Modulair hoe werkt het?!

allstyles

Stamgast
Lid sinds
30 oktober 2018
Berichten
443
Locatie
Vriezenveen
Na wat spelen met synths en drum computers, nu maar eens verder met modulaire systemen:

Ik sta helemaal blauw in dit systeem,.. ben nu al 3 dagen aan het klooien met softube modular, maar om nou te zeggen dat ik het snap :engel:
(vooral het doorverbinden van modules is mij af en toe een raadsel)


Kunnen jullie mij wat sites of video's aanraden wat ik kan checken om het idee wat beter te snappen?!


Dank voor de moeite!!


Heb al wat simpele uitleg video's gekeken, vooral die over softube modular gaan,.. Maar meestal als ik dan zelf aan het klooien ga is mij niet duidelijk of ik nou "legitieme' connectie's maak :?
 
In modular (eurorack) gaat er door ieder touwtje een stroompje tussen de -10 en 10 volt. Dat betekent dat alle outputs aangesloten kunnen worden op alle inputs. Uit een oscillator komt een heel snelle wisseling tussen die -10 en +10, waardoor het hoorbaar wordt. Uit een LFO hetzelfde, maar dan langzamer. Een clock source is een piekje in de stroom om de zoveel tijd. Een trigger is ook een piekje. Een gate is een langere piek. Een envelope is ook een piek met een instelbaar verloop etc etc. Je kan dus prima een oscillator output pluggen in een clock input, of een envelope extreem snel triggeren zodat het een hoorbare toon wordt. En dat een clock pulse prima een envelope kan triggeren. Alles kan op alles, experimenteren maar :)
 
jij raakt al wat punten die mij niet duidelijk waren,.. mijn dank vast hiervoor :mega:

Als meer mensen tips hebben, hoe hun bekend zijn geraakt met dit systeem, word gewaardeerd :kroon:
 
Na wat spelen met synths en drum computers, nu maar eens verder met modulaire systemen:

sorry dat ik het zeg, maar de vraag die bij mij opkomt is: 'waarom?'

ik lees hier zoiets als: stap 1 gezet, nu stap 2. maar uit je vragen maak ik op dat je eigenlijk de synths en drumcomputers nog niet doorgrond hebt.

dat is ook geen vereiste, zelf snap ik ook nog lang niet alles, maar ik zou denken dat de wens om modulair te beginnen vooral voortkomt uit het meer in detail willen toepassen van de principes en onderdelen van synthese en synthesizer. of is het misschien dat je in synths en drumcomputers geen plezier hebt gevonden?
ik bedoel het niet als waarde-oordeel, hoor, maar ik begrijp het gewoon niet goed.
 
sorry dat ik het zeg, maar de vraag die bij mij opkomt is: 'waarom?'

ik lees hier zoiets als: stap 1 gezet, nu stap 2. maar uit je vragen maak ik op dat je eigenlijk de synths en drumcomputers nog niet doorgrond hebt.

dat is ook geen vereiste, zelf snap ik ook nog lang niet alles, maar ik zou denken dat de wens om modulair te beginnen vooral voortkomt uit het meer in detail willen toepassen van de principes en onderdelen van synthese en synthesizer. of is het misschien dat je in synths en drumcomputers geen plezier hebt gevonden?
ik bedoel het niet als waarde-oordeel, hoor, maar ik begrijp het gewoon niet goed.

Je zit wel redelijk goed qua denken,.. Het gaat mij juist om aparte geluiden, en met synths en drums zitten er eigenlijk al geluiden in,.. waarbij je met een modulair systeem alles zelf bepaalt wat erin komt.
Heb ook het gevoel dat je meer vrijheid over het geluid hebt.

Ben zelf geen geschoold musicus, maar ben al ruim 30 jaar gek van elektronische muziek, Dj al bijna 25 jaar, inclusief wat externe apparatuur,.. tot 10 jaar geleden vond ik muziek maken maar erg moeizaam gaan, en was niet mijn ding.
met de huidige technieken durf ik mij wel te wagen om me er nog meer in te verdiepen.
Laatste tijd aan het spelen met diverse plug ins, en doordat je toch op onderzoek uit bent, zie je best veel modulair spul voorbij komen, dus eerst met Aalto begonnen, en daarna met softube modular.
Van vroeger uit al veel met kabels bezig geweest, en kan me kosteloos vermaken met draden overal inpluggen,.. maar ik zou toch graag een wat beter beeld hebben van wat ik nou aan het doen ben, vandaar de vraag :geslaagd:
 
dit is van een tsjechische (wanneer ik het goed heb) man, die de softube modular stap voor stap uitlegd, de latere, nog langere filmpjes, kun je downloaden wanneer je een paar euri betaald (staat je vrij hoeveel), daarin worden de nieuwere modules in uitgelegd. aanrader!
heb eveneens de softube modular, met alle modular specifieke modules (+tsar 1r +saturion knob [die laatste is gratis...], klinkt erg goed, en een tijdje zeer intens meegewerkt. bij mij gaat alles in golven, werk er nu nog wel mee, maar minder intensief. zoveel mogelikheden...
en al heb ik veel zelf uitgevogeld, hebben de filmpjes mij erg veel geleerd, en me zeker dingen geleerd, die ik niet had kunnen ontdekken of pas veeeel later.

https://www.youtube.com/watch?v=0wEKRCOPTFI
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top