Mijn eerste modular, beginnerscheck

specimanx

Stamgast
Lid sinds
14 juni 2016
Berichten
304
Locatie
Leiden
Hallo :-),

Ik heb besloten om met een modular synth te gaan beginnen.
Uiteindelijk wil ik 2 aparte systemen maken, een digitaal en een analoge setup.

De digitale zal vooral chiptune-achtige dingen gaan doen. Ik wil niet de nadruk teveel op chiptunes zetten, omdat ik niet per se een purist ben.

Voor de analoge versie zou het een soort CS-80 achtige sounds moeten kunnen maken. Ook hier niet per se, of bepaald stramien volgen. De belangrijkste ding hier zal de filter worden SE88.
Echter, voor deze set-up ga ik even mee wachten i.v.m. de kosten. Ik wil klein beginnen.

Dus, Ik begin met de digitale versie;

Dit gaat een betrekkelijke kleine case worden omdat ik juist niet hier de verschillende timbres wil gaan volgen maar juist mijzelf wilt limiteren, maar dan op mijn manier ;-)

In eerste instantie dacht ik het volgende te nemen
- Doepfer A-100LC3 Low Cost Case
- Mutable Instruments Yarns (ingebouwde sequencer, en uitbreidbaar voor meer oscillator aan te sturen)
- Twisted Electrons AY3 Module (voorlopige basis oscillator)
- Doepfer A-145 LFO Modulation Generator (voor permanente pitch modulatie)
- Doepfer A-189-1 (permanente filter)
- 2HP delay (simpele digitale delay voor wat van de klassieke NES effecten te maken)

voor ronde 2;
- 2hp Cat (omdat het cool en weird is)
- Polaxis Emy (toffe speech synthese, die gebruik ik nu in mn daw met samples, dus dit is wel tof)
- Sid guts deluxe (ook toffe oscillator, moet hier wel een SID chip nog voor kopen)
- 2HP Mix

Opmeringen;
- Geen ADSR voorlopig, dit is natuurlijk verder altijd bij een synth, maar vind het juist tof om te beginnen zonder...
- De filter wordt voorlopig een bit rate reducer met FIR, dus deze

Uiteraard een zooitje kabels nog...

Is er iets wat ik over het hoofd zie, een must have of een "je begaat een grote fout"? :D


Alvast dank!
 
.. of een "je begaat een grote fout"? :D
!

aan eurorack beginnen kan heel erg fout aflopen.

maar verder zou ik lekker m'n gang gaan. uitvoeren wat je bedacht hebt, halverwege misschien tot iets anders komen. zelf merken wat wel en niet werkt enz.

persoonlijk zou ik bij deze trial en error methode wel proberen zo veel mogelijk (netjes) gebruikt te kopen, dat is allemaal redelijk waardevast en soms compenseert het een het ander.
muff wiggler en modular grid marktplaats zijn aanraders, net als ebay kleinanzeigen.de (berlijn met name). en hier eventueel.

2de belangrijke tip: let heel goed op het aansluiten van de powerkabeltjes.

verder gewoon veel plezier.
 
Bedankt Leo :-) Goeie tips betreft 2e hands. Kan een hoop schelen. Ja, het aansluiten moet ik nog even gaan inlezen. En hoor vaak dat het verkeerd van aflopen. Van baby-kamer tot baby-oscilltor gedreven euro-rack room :-D
 
Leuk, onwijs toffe manier om met synthese bezig te zijn, ik heb behoorlijk wat hardware synths en heb helemaal geen spijt dat ik daarnaast ook een modulaire set ben begonnen. Ik zou er toch wel een adsr bij doen, hoe ga je anders envelopes creëren? Trouwens, mis je ook niet een VCA in je lijstje? Of ga je dat met je filter doen? Zo heb ik behoorlijk wat lol gehad met de roland 512 en 521, zonder vca, maar met envelope op de filter ;).

Wat ik ook gelijk erbij zou doen is een passieve multiple. Is maar 2 hp en komt vaker handig uit dan je denkt.
 
Ik zou me afvragen wat je precies wil bereiken. De eerste set die je noemt kan je bijna niks mee imho. Yarns is een midi interface, verwacht niet te veel van de ingebouwde sequencer. Verder heb je een hele basic lfo en een dual squarewave osc met nauwelijks modulatie mogelijkheden. Dan kan je dus de osc door de bitcrusher halen en de lfo aan de bitcrusher koppelen, that's it of mis ik iets? Dan heb je idd nog geen vca en envelopes (adsr is vaak niet eens nodig, a/d a/r envs zijn meestal al voldoende en in veel meer smaken). Ga je de osc triggeren met midi? Is het niet handiger om gewoon die ay3 in de synth versie te nemen?
 
Leuk, onwijs toffe manier om met synthese bezig te zijn, ik heb behoorlijk wat hardware synths en heb helemaal geen spijt dat ik daarnaast ook een modulaire set ben begonnen. Ik zou er toch wel een adsr bij doen, hoe ga je anders envelopes creëren? Trouwens, mis je ook niet een VCA in je lijstje? Of ga je dat met je filter doen? Zo heb ik behoorlijk wat lol gehad met de roland 512 en 521, zonder vca, maar met envelope op de filter ;).

Wat ik ook gelijk erbij zou doen is een passieve multiple. Is maar 2 hp en komt vaker handig uit dan je denkt.

Goeie, ik had de VCA even overzien... dat zal een Intellijel quad VCA worden. Tis wat mij betrfet voorlopig goed. Kan inderdaad ook een ADSR doen, maar heeft z'n charmes juist om te beperken...althans, nu pas. Of een Envelope ja.. idd.

Ik zou me afvragen wat je precies wil bereiken. De eerste set die je noemt kan je bijna niks mee imho. Yarns is een midi interface, verwacht niet te veel van de ingebouwde sequencer. Verder heb je een hele basic lfo en een dual squarewave osc met nauwelijks modulatie mogelijkheden. Dan kan je dus de osc door de bitcrusher halen en de lfo aan de bitcrusher koppelen, that's it of mis ik iets? Dan heb je idd nog geen vca en envelopes (adsr is vaak niet eens nodig, a/d a/r envs zijn meestal al voldoende en in veel meer smaken). Ga je de osc triggeren met midi? Is het niet handiger om gewoon die ay3 in de synth versie te nemen? Thanks voor de tip, ik ga naar die passieve multiple kijken.
Correct, in eerste instantie is het niet een hele bijzondere eurorack. Het idee is om een 4 voice polyfone nes-achtige synth mee te maken, maar dan niet per se met een emulatie van een NES maar gewoon andere oscillatoren die een beetje gemixed zijn om daarin wat verschillende timbres aan te brengen. Nadruk ligt wel op chiptunes, maar niet te die-hard. De vervolgstap zal wat meerdere mogelijkheden brengen,..uiteindelijk zou ik hiermee voor mij 'de' chiptune synth worden. De bitcrusher zal een filter zien die er altijd tussenzit, maar mocht ik anders willen hoeft dat niet.

De LFO wilde ik inderdaad erg basic houden, op sich geeft me deze voorlopig prima mogelijkheden... idee is wellicht wel een andere in te zetten, maar deze kan ik altijd wel gebruiken.
Ja, de AY3 synth is inderdaad in eerste instantie aantrekkelijker, maar zodra ik 'ronde 2' ga toevoegen wordt het al een heel ander apparaat.

Betreft de Yarns interface, ik las dat dit een van de betere was. Er waren nog wat smaken als die van de Doepfer (heeft er dacht ik 3) of nog een paar andere, maar deze werd wel vaak gebruikt. Ik wil inderdaad de osc triggeren met midi. Eventueel nog met een envelope follower en een gitaar, maar ben daar nog niet over uit hoe dat exact moet werken (ben nog echt een newbie)

Thanks beide voor de reactie :-)
 
Ik heb yarns ook, fijne midi interface, maar de sequencer gebruik ik nooit omdat het niet heel handig werkt imho.
Je kan in eurorack ook prima hybride werken. Als je bijvoorbeeld de ay3 als synth neemt, en je hebt de intellijel quad, dan kan je de ay3 synth output in de vca stoppen en verder door de rest van je eurorack heen halen. Aangezien de ay3 als ocs toch nauwelijks te moduleren valt en met midi aangestuurd wordt, en de ay3 als synth niet eens heel veel duurder is maar wel veel meer kan, is dat misschien interessanter.
 
Ik heb yarns ook, fijne midi interface, maar de sequencer gebruik ik nooit omdat het niet heel handig werkt imho.
Je kan in eurorack ook prima hybride werken. Als je bijvoorbeeld de ay3 als synth neemt, en je hebt de intellijel quad, dan kan je de ay3 synth output in de vca stoppen en verder door de rest van je eurorack heen halen. Aangezien de ay3 als ocs toch nauwelijks te moduleren valt en met midi aangestuurd wordt, en de ay3 als synth niet eens heel veel duurder is maar wel veel meer kan, is dat misschien interessanter.

Eens, en eens...

Ehm, zou je dan dan andere midi interface aanraden? Op sich wat ik zelf heel fijn vind is de boutique reeks van roland betreft de sequencer. Record/of step toets indrukken en dan de note. Dat leek me met deze sequencer te kunnen. Daar heb ik nog niet teveel ingedoken. Er zijn betreft sequencen een heel hoop te doen. Ook een midi loader...ook een idee.

Betreft de synth, ja helemaal gelijk. Ik heb ook de roland a-01 met een eigen geluid of dienend als midi to cv/gate. Maar wat ik eigenlijk wil doen is meerdere oscilators toevoegen.

Je hebt wel een goed betreft weinig meer mee te doen. Deze zal niet heel veel mogelijkheden hebben. Zoals FM. Misschien is dan deerdere modules van SID GUT deluxe, of MI elements of zelfs de soulsy atmegatron (eurorack versie). Hmm, goeie stof om te overdenken :)
 
Bedenk me eigenlijk, aangezien die BRR ee al zit, zou ik ook gewoon een set oscilatoren kopen met 2x square, noise en triangle. Dan ben ik voor de basis al gecovered. Wellicht zal ik dan dan een DCO nemen met FM modukatie mogelijkheid, dan kan ik er al meer mee. Is dat een goede benadering misschien?
 
Nee op zich zou ik yarns wel aanraden hoor, en er zit idd een note record functie op. Alleen vond ik dat gedeelte een beetje lastig te bedienen.
En ja het lijkt me meer modulair om vcos te hebben waar je wat meer mee kan. De arpeggios kunnen ook uit yarns komen. FM opent wel weer een hoop nieuwe mogelijkheden. Misschien een osc02 van mfb is een mooi startpunt, of losse oscs, bijv noise reap bermuda zijn leuke budget oscs met square, pwm en fm, ook tri en sine
 
SID Guts Deluxe is een leuke module, maar hou rekening met overhitting bij gebruik van de originele C64 chips. ALM raadt aan om de SwinSID te gebruiken. Ik heb de 2 originele varianten van de SID chip en SwinSiD. Ik vind zelf de 6581 het fijnste klinken, maar dan heb je wel wat minder uitgesproken resonantie en wat vervorming als de frequentie van de filter naar beneden gaat.
Is wel echt een instant chiptune module!
 
Nee op zich zou ik yarns wel aanraden hoor, en er zit idd een note record functie op. Alleen vond ik dat gedeelte een beetje lastig te bedienen.
En ja het lijkt me meer modulair om vcos te hebben waar je wat meer mee kan. De arpeggios kunnen ook uit yarns komen. FM opent wel weer een hoop nieuwe mogelijkheden. Misschien een osc02 van mfb is een mooi startpunt, of losse oscs, bijv noise reap bermuda zijn leuke budget oscs met square, pwm en fm, ook tri en sine

Cool, misschien koop ik dan wel een grotere case en ga ze niet scheiden. De BRR + osc is de basis van de chiptune sound, dus zal met de filter uitschakelen + juiste oscs vinden die dan dan erbij prikken in de grote :-) hier moet ik even over nadenken. ;-)

Ik ga niet per se voor budget, wil namelijk niet enorm gaan swappen. Dus heb graag modules die goed zijn, en erbij zetten ipv omwisselen (zal nooit helemaal gaan :-)


SID Guts Deluxe is een leuke module, maar hou rekening met overhitting bij gebruik van de originele C64 chips. ALM raadt aan om de SwinSID te gebruiken. Ik heb de 2 originele varianten van de SID chip en SwinSiD. Ik vind zelf de 6581 het fijnste klinken, maar dan heb je wel wat minder uitgesproken resonantie en wat vervorming als de frequentie van de filter naar beneden gaat.
Is wel echt een instant chiptune module!

Goeie tip, ik laat veel tegelijk aan staan, dus misschien is dit dan niet een goed idee. Ik heb even geluisterd naar de SwinSid, en vind die eigenlijk wel erg leuk, zeker tov 6581. Een goede eq of lo-pass filter kan een hoop doen als de top-end wat vervelend is.

Ik ga even terug naar the drawingboard :-)
 
Laatst gewijzigd:
Mutable instruments edges is een leuke chiptune oscillator en misschien wil ik de mijne wel weg doen ivm inkrimping ;)
 
Ik zou meteen voor een grotere case gaan, zeker als je niet gaat verplaatsen. Dan heb je maar 1x een goede case + psu nodig en juist de interactie tussen modules van verschillende “stijlen” of “coasts” is m.i. leuk.
Die Doepfer LFO zou ik gewoon niet doen, je hebt meer aan een module die meteen meer biedt. Iets als Maths of Rampage is ontzettend flexibel, ook in te zetten als envelope follower. Wel wat duurder uiteraard, maar veel veelzijdiger. Als je toch een simpele LFO wil zou ik er 1 nemen die clockable is, bv de Frequency Central Waverunner of de TTLFO van Ginko Synthese. Free running LFO’s zijn uiteraard ook bruikbaar maar als je er niet veel hebt, kun je beter kiezen voor 1 die wel clockable is als je het nodig hebt.
 
Fijn al deze tips :-) Mijn eerste idee was een modular te maken die digitaal is, dus chiptune achtig, daarmee zou ik die voor simpelere dingen mee kunnen nemen en die dan op de andere modular aansluiten in de studio. Maar jullie hebben wel gelijk dat het misschien niet een goede opstelling is. Ik kan altijd ene kleinere case bijkopen en dan wat verplaatsen, toch? :-)

Ook goeie met LFOs, had ik niet over nagedacht. Nadeel als je alleen eerst met non-modulaire synths werkt, zijn de opties niet altijd bekend, en meer aangenomen dat het kan. Fout :-P.

De Maths stond inderdaad op het lijstje. Dat vond ik bij de Blofeld ook altijd enorm fijn, om met de mod matrix & maths te werken.

Ok, dus mijn rack zal dit worden... niet goedkoop, maar kan dan voorlopig vooruit:

https://www.thomann.de/gb/pittsburgh_modular_structure_ep_420.htm


Mutable instruments edges is een leuke chiptune oscillator en misschien wil ik de mijne wel weg doen ivm inkrimping ;)
Dan heb ik wel interesse... ik kan ene kant denken om een oude chip te nemen, maar daar zijn wel issues mee op den duur (kan). De Edges is iets minder rauw, maar een BRR kan hier wel wat ruigers van maken. Ook fijn dat het 4 oscillators zijn. Ipv Yarns wil ik misschien de Polyend Poly 2 nemen, dan kan ik misschien iets meer mee.

Ik ga een duikje in die LFOs nemen. (waar ben ik aan begonnen.... :D )
 
Ik heb de intellijel quadra naast
mijn quad vca. Heb je 4 envelopes of lfo’s of een combo ervan. Heeft ook een expander zodat je de functionaliteit nog kan uitbreiden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er nog een gewone lfo set naast wil, omdat je niet echt makkelijk een simpele sine kan maken bv.
 
Overigens, aangezien ik niet ga apart ga werken meer, ga ik ook kijken naar wat meer analoge dingen. Hoe is de Malekko Industries Richter Oscillator 2? ik lees er veel goede verhalen over. De Studio Electronics Oscillation is weinig over te vinden/horen nog. Leken me wel prima modules tho.

Ik heb de intellijel quadra naast
mijn quad vca. Heb je 4 envelopes of lfo’s of een combo ervan. Heeft ook een expander zodat je de functionaliteit nog kan uitbreiden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er nog een gewone lfo set naast wil, omdat je niet echt makkelijk een simpele sine kan maken bv.


De Quadra staat inderdaad op mijn lijst.

Ik ga weer even van voorafaan beginnen :-)... wat een gepuzzel, wel leuk!
 
Haha zeker leuk inderdaad. Op een gegeven moment gewoon knopen doorhakken. Zeker als je eea tweedehands koopt kun je met weinig of geen verlies wat uitproberen en evt door verkopen.
 
Haha zeker leuk inderdaad. Op een gegeven moment gewoon knopen doorhakken. Zeker als je eea tweedehands koopt kun je met weinig of geen verlies wat uitproberen en evt door verkopen.

Weinig tweedehands te krijgen waar ik nu zit te kijken naar, misschien ivm vakantietijd... of het scheelt niet heel veel + verzendkosten. Dan is nieuw handiger...

De case die ik eerder had gezet was mooi, maar erg duur, als ik kijk naar de doepfer...
Waarschijnlijk is de PSU van Pittsburgh modular wel beter dan deze https://www.thomann.de/gb/doepfer_a_100lms9_psu3_low_cost_case.htm

Of de Maths bestellen, Of de Pittsburgh case (die is 300 duurder dan de bovengenoemde doepfer)

De lijst is redelijk veranderd ondertussen...dit is nu het systeem: Komt nog bij als oscilator: studio electronics oscillation

item number: 385287, Studio Electronics SE88 Filter - item number: 385287, Studio Electronics SE88 Filter
Studio Electronics SE88 Filter
Available immediately
Move to wish list Delete
item number: 427088, Make Noise MATHS - item number: 427088, Make Noise MATHS
Make Noise MATHS
Available immediately
Move to wish list Delete
item number: 458477, Doepfer A-100LMS9 PSU3 Low Cost Case - item number: 458477, Doepfer A-100LMS9 PSU3 Low Cost Case
Doepfer A-100LMS9 PSU3 Low Cost Case
Available immediately
Move to wish list Delete
item number: 440080, Intellijel Designs Quad VCA - item number: 440080, Intellijel Designs Quad VCA
Intellijel Designs Quad VCA
Available immediately
Move to wish list Delete
item number: 440072, Intellijel Designs Dual ADSR - item number: 440072, Intellijel Designs Dual ADSR
Intellijel Designs Dual ADSR
Available immediately
Move to wish list Delete
item number: 315309, Vermona Modular qMI2 - quad Midi interface - item number: 315309, Vermona Modular qMI2 - quad Midi interface
Vermona Modular qMI2 - quad Midi interface

Amount Total Price
 
Back
Top