info modulaire synth

Bedankt voor de leuke setup alvast, ik ga daar voor gaan denk ik om modulair te beginnen. En dan kan ik nog modules van Doepfer en andere merken later bijkopen.
Als Case ga ik voor de Arturia 6U Rackbrute gaan dan heb ik plaats voor meer modules in de toekomst.
Die Rackbrute lijkt me een prima basis om mee te beginnen, niks mis met meer ruimte hebben! Ik zou beginnen met je tijd te nemen om je eerste modules goed te leren kennen, waarschijnlijk kom je er dan vanzelf wel achter wat goede aanvullingen zouden kunnen zijn, maar verdiep je daar vooral eerst in voordat je uitbreidt. Met die paar modules die ik je aanraad heb je al ontzettend veel mogelijkheden. Pin je ook niet teveel vast op merken maar kijk eerder wat voor functionaliteit je mist en kijk dan pas naar de modules die die functionaliteit bieden. Doepfer heeft bv hele goede en goedkope modules voor 1 functie, maar soms hebben andere merken diezelfde functies in 1 module maar met extra's erbij. Je moet voor jezelf beslissen wat je wil, maar je komt daar waarschijnlijk pas achter wanneer je al wat ervaring opgebouwd hebt.

Met het risico dat ik je nóg een optie geef en de keuze alleen maar moeilijker maak; de Tonestar 2600 van Studio Electronics is - op basis van wat ik gelezen en gehoord heb op internet - een erg mooie synth voice. Hij is overzichtelijk, maar biedt genoeg mogelijkheden om wat te experimenteren - en klinkt erg goed. Er staat er nu een op MP te koop (niet mijn advertentie): https://link.marktplaats.nl/m1343697394
DIe Tonestars van SE zijn zeker goed, maar is wel een complete voice. In dit geval zit je dus een beetje vast aan die specifieke sound. Ik denk dat je met Plaits een flexibelere VCO hebt voor een kleine setup. Mijn voorstellijstje heeft misschien een wat stijlere leercurve, maar ik denk dat je er uiteindelijk veel meer mee kunt dan een standaard subtractieve synthvoice.
 
bedankt voor de info, ja die Tonestars en andere complete synthvoices lijken ook wel geweldige opties. Ik ga alleszins eerst voor de Arturia Rackbrute gaan en de Mutable Instruments Plaits + die andere modules die je had voorgesteld.
Dat lijkt mij een heel goede setup omdat je meer functies en mogelijkheden hebt dan de Doepfer zoals je al zei.
 
Ik had nog één laatste vraagje over modulaire synths.
Is er een mogelijkheid om 2 of 3 stemmig polyfoon te gaan met modulaire synths om zo meerdere toetsen tegelijk te kunnen spelen. Of is het altijd monofoon ?
Alvast bedankt !
 
Als je er genoeg geld tegenaan smijt kun je zo polyfoon gaan als je wil. T is wel erg duur en bewerkelijk.
 
Oké, alvast bedankt voor de reacties, Indien nog iemand ideeën heeft over modular synths of goede tips hoor ik het graag
 
Is er een mogelijkheid om 2 of 3 stemmig polyfoon te gaan met modulaire synths om zo meerdere toetsen tegelijk te kunnen spelen.
Polyfoon gaan met modulair is echt niet zo voor de hand liggend. Stabiliteit, juiste verdeling van de noten, goede opzet van de voices (identieke klank opbouw per noot). Ikzelf heb ooit met het Roland Systeem 100M gewerkt op het 4-voice polyfoon keyboard (184) en kan je zeggen dat het echt een waardeloze opzet bleek. Je dient voor elke stem 'exact' het geluid te 'her-patchen', dus herhaling na herhaling op een systeem dat juist veel vrijheid dient te geven. Dus reken maar wat je allemaal nodig hebt (per voice en dan maal 4) en daarna telkens dient uit te voeren. Enige lichtpunt is n.m.i. dan een Nord Modular.
 
Oké alvast bedankt voor de reacties. Ik vroeg me af of het mogelijk was om bijvoorbeeld een duophonic synth zoals de Moog Sub 37 na te maken in de modulaire wereld van synths.
Niet exact hetzelfde maar zo een soort synthesizer om samen te stellen vandaar de vraag over polyfonie.
 
Ik vroeg me af of het mogelijk was om bijvoorbeeld een duophonic synth zoals de Moog Sub 37 na te maken in de modulaire wereld van synths.
Zoals audiocollage al aangaf is het mogelijk, maar praktisch is het niet echt makkelijk realiseerbaar. Als je para- of polyfonie wil dan denk ik dat je met een "normale" synth beter en goedkoper af bent. Zeker als je nog maar net begint met een modulaire synth zou ik eerst eens beginnen met monofone voices, daar valt al genoeg in te ontdekken. Maak het jezelf niet meteen te moeilijk!

Indien nog iemand ideeën heeft over modular synths of goede tips hoor ik het graag
Een goede info bron om er bij te hebben is bv het boek van Peter Elsea wat bij Lulu te koop is:
http://www.lulu.com/shop/peter-else...nthesis/paperback/product-23860561.html?ppn=1
Is een introductie in modulaire synthesizers door een ervaren leraar in electronische muziek. Duidelijk boek en een stuk goedkoper dan bv Patch & Tweak (wat overigens ook zeer de moeite is). Lulu heeft soms kortingsacties, dus kan de moeite zijn om even te wachten met bestellen. Ik had 'm voor €18,47 inclusief verzending.
 
Oké, dat is waar daar heb je gelijk in, eerst verdiepen in 1 ding en dat volledig onder de knie krijgen.

Bedankt voor de link van het boek, ga ik zeker eens naar kijken.
 
Back
Top