Clock input vraag (ik gebruik gates hiervoor, is dat een goede manier)

allstyles

Stamgast
Lid sinds
30 oktober 2018
Berichten
443
Locatie
Vriezenveen
Ik heb verschillende modules waar clock input opstaat,.. Om te zorgen dat ze gelijk lopen stuur ik hier gates (vanaf mijn bsp, of clocky module) naar toe.
(zo kan ik bijvoorbeeld mijn voltage block makkelijk wat sneller of langzamer laten gaan)

Zit er hier een voor of nadeel aan?!
of is een clock signaal al een gate signaal?

(als ik het intik op google, vind ik niet echt een antwoord hierop.. :frons:)


Hopelijk bij voorbaat dank!! :biertje:
 
Clock is inderdaad gewoon een gate signaal, dus kun je daar prima voor gebruiken. Je kunt ook bv een square of pulse wave in LFO modus gebruiken. Als je die dan weer moduleert kun je interessante tempo verschuivingen krijgen.
 
Een clock input gaat vaak op zoek naar een "rising edge" van een waveform. Als de waveform boven een bepaalde waarde komt, gaat de klok 1 tik vooruit. Schroom dus niet om vanalles naar je clock input te sturen. Sommigen kunnen zelfs audiorate signalen bijhouden, en kan je je wave shapen met de sequencer steps.
 
In het verlengde hiervan, wat ik nogal eens doe is een random burst-signaal - een gate-of trigger-signaal dat op willekeurige momenten gestuurd wordt - te gebruiken om bijvoorbeeld een sequencer te 'clocken'. Dat geeft vaak leuke onverwachte resultaten met een timing die wat interessanter is dan de standaard 16 stappen van een sequence.
 
Ik vond het al heel wat dat ik mn subtractieve synts een beetje onder controle begin te krijgen. Hier wordt op een wel heel technische manier nagedacht over geluid. Interessant om dit soort creatieve gedachtengangen te lezen. Het leert me wel direct dat ik nog lang niet toe ben aan modulair spul...
 
Dat zou ik niet te snel zeggen hoor :). Het mooie is dat je het jezelf zo moeilijk kan maken als je zelf wilt. Met maar enkele modules kreeg ik al gelijk meer inzicht wat ik met mijn 'gewone' synths kan doen, wat dat betreft vult het elkaar mooi aan. Naast dat het gewoon erg leuk is om met trial en error te patchen ;)
 
Ik vond het al heel wat dat ik mn subtractieve synts een beetje onder controle begin te krijgen. Hier wordt op een wel heel technische manier nagedacht over geluid. Interessant om dit soort creatieve gedachtengangen te lezen. Het leert me wel direct dat ik nog lang niet toe ben aan modulair spul...

Met modular ben je wel bezig met muziek maken, maar het nutty professor gehalte, klooien met verbindingen, technieken moet je aanspreken.
Voor elk onderdeel zijn wel modules/uitbreidngen te verzinnen.

(ik heb een soort hybride setup, waar NI maschine in verwerkt zit,.. maar als ik eenmaal verdwaald raak in mijn racks, raak ik de computer niet meer aan, het gemak van hands on knoppen en manipulatie is zo geweldig met hardware.
dat heb je ook wel in complete synths, maar met eurorack maak je echt je eigen ding. Een verslavingsadvies zoals op een sigarettenpakje zou wel verplicht moeten zijn trouwens :smeris:)


En thanks voor de toffe ideeen, betreft clock input!!



(wat me nu wel leuk lijkt is voor elke input op je eurorack suggesties te krijgen, elke week een ander input en wat je ermee kunt :engel:)
 
Gates zijn misschien te waardevol om als trigger ingezet te worden, dat is situatie afhankelijk.
Ik run mijn modular naast mijn DAW, line level triggers zijn vaak al genoeg om het te laten lopen.
Input clocks reageren vaak al bij een kleine rise in voltage, dit is grijs gebied (geen protocol), trial and error!
 
Gates te waardevol, wat bedoel je daar precies mee?
Een gate heeft vaak PWM mogelijkheden;wat gewoon de lengte van het aan/uit is. Maar dat kan je als sustain of humanizer gebruiken ook onder andere. Als je je bijv je gate lengte moduleert met een beetje randomness, voor een human feeling.
Triggers geven enkel een sein tot start van cycle, gates hebben het voordeel dat ze in lengte vaak aanpasbaar zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Ah je bedoelt dat je in je systeem meer dingen hebt die trigs genereren dan gates? Bij mijn systeem is bijna alles gate. LFO's met squarewaves zijn eigenlijk ook gates, zelfs modules die clocks genereren of dividen outputten vaak een gate (a160, STD). Als ik er zo naar kijk heb ik eigenlijk niets wat puur trigs genereert behalve een paar apps van de O&C misschien.
 
Ah je bedoelt dat je in je systeem meer dingen hebt die trigs genereren dan gates? Bij mijn systeem is bijna alles gate. LFO's met squarewaves zijn eigenlijk ook gates, zelfs modules die clocks genereren of dividen outputten vaak een gate (a160, STD). Als ik er zo naar kijk heb ik eigenlijk niets wat puur trigs genereert behalve een paar apps van de O&C misschien.
Triggers behoren meer bij de standaard werking van het (mono) klavier. Als één toets is ingedrukt en dus reeds een gate geeft kan een EG niet herstart worden, daarom voegt men er een trigger aan toe. Die wordt bij elke extra druk-toets afgegeven, onafhankelijk van de reeds ingedrukte toetsen. Dat is/was de logica.
 
Ok, dat is fijne info, thanx!
Triggers zijn gekke dingen als je erover nadenkt, audio kunnen ze ook zijn bijv. threshold is fijn hierbij. Als ze maar hetgene starten waar ze aan hangen.
Ikzelf gebruik in Ableton Live 1 cyclus sampletjes (mega kort, maar een piek erin) om triggers te generen, zo omzeil ik het feit dat mijn soundcard geen DC outputs heeft.
Niet alle modules slikken dat, ook niet met buffering (signaal versterking/stabilisatie) maar bij mij werkt het met Pamela, Popcorn en Maths wel, de Tiptop drums reageren wel slecht, o.a..
Met Maths kan ik nog zo'n trigger omzetten naar een propere gate.

Deze truc met een kort sampletje kan ik iedereen aanbevelen, ik las het op Muffwiggler; https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=32072
Ik heb mijn eigen sample daarvoor gemaakt, iedereen mag heb hebben, stuur een berichtje en ik mail hem. Gewoon omdat het kan.:kimono:
 
Ik gebruik Roland Gate delays om van maakt niet uit wat triggers of gates te maken. Bijv een tikkende lp of je hoestende buurvrouw/man.
 
Back
Top