Random melodie en random gates

Warius

Ouwe rot
Lid sinds
2 juli 2017
Berichten
506
Locatie
Dordrecht
Beste mensen,
Ik ben sinds kort bezig met modulaire synths en het volgende kom ik niet uit. Kan iemand mij helpen?

Ik heb hier o.a. een Pamela's new workout (PNW), een Pico Quant quantizer, een oscillator en een Doepfer A-142-2 envelope/VCA-combinatie.

Ik wil een random melodie spelen met behulp van een random waveform. Daarom stuur ik vanuit PNW een random waveform door de quantizer naar de oscillator en dan naar de envelope/vca (naar de mixer/output). Ook gaat er een klok uit van de quantizer; deze geeft bij elke wisseling van het voltage dat zij ontvangt een trigger/gate af. Deze trigger deze stuur ik naar de gate van de envelope/VCA. Zodoende wordt de random melodie gespeeld. Máár ook bij ieder voltage van (volgens mij) nul stuurt de quantizer een trigger naar de VCA. Dit heeft tot gevolg dat ook elke keer bij een voltage-wisseling van 'iets' naar nul de -hoe noem je dat -de basis-toon(?) van de oscillator klinkt. Ik wil dat eigenlijk niet.

Hoe voorkom ik dat? Hoe zorg ik ervoor dat de VCA enkel getriggerd wordt wanneer er een noot naartoe gestuurd wordt?
Ik heb ergens gelezen dat ik wellicht iets kan met een logic ("AND") module of een sample & hold module. Klopt dat? Het dringt niet helemaal tot me door in ieder geval....
 
Kan de Pamela's new workout ook een clock genereren ? Die gebruik je dan om de Pico Quant zijn werk te laten doen, en ook om de envelope te starten. Anders gaat de Pico Quant telkens een trigger genereren wanneer het signaal verandert.
 
Heb je misschien een ModularGrid screenshot van je setup? Kan helpen om mee te denken aan een oplossing. In eerste instantie vind ik het sowieso raar dat je random voltage zo vaak naar nul terug gaat, in theorie zou dat als bij elke clockpulse een nieuw voltage gekozen wordt bijna niet voor moeten komen. Ik zie in de manual van de PNW daar ook wel wat over staan, dus misschien moet je wat met bv die delay setting. Maar ik heb de module ook niet en de manual maar vluchtig bekeken, dus kan zijn dat ik mis zit, maar een voltage van 0 bij mijn random modules kom ik eigenlijk niet (of zelden) tegen. Waarschijnlijk kun je e.e.a. wel met een combinatie van VCA's of AND (wat een VCA ook kan zijn) logic of S&H omzeilen, maar ik zou eerst eens naar de waveform van de PNW gaan kijken.

normaal stuur je een envelope beter aan met een gate
Meestal klopt dat inderdaad, maar in het Eurorack wereldje heb je best wel wat env's die prima met een trigger overweg kunnen. Volgens mij is dat hier ook niet het issue.

Anders gaat de Pico Quant telkens een trigger genereren wanneer het signaal verandert.
Maar volgens mij wil de TS dat juist... Anders krijg je op alleen precies op elke clock pulse een trigger en dat wil je misschien juist niet omdat het dan statischer wordt.
 
Bedankt voor de reacties !
Ik ga wat doen met deze informatie.
PNW genereert een clock (gate/blokgolf). Heb ik eerder ook geprobeerd: met een andere uitgang van de PNW een gate sturen naar de VCA. Ik merkte dat dat ook op ongewenste momenten de VCA opende.
Ik zit net een beetje te jammen, heb nog niets nieuws geprobeerd, en nu gebeurt het ongewenste gedrag niet: of ik nu vanuit PNW een gate stuur of een clocksignaal vanuit de quantizer, de VCA gaat niet open als er geen nooit is.
Ik doe/deed/doorzie iets nog niet goed kennelijk.
Nog maar even verder kijken hoe of wat.
 
Hey Smartbits,

Zie nu pas je reactie.
Ik vond het ook zo raar dat ie zo vaak naar 0 ging. Althans, ik vermoed dat ie telkens naar nul ging, gelet op het volledig doven van het lampje van de PNW-uitgang in combinatie dus met het klinken van de laagste toon van de oscillator met de toenmalige stand van de freq-knop.
Maar nu is dat dus weer niet zo...vreemd.
Misschien had het iets te maken met het eucledian ritme dat ik op het kanaal met de random waveform had ingesteld, schiet me nu te binnen.
Zoals ik zei, ik doorzie het allemaal nog niet helemaal :)

Ik heb toch nog een screenshot bijgevoegd.


setup.jpg
 
Misschien had het iets te maken met het eucledian ritme dat ik op het kanaal met de random waveform had ingesteld
Ik denk dat dat er zeker mee te maken kan hebben; bij die Euclidische ritmes skipt de PNW volgens mij de triggers die niet in het Euclidische patroon vallen. Op die skip-momenten zal het voltage dan denk ik 0 zijn. Dat is een aanname, maar zou wel verklaren waarom het zo vaak voorkomt.

Gelieve je minder patroniserend te gedragen en er niet vanuit te gaan dat leden niet gelezen hebben wat je hebt geschreven. Je gaf correcte informatie aan de TS en ik gaf daar aanvullend correct informatie bij, ik citeerde datgene uit je informatie waar de aanvulling op is en dat staat mij vrij.
 
audiocollage Wanneer ik een elke downbeat een gate stuur naar de envelope/vca en een sinus met een kwart van het kloktempo naar de oscillator, hoor je één keer in de 4 beats een geluid dat overeenkomt met een voltage van 0. Dat klopt dus. Dat was een slimme manier om dit te testen, thanks.

SmartBits Wat je zegt over het Euclidische ritme, dat zou het best wel eens kunnen zijn. Nu heb ik er geen last meer van in ieder geval.


Ik heb weer wat meer geleerd over hoe die modules op elkaar reageren, dank voor het meedenken !
 
We zijn weer een jaartje verder. En de ongemakkelijkheid die ik ervaarde is gisteren opgelost. Er is namelijk een firmware update uitgebracht die 1. een quantizer toevoegt aan de PNW en 2. een sample en hold toevoegt aan de random waveform waardoor ie niet terugkeert naar 0 volt als ie een stapje overslaat. Deze module is nu ook een volwaardige note sequencer geworden :)
 
Back
Top