Vintage synth op eurorack

Looping

Ingeburgerd
Lid sinds
22 januari 2007
Berichten
30
Hallo. Ik ben nog een beetje nieuw op het forum ondanks dat ik het account al jaren heb.

Mijn vraag is als ik een vintage synth heb, met bijvoorbeeld 6-8 voices...kan ik dan er een aantal eurorack modules achter hangen zoals een reverb en muted instruments rings...en dan toch nog alle voices horen na bewerking van het geluid door de eurorack?

Zoniet dan moet ik uitkijken naar niet eurorack modules. Het leek me wel handig een kleine eurorack te hebben qua ruimte en voor effecten en bewerken van de klankkleur.
 
Er zijn veel mensen die hun modulair systeem puur als effectenbak gebruiken, dus ja, dat kan. Maar hangt een beetje van je verwachting af of het gaan voldoen voor jou. Je kunt het niet per voice gebruiken, tenzij je alle voices apart uit kunt sturen vanuit je synth. Maar dat is bij een gewone effectmodule natuurlijk niet anders. En veel modules in Euro-land zijn mono, is wel iets om rekening mee te houden als je een stereo synth hebt. Een populaire reverb als ErbeVerb is bv mono in, stereo uit.
 
Dank je. Of ik tevreden ben met alleen mono weergave moet ik nog even uitzoeken...of dat niet teveel afdoet van het orginele signaal dat normaal direct via de versterker naar de speakers gaat zeg maar...
 
Ik heb nog een hele hoop stereo modules gevonden onder deze link: https://www.modulargrid.net/e/tags/view/7
Die lijst bestaat vooral uit dual modules, dus niet zozeer stereo maar 2x dezelfde functie (bv dual envelope generator en dual LFO's). Maar als je persé stereo in en stereo uit wil hebben dan zijn die er wel hoor. Clouds en Magneto bijvoorbeeld. En mono naar stereo hoeft voor een effect ook niet per definitie slecht te zijn hoor. Voordeel van Eurorack is dat je heel veel mogelijkheden kunt hebben voor modulatie, maar het is wel een duurdere optie dan bv een Strymon BigSky of Eventide Space. Hangt er een beetje vanaf hoe avontuurlijk je bent en hoe goedgevuld je portemonnee...
 
Ik denk dat pedals veel geschikter zijn in jou situatie als ik het zo bekijk. In mijn ervaring is de pedalwereld verder dan eurorack wat betreft FX. Magneto is een mooi voorbeeld waar dat niet voor op gaat, maar die is dan ook gemaakt door een pedalbouwer. De lijst met "stereo" modules bevatten enorm veel modules waar je niets aan hebt als je doel is om er een signaal van je synth doorheen te sturen. Een oscillator genereert een toon, een envelope genereert een signaal wat op- en afloopt na een trigger, een switch opent 1 poortje en sluit de anderen, etc etc. Zijn allemaal geen audio fx.
 
Laatst gewijzigd:
Wat SB-SIX zegt eigenlijk, plus: als je echt gebruik wilt maken van het 'modulaire' aspect van modulaire effectmodules, heb je ook modifiers nodig en dan zit je ineens tegen een behoorlijk prijskaartje aan te kijken.
 
Ik zal erover nadenken. Het is echter wel zo dat een goede pedal reverb net zoveel kost als een uitgebreide modulaire reverb. Circa 500,-.
 
Het is echter wel zo dat een goede pedal reverb net zoveel kost als een uitgebreide modulaire reverb. Circa 500,-.
Nou, ik durf best te beweren dat een modulair avontuur wat een beetje leuk resultaat op zal leveren je wel meer gaat kosten. Alleen al de prijs van een case en power zal ergens tussen de 150 en 200 euro zijn. De betere modules voor effecten zitten denk ik wel in de prijs range van 250 tot 600 euro. Maar bv een module als Rings is minder spectaculair als je 'm niet moduleert. De leukere modulatie modules (Maths, Marbles, Stages bijvoorbeeld) zitten ook ergens rond de €300 euro. Paar VCA's erbij en je gaat al snel richting de €1000,-.

Ik zou zeggen: oriënteer je eerst erg goed op het modulaire gebeuren en start bijvoorbeeld eens met de software variant VCVrack. Dan heb je al meer een idee of het wat voor je is. Op basis van wat ik lees denk ik dat je eerlijk gezegd beter af bent met een paar hele goeie pedalen...
 
Wel beter dan vst spul...naar mijn smaak...voor modules kun je sparen en toch regelmatig kopen afhankelijk van je portemonnee. Een nieuwe fullsize synth kopen de meeste mensen niet elk jaar...ik niet iig.
 
Wel beter dan vst spul...naar mijn smaak...
Ik zou niet denk in termen als beter of slechter. Het is beide gereedschap waarbij voor het ene doel het ene stuk gereedschap beter is en voor een ander doel het andere. Ik heb zelf een behoorlijk modulair systeem maar voor een aantal zaken grijp ik toch ook gewoon naar VST's, met name voor de bread-and-butter effecten. Modulair is niet de be-all-end-all oplossing wat mij betrft iig. Maar het hangt er gewoon vanaf wát je er mee wil. Wil je een standaard reverb/delay dan zou ik zeggen: VST of pedaal.

Een nieuwe fullsize synth kopen de meeste mensen niet elk jaar
Misschien begrijp ik je dan verkeerd, maar ik dacht in je openingspost te lezen dat het je juist om modular als effectenbak ging? Als instrument/synth is het een ietwat ander verhaal natuurlijk.
 
Back
Top