik er (nog) niet aan begonnen ben...

Wat mij nog tegenstaat is dat het modulaire gepiel vermoedelijk geen eigenlijke muziek gaat opleveren. Maar aan de andere kant mis ik ook de motivatie om noot voor noot een hele compositie in elkaar te zetten die dan als alles mee zit hoogstens even goed zal klinken als wat door anderen al talloze malen gedaan is.

Hoewel ik inmiddels een "jongere oudere" ben, voel ik mij nog steeds een jonge onderzoeker. En dat is ook mijn grootste motivatie: napluizen en onderzoeken. Ben ik dan toch "gedoemd" de modulaire weg te kiezen?
 
De flexibiliteit. In een reguliere synth is alles al voor je bedacht, bij modular kun je bv. ook een toon laten klinken als je een toets loslaat en laten ophouden als je 'm indrukt ;)

Verder geeft het je toegang tot bepaalde sounds, ik zou nooit een minimoog kunnen/willen betalen, maar ik kan wel een kloon van dat filter (of van een jupiter 8, SEM, polivoks filter etc.) in m'n kast hangen om heel dicht in de buurt van die sound te komen. Als de sound me niet bevalt kun je de modules vaak zonder al te veel verlies weer doorverkopen. Bijvoorbeeld via synthforum :halleluja

Ik vergelijk het ook wel eens met een electrische trein. Als je de kabels eruit trekt (de baan uit elkaar haalt) begin je weer met een compleet schone lei. Die analogie gaat ook op voor de modules. Je hebt al een locomotiefje, maar je wil toch ook nog die andere loc, of dat ene wagonnetje omdat het toch weer net anders is dan die je al hebt.

Nadeel is natuurlijk dat het prijzig is en verslavend kan werken, en dat je patches soms lastig kan integreren in je DAW. Ik raad mijn leerlingen daarom altijd aan om alles op te nemen en een puls te laten meelopen vanuit je telefoon of computer. Zo kun je later makkelijk op een grid/BPM verder werken.

Qua kosten leven we wel in een heel erg fijne tijd trouwens (pas op! "opa vertelt" alert! :beard:) Met zoiets als een microbrute 2(s) of neutron is het tegenwoordig wel heel betaalbaar om in te stappen. Je hebt dan alle basisfuncties al in huis en kunt dan langzaam uitbreiden met meer exotische modules.

Om te kijken of modular bij ze past zonder meteen een berg geld uit te geven gebruik ik voor mijn leerlingen VCV rack, de opensource virtual modular. Je kunt die ook sequencen vanuit je DAW, en heel veel "echte" euro modules bv. van mutable instruments en befaco worden meegeleverd als kloon. Aangezien een braids of clouds geheel digitaal is klinken die precies hetzelfde. Het neemt wel wat weg qua charme en sound maar de muzikale approach is (afgezien van de save knop dan) wel vergelijkbaar.
 
Ik heb al wat gratis virtuele modulaire synths gevonden die ook op mijn computer werken dus zolang ik het daarbij houd "speelt geld geen rol"? 8)
 
Wat mij nog tegenstaat is dat het modulaire gepiel vermoedelijk geen eigenlijke muziek gaat opleveren

Dat moet ik toch enigszins nuanceren.
Ik was daar ook bang voor en daarom heb ik het een tijdlang overwogen zonder daarin stappen te zetten.
Het het kijken van de documentaire 'I dream of wires' trok me over de streep.
Daarin was iemand te zien met een indrukwekkend systeem, maar die beschouwde zichzelf niet als muzikant, maar als 'hobbypieler' die het leuk vindt om een avond draadjes te steken en knoppen te draaien en dan als resultaat prrt-pieep-blobblob kreeg. Het was niet het resultaat dat telde, maar de weg erheen en da had hem een leuke/ontspannende/interessante avond opgeleverd.

Het grappige is dat die houding vaak best interessante dingen oplevert.
Als het interessant genoeg klinkt neem ik het op en zo'n snippet kan dan later weer muzikaal van pas komen.
Ook zijn er nu dingen die ik in een nummer wil die ik alleen modulair voor elkaar kan krijgen, dus daar ga ik dan eens echt voor zitten en dat is dan ook leuk om te doen.
Niet omdat het nu altijd datgene oplevert dat je voor ogen hebt, maar er gebeurt bijna altijd wel iets interessants.
En soms levert het wel op wat je wilde (of beter).

Behalve dat vind ik modulair ook om een andere reden interessant.
Het geeft me iets om over na te denken. Welke modules zou ik nog willen, hoe ziu ik mijn systeem anders kunnen indelen, proberen op modulargrid etc.
Met mijn depressieve aard is het ook fijn om iets te hebben om me op te verheugen of naar toe te leven.
Een nieuwe module of nieuwe wegen bewandelen met het systeem dat ik heb kan me daarin echt gelukkig maken.
 
Tom 32

Inderdaad - als je er lol in hebt en er ook nog het een en ander van leert, dan is dat op zich al genoeg reden om het te doen. :eureka:
 
Ik denk ook dat het verslavend is om een apparaat goed af te (leren) richten. Net zoals het leuk is als je hond een pootje kan geven..
Daar draait de hele gear-industrie op.. :-)
 
Ik kom van het djen af, naast het djen wou ik wat meer eigen dingen toevoegen dus drumcomputer,... toen wou ik wat geluiden erbij kunnen maken (maschine mk3 gekocht)
daarna verder gekeken wat nog meer mogelijk is en kwam erachter dat je met modulair eigenlijk alles kan..

Vroeger kende ik bijna alk nummer op feesten, maar de laatste paar jaar kwam ik erachter dat ik soms bijna niks meer kende... toen kwam bij mij het idee dat als ik het toch niet ken net zo goed zelf kan maken.

Heb nu een hybride setup met maschine, eurorack en wat losse synths.

Ik neem eigenlijk niks op, maar vind het heerlijk te jammen met mijn gear,... en zoals hierboven al aangehaald, het "professor, mad scientist" gehalte moet je ook wel trekken, want dat is ook groot deel vd fun.

Met modulair maak je je eigen synth, dat is echt jouw apparaat/lichaamsverlengstuk!!!
 
Juist - hoe meer ik hier lees des te meer raak ik ervan overtuigd dat ik hierin verder moet gaan. Maar wel met de beperking dat ik alleen gratis virtuele modulaire synths ga gebruiken, want een analoge modulaire synth kan ik onmogelijk betalen.
 
Met mijn modulair systeem prutsen is een vorm van relaxen. Het is heerlijk om een end weg te patchen en te kijken of je bepaalde "puzzels" op kunt lossen. Qua sound is het veel gevarieerder dan (de meeste) voorbedraadde synths. In het modulaire wereldje wordt ook veel meer geinnoveerd omdat de drempel om een module te maken veel lager is dan een heel systeem te bouwen. Die innovaties zijn ook weer inspirerend om mee te spelen. Als je van het experiment houd en ook synthese beter wil snappen dan kan ik je een modulair systeem zeker aanraden. Maar om liedjes met meer pop/rock arrangement er op te gaan maken is een stuk lastiger. Ik denk dat als je er meer in duikt je ook andere muziekgenres gaat leren waarderen, het verbreedt je muzikale horizon.
 
Ik gebruik zelf virtuele modular synths (voornamelijk voltage modular) en het is voor mij ook de flexibiliteit die me over de streep getrokken heeft. Een "normale" synthesizer heeft weliswaar modulatie mogelijkheden maar de afzonderlijke componenten zijn op een bepaalde manier met elkaar verbonden (signal path) en die ligt vast. Of zo goed als vast, veel synths staan ook nog toe dat je beperkt het signaal pad kunt veranderen maar altijd op een beperkt en vooraf verzonnen manier.

Bij modular bouw je zelf je complete synth (zeker met een virtual modular). 30 oscillatoren nodig? klik, klik, klik... meer filters? klik, klik, klik je bouwt de componenten zoals je 'm hebben wilt... en daarna ga je de componenten met elkaar verbinden en creëer je een eigen signal path. Alles is te moduleren. Je kunt audio en control signalen door elkaar gebruiken en zo kan alles invloed uitoefenen op andere modules. Het is een verdomd interessant concept.

En wat betreft "echte muziek maken op een modular"... tja... wat is echte muziek. Je zult verbaasd staan van de muzikale kwaliteiten die je kunt bereiken door ritmisch te moduleren met filters, sweeps etc. Maar goed.. je kunt gewoon full-out gaan zoals Mum Look No Computer:

https://youtu.be/JCGZHB9JRS4
 
Laatst gewijzigd:
Als je in je definitie van muziek waarde hecht aan duidelijk herkenbare melodische en ritmische structuren, zou ik niet voor een modular gaan.

Mensen kunnen mekkeren dat het zo duur is, maar met wat zelfstudie en inzet ben je in staat nagegoeg iedere denkbare functiegenerator zelf te bouwen, voor een paar tientjes. Als je dat gedaan hebt, begrijp je waarschijnlijk ook wel waarom ze zo duur zijn.;)
 
De mogelijkheid om je eigen geheel unieke systeem te bouwen is geweldig. Maar dat geklooi met stekkers en kabels de hele tijd mogen ze van mij afschaffen. Voor unieke sounds grijp ik naar sampling.
 
De mogelijkheid om je eigen geheel unieke systeem te bouwen is geweldig. Maar dat geklooi met stekkers en kabels de hele tijd mogen ze van mij afschaffen. Voor unieke sounds grijp ik naar sampling.

sampling is iets wat wat al bestaat, dus om daar unieke sounds van te maken moet je het bewerken.
Dus snap niet helemaal wat je bedoelt dat dat uniek is?!
 
Maar dat geklooi met stekkers en kabels de hele tijd mogen ze van mij afschaffen.

Dat vind ik nu juist de grote charme van modulair!
Patchen maakt het heel fysiek en voor mij ook visueel aantrekkelijk.
Ik heb jarenlang een Ciavia G2 engine gehad met het idee daarmee een 'echt' modulair systeem te voorkomen.
Ik vind de Nord Modulars echt geweldige instrumenten, maar uiteindelijk bevredigde het niet mij niet echt.

Ondanks het grote voordeel van ongelimiteerd modules kunnen toevoegen prefereer ik toch mijn (nog) bescheiden modulaire systeem.
 
Juist - hoe meer ik hier lees des te meer raak ik ervan overtuigd dat ik hierin verder moet gaan. Maar wel met de beperking dat ik alleen gratis virtuele modulaire synths ga gebruiken, want een analoge modulaire synth kan ik onmogelijk betalen.


Minibrute 2s met een 6u case,.... gooi er een neutron bij in, en je bent al een eind op weg!!!

Maak wel even een potje waar je maandelijks/wekelijks/dagelijks geld ingooit voor deze hobby :engel:
 
Back
Top