info modulaire synth

Rob1986

Stamgast
Lid sinds
27 Maart 2008
Berichten
100
Ik heb op modular grid een setup gemaakt van wat ik graag wil om te beginnen.
Nu was mijn vraag of deze een goede basis setup is om modulair mee
te starten ?

Ik zou graag de basics leren van het patchen met kabeltjes en later dan eventueel uitbreiden.

Is dit een setup waar je al veel mee kan ?

Graag hoor ik wat feedback erover


Alvast bedankt !

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/699663
 
Ik wou ook nog er bij vermelden dat ik met VCV Rack heb gewerkt en ik heb 2 multiples gekozen omdat ik niet weet of ik een oscillator stereo hoor aan beide monitors of alleen links of alleen rechts geluid hoor.
Ik ben een beginneling op het vlak van modulaire synths.
 
om te beginnen ben ik geen super-kenner van eurorack, maar wel een liefhebber.
wat je hier te pakken hebt zijn zo'n beetje alle standaard dingen die je in een synthje tegenkomt. als je het goed patched heb je zo een standaard analoogje nagemaakt, van doepfer. en daarna kan je ook experimenteren, wat dingen anders pluggen om te zien wat het doet.
maar al met al is het niet echt spannend.
ik heb geen idee hoe jij in elkaar zit, maar ik hou wel van een beetje spannend en af en toe wat nieuws. ik weet natuurlijk ook niet wat je besteden wil, nu en in de toekomst...

maar om te beginnen zou ik dus niet perse het hele rijtje van essentiële modules willen aftikken, maar liever iets spannenders erbij halen. dan denk ik dat het goed is als je een kastje op de groei neemt.
deze is meteen vol.
1 oscillator (die je voor van alles en nog wat kan gebruiken) is wat karig zou ik denken.
persoonlijk zou ik ook eens verder kijken dan doepfer en misschien liever nog voor 1 of 2 modules kiezen waar je ook extern signaal door kan halen en kan opleuken. pff - er is zoveel leuks, maar je moet ergens beginnen en op zich heb je de nodige boxjes aangetikt om een compleet synthje te maken.

veel plezier
 
multiples zijn nooit weg, maar waar jij op doelt, lijkt me niet nodig. hangt af van hoe je het signaal naar buiten brengt, en waar naartoe.
1 adsr ruilen voor een wat leukere met modulatie of cycle is misschien iets. andere vco, zou ik denken, ander filter (deze 2 zijn wel erg standaard en tamelijk saai) - maar ja, budget, toekomstplannen....

grotere kast, dat is de eerste tip.
 
Ik wou ook nog er bij vermelden dat ik met VCV Rack heb gewerkt en ik heb 2 multiples gekozen omdat ik niet weet of ik een oscillator stereo hoor aan beide monitors of alleen links of alleen rechts geluid hoor.
Ik ben een beginneling op het vlak van modulaire synths.

Het klinkt raar, maar de overgrote meerderheid van analoge synthesizers is mono.

Wanneer zijn ze stereo?

- als ze 2 filters hebben die gepand kunnen worden
- als ze voices hebben die per stuk gepand kunnen worden
- als er een effect op zit wat een mono-signaal accepteert en stereo output geeft (reverb, chorus)

Zelfs met 2 oscillators krijg je nog geen stereo, want die gaan uiteindelijk beiden door 1 filter en 1 amplifier.

Bij een sample-based synth is stereo eigenlijk een beetje een gegeven en kun je ook per laag aangeven of de sample (vaak mono, tegenwoordig meer stereo) zoveel % links of rechts moet zitten.

Iets als https://intellijel.com/shop/eurorack/audio-io/ erbij is wel handig (maar wellicht overkill for now).
 
Mee eens. Grotere kast, inderdaad minimaal 2x Oscillator, misschien wat ‘spannendere’ componenten dan de aller-basis Doepfer (an sich niets mis mee). Je kan hier best wat mee, maar om in model treintjes termen te zeggen: dit is één locomotiefje met twee wagentjes, en genoeg spoor om alleen een rondje te leggen. Voordeel: vanaf hier wordt alles meteen een stuk spannender!

Oh en helemaal wat Leo bedoelt: gewoon tweedehands kopen!
(Ik weet trouwens nóg zo’’’n mooie aanbiedings thread maar ben te bescheiden om ‘‘m hier te posten)
 
Ja, klopt, aan stereo zou ik nog niet denken als ik jou was. Tenzij je helemaal aan het einde van je signaalketen een stereo-effect stopt, bijvoorbeeld galm of echo -- daarmee kun je een monosynth soms mooi tot leven brengen. Maar dat maakt je patch op zich niet complexer, dus heb je die vier multiples (elke module heeft er twee) voorlopig niet nodig. Zo'n multiple dient in de eerste plaats om een CV-signaal te splitsen, zodat bijvoorbeeld één LFO of envelope twee of meer dingen tegelijk kan aansturen.

Wat je hier hebt, is inderdaad een complete basissynth. Dat is al heel leuk, je kunt er met deze modules wat variatie in brengen door bijvoorbeeld twee CV-bronnen (zoals een LFO en een envelope) te combineren met de mixer om minder voorspelbare 'bewegingen' te krijgen. Maar ik geloof ook dat het je snel zin zal doen krijgen in meer. :-)

Je hebt op dit moment één VCA, waarmee je in de meeste gevallen het volume van je audiosignaal gaat regelen. Klassiek stuur je dan de gate (noot aan of uit) uit je Midi-CV-converter naar een ADSR-generator, die dat saaie alles-of-nietssignaal een muzikalere vorm geeft, en met dat CV-signaal controleer je het openen en sluiten van de VCA (aanzwellend, of 'getokkeld', of...). Maar je kunt een VCA ook gebruiken om twee CV-signalen te combineren, waardoor bijvoorbeeld een ADSR-signaal de amplitude van een LFO regelt (waardoor de modulaties door de tijd dieper en ondieper worden). Een extra VCA kan dus geen kwaad. Je zou bijvoorbeeld de dubbele VCA van doepfer kunnen overwegen, en dan één VCA exponentieel instellen voor je audiosignaal en de andere lineair voor CV's.

Maar kijk zeker ook eens naar het aanbod van Ladik (een hardwerkende Tsjech met een enorm aanbod aan goed gemaakte, goedkope modules) en 2hp (zoals de naam al doet vermoeden: kleine modules, waardoor je veel kunt doen op weinig ruimte).

Nog een tip: de Rackbrute is eigenlijk 89hp breed, dus met de voedingsmodule van 5hp erbij kun je 84hp vullen met modules. Wel leuk, want die laatste 3hp die je nu overhoudt, wordt dan 4hp, wat veel makkelijker te vullen is.
 
Als dit de beschikbare ruimte is, dan zou ik inderdaad nog een extra vco erbij nemen ten koste van de midi of de multiples. Voor midi naar cv kun je een losse eenheid kopen en voor de multiples kun je speciale doorluskabels kopen waar je je uitgangskabels kunt inprikken (zoals met banaanstekkers), alleen zijn die erg duur, of verdeelpluggen (van 1 naar 2). Je wilt een basisset. Met dit setje kun je al behoorlijk experimenteren dus dat kan best spannend worden. Prima uitgangspunt om met de basis te beginnen. Doepfer komt er bij mij niet in omdat ik geen vertrouwen meer heb in de stabiliteit en bouwkwaliteit van hun producten op de lange termijn, maar ze bestaan nog steeds, dus misschien heb ik te veel pech gehad met Doepfer. De System 500 van Roland is ook een basisset. Die is erg duur en krap bemeten en het ontbreken van leds op de envelopes is een groot gemis, maar het geluid vergoedt heel veel. Ga anders maar eens wat modules proberen bij een muziekzaak die ze verkoopt. Dan kun je zelf oordelen wat voor je werkt. Ik ga geen reclame maken maar die winkels zijn er wel in Nederland.
 
Maar als ik het goed begrijp, wil je niet per se een stereosynth, maar wil je het monosignaal van je synth over twee kanalen kunnen verdelen zodat je in beide luidsprekers klank hebt. Vermoedelijk door je ervaring met de Audio-module in VCV, die enkel paren van twee inputs (L & R) heeft, zodat je een monosignaal niet op een eenvoudige manier in het midden krijgt...

De vraag is hoe je je synth wilt versterken. Een eenvoudige gitaar- of keyboardversterker is meestal sowieso mono, één input, geen probleem dus. Als je met studiosoftware op je computer werkt, kun je gewoon inpluggen in één input van je audio-interface en dat signaal laten binnenkomen in een monotrack. Maar als je een versterker hebt met alleen aparte L- en R-inputs, dan zou ik er een klein, goedkoop mixertje tussen zetten, los van je rack dus, waarmee je een monosignaal in het midden kunt pannen.
 
Ik zou om te beginnen eens naar de behringer neutron kijken . Dan heb je veel mogelijkheden voor weinig en het klinkt goed. Daarnaast neemt hij geen ruimte in je rack in, zodat je veel andere modules er bij kunt kopen :p
 
Met de meeste van bovenstaande tips ben ik het wel eens (behalve dat Doepfer geen betrouwbaar spul zou zijn, heb er alleen maar goede ervaringen mee, ook op langere termijn). Zeker de suggestie om de MIDI naar CV convertor buiten de case te houden, ik zou gewoon een Kenton Pro-Solo nemen. Maar het is allemaal ook een beetje afhankelijk van wat je al hebt staan aan spullen. Is het bedoeld als aanvulling ergens op, of is dit alles wat je dan hebt als je het aanschaft? Want als aanvulling ergens op zou ik toch andere modules kiezen. Je gaat nu een (simpele) subtractieve monosynth bouwen. Niks mis mee, maar als je verwacht dat je daar heel veel andere resultaten mee gaat halen dan met een wat uitgebreidere semi-modulaire synth als de Neuron dan denk ik dat je wel eens teleurgesteld zult kunnen worden.

Mijn tip zou dan ook zijn, zoek wat modules met wat meer karakter en/of mogelijkheden. Er zijn erg veel modules waarvan je geen vergelijkbare optie in het "reguliere" synth aanbod hebt, dat maakt het ook des te leuker. Misschien moet je zelfs wat kleiner beginnen als die modules wat duurder zijn (2e hands kopen is écht aan te raden trouwens als je geen ruim startbudget hebt). Dat betekent dus meer research, maar ook dat is onderdeel van de Eurorack-pret...
 
Alvast bedankt voor de leuke reacties.

Ik wou er nog bij vermelden dat mijn budget wat ik er aan wil geven ongeveer tussen de 1000 euro en 1500 euro is. Het idee was om een gewone basis setup
van een modulaire synth te hebben om te leren patchen met kabeltjes. (Om te beginnen niet te ingewikkelde modules en klanken was mijn bedoeling)
1 multiple wou ik inderdaad voor het signaal te splitten hebben van L en R. De andere multiple zou dan zijn om het gate signaal te splitten naar de ADSR zodat ik ook de Filter Enveloppe ook kan gebruiken en de Amp Enveloppe uiteraard.
Ik heb nog niets staan van modulaire analoge synths. Het is het begin (de basis) waarmee ik modulair wou starten. Ik heb alleen gewerkt met VCV Rack en Propellerhead Reason.
 
Sinds ik met Propellerhead Reason heb gewerkt leek het mij zeer intrigerend om met kabeltjes te kunnen werken en patchen.
Ik ga zeker eens naar die Behringer Neutron kijken en meer info over opzoeken. En dan waarschijnlijk overwegen om voor een grotere kast te gaan.
 
Laatst gewijzigd:
Ik bedoelde meer of je ook al een gewone mixer hebt of eventueel andere synths. Heb je alleen een DAW (met audio interface) om je modular mee te besturen? Dat idee om met een multiple een mono signaal stereo te maken zou ik laten varen. De twee multiples die je in je opzet heb zitten zijn beide eigenlijk 2x 4 multiples, je hebt dus sowieso aan 1 wel genoeg. Ik zou zelf ook een smallere (2 HP) nemen, bv die van Intellijel. Voor LFO zou ik eentje nemen die clock-syncable is, geen free running zoals je er nu in hebt. Bv de Waverunner van Frequency Central of de TTLFOV2 van Ginko zijn m.i. betere keuzes en niet veel verschillend qua prijs. Qua ADSR's vind ik bv een Intellijel Dual ADSR een betere keus en heb je al voor maar iets meer 2e hands dan de twee losse Doepfers samen.
 
Ik heb nog geen analoge synthesizers of mixer. Ik wou voornamelijk modulair werken omdat je dan de vrijheid hebt om te kiezen wat je met elkaar verbind wat Filter of Oscillator, LFO betreft. In Reason werkt dit erg leuk maar ik mis de hardware knopjes.
 
Ik zou het liefst zelf een synthesizer samenstellen. Dan kan ik echt kiezen welke modules ik met elkaar verbind en vandaar dat ik geen synthesizer zoek die al een vast patroon van werken heeft.
 
Zelf ben ik ook net begonnen, met alleen een dubbele vco en dubbele vcf van Roland, aangestuurd door mijn Elektron Analog Keys (envelope naar de filter, key naar vco). Alleen dit al is erg leuk en heeft mijn plannen gewijzigd wat verder te kopen. Zo komt er nu bijvoorbeeld een quad vca van Intellijel, ipv de dubbele van Roland zelf, vooral ook omdat het dingen biedt die je normaal zo 1, 2, 3 niet hebt op een gewone synth. Doordat ik dus niet in een keer al mijn geld uit heb gegeven kan ik langzaam aan een beetje wennen aan het 'modulaire denken' en zijn mijn plannen een stuk leuker geworden (denk ik dan) dan dat ze in eerste instantie waren. Daarnaast is het doorbladeren van dit topic ook wel interessant om eens wat tips te zien die mensen krijgen. Misschien niet zo goed voor de portemonnaie, maar wel erg leuk ;)
 
Back
Top