Rackbrute 6U vulling tips

Tijs

Ouwe rot
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
850
Locatie
Eindhoven
Sinds dit weekend heb ik een lege rackbrute 6U. Uiteraard moet deze gevuld gaan worden. Ik wil er een soort modulaire franse house groovebox van gaan maken waarmee ik standalone zonder laptop leuke dingetjes kan maken. Oftewel mogelijkheden om samples te sequencen, een dikke 909 stijl kick generator, sidechain compressie, Lfo's, een envelope follower en wat goed klinkende filters. Voor de samples zat ik te denken aan een korg Volca met eurorack bracket. Voor de compressie lijkt me de WMD compressor wel geschikt met zijn side chain optie.

Ik ben dus vooral op zoek naar tips voor goede filters (geschikt voor audio level) , LFO's (met optie om ze te syncen via CV of midi) en een envelope follower. Mag ook zelfbouw zijn (kits met panels). Ik heb al wat uurtjes lopen surfen maar er is echt een wildgroei in modular land waardoor het kiezen van modules lastig is. Tips zijn dus erg welkom.
 
Meer een uitdaging om zodanig te snoeien dat het in 2 rijen past... Er is zo veel te koop in eurorack, een kick is inderdaad interessant, of van die 2 eenheid brede modules van tiptop, kun je een aantal drum geluiden kwijt. Dan een paar VCO's, MusicThing Radio music module (of Tiptop one), Mutable Clouds. Compressor is tof als je de ruimte hebt, maar als je je wil beperken tot twee rijen van 19" breed, en ook nog eens een Volca erin wil, misschien beter een pedaaltje kopen. Ik heb volgens mij nog wel een PCBtje voor een Moog Taurus VCF+VCA clone, klinkt vet. Maar als je niet groter wil qua eurorek ruimte, dan zou ik sequencing en compression uit je rek laten.
 
Thanks SRPP. Het wordt lastig kiezen inderdaad; niet 1 van mn sterkste kanten.

Het is ook echt een doel om er een standalone speelrack van te maken met maximaal 2 extra pedaaltjes ( strymon bluesky bv) ernaast. 6U restrictie om een potentiële verslaving preventief in te dammen.
Die Tiptops zijn idd ideaal. Daar ga ik de BD909 van aanschaffen en misschien de toms.
Qua compressor dacht ik aan de wmd-mscl; juist omdat ie zo compact is,stereo en sidechain input. Als laastste module rechts onderin.

Hoe zouden jullie 171HP vullen met als doel een modulaire standalone groovebox niet lettende op kosten?
 
Lekker op modulargrid.net gaan stoeien is mijn tip, veel tutorials kijken of bepaalde modules jouw sound lijken te zijn. Mijn ervaring is dat je daar een goed beeld van krijgt als je gewoon begint met een simpel setupje. Kijk goed naar wat jouw sound nodig heeft en leg dat naast wat de modules na proberen te bootsen.

In het kader van de Franse house sound denk ik al snel bv aan een sh101, module-wise doe je dan goed aan een Intellijel Atlantis (101 clone) of een andere semi modular. Ze zijn wat duur in aanschaf maar je hebt extreem veel bang-for-yourbuck en kunt meteen muziek maken zonder nog 8 andere modules aan te schaffen.

een Atlantis en een Metropolis samen is al een top setup in slechts 74HP
 
Thanks Pin Up Club; Die Atlantis heb ik hier ook ooit wel eens op de frontpage zien staan toen ik nog niet serieus geïnteresseerd was in modulair spulletjes. Het is idd een prachtige module en ideaal met faders voor de envelope. Ideaal als synth part en idd met de SH-101/106 achtige voice structuur perfect voor de stijl die ik met het speelrek wil gaan maken. De Metropolis lijkt me zo op het eerste oog op basis van YT filmpjes niet echt een fijne workflow hebben. Misschien dat ik voor de sequencer zelf een module ga maken op basis van wat arduino projectjes die ik heb gemaakt. Qua format heb ik al een 16 step 16 track trigger sequencer ontworpen die denk ik wel in een 8HP panel moet passen.
Modulargrid moet ik toch maar over de create account drempel heen stappen om met die configurator te gaan spelen.

Thanks BRZ die kick was ik nog niet tegengekomen en lijkt een stuk gevarieerder te zijn dan de BD909. Op die YT vid heeft ie lig flink wat punch. Goede kandidaat!
 
Dat is idd een leuke bijkomstigheid. Zie wel dat hij niet leverbaar is als prebuild en dat er geen schema wordt meegeleverd bij de kit. Dat is toch wel lastig troubleshooten met alleen een component placement layout. Ook zie ik dat je SMD moet solderen; iets dat mijn motoriek niet echt toestaat. Wordt toch even wachten tot er weer prebuilds zijn; ben ook wel benieuwd naar de prijs. Die zie je momenteel enkel voor voorradige producten.
 
Back
Top